Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Källkritik.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Staten och det civila samhällets organisationer
Exempel utifrån ett antal målområden
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Källbystugans kvalitetsarbete
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
UPPDRAG: •Revidera handlingsprogram om inflytande för barn och ungdomar •Skapa förutsättningar för att införliva barnkonventionen i Borås Stad Inflytande.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Den nationella ungdomspolitiken
BILD 1-20 Idag Varför ska barn komma till tals? Kaffe Vad behövs? (Vilka förutsättningar?) Hur kan det gå till? Barnperspektiv och barnets eget.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Vad innebär ett barnperspektiv
Eller formativt lärande…
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
LUPP – lokal uppföljning av ungdomspolitiken LUPP är myndigheten Ungdomsstyrelsens verktyg för lokal uppföljning av ungdomspolitiken – en kvalitetsmätning.
Demokrati och hur Sverige styrs
i kommuner, landsting/regioner
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Barnrättsperspektiv på inflytande och delaktighet med underrubrik: Om barn och unga i fysisk planering – en fråga om social hållbarhet Gabriella Olofsson.
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Med fokus på unga En politik för goda levnadsvillkor, makt och inflytande Foto: Colourbox.
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
1 1.
”75% av alla IT-projekt misslyckas, även när tekniken fungerar” Workshop.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Bra uteliv – för unga.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Att bli klokare med hjälp av andra Socialt kapital är summan av den tillit som individerna i en grupp eller samhälle har för varandra. Det är beroende.
Anställningsintervjun
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 9 oktober 2013 Välkommen!
Ledarutveckling över gränserna
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Ledamot i en beredning - vad innebär det? Anders Öberg.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Rädda Barnen Kommittén för Mänskliga Rättigheter
Elevdemokrati i praktiken
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till, och leva sig in andra människors situation samt viljan att hjälpa andra.”
Ett rumsligt perspektiv på fritidsgårdens verksamhet se aktiviteter och insatser i ett sammanhang tydliggöra vad fritidsledare gör skapa en normativ struktur.
BARNS BÄSTA -klart att vi alla vill barnens bästa eller?
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Sammanställning av enkätsvar ang
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Gör barn starkare i kommuner, landsting/regioner Vägledning politiker.
Barnkonventionen i förskolan
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
”Förskolebarnens röst”
Presentationens avskrift:

Om vi fick bestämma

För, med & av unga

Vad är en ungdom?

Synen på unga människor en speciell historia

20 november 1989 Barn upp till 18 år. Barn lyfts in i på den politiska agendan. Barn har sina rättigheter som fullvärdiga medborgare Barn är subjekt

Barnkonventionen Artikel 2 Alla barn har samma rättigheter och lika värde.Alla barn har samma rättigheter och lika värde. Artikel 3 Det som är det bästa för barn ska alltid gälla.Det som är det bästa för barn ska alltid gälla.

Att få leva och må bra, borde vara självklart för alla barn. Artikel 6 Att få leva och må bra, borde vara självklart för alla barn. Artikel 12 Ingen får bestämma om sånt som gäller dig, utan att först höra vad du tycker!Ingen får bestämma om sånt som gäller dig, utan att först höra vad du tycker!

Ungdomsvårds kommiténs ideal 1945 ”Att den självständiga, aktiva & samhällsintresserade ungdoms typ som framhållits ska fostras fram”

Regeringens mål Ungdomspolitiken alla ungdomar mellan 13 och 25 år ska ha verklig tillgång till välfärd ochalla ungdomar mellan 13 och 25 år ska ha verklig tillgång till välfärd och inflytande.

Vad är politik?

Fokus 10 Mer engagemang & intresse för politik om vi har fler förebilder Aktiva i politiken år ökar Unga är mer politiskt intresserade än förra generationen Mer politiskt medvetna i konsumtion

UTMANINGAR utbildning, arbete, bostad, miljöFår unga påverka i frågor som gör verklig skillnad i deras vardag? utbildning, arbete, bostad, miljö Kunskap om att motverka diskriminering & förtryck? Hur får unga reda på sina rättigheter? Av vem? Vems ansvar?Hur får unga reda på sina rättigheter? Av vem? Vems ansvar?

Tränings arenor för att kunna utveckla det aktiva demokratiska medborgarskapet Dialog Delaktighet Ansvar Påverkan

Transportsträckan Veta att man tycker något En process att kunna formulera sina åsikter: Att få en chans att reflektera över mina åsikter innan ex en enkät! Veta att jag kan påverka& hur jag ska göra Veta vad som händer med mina åsikter

Demokrati ? Former för att komma överens om gemensamma angelägenheter

Utmaning Relationer istället för organisering

Inflytande ? Bild från SKL Medborgardialog hemsida april 2010

Elevinflytande arbetet på skolorna behöver utvecklas ordentligt Unga upplever att deras förslag inte tas på allvar Internet sociala medier ger nya perspektiv,sociala instutioner & verktyg

400 kommunala inflytande forum

Expert kompetens är viktigt! Expert kompetens är viktigt!

Vad krävs av dig & mig?

Ledarens förhållningssätt Lyhördhet Dialog i demokratisk anda Uppmuntran till kritiskt tänkande

Ledarens kompetens att förmedla till deltagarna Slussning ( föra över kunskap) Empowerment redskap Projektkunskap Ungas egen organisering ( föreningskunskap) Demokratisk möten

Lokalt områdesarbete Samverkan Kunskap & förmedlare av demokrati & mänskliga rättigheter, barnkonventionen i synnerhet

Arbeta med ett ungdomsperspektiv Synliggöra och motverka diskriminering Kunskap om härskartekniker, normkritisk tänkande

Aktuell omvärldskunskap, anknytning till forskning Kunna mäta kvalité och analysera sin egen profession & verksamhet, för att kunna utvecklas

Skapa och utveckla hjälpsamma stödstrukturer

KASAM Känslan av Sammanhang Antonovsky

Tips för att lyckas!

SAMVERKA?!

Vad är KUL? Att bli sedd för den man är Att den vuxne ser och bekräftar mig Att fnittra ihop Kompetensutveckling Ulf Blomdahl

M etoder är en framgångsfaktor

Att se nytt

Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i din verksamhet. Varför har ni lyckats så bra med detta? En kort diskussion/inventering Gör en runda, var och en får berätta om sina framgångar. Skriv ned sammanfattande rubriker på rapport bladet. Varje bord ger varandra positiv feedback och uppmuntran till vilket bra arbete den har gjort!