Barns inomhus- och utomhusmiljöer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

EEF:s 6 steg till Energieffektivisering
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
En förskola att förundras i!
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Den svenska förskolan.
Hälsoskydd Tillsyn för bättre hälsa
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Tillgänglig lek Helena Bjarnegård Stadsträdgårdsmästare ansvarig för strategisk utveckling av parker och naturområden på park- och naturförvaltningen.
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Boverkets organisation •Boverkets avdelningar Boverket består av tre avdelningar: verksamhetsavdelningen, utvecklingsavdelningen och administrativa avdelningen.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Flexibla Lärmiljöer! ”Förskolan ska erbjuda en trygg, miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska.
En reviderad läroplan för förskolan
Kulturmiljöfrågor i PBL
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
BHV dagen maj 2012 Smittskyddsenheten i Norrbotten Ann-Marie Cylvén
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Läroplansträff Välkomna.
Klimatförändring, primärvård och samhällsplanering My Svensdotter Enheten för miljömedicin.
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Tillgänglighets- uppdraget
Om utformningen av statlig tillsyn
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
Föräldramöte Ht
Ljungs skola Inspektion våren 2013 (luftkvalitet, buller, rökförbud) Protokoll till vu: redovisning ventilation till 3 juni Redovisning som visar.
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
Barn i stan Kritiska punkter för barns delaktighet i planeringen
Luftvägsinfektioner hos förskolebarn
Läroplansträff fritidshem
Välkomna Föräldrarmöte Måsöskolans fritidshem HT 2013
Läroplansträff fritidshem
Skogsnibble förskola Skogsnibble förskola byggdes under Verksamheten startade upp i november samma år, då var förskolan fortfarande en byggarbetsplats.
Samordnad Individuell Plan
Generella synpunkter Tydlig och mer lättöverskådlig struktur Bra med gemensam reglering för verksamhetsformer och huvudmän Bra att förskolan blir egen.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Skolsatsning 2012 och dess följeforskning – ett exempel från Malmö Mariann Enö Malmö högskola FoU Malmö-utbildning.
Vilken betydelse har miljön för barns lärande och utveckling?
12 mars Kommunal handläggning av OVK. 14:15 – 14:40 Inledning, samverkans- gruppen och OVK-rapport 14:40 – 15:00 OVK-historik, regelverk "OVK 2012" (
Peterslunds förskola med ny utemiljö
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Egenkontroll enligt Miljöbalken
Mörbylånga kommun Styrkort 2015 Torslunda Fritidshem Idéernas Paradis.
Boverkets Allmänna råd 2008:1, Buller i planeringen…….
Hälsofrämjande förskola - Nora 4 mars 2011
pedagogisk dokumentation
Hur kan vi förstå begreppet?
Förskolechefsträff Välkomna. Dagens arbete Kenth inleder med lite ekonomi Arbetsgång för barn i behov av stöd Implementering av läroplanerna.
Nämndplan 2015.
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Riktlinjer för godkännande och bidrag Gemenamma riktlinjer – men specificerade för respektive verksamhet: Förskola Fritidshem Pedagogisk omsorg Grundläggande.
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Kommunnätverk Giftfri vardag Lync-möte med länsstyrelserna 22 sept
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
FMS gör skillnad! FMS erbjuder verktyg som gör det möjligt för alla på din skola att arbeta tillsammans med hälsa och livsstil för att förbättra skolresultaten.
Fastighetsägare och egenkontroll - med fokus på hälsoskyddet
-projektet Mats Wejdmark Robert Lättman Naturskolan i Nynäshamn mats
Fysisk miljö.
Rapporten innehåller totalresultatet.
Presentationens avskrift:

Barns inomhus- och utomhusmiljöer i skola och förskola Emilie Stroh Miljöhygieniker Arbets- och miljömedicin

INOMHUSMILJÖN

Lokalernas storlek och utformning i relation till barngruppernas storlek har stor inverkan på hur barnen exponeras för buller, smittämnen samt ventilationens verkningsgrad.

1975: Socialstyrelsen ansvarig för att ge råd och riktlinjer angående utformning av förskolemiljön som lokaler och storleken på barngrupper. Ytnormen: 9,5 kvadratmeter/förskolebarn Barngruppernas storlek: 10-12 barn i småbarnsgrupp (1-3 år) 15 barn i syskongrupp (3-5 år) Sedan 1980-talet: Ingen central norm kring barngruppernas storlek eller yta/barn. Kommunerna avgör nu själva hur många barn som skulle finnas på varje förskoleavdelning.

Det saknas nationella lagar kring hur förskolans inomhusmiljö skall vara utformad. SKOLLAGEN 2 kap. (Huvudmän och ansvarsfördelning) 35 § Lokaler och utrustning och tillgång till skolbibliotek För utbildningen ska de lokaler och den utrustning finnas som behövs för att syftet med utbildningen ska kunna uppfyllas. 8 kap. (Förskolan) 8 § Barngrupperna och miljön Huvudmannen ska se till att barngrupperna har en lämplig sammansättning och storlek och att barnen även i övrigt erbjuds en god miljö.

Hur stor är den pedagogiska ytan tillgänglig för barnen inomhus? Data från den miljömedicinska inventeringen av Malmös förskolor 2013

BULLER

VAD GÖRA? Byggnadstekniska åtgärder Inredning som dämpar ljud Förändringar i verksamheten Färre barn samtidigt

Vi har inga bullerproblem - vår förskola är nybyggd Vad har ni gjort för bullerförebyggande åtgärder? Golv och tak är ljuddämpande Ljudisolerande plattor / aukustikplattor Ljuddämpat väggar Ljuddämpade bord Avgränsningar i lokaler Tyg på väggarna Bytt möbler Tennisbollar på stolsbenen Tysta(mjukt material) och klossar att bygga med Tysta tecken ”Öra” Smågruppindelningar Vi har inga bullerproblem - vår förskola är nybyggd Införskaffat specialtillverkade öronproppar till personalen

Är byggnaden ursprungligen byggd för att vara förskola? Burlöv, Halmstad, Helsingborg, Kävlinge, Malmö, Trelleborg och Växjö JA NEJ

FUKT 40% av alla förskolor/skolor har fuktproblem När uppfördes byggnaden? 40% av alla förskolor/skolor har fuktproblem 40% har en riskkonstruktion avseende fukt

Ventilation En väl fungerande ventilation är en viktig beståndsdel för att inomhusklimatet ska bli bra och är en avgörande faktor för vilka halter av koldioxid, luftfuktighet och temperatur som en lokal har och därmed hur många människor som kan vistas i denna. I skolor och förskolor ska ventilationen inte understiga 7l/s per person (vid stilla sittande sysselsättning). + 0,35 l/s per m2 golvarea

40% av alla förskolor/skolor har problem med sin ventilation OVK Obligatorisk Ventilations kontroll – i skolor och förskolor skall detta ske vart tredje år! Fastighetsägaren eller fastighetsskötaren ansvarar för tillsyn av ventilationen. 40% av alla förskolor/skolor har problem med sin ventilation Ventilationssystemet kontrolleras för om denna uppfyller kraven som ställdes vid den tid då anläggningen byggdes (fastigheten byggdes)! Ombyggnad? Förändrad användning av lokalerna? Sammansättning på barngrupperna?

SKOL- & FÖRSKOLEGÅRDEN - En utrotningshotad miljö?

VARFÖR? Unik kombination av olika utmaningar: Naturkontakt och fysiska utmaningar under lekfulla former

”Fysisk aktivitet är aldrig bara en motorisk verksamhet lika lite som fysisk hälsa enbart är fysisk, utan de har betydelse för individen som person och för hela hennes välbefinnande. Lika lite är fysisk miljö bara fysisk – den är samtidigt en miljö som talar till barn, väcker deras intresse och lust att utforska den så att de kan upprätta en meningsfull relation till den. All fysisk miljö berör barn men bara stimulerande miljö väcker barns intresse och fångar deras uppmärksamhet – precis som för oss vuxna.” Maria Nordström, Docent, Miljöpsykolog Institutet för kulturgeografi, Stockholms Universitetet

NATURKONTAKT En bra utemiljö: Dyr lekutrustning Småbruten struktur dungar, buskar Kuperat Rymligt Intrycken från naturen bidrar till att barn fantiserande blir mer associativt, de sociala sammanhangen blir mer öppna och flexibla

VEGETATION

Finns det träd eller buskar som barnen kan klättra i?

UV-ljus + Behövs för D-vitaminbildning - Ökad risk för hudcancer Skuggade lekplatser UV-ljus + Behövs för D-vitaminbildning - Ökad risk för hudcancer

Finns det tillgång till skuggad lekplats?

Gården vid förskolan är …

Har förskolan en gård?

UTEMILJÖER FÖR FÖRSKOLE- OCH SKOLBARN INGA LAGKRAV PÅ EGNA UTEMILJÖER FÖR FÖRSKOLE- OCH SKOLBARN SKOLLAGEN: Inget explicit krav på att det ska finnas en skolgård Tidigare fanns en statlig föreskrift (norm): 40 kvadratmeter lekyta/förskolebarn Idag går det att etablera en skola eller förskola helt utan en egen utemiljö.

I brist på normer och riktlinjer PLAN- & BYGGLAGEN (Kap.8 §9): ”Om tomten ska bebyggas med byggnadsverk som innehåller en eller flera bostäder eller lokaler för fritidshem, förskola, skola eller annan jämförlig verksamhet, ska det på tomten eller i närheten av den finnas tillräckligt stor friyta som är lämplig för lek och utevistelse.” I brist på normer och riktlinjer blir detta till stor del en tolkningsfråga

DET FINNS HOPP! Klar våren 2015 Regeringsuppdrag till Boverket och Movium (SLU:s tankesmedja för hållbar stadsutveckling) att ta fram en vägledning för planering, utformning, skötsel och förvaltning av urbana miljöer, med fokus på förskole- och skolgårdar. Klar våren 2015

Intresserade av att veta mer? Rapporter och mer information finns i vår rapportserie på: http://www.skane.se/labmedicin/amm emilie.stroh@skane.se