Så når du fram till lantbrukaren – “säljkurs” Magnus Ljung SLU i Skara
Påverkansarbete – en evig utmaning I alla tider har organisationer och staten försökt påverka befolkningen att förändra sitt beteende. Olika kanaler används, men också olika ”anslag”. Några aktuella exempel…
Att provocera
Att överdriva
Att fånga välviljan
Att moralisera
Att roa
Att oroa
Vad är då rådgivning? Stimulera och inspirera Övertyga och resonera Samtala och lära Bekräfta och förstärka Förklara och förmedla Etc. Rådgivning är en unik form av påverkanskanal – som kräver sin unika kompetens!
”Om du vill pigga upp dig själv – pigga upp någon annan” Stimulans och glädje ”Om du vill pigga upp dig själv – pigga upp någon annan”
Övertygelse smittar av sig Rådgivning är en djupare form av kommunikation än bara faktaförmedling
Gemenskapens betydelse Känslan av utanförskap hämmar motivationen att lära! Motivera kunden genom att fokusera på att skapa en gemenskap och en positiv inställning till lärandet
Att väva samtal – en slags gemenskap
Redan de gamla grekerna… ETHOS PATOS LOGOS
Retorisk argumentation ETHOS – anpassning till värderingar PATOS – övertygelse och engagemang !!! LOGOS – rationella argument och faktabas
Kroppen ljuger inte Kroppsspråket har ungefär 700.000 signaler I dagligt tal använder vi ca 4.000 ord Kroppen säger det talet inte berättar och det är kroppen vi litar på när tvetydighet upplevs
Att förändra vanor & livsstil Lågintensitetspåverkan eller Högintensitetspåverkan sannolikt en kombination!
Rådgivningens funktion ”En rådgivare är någon som hjälper folk att bestämma sig!” och “Att fatta beslut innebär en medveten viljeinriktning som man avser omsätta i handling”
Rådgivningens begränsning Rådgivning fungerar sällan ensamt Påverkansarbete innebär att olika styrmedel kombineras och rådgivningen måste därför anpassas till detta Form, innehåll och ambitionsnivå
Var befinner sig “kunden”? Sex stadier av beteendeförändring Har inte funderat på att ändra sig Har funderat på att ändra sig Har gjort förberedelse för förändring Handling Vidmakthållande Avslutning – nytt etablerat beteende
Var befinner sig “rådgivaren”? Sex stadier av rådgivning Uppmärksamma och skapa tryck Undanröj eventuell ambivalens (+/-) Specifika råd anpassade till gården Stödja, hantera hinder och feedback Visa på vinster (t ex ekonomiskt) Närvaro och visa fortsatt intresse
Att forma framtiden Rådgivningen inom Greppa Näringen har bidragit till dagens situation. Nu har vi möjlighet att forma framtiden. Kommunikation har två viktiga funktioner: Ett verktyg för förändring Det som skapar en ny förståelse Rådgivning innehåller både en förutsägbar och en oförutsägbar dimension. Vi vet inte exakt var vi kommer att befinna oss om 22.000 besök – bara att vi kommer att vara någon annanstans!