Produktion: Organisation och styrning (ME2013)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Centrala innehåll och kunskapskrav
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Valinformation Inför åk 3
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Vad är teknik?.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Lönsamhet i produktionsförbättringar
Logistik, Business Logistics
Struktur för självförbättrande system
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Processtyrd organisation – i harmoni med omvärlden
Vilka var de viktigaste lärdomarna från caset?
VILKA VAR DE VIKTIGASTE LÄRDOMARNA FRÅN CASET?
Block 4: Att driva företag
Teknisk rapportskrivning
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Produktion: Organisation och styrning (ME2013)
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Kurspresentation Virtuell produktion Bertil Gustafsson
Centrala innehåll och kunskapskrav
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Affärsidé - företagets vägvisare
Turismens historia kapitel 2.
Blir det bättre med vårdval i primärvården? DLF symposium 15 nov 2012 Anders Anell Ekonomihögskolan, Lunds universitet.
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
Balanspunkten i verksamheter Balanspunkten_v1.ppt Sven-Håkan Olsson, Definitivus.
Kunskapskrav och matriser
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Att tillsammans påverka!
Sammanfattning av utgångspunkter och frågeställningar koppade till aktuella uppsatser.
Reseproduktion och försäljning
Logistik vid husbyggnad
Produktion: Organisation och styrning (ME2013)
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Aktiviteter och upplevelser
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Systemdesign som process
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Marknadsföring och försäljning
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Kapitel 15 Budgeten.
Reflektionsuppgift – THE ABB, FG WILSON AND CATERPILLAR CASE
System arbetssystem informationssystem
Lagerplanering Johann Packendorff.
Hur kan vi förstå begreppet?
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Skolutveckling genom aktionsforskning
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
Reklam Vem får synas och hur?.
T4 inom Tc Norrbotten Inriktning skapas utifrån det lokala näringslivets behov. Arbete lokalt och regionalt. Samordning för att undvika konkurrens. En.
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
Mats Abrahamsson & Staffan Brege (2004)
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
Design, strategi, management
Inriktningar årskurs 4 - Företagsekonomi
Presentationens avskrift:

Produktion: Organisation och styrning (ME2013) Kursansvarig: Johann Packendorff INDEK

Kursens syfte För att bli en bra ledare i ett industriföretag krävs djup kompetens i verksamhetens kärna; tillverkning, produktutveckling, försäljning och inköp. Dessutom krävs en förmåga att koordinera arbetet inom dessa olika områden på ett sätt som leder till ett optimalt utnyttjande av företagets resurser. Till ledarens uppgifter hör också att vara den som har en mer långsiktig blick för hur företaget som produktionssystem skall utvecklas, och att aktivt driva förändringar och förbättringar.

Kursens syfte Kursen har som mål att förse den studerande med en grundläggande kompetens att förstå, analysera och utveckla industriella produktionssystem. Den förbereder således för en yrkesverksamhet som ledare i olika industriella produktionsmiljöer.

Learning outcomes Efter att ha genomgått kursen skall den studerande kunna: Beskriva varför och hur produktionskompetens kan användas för att öka konkurrensförmågan hos moderna industriella organisationer Beskriva produktionslärans uppbyggnad som kunskapsfält samt förklara fältets grundläggande begrepp Redogöra för vilka grundläggande arbetsuppgifter som ingår i produktionsledning Beskriva vilka ekonomiska avvägningar och kompromisser som krävs i ett produktionssystem, samt vilka verktyg och modeller som kan användas i en sådan analys Redogöra för Toyotamodellen och andra moderna produktionsfilosofier, samt kunna förklara hur dessa används i praktiken Beskriva vilka möjligheter och hinder som kan finnas i industriellt förändringsarbete, samt ange för- och nackdelar med olika förändringsstrategier Genomföra en översiktlig analys av ett enklare produktionssystem med syftet att kunna peka ut förbättringsområden i tekniskt, ekonomiskt och arbetsorganisatoriskt hänseende.

Examination Tentamen den 14/12 (F, Fx, E, D, C, B eller A). Inlämningsuppgift i grupper ”MowRock”. Examinerad (F, Fx, E, D, C, B eller A). Tentamen står för 60% av betyget, inlämningsuppgiften för 40%.

A general model of operations management Input transformed resources Materials Information Customers Facilities Staff Input transforming resources Planning and control Improvement Design The operation’s competitive role and position Operation’s strategic objectives Operations strategy Customers Output products and services Input resources ENVIRONMENT

Varje fråga rättas som en tenta! Grad av kvalitet/ansträngning E D C B A Max

Uppgift 1 (5p). Ange kortfattat innebörden av följande produktionsbegrepp samt ange varför de är av vikt inom produktionsområdet: Nettokapacitet (net capacity) 6 Sigma Kvalitetscirklar (quality circles) Optimal orderkvantitet (EOQ, Economic Order Quantity) Ledtid (lead time)

Uppgift 2 (15p). Slack et al menar att alla produktionssystem har fem typer av prestationsmål, åtminstone om man tar in alla intressenters (stakeholders) perspektiv. Dessa benämns Quality, Speed, Dependability, Flexibility och Cost. (a) Beskriv vart och ett av dessa prestationsmål i detalj; vad det innebär och för vem det är viktigt. (5p) (b) Applicera dessa begrepp till följande tre typiska produktionssystem: (1) Ett dagstidningstryckeri, (2) en gourmetrestaurang, (3) en produktutvecklingsavdelning i ett läkemedelsföretag. Hur kan man konkretisera målbegreppen i respektive fall, och vilka måltyper är viktigast i respektive fall? Ge också exempel på konkreta prestationsmått som man kan använda i den dagliga uppföljningen. (10p)

Uppgift 3 (12p). En av de senaste decenniets större förändringar inom produktionsområdet är att man gått från att enbart se till sitt eget företags produktionssystem till att också inkludera leverantörer och kunder – s k Supply Chain Management (SCM). Beskriv innebörden av SCM och diskutera hur denna ”filosofi” i ett typiskt verkstadsföretag påverkar synen på (1) produktionssystemets effektivitet, (2) produktutvecklingens effektivitet samt (3) marknadsföring och varumärkeshantering.

Uppgift 4 (10p). Våra två gästföreläsare P-O Bergström och Eric Giertz beskrev var och en på sitt sätt hur den industriella organisationen utvecklats över tiden. P-O såg det hela ur arbetstagarnas perspektiv och menade att om man vill öka produktiviteten så måste man ge de anställda mer ansvar och behandla dem som vuxna. Eric å sin sida menade att de tillverkande företag i Sverige som är internationellt konkurrenskraftiga inte kan ha så mycket personal, utan enbart övervakande produktionstekniker samt ett mindre antal kvarvarande tempoarbetare med enkla uppgifter. Förklara vad var och en av dem menar med sina resonemang, samt diskutera om deras åsikter går isär eller kanske egentligen stämmer överens.

Uppgift 5 (6p). I ett företag som bestämt sig för att gå emot en ökad kundorderstyrning uppstår ofta problemet med att anpassa kapaciteten till variationen i den faktiska efterfrågan. Förklara varför efterfrågan varierar över tiden, ge exempel på olika typer av variationsmönster, samt diskutera hur en produktionsledning kan förbättra (1) förmågan till att göra efterfrågeprognoser och (2) förmågan att snabbt anpassa kapaciteten till dessa prognoser.

Tack för en trevlig kurs! Lycka till!