Krönika av latinets Chronika= tid (årskrönika)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

om företaget där du gör din praktik!
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Elsa Beskow.
Att tänka på då man har en muntlig presentation med ppt
Samtala om böcker.
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Referat En sammanfattning.
Begreppsschema – Krönikor
medan alla andra omkring dig log. Så lev ditt liv med ett leende,
Pronomen.
Att skriva en argumenterande text
Les meilleures photos de
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Hur du skriver en bra historia
Mål och betygskriterier
Rapportskrivning – rep.
Att skriva en artikel.
Debattartiklar.
DÖDSBRAND OFFRENS HÄMND
Satsdelar Predikat Subjekt Direkt objekt Indirekt objekt Adverbial
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Insändare Struktur och respons.
Att hålla en presentation
Övning nationella prov svenska
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Reportagets delar Rubrik Underrubrik Ingress Brödtext Mellanrubrik
Ett arbetsområde om poesi
Novell & Krönika.
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Vad är du för typ av person?
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att övertyga ! Disposition och mall.
Vetenskapligt PM Svenska 3 Svenska som andraspråk 3.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Hur gör du för att förstå en text?
Vem är du?.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Hur gör man en debattartikel?
Den retoriska arbetsprocessen
Skriva noveller.
Spågumman Spågumman kollar på bilder, bildtexter, baksidan av en bok, rubriker och vad det är för typ av text. Hon kan på så vis få en bra uppfattning.
Skriva.
En guide för arbeten i SO
Att skriva dikter.
Reportage En journalistisk text som på nära håll beskriver människor, platser, händelser och företeelser Journalisten måste ut i verkligheten för att.
om företaget där du gör din praktik!
Debattartikel.
Identitet Vad formar oss till oss?.
Inledning och avslutning
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
De tolv sämsta personliga breven enligt Jessica Liebman,
Retoriska arbetsprocessen
Novell- typiska drag Kort berättelse Få karaktärer Läsaren kastas in i storyn direkt Person- och miljöbeskrivningar - Öppet slut och ofta en poäng.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Socialpsykologi.
Exempel på skriftligt omdöme
Olika texter du behöver känna till
STUDIETEKNIK.
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
Genrer Krönika 1 Carmen Winding, Bäckaskolan 7-10 sär, Gnosjö –
Krönika Vad? Hur? Varför?.
4 processer att behärska:
Konsten att läsa skönlitteratur
Resonerande text Använd din elevbok!
Krönika v.35-v.36 Du lär dig formen för en krönika
- Att vara personlig och beröra
Presentationens avskrift:

Krönika av latinets Chronika= tid (årskrönika) En händelse, en iakttagelse, ett minne, en nyhet eller något helt annat. Krönika av latinets Chronika= tid (årskrönika)

Skribenten utgår från sina personliga upplevelser och kopplat ihop dem med något ”större”. Personlig upplevelse: Du börjar med att berätta om helgens fantastiska konsert med den amerikanska artisten Usher. Du beskriver hur lycklig du var när du stod längst framme vid scenen och sjöng med i alla hans låtar. Nu har du tapetserat hela ditt rum med Usher-planscher och kan inte sluta tänka på honom. Du är kär! Nästa konsert är förstås redan bokad. Koppling till något större som många känner till: Därefter funderar du på idolkärlek i allmänhet. Hur kommer det sig att tonåringar så ofta förälskar sig i idoler? Är idolkärlek omöjlig kärlek? Du konstaterar att det både är härligt och förfärligt att vara kär i en kändis.

Många krönikörer tycker om att ifrågasätta tidstypiska fenomen eller fundera över hur folk beter sig. Personlig upplevelse: Du berättar om en helt vanlig grå måndag då du står och väntar på bussen till skolan. När du tittar på tjejen bredvid dig ger hon dig ett stort, varmt leende. Plötsligt känns inte måndagen så grå längre. Flickans leende har lyst upp din dag. Koppling till något större som många känner till: Du funderar på hur stor betydelse små handlingar kan ha. Du slår fast att vi borde bjuda mer på oss själva och att det inte är särskilt ansträngande att göra någon annan glad. Att vara snäll mot andra gör dessutom underverk för det egna humöret.

En krönika ska underhålla läsaren, vilket inte alltid behöver betyda att den måste vara humoristisk. Personlig upplevelse: Du berättar om helgens misslyckade raggningsförsök. Du försökte få en klasskompis att bli intresserad av dig, men dina dåliga raggningsrepliker gick inte hem. Koppling till något större som många känner till: Därefter drar du paralleller till flirtandets konst. Du funderar på hur det kommer sig att vissa är så duktiga på att flirta medan andra inte alls vet hur man gör. Du undrar vad man ska göra för att bli en riktig Casanova.

Typiskt för genren Rubrik: sammanfattar innehållet och/eller lockar till läsning. Inledning/Ämne och bakgrund: Ge läsaren en bakgrund till ämnet. Utgå gärna från en personlig upplevelse, händelse eller tanke. Brödtext: Gå från det lilla till det stora. Anv. liknelser. Låt detaljerna mynna ut i allmänna resonemang och dra gärna en slutsats. Avslutning: avsluta med något som inte lämnar läsaren oberörd.

Din krönika. Gå in i Unikum: läs kunskapskraven för skriva i matrisen. Läs: Tänka först eller skriva direkt Spåna fram ett ämne du vill skriva om.(anv. tankekartorna på tavlan, inspiration från andras krönikor, eller ditt tal. Planera på ditt sätt/börja skriva. Läs utveckla ditt skrivande(när du har en grundtanke om vad din text kommer att innehålla) Börja skriva.

Förutsättningar 500-800 ord 5 lektioner( 2 lektioner med genomgång: Fre v.43 och Mån v.45.)