& Realism Symbolism.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

De eviga frågorna behöver ett svar
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Samtala om böcker.
Ett Sverige i förändring
En kortfattad historia
Referat En sammanfattning.
Livets Söndag - en dag i glädje inför och i värnande om livet
Caspar David Friedrich, Vandraren över dimhavet (ca 1818)
Centrum för lättläst
Härnöstudier.
Romantiken 1800-talet.
Hur du skriver en bra historia
Kända berättande verk samt ord och begrepp som används i analys.
Realismen
Formellt, skarpt och snyggt
Romantiken – handlar inte om kärlek! Bara lite…
När blir ett ord svenskt då?
Romantiken 1760 – 1840.
Att skapa världar och leda rollspel
Svenska p Svenska p.
ROMANTIKEN
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Judendom Läran.
Ett arbetsområde om poesi
LITTERATURHISTORIA Sammanfattning 1.
1. Uppgiften presenteras
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Författare.
Romantiken ca 1800–1830 Realismen ca Naturalismen ca
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Stig Dagerman Född 1923 i Älvkarleby (Uppsala län) Dog 1954 (tog sitt liv) Svensk författare och journalist Han var en av de mest framträdande författarna.
Etik Moral Filosofi.
TEXTER Texter i tidningen
Skriva noveller.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Sort, art, stilart, område, fack o.s.v.
En guide för arbeten i SO
Typiskt för saga Handling Personer Hjälpare och ”stjälpare” Miljöer
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Debattartikel.
Identitet Vad formar oss till oss?.
LITTERATUR-ANALYS Presentera information!
Utveckla skrivandet.
Litterturens epoker Epok- synonymer
KLASSIKER Bok som varit omtyckt under mycket lång tid
Referat Vad är det?.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Formellt, skarpt och snyggt
ROMANTIKEN FANTASINS TID Längta efter något Magi, kärlek, äventyr
Det var en gång....
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Vad blir bedömt? Läsa Läsa Visa läsförståelse, göra sammanfattningar, diskutera budskap och se kopplingar till samtid. Skriva Skriva Skriva olika texter.
Regler för citatteknik
Realismen 1850 – 1800-talets slut Naturalismen Ca 1870 – 1900.
Riktad skrivning Varför jobbar vi med läsförståelse- medhjälparna (tror du)? Skriv rubrik och svar tills jag säger stopp, sen läser ni upp vad ni har skrivit.
Att återge och sammanfatta vad någon sagt eller skrivit
Litterära epoker Vad är en epok?
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Författare antiken Sapfo: dikter Sofokles: Kung Oidipus
- Innehåll - Form - (Svenska Impulser från s 198) Analys av roman.
Genrer Krönika 1 Carmen Winding, Bäckaskolan 7-10 sär, Gnosjö –
Religionskunskap Att undersöka tro.
Konsten att läsa skönlitteratur
Läslogg 2D Skönlitteratur <-> facklitteratur
Novellanalys.
Människan ska upplysas genom logik och förnuft
Måndag den 5 februari 2018.
Analys av roman Innehåll: vad? Form: hur? + belägg från texten!
Presentationens avskrift:

& Realism Symbolism

Tidslinje Upplysningen Romantiken Realismen Nationalromantiken Ca 1680- ca 1800 Romantiken 1780- ca 1830 Realismen 1830-1860 Nationalromantiken 1780-1945? Naturalismen Ca 1880-1914 Symbolismen Ca 1880- ca 1900 Modernismen 1900-

Romantiken Edgar Allan Poe (1809 – 1949) – Svarta Katten, Morden på Rue Morgue Caspar David Friedrich – Vandraren ovan dimmorna (cirka 1818) Sir Walter Scott (1771-1832) - Ivanhoe Goethe (1749 – 1832) – Den unge Werthers lidande

Realismen En reaktion mot Romantiken. ”Industri, vetenskap och framtidstro” Författarna ville skildra verkligheten som den var. Skrev om vanliga människor och miljöer. Debatterar aktuella frågor. Läsning av skönlitteratur blev ett folknöje. Ville ge en bred bild av livet. Miljö: storstad. Skildrar städernas baksidor: fattigdom och tristess.

Gustave Flaubert Madame Bovary Frankrike - 1821-1880 Uppgörelse m. romantiken Flykt från vardagen Lögner -> Förfall -> Arsenik Medelklasskvinna Research

Charles Dickens Oliver Twist David Copperfield England - 1818-1870 Fattigdom Barnhem Urbanisering Följetong

Alexander Dumas De tre musketörerna Greven av Monte Cristo Frankrike - 1802-1870 Följetongsroman Historiska teman / miljöer De tre musketörerna Greven av Monte Cristo Mannen med Järnmasken

Karl Marx Tyskland 1818-1883 Kapitalet Arbetare Revolution Ägande Frihet

August Strindberg Selma Lagerlöf Sverige, 1849-1912 Fröken Julie (drama) Hemsöborna Röda rummet Selma Lagerlöf Sverige, 1858-1940 Jerusalem Nils Holgersson Gösta Berglings saga

Symbolism Litterär och konstnärlig strömning Bort från realismen och samhällskritiken Konsten =religion ; författaren = präst! Samhälle ≠ Konst Livet ≠ Själen Landskapet ≠ stämningen (fotografiet) Klarhet, logik och precision -> dunkla, mystiska och obegripliga Dekadenterna Allegori – Orwell Djurfarmen Arnold Böcklins målning Dödens ö.

Mallarmé Baudelaire Frankrike, 1842-1898 Ett tärningskast Ondskans blommor

Albatrossen Ur Ondskans Blommor (1857) (Les fleurs du mal) , av Charles Baudelaire - Albatrossen Ibland, för nöjes skull, matroser pläga fånga en albatross, som följt med skeppet på dess färd fram över salta djup. Så samla de sig många kring denna vilsna gäst ifrån en högre värld. Knappt ställd på däcket, ser man fågeln tölpigt skrida med skamsen hållning fram. Förr var den molnets vän. Som tunga åror drar den, en på varje sida, de vita vingarna, som släpa efter den. Den stolta flygarn går och vacklar som en skugga. Förr djärv och kungligt skön, nu klumpig, ful och tung. En sjöman sträcker fräckt mot den sin sura snugga,  en annan haltar fram och härmar rymdens kung. En skald är fågeln lik, som trotsar alla faror, som svingar sig mot storm, som pilen ej kan nå; men, kommen ned på jord bland människors skaror, hans vingar tynga så, att han ej ens kan gå.

Bokanalys Titel. Varför heter boken som den gör? Vad tror du att titeln egentligen har för innebörd? Handling och genre. Berätta kortfattat om bokens handling (tänk på att det är en analys ingen recension). Ange vilken typ av bok du läst, vilken genre du tycker den tillhör. Tid och plats. Beskriv tid och plats för händelserna som utspelar sig i boken. I vilken grad påverkar tid och plats handlingen? Är handlingen kronologisk (i tidsföljd)? Hur förflyttas läsaren i tiden? Huvudpersoner. Beskriv några av de mest betydelsefulla karaktärerna utförligt med tyngdpunkt på inre egenskaper. Vilken relation har de till varandra? Har karaktärerna typiska roller, t ex onda eller goda, eller är de mer komplexa (sammansatta)? Språket som verktyg och berättarperspektiv. Vilket språk använder författaren? Är boken lättläst eller svårläst? Är språket gammalmodigt eller modernt? Använder hon/han sig av något särskilt stildrag? Ge exempel. Ur vilken synvinkel skriver författaren? Är boken skriven i jagform, i tredje person eller är berättaren allvetande? Tema och budskap. Berätta om bokens tema och budskap. Tänk på temat som ett ledmotiv i en film och beskriv det. Vad handlar boken egentligen om? Har du lärt dig något av boken? Vad verkar författaren vilja ha sagt? Egna åsikter. Vad tyckte du om boken? Vad är ditt omdöme? Vilka tankar och känslor väckte den? Vad tyckte du särskilt mycket om och vad skulle man kunna ändra på? Var boken trovärdig? Fanns det några likheter med andra böcker du läst eller med dina eller andras erfarenheter? Förklara och motivera dina åsikter! Citat. Citera gärna någon mening du fäst dig. Till exempel kan du göra detta för att bättre exemplifiera något du skrivit om eller helt enkelt för att du tycker om meningen. Var noga med att förklara varför du plockat ut en särskild mening. Citatet ska markeras med citattecken ”...” och följas av sidnumret inom parentes.