Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

-projektet Mats Wejdmark Robert Lättman Naturskolan i Nynäshamn mats

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "-projektet Mats Wejdmark Robert Lättman Naturskolan i Nynäshamn mats"— Presentationens avskrift:

1 -projektet Mats Wejdmark Robert Lättman Naturskolan i Nynäshamn mats
-projektet Mats Wejdmark Robert Lättman Naturskolan i Nynäshamn Cecilia Boldemann Centrum för folkhälsa, SLL/ Karolinska institutet

2 Folkhälsoproblem Överexponering för sol Övervikt/fetma
Hög förekomst bland förskolebarn Överexponering för sol Övervikt/fetma Äventyrad koncentrationsförmåga

3 Se upp för irreversibel hudskada

4 Se upp för rubbad ämnesomsättning
Adiponectin Resistin Resistin Adiponectin Liten fettcell Stor fettcell Hos normalviktig hos överviktig

5 Se upp för försämrad koncentrationsförmåga

6 Vad behövs för att stärka hälsan?
Solexponering: <200 J ultraviolet strålning (UV) från solen (WHO, IC/NIRP) Fysisk aktivitet: Flickor >12000 steg per dag Pojkar >15000 steg per dag (Tudor-Locke et al, 2004) Symptomfrihet från ouppmärksamhet/hyperaktivitet (enligt ECADDES skattingsskala)

7 Finns gemensam nämnare?
Överexponering för sol Övervikt/fetma Äventyrad koncentrationsförmåga Finns gemensam nämnare?

8 Det gör det (åtminstone för förskolebarn)
Det gör skillnad om förskolemiljön - har stor eller liten yta - har träd, buskage och kuperad yta eller är platt - om lekinstallationer är integrerade i naturen eller ej - om den fria himmelssektorn från favoritlekställena är stor eller liten (större eller mindre an 50%)

9 SCAMPER (Sunshades and Childrens mentAl and Motor abilities in skill-Promoting EnviRonments)
Undersöking av: solexponering (UV), fysisk aktivitet, koncentrationsförmåga 11 förskolor i Stockholms län med 200 deltagande barn, topografierna representativa för området (rik vegetation, lekställena i skugga respektive sol, nakna, platta gårdar, lekställena I sol, Ur och skur- förskolor) (

10 Rik vegetation, lekställena I skugga: 29 41 70
Flickor Pojkar Alla Rik vegetation, lekställena I skugga: Förskolorna 1-3 Rik vegetation, lekställena I sol: Förskolorna 4,5 Lite vegetation, lekställena I sol: Förskolorna 6-8 Ur och skur i olika utemiljöer: Förskolorna 9-11

11 Diagnos för varje förskolemiljö (Mårtensson, 2004)
total utearea Bevuxen yta (träd, buskage) and kuperad terräng Integrering av lekinstallationer eller andra definierade lekställen med vegetation

12 SVF (sky view factor, himmelsvy, fiskögonoptik)

13

14

15 ArcGIS - Uppskattning av fri himmelsvy med flygbilder
- Digitaliserade stereoflygbilder, med himmelsvyn som funktion av ytans storlek - Dikotomisering (dvs. göra till svartvitt)

16 SVF (himmelsvy): 74% Utomhus: 23% J/dag: 83 UV-fraktion: 20% Steg/m: flickor 15,7, pojkar 15,6

17 SVF (himmelsvy): 86% Utomhus: 33% J/dag: 269 UV-fraktion: 38% Steg/m: flickor 15,5, pojkar 18,4

18 SVF (himmelsvy): 41% Utomhus: 42% J/dag: 104 UV-fraktion: 14% Steg/m: flickor 20,0, pojkar 25,8

19 SVF (himmelsvy: 25% Utomhus: 97% J/dag: 196 UV-fraktion: 10% Steg/m: flickor 19,7, pojkar 21,6

20 Slutsatser: → Möjlighet att vara ute hela dagen (>40 lat N) utan solsveda →1500 – 2000 steg extra per dag om ett barn är 7 timmar på förskolan → Sänkt hyperaktivitet

21 Hinder: ängslan

22 Skapa debatt kring Föräldrars ängslan, upplevda och and verkliga faror, och för- och nackdelar kring barns fria rörlighet

23

24 Inspärrad! ↓ Kan inte röra sig fritt - mindre fysisk aktivitet ↓
mindre fysisk aktivitet – utebliven lust, glädje, ostillad nyfikenhet (vitalitetsaffekt) belöningssystemet (mesolimbiska dopaminsystemet) klickar, snasksug, risk för övervikt övervikt – ännu mindre fysisk aktivitet om dålig utemiljö risk för överexponering för UV-strålning om inne - högre risk för infektioner och bullerskador

25 Att erövra sina miljöer är lärorikt och skapar kommunikation!
Frode Svane, with permission

26

27

28

29 Gårdens betydelse för fysisk aktivitet
Nynäshamns Naturskola, 2008

30

31

32

33

34

35

36 Påbörjat (Kidscape) Integration av nya markplaneringsrutiner på kommunal nivå (dvs. systematisk annektering av högkvalitativ mark åt barnen)!

37 Segersäng förskola

38 Segersäng förskola

39 Mattis ord till Ronja: Gå nu!

40 Och sedan, när vi blir stora….?

41 Vad behöver de vuxna? 18-40-åriga kvinnor och åriga män: steg 40-50-åriga kvinnor och åriga män: steg 50-60-åriga kvinnor: steg 60-94-åriga kvinnor: steg (Tudor-Locke et al, 2004)

42 Gångfartsområde (hjul väjer för fötter)

43 Se möjligheter i problemen istället för tvärtom…

44


Ladda ner ppt "-projektet Mats Wejdmark Robert Lättman Naturskolan i Nynäshamn mats"

Liknande presentationer


Google-annonser