Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
“Tänk över det här...” Klicka med musen för att se bildspelet...
Mål med samverksanssystemet
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
RINKEBYSKOLAN
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Barnanpassad utredning
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Andragradsfunktioner & Andragradsekvationer
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Problemcentrerad undervisning metod Hokkaido lärarhögskolan (Asahikawa) Professor Kazuhiko Souma
”Existensen föregår essensen!”
Mål och betygskriterier
- Konsten att ge feed-back
Syftet med en personlig handlingsplan
Konsten att leda sig själv
Den uppsats ni är på väg att skriva skall en vacker dag presenteras muntligt. I betygskriterierna för Svenska C står det att eleven, skall använda sig.
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Kafka hos familjeterapeuten Diskussionsövning. Förberedelser Ni ska bli fyra grupper. – Gregor – Mamma – Pappa – Syster.
För att ta några lektioner Om vänskap & Livet
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA 1. UTHÅLLIGHET. 2. KONCENTRATIONSFÖRMÅGA Uthållig bara korta stunder i taget Slutför oftast arbetsuppgifter.
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
Eller formativt lärande…
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Känner du igen denna logotyp? 1.Ja 2.Nej 3.Kanske?
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Aktivt lyssnade.
Introduktion till matematik studierna på LTH
KVINNLIG SJÄLVSÄKERHET
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
Konsten att lyckas med sina studier
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
Inledning Initiativet till värdegrundsarbetet kommer från de tio medverkande idrotter i Göteborg som började diskutera möjligheten för barn att prova flera.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Språkstöd på modersmål för att medvetandegöra sitt eget lärande
LäksyHelppi Rollspel i läxläsningsklubben. LäksyHelppi Rollspel i läxläsningsklubben Målet med rollspelet är inte att testa eller utvärdera någon handledares.
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Frågeteknik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Reflektioner från grupperna No hands up…
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Identitet Vad formar oss till oss?.
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Matematiklyftet
Mot aktiv undervisning med problemlösning och samtal i klassrummet
Elev loggbok.
BETYG Hur? Vad? Varför?. Varför? För att riksdagen har bestämt det! (Men det finns fler anledningar…)
Presentationens avskrift:

Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007

Mål att fler studenter klarar sin tentamen höjda betyg minska antalet avhopp - fler studenter slutför sin utbildning

SLAS Syftet med metoden är att faddrar (äldre studenter) hjälper de nya studenterna i deras självstudier och fungerar som förebilder. Detta leder till att de studerande får ökat självförtroende och bättre förutsättningar att klara kursen. SLAS är INGEN EXTRA UNDERVISNING. SLAS är ett komplement till den ordinarie undervisning. Den är frivillig och öppen för ALLA!

SLAS-faddern visar studenterna på Var och Hur kunskap kan inhämtas uppmuntrar samarbete i gruppen stimulerar till diskussion och kritiskt tänkande

Att ge svar på… Hur skulle vi lösa det här problemet? Låt oss gå igenom föreläsningsanteckningarna Kan vi lättare förstå detta i läroboken?

Studenten Genom att delta i SLAS-möten: Kan den lära sig studieteknik och kanske förbättra förståelse för matematik Tillfälle att jämföra anteckningar, diskutera frågor och begrepp och utveckla sin egen studiefärdighet Lättare att ta eget ansvar för sina studier Möjligheten att nå bättre resultat ökar

Att lösa övningsuppgifterna Några små frågor du ställa dig själv då du löser övningsuppgifterna är: Varför skall jag lösa denna uppgift? Vad skall jag lära av den? Vilken del av teorin skall uppgiften belysa? Kan man ha en uppfattning om svaret utan att först lösa uppgiften? Då du löst en uppgift: är svaret rimligt? Kan man lösa uppgiften på fler sätt? Hur ändras lösningen och svaret om man ändrar vissa parametrar/värden/uttryck? Har jag förstått lösnings idén? Är idén allmängiltig? Har jag förstått teorin uppgiften skall belysa? Då du är klart med uppgifterna till ett visst avsnitt: Finns det något jag behöver träna mer på? Något som inte kommit med?

Möte: SLAS (Studenter Lär Av Studenter) Dela eleverna i homogena grupper av högst fyra elever och låta dessa lösa en uppgift tillsammans under ledning av en fadder (som går högst i tvåan). Varje fadder får högst 16 elever dvs 4 homogena grupper Faddern skall inte lösa uppgiften men hjälper via att uppmuntra eleverna att kolla kursboken, föreläsningsanteckningar, osv... Varje grupp får olika uppgifter. När en grupp är färdig skall gruppen demonstrera sitt lösningsförslag på tavlan medan övriga grupper skall uppmuntras av faddern att komma med frågor till den grupp som demonstrerar sitt lösningsförslag. Den grupp som demonstrera sitt lösningsförslag är lärare åt andra grupper. Fadderns roll är att kolla att allt gå rät till, t ex alla i gruppen skall vara aktiva och delta vid lösningsdemonstrationen. Varje grupp skall demonstrera sitt lösningsförslag. Om tiden inte räcker till (under passet) så skall grupperna förtsätta själva att demonstrera sina lösningsförslag för övriga, ev. utan fadder.

Vill bli SLAS ledare Vi tycker att SLAS var absolut en av de bästa inlärningsmetoderna med kursen. Det man lärde sig där fastnade verkligen i huvudet på en. I det lilla klassrummet så kände man nästan alla och man behövde inte skämmas för att fråga någonting, jag tror att det inte bara är jag som är rädd för att fråga saker i Aulan. Det är så STORT! Men i klassrummet så har man sina vänner samlade och man diskuterar problemen i grupper så man inte sitter där själv och fastnar utan att ha någon att fråga. Löser man inte det i gruppen kan man stå vid tavlan och så hjälps alla åt i klassrummet och löser problemet. Superbra! Vi vill gärna sprida vidare till dessa nya ettor och visa att SLAS verkligen är värt att gå på. De två timmarna gör verkligen skillnad! (J.Wong IT06 & A Karlsson IT05)