Kompetensutveckling Processansvarig: Ulrika Sjöholm

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Processkarta över en övergripande löneöversynsprocess
Advertisements

Dolda kunskaper avslutande möte
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
FRÅN VÄSTERHAVET TILL VÄTTERNS STRAND
Kulturdepartementet Arbetet med att ta fram en nationell strategi för digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling(/tillgängliggörande)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Konceptet V Ledning I T Process Mål KM Startegi Styrning Metod Begrepp
DOK-systemet 1 • Utvärderings- och dokumentationsinstrument • Bygger på intervjuer med klienter vid inskrivning, utskrivning och uppföljning. • Möjlighet.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Systemkarta.
AU Digital samverkan LO Process
Våga vara chef - en trestegsutbildning för chefer och ledare
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 30 juni 2011 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Augusti 2009.
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 31 mars 2012 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Februari 2010.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Preliminär rapport delas i slutet av maj till alla som deltagit i seminarieserien Tid för synpunkter till midsommar Förslag till slutlig rapport i augusti.
Mälardalens kompetenscentrum för Hälsa och Välfärd MKHV
Affärsbeskrivning [Projekttitel …]
Behov av habilitering och rehabilitering
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Att tillsammans påverka!
Dubbelt så bra Arbetsplatslärande och en lärande organisation 2013.
Önskemål om omplacering Ärendet föredras för Au/Au:s delegater Ärendet bereds inom förvaltningen Ärendet återförs till Au/ Au:s delegater Beslut Omplaceringsprocess.
Miljödata ABwww.miljodata.seBG Besöksadress Ronnebygatan Karlskrona PG Org. Nr Maja - medarbetardialogen.
Verksamhetsplanering 2012 IPKs vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet.
Agenda myndighetsmötet 21 mars
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande Forskningsrådets arbete under våren 2013.
Ett aktivt medarbetarskap
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Karlstad Kurprojektet – En möjlighet till samverkan! Ett led i regeringens psykiatrisatsning.
Utveckla samverkan och kunskap om psykisk ohälsa
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Utredningen om översyn av den kommunala vuxenutbildningen på grundläggande nivå Flexibilitet och individualisering inom vuxenutbildningen Nacka
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan
Mål och Handlingsplan 2009 Kommungemensamma Mål och aktiviteter inom chefsförsörjningsområdet 2009.
KOSTPOLICY VUXENNÄMNDEN I ESKILSTUNA KOMMUN ANTAGEN AV VUXENNÄMNDEN
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.
Vägledning - 7 steg för en lyckad genomförande av LIKA socialtjänst
Vägledning - 7 steg för ett lyckat genomförande av LIKA socialtjänst
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Lagen om Energikartläggning i stora företag
Presentation av ledningssystemet
Validering inom Lärarlyftet
Hemtjänstprocessen, bakgrund
Case- Heltid som norm i Vimmerby kommun
Under 2015 gjordes, utifrån LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning, ett försök till kartläggning av de olika verksamheternas framtida kompetensbehov.
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
I offentlighetens tjänst
Kerstin Blom Bokliden, SKL och Malin Åberg Aas, Svenska FN- förbundet
Länsstyrelsens roll i funktionshinderpolitiken
Presentationens avskrift:

Kompetensutveckling Processansvarig: Ulrika Sjöholm Rev. datum: 2013-10-18 Version 3

Processpecifikation för kompetensutveckling Processen avser kompetensutveckling av medarbetare på AffärsConcept (AC). Huvudsaklig mottagare Den enskilde medarbetaren på AC. Processens syfte Att bibehålla den sammantagna kompetensnivån så att AC kan vidmakthålla sin position som Sveriges främsta specialister på offentlig upphandling. AC ska kunna genomföra alla typer av offentliga upphandlingar samt utbildningar och utredningar inom området. På detta sätt ska AC vara den självklara partnern för offentliga aktörer inom offentlig upphandling, när målet är att göra en god affär inom ramen för gällande rätt. Att säkerställa att samtliga konsulter når upp till en hög nivå avseende kompetensen inom området (offentlig upphandling) så att samtliga konsulter kan stödja kunden i att skapa förutsättningar för bästa möjliga affär inom ramen för respektive upphandling. Att skapa förutsättningar för att varje medarbetare ska trivas i sin roll och få möjlighet till personlig utveckling på AC.

Att sprida risken när det gäller beroende av en viss medarbetares kompetens. Att ha rätt kompetens vid rätt tillfälle (gränssnitt mot försäljningsprocessen) och arbeta proaktivt med kompetensutveckling så att vi kan svara mot marknadens efterfrågan. Skapa underlag för strategisk resursplanering. Processens startpunkt Kartläggning av kompetensförsörjning på AC. Processen slutar Processen slutar med att genomförd kompetensutveckling följs upp och medarbetarens kompetensprofil uppdateras. Gränsar processen mot andra processer Processen gränsar mot följande processer: Försäljning Introduktion av nyanställda Resursplanering

Kompetens- försörjning AC Processen för kompetensutveckling Kompetens- försörjning AC Individanalys Genomförande Uppföljning Kompetensutveckling genomförs i form av t.ex. extern utbildning /konferens, intern ut-bildning och kompetens-överföring inom ramen för genomförande av uppdrag. Genomförd utveckling dokumenteras. Översyn av individens kompetensbehov genom utvecklingssamtal, uppföljningssamtal och på initiativ av Teamledare/Region-ansvarig eller medarbetaren själv. Kartläggning av vilka behov av kompetens som AC har samt på vilka punkter förstärkning krävs. Avstämning/rapportering med Teamledare/Region-ansvarig/VD avseende beslutad och avslutad kompetensutvecklingsinsats på utvecklings- och uppföljningssamtal. Uppdatering av med-arbetarens kompetensprofil.

Kompetensförsörjning AC Individanalys Genomförande Uppföljning Uppdatera kompetensprofil Kompetensförsörjning AC Steget Kompetensförsörjning AC syftar till att kartlägga vilken kompetens som marknaden efterfrågar och som passar AC:s verksamhet. Kartläggningen sker och uppdateras i anslutning till perioden för utvecklingssamtal på ledningsgruppsmöte. Ett kompetensförsörjningsprojekt ska genomföras för SKL Kommentus-koncernen under 2014. Möjliga kunskapsområden: Upphandlingsjuridik Områdeskunskap Byggentreprenader IT Kommunikation AFF Vård Varor Tekniska konsulttjänster Ekonomi Miljö- och etiska krav Utvärdering Avtalsrätt IT-kunskaper (Word, Excel) Pedagogik/utbildning Organisationskunskap Strategi Språket, formuleringsförmåga Projektledning Omvärldsbevakning (inom EU/EES)

Kompetens-försörjning AC Individanalys Genomförande Uppföljning Individanalys Individanalys omfattar en inventering av den enskilda medarbetarens kompetensnivå (inkl. uppföljning av genomförd kompetensutveckling) samt upprättandet av personliga utvecklingsmål med avseende på kompetensutveckling. Individanalysen görs bland annat genom: Utvecklingssamtal och uppföljningssamtal Förfrågningar (önskemål från medarbetaren) Kompetensinventeringsverktyg

Kompetens-försörjning AC Individanalys Genomförande Uppföljning Genomförande I steget genomförande beskrivs olika sätt att utveckla medarbetarens kompetens: Utbildningar Interna Externa Koncerngemensamma Olika interna forum (t.ex. byggentreprenader, utvärdering) Nätverk Teammöten Frukostmöten Seminarier och konferenser Medverkande i uppdrag och hålla utbildningar.

Kompetens-försörjning AC Individanalys Genomförande Uppföljning En nyanställd medarbetare bör gå AC:s introduktionsutbildning i offentlig upphandling. En konsult som ska hålla en utbildning för första gången på AC ska innan dess ha deltagit på någon av AC:s utbildningar. Extern kompetensutveckling som innebär en kostnad ska godkännas av Regionansvarig eller VD. Deltagande i kostnadsfria konferenser/seminarier/möten/forum/utbildningar i kompetensutvecklingssyfte ska godkännas av med Teamledare/Regionansvarig, med undantag av koncerngemensamma utbildningar som ska stämmas av med Teamledare/Regionansvarig. För koncerngemensamma utbildningar informeras samtliga medarbetare av HR per e-post om planerade tillfällen och anmälan lämnas till angiven person. Medarbetaren bör årligen genomgå minst två dagars kompetensutveckling i form av utbildning, seminarium och konferenser. Steget avslutas med att medarbetaren rapporterar genomförd insats till Teamledare/Regionsansvarig för dokumentering. I samråd med Teamledare/Regionsansvarig beslutas om nyvunnen kunskap ska förmedlas vidare i organisationen och på vilket sätt (team-/regionmöte, AC-möte).

Kompetens-försörjning AC Individanalys Genomförande Uppföljning Uppföljning I steget Uppföljning rapporteras att planerad kompetensutveckling har genomförts samt resultatet av denna. Medarbetarens kompetensprofil ska uppdateras. Uppföljningen äger rum på utvecklingssamtal och uppföljningssamtal.