Arbetsplan för skolbiblioteket

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Pedagogisk dokumentation
Högskoleförberedelse
En reviderad läroplan för förskolan
Välkomna!.
Utvärdering, varför då? hur då?
Syftet med en personlig handlingsplan
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Camilla Lundberg, Landskrona-Kävlinge-Svalövs Gymnasieförbund
Läroplansträff Välkomna!.
Hej och välkomna!.
Välkommen till Ledardagen!
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Nätverksträffen i Sundsvall 2008
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Projektledning.
Nyanlända elever och språkutveckling i alla ämnen
Skolutveckling via digitala medier
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Tillsammans gör vi det hållbara möjligt!
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
TANKE – KÄNSLA - HANDLING 1.Tänka igenom olika ämnen. Tveksamhet. Osäkerhet 2.Ämnesval. ”Väga ämnet”. Optimism 3.Utforska ämnet. Orientering. Förvirring.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Mörbylånga kommun Styrkort 2015 Torslunda Fritidshem Idéernas Paradis.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Folket och skolan hittar hem - att samsas och trivas i ett integrerat folk- och skolbibliotek Exemplet Söderbärke bibliotek Pedagogen Göteborg 17 april.
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
Erfarenheter från Lerums kommun Johan Nyström / Stefan Vikberg.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Hur kan vi förstå begreppet?
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Nämndplan 2015.
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
DU ÄR VIKTIG!. Varför? Du kan lyfta barnens självförtroende och främja deras välmående. Du kan identifiera styrkor och inge hopp. Du kan ge insikter och.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Catrin Eriksson Biblioteksdagarna Växjö 2017
Vad är studiero? Eleverna kan ägna sig åt de planerade aktiviteterna
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Skolbiblioteksplan Tunboskolan Kolbäck
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Arbetsplan för skolbiblioteket några tankar kring betydelsen av en arbetsplan för verksamhetsutveckling (www.skolutveckling.se) = en uppföljning av 6 skolors arbetsplaner

Är det bra att ha en plan för skolbiblioteksverksamheten? Ja, det är viktigt om skolan ska kunna utveckla och satsa på skolbiblioteken!

Tjänar planen som ett styrinstrument vid resursfördelningen? - Nej, inte det minsta!

Hur få till en plan som är förpliktigande och där formulerade viljeyttringar leder till önskat resultat ?

FOKUS på utveckling

Skolbiblioteksplan Arbetsplan… Verksamhetsplan… Utvecklingsplan… en plan för utveckling av skolans biblioteksverksamhet

Av de aktiviteter/åtgärder man planerade att genomföra för att nå målen var: 87% etablerade 13% nya

genom att förstå något på ett nytt sätt – metodutveckling = att nå längre genom att förstå något på ett nytt sätt – metodutveckling genom att utnyttja beprövade metoder i nya kreativa processer och i unika värdeskapande sammanhang

Vilken typ av aktiviteter har man planerat? Fysiska ramen (möbler, datorer, knubbar, gallra…) Organisatoriska ramen (öppettider, schema, biblioteksråd…)

- Vilka mål vill man nå? Öppet hela skoldagen Bemannat med (lärar)bibliotekarie Välkomnande plats där alla trivs

Vad är skolutveckling? att inte stå stilla att våga prova nya sätt att arbeta på

Skolbiblioteksverksamhet - en del av skolans verksamhet? Skolbiblioteksutveckling - en del av skolutvecklingen?

MÅL som handlar om lärande som är behovsrelaterade

Behov växer fram i en kontext Avsaknad av behov är ofta orsaken till uteblivet resultat

Vad är ett skolbibliotek? Rum med böcker Läsa skönlitteratur Hämta faktauppgifter

Vad är en skolbibliotekarie? Håller ordning Hittar rätt böcker åt elever och lärare Lånar ut böcker

KUNSKAP om skolbibliotekets möjligheter

Klargöra skolbibliotekets roll i undervisningen i förhållande till skolans övergripande mål att utgöra en pedagogisk resurs för eleverna och lärarna att höja kvaliteten på elevernas lärande att stärka elevernas personliga utveckling att utgöra en hjälpmotor i skolutvecklingen

Hur då? Genom att vara något annat/ett komplement korsbefruktning (inte mer av samma sort) korsbefruktning (något livskraftigare)

Vad är annat? Kompetensen Ingångarna, angreppssätten, förståelsen Medierna Rikare utbud, mer varierat, mer aktuellt Nätverket Skol-, folk-, högskole-, forskningsbibliotek Rummet Annan jordmån, informellt lärande, alla livets ämnen, uttryck och avtryck

Vems är ansvaret att planen efterlevs? Lärarna: Vårt eller studierektors eller rektors Bibliotekarierna: Mitt eller rektors Studierektorerna: Lärarnas, bibl:s och rektors Rektorerna: Studierektors och bibliotekariens

Vem har arbetat fram planen? Bibliotekarierna och lärarna: Alla Skolledarna: Bibliotekarien och lärarna

ANSVAR som är rektors

Det är bara personalens insatser som kan leda till själva utvecklingen, men det är skolledarens uppgift att se till att dessa insatser blir av… att leda utvecklingen

PLAN konkreta mål konkreta åtgärder

En bra plan - ett förslag Syfte Varför skriver vi planen? Nuläge Hur ser resultaten ut? Vilka mål har vi inte nått? Mål Lagom många, behovsrelaterade, mätbara Impulser Hur? Vad säger forskning, rapporter, erfarenheter? Diskussion Brainstorma impulserna och dokumentera huvuddrag Aktiviteter Bestäm metod, stoff, förutsättningar, ansvar, tid Utvärdering Syftet med utvärderingen, metod, ansvar, tid

Biblioteksplan en gemensam plan för all biblioteksverksamhet = att nå ännu längre ökad kvalitet på allas lärande stärkt personlig utveckling för alla

Möjlig utveckling av resurser: gemensam katalog gemensamt lånekort gemensamt mediebestånd gemensam hemsida gemensam personal gemensam frågetjänst gemensam fortbildning gemensamma aktiviteter gemensamma reflektioner