TEMA III MEDIER OCH HÄLSA

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Utvecklingsenhet för barns och ungas hälsa
Att förstå anonymiteten (översättning från
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
TEMA II VÄN MED TIDEN Jörgen Larsson, fil dr, Chalmers tekniska högskola och Fredrik Warberg, författare, Föreningen tidsverkstaden,
Att arbeta med forskningscirklar Ett projekt vid Uppsala universitet Kerstin Rydbeck, Institutionen för ABM Mia Carlberg, Universitetsbiblioteket
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
“Healthy Cities holds the key to delivering Health 2020 at the local level” (Zsuzsanna Jakab, Regional Director WHO Regional Office for Europe)
NORDINFOlit – ett nordiskt forum för samarbete inom området informationskompetens Nina Ström Administratör NORDINFOlit.
En presentation för dig som är lärare
Markör Marknad och Kommunikation AB 2009
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Aktör / Struktur.
Nordisk slutkundsmarknad
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
En presentation för dig som har barn i förskoleklass
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
Den nationella ungdomspolitiken
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Stödmaterial för diskussionsledaren Stordior och anteckningsrutor.
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Journalister har ofta kontakt med forskare
Tittarsiffror, är de tillförlitliga?
Svenskt Internet Governance Forum Innehåll 1.Inledening 2.Bakgrund definition 3.Vision och Mission 4.Comittment, ämnen genomförande 5.Frågor och sver 1.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Hur blev det så här? Anders Thorstensson, Hälso- och sjukvårdskansliet Borås ( )
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Implementering av den nationella strategin för föräldrastöd
Kartläggning Barn-Bibliotek-IT våren 2010 Visby
Publiceringsstrategier Helena Juhlin, UB Institutionen för kulturvetenskaper Bild från GU- journalen nr
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Joint Master of Leadership in LIS - läget 9/08 Evighetsprojektet Nordisk magister i biblioteksledarskap Gunilla Widén-Wulff Informationsförvaltning / ÅA.
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Barn i stan Kritiska punkter för barns delaktighet i planeringen
MBSR: Does mindfulness training affect competence based self-esteem and burnout? Masteruppsats Suvi Rajamäki Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.
Det nationella digitala biblioteket
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Marknadsförarens yrkesroll
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Jobbskuggning 8A och 8B Vecka 17 mån och tis 20 och 21 april 8C och 8D
Ger Växelverkan Vetenskapen Värde?
En undersökning om hälsa och livsvillkor Norrland 2010.
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
Samhällskunskap C & Geografi B, 2011/2012
Demografiska utmaningar – vad gör vi på landstinget?
Massmedia.
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Reklam eller redaktionellt budskap?
Presentationens avskrift:

TEMA III MEDIER OCH HÄLSA Helena Sandberg, docent, Institutionen för kommunikation och medier Lunds universitet, har haft huvudansvar för utformning av temat, vilket gjorts i samarbete och Karin C Ringsberg, professor, Nordic School of Public Health NHV H Sandberg och K C Ringsberg

H Sandberg och K C Ringsberg Syfte Syftet med Tema III är att deltagarna genom att reflektera och diskutera skall förstå mediers påverkan samt att deltagarna skall utveckla sin kritiska värderingsförmåga i både positiv och negativ bemärkelse till vad som framställs av och rapporteras i medier. H Sandberg och K C Ringsberg

Tema III är uppdelat i fyra diskussionsområden Hälsokompetens: Diskussion och reflexion kring varför hälsa är medialt gångbart samt trender rörande rapportering. Karta och Kompass. Medier styr en stor del av vår vardag. Diskussion kring hur medier bestämmer agendan i samhället på olika nivåer. Hur ser vår medievardag ut? Digitala medier och Internet har förändrat vuxnas, ungdomars och barns medievanor. Diskussion utifrån deltagarnas egna erfarenheter Varför är barn så intressanta för marknadsförare? Hur reklam kan påverka barn och olika mediers förhållningssätt till reklam samt hur deltagarna förhåller sig själva diskuteras. H Sandberg och K C Ringsberg

Varför är hälsa medialt gångbart? Alltid aktuellt Högt uppmärksamhetsvärde Angeläget Ofta omtvistat H Sandberg och K C Ringsberg

H Sandberg och K C Ringsberg Hälsokompetens Diskussionsfrågor Vilka kanaler riktar sig till småbarnsföräldrar? Om det finns sådana, vilka ämnen tar de upp? Om ni letar efter kunskap om barns hälsa och hälsofrämjande aktiviteter. Vart vänder ni er då? Hur väl förstår ni information om barns hälsa? H Sandberg och K C Ringsberg

H Sandberg och K C Ringsberg Tabell 1. De fem vanligaste källor som nordiska föräldrar använder när de söker efter information om barns hälsa (2011). Källa: NordChild 2011 H Sandberg och K C Ringsberg

H Sandberg och K C Ringsberg Tabell 2. Nordiska föräldrars förståelse av information rörande barns hälsa i åldersgruppen 2-6 år. Källa: NordChild 2011 H Sandberg och K C Ringsberg

Medierna fungerar som karta och kompass. BILDER FRÅN INTERNET, TROR EJ VI KAN ANVÄNDA DEM PGA UPPHOVSRÄTTEN!? BEHÖVER ALTERNATIV ILLUSTRATION HÄR! H Sandberg och K C Ringsberg

Karta och kompass. Diskussionsfrågor. Vilket/vilka ämnen eller hälsoproblem upplever ni får mycket utrymme just nu i medierna? Saknar ni något ämne? Varför tror ni att det blir så? H Sandberg och K C Ringsberg

Medierna är mäktiga genom deras: Anpassningskraft (mediernas logik sätter sin prägel på samhället och dess aktörer). Inspektionskraft (medierna granskar och övervakar samhällsinstitutioner och politiska processer). Publicitetskraft (medierna bestämmer dagordningen i samhället). H Sandberg och K C Ringsberg

Karta och kompass. Diskussionsfrågor. Vilka slags bilder har ni sett i olika reportage eller inslag om hälsa. Vad kännetecknar bilderna? Vem eller vad porträtteras? Hur påverkar oss valet av bilder? Vilka fördelar och nackdelar finns det med det stora informationsutbudet i dagens medier? H Sandberg och K C Ringsberg

H Sandberg och K C Ringsberg Utbudets fördelar Sjukvården avmystifieras. Avståndet producent - konsument minskar. Lättare att delta i beslut som rör egna hälsan. H Sandberg och K C Ringsberg

H Sandberg och K C Ringsberg Utbudets nackdelar Svårt att sovra. Försämrad kvalité. Dålig vägledning. Onödig oro. Status quo. H Sandberg och K C Ringsberg

Hur ser vår medievardag ut? Diskussionsfrågor Vilka slags medier använder ditt barn? Hur många timmar per dag ser barnet på TV? Brukar ni se tillsammans med barnet? Vilka program ser barnet på? Notera om det kommer reklaminslag, hur länge och om vilka produkter. FINT OM MAN KUNDE LÄGGA IN BILD/ILLUSTRATION HÄR PÅ OLIKA SORTERS MEDIER (MORGON OCH KVÄLLSPRESS, RADIO, TV, BIO/DVD, VECKOPRESS, SERIETIDNINGAR, CD, DATOR, BÖCKER, MOBILTELEFON, LÄSPLATTA, SOCIALA MEDIER ETC, FÖR ATT VISA PÅ MÅNGFALDEN OCH INITIERA SAMTAL OM DEN EGNA ANVÄNDNINGEN) H Sandberg och K C Ringsberg

H Sandberg och K C Ringsberg Tabell 3. Nordiska barns (2-6 år) medieanvändning. Genomsnittligt antal timmar 1996 och 2011. Källa: NordChild 2011 H Sandberg och K C Ringsberg

H Sandberg och K C Ringsberg Tabell 4. Nordiska föräldrars begränsning av barnets användande av medier. Barn i åldersgruppen 2-6 år 2011. Källa: NordChild 2011 H Sandberg och K C Ringsberg

Barn och ungas medievardag FÖRSLAGSVIS LÄGGS ILLUSTARTION/BILD PÅ BARN IN HÄR SAMT TABELLER MED DATA FRÅN NORDISKA BARNS MEDIEVANOR, karins tabeller? H Sandberg och K C Ringsberg

H Sandberg och K C Ringsberg Trender Ökad rapportering om hälsa i medierna. Ökad kommersialisering. Barnen, en allt viktigare målgrupp. H Sandberg och K C Ringsberg

Varför är barn intressanta för marknadsförare? Ökat välstånd, mer pengar att konsumera för. Värdeförändringar, ökad status, stort inflytande på hushållets konsumtion och inköp. Framtidens konsumenter. H Sandberg och K C Ringsberg

Mat och marknadsföring Matpreferenser och matval påverkas av reklam. Marknadsföringen tekniskt sofistikerad och diffus/inbäddad. Reklaminvesteringar flyttas från traditionella medier till ”nya” medier. H Sandberg och K C Ringsberg

H Sandberg och K C Ringsberg Internet och reklam Frivillig interaktion. Förklädd reklam. Varumärkesambassadörer. Barn omedvetna om reklamexponering. Naiva till kommersiell påverkan långt upp i åren. Strängare reglering leder inte per automatik till färre fall av barnfetma/ohälsa. Marknaden inte enda pedagogen i barns konsumentsocialisation och hälsoutveckling. H Sandberg och K C Ringsberg

Fördjupad läsning/resurser Institutet för reklam och mediestatistik http://www.irm-media.se/ von Haartman, F. (2009) Stakeholder views on policy options for marketing food and beverages to children; Findings from the PolMark project in Sweden. Karolinska Institutets folkhälsoakademi 2009:9, ISBN 978-91-86313-08-1 http://ki.se/content/1/c6/08/19/17/KFA_2009_9.pdf   Hastings, G., McDermott, L., Angus, K., Stead M. & Thomson, S. (2006) The extent, nature and effects of food promotion to children: A review of the evidence http://www.who.int/dietphysicalactivity/publications/Hastings_paper_marketing.pdf Nordicom-Sverige (2011) Mediebarometern 2010 http://www.nordicom.gu.se/?portal=publ&main=info_publ2.php&ex=335 Ekström, L. & Sandberg, H. (2010). ”Reklam funkar inte på mig…” Unga, marknadsföring och internet. Nord 2010:502. Köpenhamn: Nordiska ministerrådet. http://www.norden.org/sv/publikationer/publikationer/2010-502 Sandberg, H. (2010) Godis och medier: en söt sur eller besk upplevelse? I K.M. Ekström (red). Unga konsumenter utsatta och kapabla (s. 78–89). Karlstad: Konsumentverket http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%C3%A4lla%20och%20ladda%20ner/rapporter/2011 Rapport_Unga_Konsumenter_utsatta_och_kapabla.pdf Sandberg, H. (2005) ”Medier som arena för hälsokommunikation”. Nordicom Information, 27(2): 27–36. http://www.nordicom.gu.se/common/publ_pdf/184_027-036.pdf Småungar och medier 2010 (Medieanvändningen hos barn 2–9år) http://www.statensmedierad.se/Publikationer/Produkter/Smaungar--Medier-2010/ Unga och medier 2010 (Barn och ungas (9–16 år) medievardag) http://www.statensmedierad.se/Publikationer/Produkter/Ungar--Medier-2010/ H Sandberg och K C Ringsberg