Syfte Fånga professionellas erfarenheter vid försök att implementera hälsofrämjande åtgärder med inspiration av empowerment vid frakturprevention. Få ökad.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Patient- och anhörig perspektiv på heldygnsvården, avdelning 1
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Individuellt lärande tillsammans
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Patientenkät sommaren -13
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Lärande nätverk och innovativ kompetensutveckling
Landstinget Kronoberg Barn- och Ungdomshälsan 6-18 år
Hur tänka och göra som processtödjare
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
SET Social Emotionell Träning
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Vårdplaneringsmötet ur patientens perspektiv
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Undersköterskans roll i framtiden 2012 –
Att samtala med ungdomar om tobak
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Samverkan - grundläggande begrepp och struktur i samverkan
Bergmansgatans Stödteam
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Del III Lärande kulturer och frakturprevention Helene Hjalmarson.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Ökad skolnärvaro- vårt förbättringsområde
Case Management (CM) i nordöstra Skåne
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Lärande i arbetslivet. kombinerar ett individuellt och ett organisatoriskt perspektiv syftar till att utveckla en individuell förmåga att ta kontroll.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
U t v e c k l i n g s c e n t r u m BRA MOTTAGNING - ett utvecklingsprogram med fokus på tillgänglighet och vårdmiljö.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Samverkan mellan vårdgivare 24 mars 2011 Maj Rom.
Motiverande samtal om tobaksvanor torsdag 8 nov
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Lärenergi När jag känner :
Vad är god strokevård och rehabilitering ? Piteå, Älvsbyn, Arjeplog, Arvidsjaur Sluten vården, Primärvården, Kommuner Hög kompetens i hela vårdkedjan Tidig.
Personalpolitisk inriktning
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
1 Välkomna HFSU-nätverk 10 december 2010 Hällefors kommun.
Finansiell samordning
Socialpsykologi.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Hälsofrämjande arbetsplats Bild från Karolinska Universitetssjukhuset
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Vestlin Vår värdegrund Vi utgår ifrån följande tankar och begrepp Alla människors lika värde Värdigt åldrande Respekt, självbestämmande, integritet,
Med avstamp i forskning mot evidensbaserad praktik Magnus Zingmark Leg arbetsterapeut Medicine doktor FoU-ansvarig Östersunds kommun.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
Coaching.
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Min psykosociala Arbetsmiljö
Omställningen av hälso- och sjukvården
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Tips för bättre kommunikation
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Lärande (i) organisationer
Presentationens avskrift:

Syfte Fånga professionellas erfarenheter vid försök att implementera hälsofrämjande åtgärder med inspiration av empowerment vid frakturprevention. Få ökad förståelse för organisatoriska drivkrafter liksom barriärer vid frakturprevention

Empowerment Bygger på humanistiska värden där människan i grunden anses ha en vilja att påverka sitt sammanhang (Zimmerman & Warshaucsky 1998) En process som syftar till att personer skall vinna kontroll över sina liv och resurser (Rappaport 1981) Relaterar till begreppen aktivt deltagande, kritisk medvetenhet och kontroll Används ur patientperspektiv där personer skall få kontroll över sin hälsa (Wallerstein 1992)

Hur gick vi tillväga? Workshop (Laverack & La Bonte 2001) Fokusgruppsintervjuer över tid 2 djupintervjuer (10 månader) Fortlöpande analys parallellt med processen enligt (Grounded Theory Strauss & Corbin 1998, Charmaz 2006)

Deltagare och access Multidisciplinära team - 19 kärnpersoner Läkare indirekt involverade Tre divisioner Förankrat hos cheferna

Implementera - en förändringsprocess Inte beredd Beredd Osäker/tveksam ”Readnesss to change” Rollnick, Rees Pill 1995

Kärnresultat: Att forma en lärande kultur Fokusera på patient-fördjupad interaktion Stimulera intra-sektoriell samverkan Personlig utveckling genom interaktion med patienter och genom samverkan Kollektiv utveckling genom relationer inom/mellan multidisciplinära team

Att forma en lärande kultur Relevanta mål: Starkare vårdkedja med förebyggande/hälsofrämjande insatser (patientnära – evidensbaserade mål) Problemidentifikation ur praxis ”Trial and error” - mentalitet Erfarenhetsutbyte - Nya team konstellationer Medvetenhet och respekt för varandras yrkesroller Tillit till uppdraget och till varandra Fördjupad reflektion, kollektivt / individuellt Feedback från patienter, chefer, processen, externt Kollektiv stolthet

Forma en lärande kultur Patientfördjupad interaktion Forma en lärande kultur Intra-sektoriell samverkan Skapa kreativa /stöttande, möten Synliggöra förebyggande länkar i vårdkedjan Bryta traditionella professionella mönster Bygga upp kollektiv känsla för prevention Förbättringar som främjar frakturprevention

Lärande kultur som drivkraft ” Jag känner mig så mycket nöjdare när jag nu känner att jag är där i ett konstruktivt möte, då kan jag få en riktig kick” Att lyckas omsätta ny förståelse till handling ger en ”kick” - bekräftelse och tillfredställelse

Bryta professionella mönster Fördjupad patientinteraktion med nytt fokus – inte självklart Kräver träning Rädslor av otillräcklighet Identifierade verktyg: Tid för reflektion Samtalsmallar Nya bedömningsinstrument Regelbundna nätverksträffar Motiverande samtal (studiecirklar)

Bryta professionella mönster: ”Efter flera år är det lätt att fall in i en viss rutin. Om du inte är uppmärksam fortsätter man som vanligt. Det är därför det är så svårt att börja med det här nya sättet att tänka på.” ” Ibland tänker jag att det är hotfullt för patienten men det är nog min egen rädsla, annars skulle jag ju inte känna den känslan….Det blir ett hinder som jag måste övervinna och förstå men det är svårt utan rätt verktyg.”

Skapa stöttande möten Öka delaktighet Utforska drivkrafter, motiv, vilja – ovilja Mål: tydliga, uppnåbara och meningsfulla Forma gemensamt ”kontrakt” Systematisera uppföljningar

Skapa stöttande möten: ”Jag tror det är mycket viktigt att patienten får en känsla av …makt. Vad jag menar är att dom känner att dom själva kan påverka sin situation och jag försöker få dom att förstå att de kan det, dom kan själva bestämma vilken väg dom vill ta.”

Forma en lärande kultur Patient-fördjupad interaktion Forma en lärande kultur Inter-sektoriell samverkan Skapa kreativa /stöttande, möten Synliggöra förebyggande länkar i vårdkedjan Bryta traditionella professionella mönster Bygga upp kollektiv känsla för prevention Förbättringar som främjar frakturprevention

Synliggöra möjliga förebyggande länkar Kontrollrtg Ortoped kirurg Fraktur Akuten D.Läkare Osteoporos skola Avgipsning SG/AT Öppen mottagning BMD Mätning SG Åter Öppen mottagning VB Uppföljning SG i PV Kontinuitet Team Team en ansvarig /patient Kontroll på flöde till skolan Telefon Uppföljning: PVkontroll av förebyggande åtg osteoporosskola Stöttning HB Förebyggande dialog Ökat fokus HB Motivationsprocess Uppföljning Samma instrument: Fysisk profil Träningsprogram Akuten Statistik IDB Ssk Mäter samtal SG Fysisk Profil träningsprogram Kontrollrtg & Patientinfo Remiss DL (-2.0 tscore)

Synliggöra förebyggande länkar ”Vi behöver börja med att tydligare integrera ett hälsofrämjande synsätt och jämföra det salutogena med det sjuka!” salutogent = hälsobringande

Bygga upp en kollektiv känsla för prevention Problemidentifikation Praktiska gemensamma mål Nya sociala strukturer Nya kommunikationsvägar Regelbundna träffar Fortlöpande kvalitetsutveckling Tillit mellan professioner och team - ”lätt att lyfta luren” Kollektiv stolthet över det man åstadkommer

Bygga upp en kollektiv känsla för prevention: ”Nu kan jag se det här som en hel process; vad vi nu gör på Ortopedkliniken (med nya rutiner) ger ett bra slutresultat med färre frakturer i framtiden” ” Vad jag tycker är mycket viktigt är att vi nu träffat de personer som först pratar med patienterna då de fått sin fraktur. Vi måste göra det här tillsammans, det är därför det är så viktigt att vi träffas regelbundet”.