Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Individuell fördelning - men hur?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Individuell fördelning - men hur?"— Presentationens avskrift:

1 Individuell fördelning - men hur?
Mats Lindberg, CEO

2 Ökade krav på individuell fördelning
EU-direktiv om kollektiv förvaltning av upphovsrätt – Collective Rights Management Directive (CRM) För att stå starka på marknader måste vi få upphovspersonernas mandat Massmarknader med många verk

3 CRM Transparens i beslut om ersättningar
Riktlinjer ska ges om ersättningar Hierarki i hantering av ersättning

4 Stämma (årsmöte) beslutar
allmänna principer för fördelning av ersättning till rättighetshavare, allmänna principer för avdrag från rättighetsintäkter och från inkomster från investeringar av sådana intäkter, allmänna principer för användning av medel som inte kan fördelas, användning av medel som inte kan fördelas,

5 allmänna principer för fördelning av ersättning till rättighetshavare
Med fördelning avses att avräkna rättighetsintäkter till rättighetshavare. Förvaltningsavgifter mm dras av. Enligt lagen två sätt Direkt till den vars verk har nyttjats (följerätten) Analogi eller schablon (IR, TONO reklamradio etc.)

6 allmänna fördelningsprinciper
Riktlinjerna och principerna ska fastställas Utan godtycke, saklighet, likvärdighet Inte vara alltför allmänt hållna Grunderna för beräkningen av ersättningen Fördelningsprinciperna ska får genomslag i praktisk fördelning

7 Direkt till den vars verk har nyttjats
Tämligen självklart. Marknad, avtal, lag bestämmer rättighetsintäkten och denna fördelas till rättighetshavaren efter avdrag för förvaltningskostnader. © Sagamariah Sandberg/Bildupphovsrätt 2016 Photo: Hedda Dibinger

8 Analogi eller schablon
Kan vara motiverat att bygga metoder Kostnadsskäl Omöjligt att få information om faktisk användning Bedömning av varje rättighetsintäkt för sig Det bör observeras att det inte ges rätt att av sociala eller politiska skäl omvandla en direkt fördelning till en schablonfördelning.

9 Förvaltningsavgifter Tjänster sociala, kulturella, utbildning ändamål
allmänna principer för avdrag från rättighetsintäkter och från inkomster från investeringar av sådana intäkter Förvaltningsavgifter Tjänster sociala, kulturella, utbildning ändamål ”avses alla medel som tas från rättighetsintäkter” alltså som inte fördelas individuellt. Uppnå kravet på de allmänna principerna t ex att det sker utan godtycke d v s saklighet och likvärdig behandling gäller.

10 allmänna principer för avdrag
För samtliga avdrag gäller: Ska bestämmas på sakliga grunder (godtycke) Ovidkommande hänsyn Rimliga i förhållande till tjänsterna Tjänster ska tillhandahållas på rättvisa villkor Går in i hjärtat av användningen av Bonus ersättningen.

11 allmänna principer för användning av medel som inte kan fördelas, användning av medel som inte kan fördelas Förutsätter att en fördelning gjorts/prövats Rättighetshavaren okänd/kan inte lokaliseras Kan fördelas till annan rättighetshavare t ex genom att lägga över i en schablonfördelning Kan användas för sociala, kulturella, utbildning. Stämman godkänna den faktiska användningen och fördelningen i stort, inte enskild utbetalning.

12 Avdrag för förvaltningen
Ska vara Befogade, rimliga Dokumenterade, kunna visas Ska vara verkliga och inte schabloner Icke vinst principen definierad? Vi måste överväga våra beslut vid stämman.

13 hierarki i lagen (direktivet)
Fördelning är det primära. Till fördelning kopplas ett förvaltningsavdrag. Avdrag är sekundärt. Prövning måste ske. Användning av medel som inte kan fördelas ”sista utvägen”. Prövning måste ske. Om man ser lagstiftningen och direktivet som en slags standard är det här en viktig ”checkpoint”.

14 marknadsposition Utgivare och producenter allt aggressivare i rättighetsförvärv Internationella koncerner ”Svåra” avtal – obegripliga Dåliga redovisningar Upphovspersonernas ställning är svår Behov av att bygga ett starkt skydd kring den individuella upphovspersonen Vi måste kunna visa att det är upphovspersonen som får nytta av sin upphovsrätt – varför är den annars intressant?

15 Massmarknader ska ges licens
Kulturarvsinstitutionerna vill digitalisera samlingarna, miljoner bilder (foton) Museer, konsthallar, kulturcentra med samlingar som ska ut på internet Bibliotek vill använda digitalteknik, t ex för fjärrlån Skolor och universitet allt mer digitala Alla dessa bilder blir offentliga (jämför fotokopia)

16 Användarnas perspektiv
Användaren vill att ersättningen de betalar även fördelas Krav på transparens ökar när ersättningen tas in som schablon Användarna vill inte se allt för starka organisationer

17 Användarnas perspektiv
Användarna vill betala och lämna resten till oss Vill inte rapportera Vill inte administrera Vill inte utveckla system Rättvisa, objektiva, transparenta, effektiva, billiga. Vilka rapporter kan vi få in Ibland detaljerade Förenklad rapport t ex upphovsperson och antal verk Schablon och/eller analogi.

18 Hur finna fördelningsmetoder
Upphovspersoner krav på fördelningsmetoder Rättvisa, objektiva, transparenta Effektiva och billiga Schablon och analog via rapporter från upphovsperson Var har dina verk varit med Kombinerade med statistiska undersökningar av marknadsbeteende Kombinerade med användares rapporter Kräver (dyra) IT-lösningar Nordiskt samarbete behövs för att finna lösningar

19 Visual Copyright Society in Sweden
Mats Lindberg, CEO (0)


Ladda ner ppt "Individuell fördelning - men hur?"

Liknande presentationer


Google-annonser