ETwinning impact study. Samlade reflektioner utifrån Study of impact och möte med eTwinning ambassadörer.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Vi är den lilla skolan mitt i city med nära till allt!
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Kursplan Kunskapskrav Bedömning Läroplan Skola 2011, K-dag 28 mars.
Modeller.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Svensk konsumtion och global miljöpåverkan Hur fortsätter arbetet ?
VART SKA VI…?.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Rektor Malmö Borgarskola
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Kärnvärden.
Hej och välkomna!.
Lärares planeringsarbete!
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kartläggning av barn- och elevinflytandet i GR-kommunernas för- och grundskolor FoG-gruppen.
Interaktiva medier och lärande Krister Lindwall & Leif Marklund.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Några godsaker á lá Nacka. Forsknings- och utvecklingssatsning Didaktisk forskarskola i samverkan med universitet och högskolor, för förskollärare och.
Strömslundsskolans Värdegrund.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Björknässkolan Nacka kommun
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Nätverksträffen i Sundsvall 2008
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Rektorsområdet 800 barn/elever mellan 1-16 år 150 vuxna Vi talar 42 språk 25% av eleverna bor sitt första år i Sverige.
Läroplansträff Välkomna!.
EU-program/projektkunskap Djurö 11oktober 2010 Är vi med i EU eller inte? Nyttan av EU-projekt Varför EU-program? Olika typer av EU-program Strategiskt.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
Genomlysning av vår organisation
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
NIU – Nationellt godkända idrottsutbildningar 1. Visioner/mål 2. Krav från Skolverket och SBTF 3. Antagningsprocess 4. Redovisning resp. NIU förutsättningar.
Mörbylånga kommun Styrkort 2015 Torslunda Fritidshem Idéernas Paradis.
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Min skola Bedrivs år Riktar sig till elever med NPF på högstadiet och gymnasiet Anhöriga och skolpersonal är också målgrupper i projektet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & - påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande.
Tillgänglighet i praktiken Våga Visa
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Vad behöver vi sluta med? Vad behöver vi börja göra?
Georgia Wilhelmsson Uddevalla Gymnasieskola
Jämställdhet genom verklighetsbaserade internationella projekt med autentiska mottagare Emelie Hahn Gränbyskolan 29 oktober 2018.
Presentationens avskrift:

eTwinning impact study

Samlade reflektioner utifrån Study of impact och möte med eTwinning ambassadörer

Lärares perspektiv • Marknadsföring, konkurrens mellan skolor • Förslag: Online stöd i olika forum organiserat genom erfarna eTwinnare. • Ekonomiska resurser behövs • Arbeta i team på skolorna men även i det lilla arbetslaget arbeta med skolutveckling.

• Politik och skolledare, koppla samman ett skolutvecklingsperspektiv. • eTwinning tydligare koppla samman med skolutveckling. • Koppla eTwinning samman med LGR 11 • Dokumentationsverktyg • IKT ett spår vi har fastnat i vända oss till olika spår. • Elevdeltagande inflytande enligt LGR 11 • Konkurrens mellan skolor/lärare

Skolans perspektiv • eTwinning ett sätt att lära, kan användas till all Lyfta alla ämnen/områden? • Stöd från skolledningen mycket viktigt, 80% rapporterar ”support and recognition” • Transparens, föräldrar m fl • eTwinninglärare söker kamrater i Europa hellre än i skolan, projekt föder projekt

• 60 % curricula integrated, stegvis (UK-example) • 30% ämnesövergripande • eTwinning fungerar som ingång till internationalisering • En lärare kan sätta stenen i rullning • Elev och lärarperspektiv viktigt för skolledare (röster)

• Marknadsföra skolan • Vill du kunna lova dina elever och deras föräldrar att de när de slutat år 6 (eller så) har jobbat tillsammans med kamrater i ett annat europeiskt land? • eTwinning är första steget till internationalisering i skolan. Det vet vi!

Elevens perspektiv

Elevdelaktighet •Större påverkan av innehåll i projekten gör att eleverna känner sig mer delaktiga och stärkta.

Allmänt positiva reflektioner •Elevernas ökade motivation när de har en "verklig" mottagare. •Lärarnas ökade digitala kompetens •Internationalisering •Känslan av samhörighet inom Europa -informell dialog mellan kollegor •Ökad måluppfyllelse -kopplingar till läroplanen •Lustfyllt lärande -Roligt för både lärare och elever

•Oavsett förutsättningar och nivå så ökar ikt användning och digital kompetens •E-post kan vara avancerat användande på en skola •Blogga kan vara avancerat på en annan