Enskild uppgift: 1. Vad är mänskliga rättigheter för något?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Om mänskliga rättigheter
Advertisements

Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger. THE BIG FIVE.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Geografi Henrik Carlsson.
Referat En sammanfattning.
Att träna Läsförståelse
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Bakgrund till Lgr 11?.
Källkritiska kriterier
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Samhällskunskap FN, MR, Millenniemål.
Globalisering.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
FN - Förenta nationerna
Mänskliga rättigheter Demokrati och frånvaro av mänskliga rättigheter är en omöjlig kombination.
Mänskliga rättigheter
Att analysera samhällsfrågor
Lokal pedagogisk planering
En fördjupning i en samhällsfråga
Varför tror människor.
Välkomna till Orkanen.
Betyg och förmågor.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Ett arbetsområde om poesi
Repetition Östersjön.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Inför provet.. Här får du lite hjälp med vad du ska träna på och vad du kan ha med på din stödlapp. Provet är till för att mäta dina kunskaper om hur Sverige.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Etik & Moral RELIGION HT-14.
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Procent.
Kunskapskrav och matriser
Etik Religionskunskap, åk 9.
Mission → Uppdrag Diakoni → Tjänande Kyrkan i världen – varför internationell mission och diakoni?
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Demokrati och diktatur
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Argumenterande text.
Hur gör man en debattartikel?
6,44 billioner km bort. 6,44 billioner km bort.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
KÄLLKRITIK.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Mänskliga rättigheter
Demokrati och diktatur
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
Världskrigens tid, en mörk tid.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Debattartikel.
Varför?.
A 2 +b 2 =c 2 Varför var Pythagoras vegetarian?.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Flyktingfrågan.
Nationer, ideologier och folkmord genom
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
Mänskliga rättigheter
Kränkning av mänskliga rättigheter
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Sociologi Introduktion.
Eget arbete? Lektion 3 ht- 17.
Hållbar utveckling.
Presentationens avskrift:

Enskild uppgift: 1. Vad är mänskliga rättigheter för något? Besvara följande frågor på pappret du fått: Tid till detta: max 5 min 1. Vad är mänskliga rättigheter för något? 2. Vad har du rätt till? 3. Har du någonsin sett/hört att en mänsklig rättighet kränkts? (ge exempel)

1. Vad är mänskliga rättigheter för något? Gruppuppgift: I grupp ska ni berätta vad ni svarat på frågorna. I gruppen ska ni enas om ett svar på varje fråga. TID: max 5 min Gruppen utser en sekreterare som antecknar kort vad ni i gruppen svarar på frågorna: 1. Vad är mänskliga rättigheter för något? 2. Vad har du rätt till? 3. Har du någonsin sett/hört att en mänsklig rättighet kränkts? (ge exempel)

Vad är mänskliga rättigheter för något? ”De grundläggande rättigheter och friheter som alla människor är berättigade till.” Brukar sammanfattas som rätten till: Liv och frihet Tanke- & yttrandefrihet Jämlikhet inför lagen

Varför mänskliga rättigheter? Under WW2 dog 50 till 90 miljoner människor FN bildades med uppdrag att främja fred och undvika handlingar som skett i kriget Hur kan fred uppstå om inte alla har grundläggande rättigheter? FN:s allmänna förklaring om mänskliga rättigheter 1948 30 artiklar (rättigheter) Finns ofta inskrivna i olika länders lagar (demokratier) Papperstiger?

FILM: Vad är mänskliga rättigheter för något?

Hur är läget med MR? Slaveri förr: Slaveriet från 1520-1850 Triangelhandeln mellan Europa, Afrika & Amerika Totalt beräknas ca. 11 miljoner slavar skickats från Afrika till Amerika. 15% av dessa dog under transporten.

Hur är läget med MR? Slaveri idag: 13 miljoner människor är slavar idag 50% av dem är barn Vanligt med barn som hushållsslavar 30 miljoner kan räknas som slavar då de lever under slavliknade förhållande: Tvångsäktenskap Sexuell trafficking Tvångsarbete 1500 i Sverige

En demokratisk värld?

Hur är läget med MR? Ett land nära oss: Ett land nära oss – Amnesty International övervakar och sammanställer rapporter om MR. Landet har vid flera tillfälle avvisat asylsökande och tvingat tillbaka dem till sina hemländer där de riskerar förföljelse. 2001 lämnade landet ut två personer som sökt skydd i landet till CIA som flög dem till ett annat land där de torterades och en fick en orättvis rättegångsdom på 9 år i fängelse. Islamiska och judiska församlingar usätts ofta för skadegörelse och hot i landet. Polisen i landet har fört brottsregister på bla barn baserat på att de tillhör en minoritet. Politiker i landets palrament har vid flera tillfällen uttalat sig islamafobiskt och antisemitiskt.

Varför ska vi lära oss om MR? LGR 11: Utveckla förmågan att: Reflektera över mänskliga rättigheter Söka information om mänskliga rättigheter & värdera relevans och trovärdighet Uttrycka och värdera olika ståndpunkter gällande mänskliga rättigheter samt argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv. Individuellt Hur ska du veta vad du har rätt till om du inte får reda på det? Samhällsmässigt: Vad är lösningen på de brott som sker mot de mänskliga rättigheterna  INFORMATION Uppmärksamma = förhindra ”Det börjar i det lilla…”

Hur kommer vi arbeta? V.11-13 = 6 lektioner Värderingsövningar Grupparbete om kräkningar av mänskliga rättigheter i världen (PPT) Prov (utifrån PPT)

Vad ska du kunna? Kunskapskrav för E: Eleven redogör för de mänskliga rättigheternas innebörd och betydelse och ger exempel på hur de kränks och främjas i olika delar av världen. Eleven kan undersöka samhällsfrågor ur olika perspektiv och beskriver då enkla samband med enkla och till viss del underbyggda resonemang. Eleven värderar och uttrycker olika ståndpunkter i några samhällsfrågor med enkla resonemang och till viss del underbyggda argument och kan då i viss utsträckning växla mellan olika perspektiv.