Det pedagogiska perspektivet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det goda samtalet Lena Fritzén 21 maj 2013
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Sätt kryss vid ett av följande alternativ:
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Patient- och anhörig perspektiv på heldygnsvården, avdelning 1
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Pedagogisk verksamhetsidé
Barnanpassad utredning
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
En av de främsta samhällsteoretikerna.
SSQ12-B Instruktioner Namn Datum Ålder
Dept. of Design Sciences, Lund University
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
Tankar kring utsatthet vid funktionshinder
SET Social Emotionell Träning
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Genomgripande störning i utvecklingen eller utvecklingsstörning?
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Kjerstin Larsson Forskningsledare
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Design för den mänskliga sektorn Kultur i vården, december 2006 Bodil Jönsson, professor i rehabiliteringsteknik, Designinstitutionen, Lunds Universitet.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
”Omvårdnadshandledning - Yrkesinriktad handledning”
Samband missbruk/beroende och psykiatrisk vård
Mitt liv med Aspergers syndrom Hanna Danmo Källman.
Att införa nya arbetssätt……. …… och att upprättahålla det nya!
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Systemförståelse, systemiskt tänkande och grupprocesser
Introduktion till matematik studierna på LTH
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Ämnesdidaktik vid GU Att undervisa är att välja
Michael Karlsson leg psykolog
Psykolog utan gränser, september 2013
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Nöjda brukare? Ingalill Stefansson Mikael Vallström.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Kriser Vad är en kris? Följande kännetecken brukar användas att definiera en ”normalkris”   Individen upplever att något viktigt behov är starkt hotat.
Hannah Jakobsson, leg. psykolog;
Genomlysning av vår organisation
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Neuropsykiatriska utbildningsprojektet
Marie Hagnell, Sylvia Mellfeldt Milchert & Erling Therström
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Ledarskap i multiprofessionella organisationer
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
SAMARBETE - OM ATTITYD, FÖRSVAR OCH ATT BEVAKA EGNA INTRESSEN.
Kan samtida konst bidra till en bättre vårdmiljö?.
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
BCFPI - Brief Child and Family Phone Interview
Autism och Asbergers Syndrom
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Vestlin Vår värdegrund Vi utgår ifrån följande tankar och begrepp Alla människors lika värde Värdigt åldrande Respekt, självbestämmande, integritet,
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
hur ska vi bemöta varandra?
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Presentationens avskrift:

Det pedagogiska perspektivet Eve Mandre, fil.dr. speciallärare http://www.certec.lth.se/autism

Pedagogikens roll Vuxnas lärande i yrkeslivet är en process Läroprocessen går stegvis Lärande innebär att man ändrar sitt perspektiv och tänkande “jag måste nästan tänka bort mitt gamla kunnande”, citat från psykolog

Nybörjare Regelstyrd – vill veta hur det ska vara Lär sig fakta och handskas med de konkreta situationerna Kontextberoende

Avancerad nybörjare Börjar känna igen situationer När jag gjorde si – blev det så Börjar samla på egna erfarenheter Kan börja lösgöra sig från reglerna

Kompetent utövare Erfarenheterna är många, det går inte samla på par av “när jag gör si – blir det så” Börjar känna igen mönster i olika situationer Kan börja se vad som är viktigt och oviktigt utifrån långsiktig planering och målsättning Engagemang och reflektion över värderingar blir viktiga för att komma vidare Regelberoendet börjar ersättas av intuition

Expert Har en helhetssyn där analys, beslut och handlingar sker i det närmaste samtidigt Här spelar intuitionen stor roll Man kan tala om “konst” när man utövar yrket – det är långt borta från regelnivån Alla når inte hit under ett helt yrkesliv

Pågående lärandeprocess Det tar olika lång tid för olika människor att gå igenom processen Antal år inom yrket är inte alltid avgörande Personalen i en arbetsgrupp är inte alltid i fas med varandra

Den tysta kunskapen Rutiner och handgrepp som blivit automatiserade. Kan betyda att de är intuitiva och utgår från reflekterad kunskap Kan också vara statisk kunskap utan reflektion Kan i så fall hindra utveckling Kan vara oreflekterad tyst okunskap

Patienten efter diagnosen Nytt identitetsskapande Vilken form av boendestöd? Arbete? Studier? Kognitivt stöd?

Kristina – 18 år Akut psykos Barndomsanamnesen pekar mot autismspektrum Medicinering? Aspergerboende Personalens dilemma De anhöriga

Bosse – 40 år Rekordung doktorand Döms för olaga hot RPU: schizoid personlighetsstörning och paranoid psykos Besvärlig patient som trakasserar personal Screening för npf på en klinik ändrar diagnosen till Aspergers syndrom IQ 140

Bosses rehabilitering Arbetsprövning med handledning utifrån AS-diagnosen Bosse är hjälpt av struktur och nerskrivna arbetsbeskrivningar Regelbundna samtal om Bosses sociala övertramp “Vad kan du själv göra för att förstå andra bättre?”

Rehabiliteringen Bosses tre krav Tänkande i komplex En paranoid position till omvärlden? Bosse “drämmer till” igen Ångestdriven? Tvångsmässig?

Morgan – 18 år Diagnos Aspergers syndrom från BUP Aspergerklass – hoppar av skolan i 7:an Behandlingshem för tonåringar med AS Morgan fungerar bra under den första tiden Vägrar efter en tid att delta i något – är styrd av tvång Behandlingen misslyckas

Morgan i LSS-boende Välfungerande första månaderna Blir allt mer oberäknelig, passiv, vill inget Varför denna ständiga tillbakagång? Morgans berättelse Ny utredning Tilläggsdiagnos mental retardation Tvången inom gränserna för “ritualism”

Läs vidare Bauer, J, 2007, Varför jag känner som du känner, Intuitiv kommunikation och hemligheten med spegelneuronerna Natur&Kultur De Clercq, H, Autism från insidan, http://www.intermediabooks.se Mandre, E, 1999, Från observation till specialpedagogisk design, lic.uppsats, Certec, LTH Mandre, E, 2002, Vårdmiljö eller lärandemiljö? Om personer med autism inom vuxenpsykiatrin, Doktorsavhandling, Certec, LTH Mandre, E, 2007, Att skapa verkligheter. Pedagogik för det omöjliga, http://www.intermediabooks.se Norrö, G, 2006, Aspergers syndrom - har jag verkligen det? http://www.intermediabooks.se Norrö, G, 2007, Arbetsboken http://www.intermediabooks.se