Förklaringsmodell för spelberoende

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
Advertisements

Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
FTFs motionsskola.
Motivation och förändring
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Behandling av spelberoende
Frågor som underlättar för ungdomar att testa sitt cannabisberoende/missbruk och sitt missbruksmönster.
Spelstrategi.
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Nivåanpassad träning För att inkludera alla
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Härnöstudier.
Kortprogram för cannabismissbrukare
Hälsopedagogik- Vad är det ?
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Att skriva en artikel.
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Syftet med en personlig handlingsplan
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
Repetition och tillbakablick
Mindfulness – en hjälp på vägen
Konsten att spelleda Spelledarens uppgift. Vad är en spelledare? En spelledare är, enkelt uttryckt, den person som leder ett rollspel. Han eller hon utgör:
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att hålla en presentation
Mental träning Mål & Motivation
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Psykologiska redskap.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Workshop inför Projektet
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Hantera en kronisk sjukdom
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Hyväksymis- ja omistautumisterapia Acceptance and Commitment Therapy
Medvetande - Yttervärld. Är världen så som den ser ut?
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Etik Moral Filosofi.
Rollfördelning i funktionärsbåset Vem gör vad i Danicahallen.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Coaching –vad är det? Positiv Livskraft ©.
Beteendeperspektivet
Hälsopedagogik- Vad är det ?
Kriser Vad är en kris? Följande kännetecken brukar användas att definiera en ”normalkris”   Individen upplever att något viktigt behov är starkt hotat.
Att förstå beteenden- grundläggande inlärningsteori
Några möjliga steg i arbete med förändring och utveckling Eva Aalbu, den 8 april 2011 Folkhälsocentrum Demokrati, mer än valdeltagande.
Idrottspsykologi.
MOTIVATION.
Debattartikel.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
Förändring – hot eller möjlighet?
Sid 1/steg 3 Hej och välkommen! BeST-metoden – vad handlar den om? Berätta för din granne. Praktiska detaljer: Tider. Kaffe/lunch? Mobiler avstängda.
Socialpsykologi.
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Feedback Detta kommer du att utöva i olika former i framtida utbildning och yrkesliv.
Kommunikationsprocesser
MOTIV… = den psykiska drivkraften bakom en handling
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Träff 11 Välkomna!.
Träff 13 Välkomna!.
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Presentationens avskrift:

Förklaringsmodell för spelberoende GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE Förklaringsmodell för spelberoende

Påminnelse Stäng av eller sätt mobilen i tyst läge!

Övergripande målsättningar Att beskriva sambandet mellan spelberoende och hjärnans belöningssystem. Att gå igenom de faktorer som kan bidra till att man blir spelberoende och att man fortsätter att vara det.

ÖVNING 1: Veckoregistrering Fyll i veckoregistreringen för hur du har spelat (om du har spelat) och för hur du utfört dina alternativa aktiviteter under veckan som har gått. Lämna veckoregistreringen till kursledarna när du är färdig.

Agenda – session 2 Övergripande målsättningar Agenda Närvarolista Återkoppling till förra sessionen Genomgång av hemuppgiften Biopsykosocial förklaringsmodell för spelberoende Hjärnans belöningssystem vid spelberoende Vilka andra faktorer gör att man fortsätter spela? Kartläggning och diskussion Övningar Hemuppgifter till nästa session Summering och frågor

Återkoppling till förra sessionen Rational för sessionen Agenda Närvarolista + ID-kontroll Introduktion: presentation och praktisk information Gruppregler Info om självhjälpsgrupper och andra organisationer Vårt arbetssätt under behandlingens gång Mål och värderingar Övningar Hemuppgifter till nästa session Summering och frågor

Genomgång av hemuppgiften Berätta för resten av gruppen om några av de alternativa aktiviteter som du har tänkt prova på under behandlingens gång. Diskutera hemuppgiften utifrån metaforen ”1000 saker på listan”. Vad är egentligen syftet med dina alternativa aktiviteter?

Biopsykosocial förklaringsmodell Beroende utan droger kan förstås utifrån den biopsykosociala förklaringsmodellen. Spelberoende ingår sedan 1980 i diagnosklassifikationen DSM-IV. Modellen tar hänsyn till biologiska, psykologiska och sociala faktorer i förklaringen till hur ett spelberoende uppstår och varför det fortsätter.

Biologiska faktorer Hjärnans belöningssystem Ärftlighet

Sociala faktorer Attityder/värderingar i samhället Exponering Tillgänglighet Utformning

Psykologiska faktorer Inlärningsteoretisk modell: Spelandet fyller en viktig funktion i spelarens liv, beteenden utlöses i början av att något positivt uppnås/förhöjs (t.ex. eufori) – vilket kallas positiv förstärkning Allteftersom beroendeutvecklingen framskrider blir istället att något negativt undviks (t.ex. abstinenssymptom) det som utlöser beteendet och gör att det fortsätter – vilket kallas negativ förstärkning

Beteendeanalys Kartläggning av ett problembeteende för att förstå: dess funktion – varför man gör det vad som utlöser det – när man gör det vad som vidmakthåller det – vad som gör att man fortsätter syftar till att försöka förändra beteendet genom att ersätta det med något annat, mindre destruktivt beteende

Beteendeanalys vid spelberoende Att identifiera situationer som utlöser spelande Att kartlägga faktorer som bidrar till spelande Att förstå de kortsiktiga positiva konsekvenserna som gör att man fortsätter spela

Analys i termer av S, R och K

S – Stimuli Olika situationer, tankar och känslor som utlöser problembeteendet att spela.

R – Respons Problembeteendet som man vill ersätta med något mindre destruktivt beteende

K – Konsekvenser Vad problembeteendet leder till på kort och lång sikt

Hjärnans belöningssystem vid spelberoende Spelberoende påminner mycket om drogberoende, trots att det inte kan förklaras av att man intagit någon substans. Det som förenar de olika beroendetillstånden är bl.a. hjärnans strävan att uppnå en förändring av sinnesstämningen (hur man mår och känner sig). Gemensam faktor: hjärnans belöningssystem och dopamin.

Dopamin på naturlig väg Frisätts i hjärnan vid naturliga aktiviteter som när man äter, dricker, motionerar eller har sex. Leder till en känsla av belöning, upprymdhet och tillfredsställelse. Viktigt för vår överlevnad att vissa aktiviteter upprepas.

Dopamin på konstgjord väg Dopamin frisätts även vid ”artificiella” aktiviteter som intag av alkohol och droger samt vid spel om pengar. Större mängder dopamin frisätts av konstgjorda än av naturliga aktiviteter. När ett beroende utvecklas ger man en aktivitet prioritet över alla andra aktiviteter som kan ge belöning. Om man blir spelberoende upplevs naturliga aktivteter inte längre som lika belönande

Motorväg – grusväg Vid ett beroende övertränar man vissa ”vägar” i hjärnan på bekostnad av andra. Överträningen gör att hjärnan blir mycket känslig för allt som kopplats samman med spel (stimuli). När något påminner om spel, väcks spelsuget omedelbart. Vägar vi använder ofta blir till motorvägar, andra växer långsamt igen och blir små grusvägar.

Försämrad impulskontroll Aktiviteten i frontalloberna, som kontrollerar impulser, är svagare hos spelberoende jämfört med personer som inte är beroende. Det kan ta ett år eller mer innan systemet normaliserats igen efter att man slutat spela. Behandlingen går ut på att skapa nya kopplingar i hjärnan och åter börja använda de små grusstigarna.

Hjärnans förmåga till omprogrammering Genom upprepad träning ersätts den gamla automatiska responsen att spela med andra beteenden som är mindre destruktiva. Man övar även upp sin impulskontrollförmåga, vilket gör det lättare att motstå frestelser.

Faktorer som gör att man börjar respektive fortsätter att spela Orsakerna till att man började spela behöver inte vara desamma som orsakerna till att man fortsätter T.ex. Orvar började spela på hästar med sin arbetskamrat i ett försök att hitta nya intressen efter sin skilsmässa. Idag spelar han för att dämpa sin ångest och oro över sina skulder som han har samlat på sig genom spelandet.

Inre faktorer som gör att man börjar respektive fortsätter att spela Behov av att fly från verkligheten/obehagliga känslor Drömmar om pengar, om att leva ett lyxliv Längtan efter spänning, en ”adrenalinkick” Ärftliga orsaker, annat beroende i släkten Hjärnans belöningssystem Tankefällor

Yttre faktorer som gör att man börjar respektive fortsätter att spela Att man vunnit eller har varit nära en ”stor” vinst Exponering för spel i ens uppväxtmiljö En positiv inställning till spel i samhället Spelets utformning Tillgänglighet och utbud

ÖVNING 2: Beteendeanalys Kartläggning av de tre senaste gångerna du spelat i termer av S (Stimuli, situation) R (Din reaktion) K (Konsekvenser på kort/lång sikt)

ÖVNING 3: Komplettera din värderingskompass med dina egna definitioner inom varje område – vad betyder det livsområdet för just dig? Formulera vad som skulle kunna utgöra hinder för att närma dig ditt mål på inom varje område.

Hemuppgift till nästa session Välj en av de aktiviteter som du har skrivit ned på din lista och ägna dig åt den. Syftet är att utvidga din repertoar av aktiviteter du kan ta till när du känner för att spela.

Summering & frågor Vad har vi gjort idag? Har ni några frågor?