• Projektperiod mobiliseringsfas 120305-120930 genomförande 121001-140630 • Budget 8 720 000 kr varav; 3 750 000 (43%) EU 4 971 000 (57%) Luleå kommun.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Advertisements

CLAVIS Delaktighet i samhället SKL Varför CLAVIS? 2007 års översyn av insatser visade tydligt att brukare i Halmstad tyckte att det viktigaste.
ENA Samverkan skola och samhälle, lokalt och regionalt
Från idé till lönsamt företag. 2. Från idé till lönsamt företag 3. Definitionen av Mentorskap för ALMI •Mentorskap är en ömsesidig relation där båda.
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
Från idé till verklighet!
Min tur I LULEÅ EU-projekt i samarbete mellan Folkuniversitetet, Arbetsförmedlingen och ESF januari 2012 – juni 2014.
Vad ledde fram till en bättre skola? En utveckling över åtta år
Samordningsförbundet. Förstudie Arena Projektperiod 1 febr – 31 dec 2014 Projektledare; Päivi Johansson.
INDividuellt och Anpassat stöd till arbete för personer med neuropsykiatrisk/psykiatrisk funktionsnedsättning eller personal/verksamheter som möter.
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Träning ger färdighet!.
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
Barr amma baro! – Antingen lär man ut, eller så lär man in!
KVALITET & STYRNING I VARA KOMMUN
Vad är Kulturbryggan? En statlig utredning med två huvudsakliga uppdrag: Att ge förslag till regeringen på hur en permanentad Kulturbrygga ska se ut.
Projekt PORTEN EN VÄG UT I ARBETSLIVET
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Samverkan mellan social ekonomi och Göteborgs stad
Arbetsplats Värmland Anna Knutsson, projektledare
3.3 Vägen till entreprenörskap entreprenörskapundervisning Hur kan elever stöttas till att utveckla idéer och tro på sig själva? Hur kan kunskaperna om.
VAD ÄR ETT LYCKAT UTVECKLINGSARBETE?
© Copyright APeL Att utveckla tillsammans - om kritiska faktorer i projektarbete Projektkontakt Mora
1 - Förstudien Tillväxt för alla - Socialfonden
Intecknade medel av totala finansplanen För PO 1med 20 procents återflöde , mkr. Totalt 46 %
Välkommen till ESF:s seminarium
Samverkansinsats Trampolinen
Folkbildning som del av energi- och klimatstrategi.
+ Aktiviteter inom projektet: Evidensbaserad praktik inom funktionshinderområdet Hanna Egard, följeforskare
Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Samverkan Asperger Till Sysselsättning Arbete
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Mobila yrkeslärare i Halland SkanKomp Aktivitet Start augusti 2010.
En utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina. (Brundtlandkommissionen) De åtgärder.
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Strukturfondspartnerskapets yttrande:
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
Lärande utvärdering. - Teoretiska utgångspunkter
Koh-I-Noor Berg av ljus
Delaktighet.
Lapplands lärcentra Vuxenutbildning Yrkeshögskola Högskola
- Ett samarbetsprojekt mellan KLARA i Varberg och Coompanion Halland
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Matchning Södertörn. Regionalt utvecklingsprogram för Södertörn Vision: Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm- Mälarregionen, med en.
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier
Det goda mötet /förebyggande & främjande i Kalmar län Johan Engdahl.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Utveckla samverkan och kunskap om psykisk ohälsa
APeL AB, Luleå tekniska universitet, Högskolan i Halmstad, Face Europe AB, Europaforum AB + ett 20-tal underleverantörer Processtöd inom tre områden: –Metodstöd.
Strategiska perspektiv på verksamheten
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Lärande utvärdering genom följeforskning
PEABSKOLAN På gamla F10 i Ängelholm: Peab Park
ENTRIS – Entreprenörskap i skolan Skolan ska förbereda barn och unga för jobb som ännu inte existerar, för att lösa problem som vi ännu inte känner till,
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Hälsa och Ledarskapsprogrammet Framtidens utbildning!
Framtidens familjecentral
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist.
När projektet blir mer än ett gästspel Växtkraft med EU Carina Åberg APeL FoU.
SSPMs mentorprogram inom Life Science
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Gruppresentation Kommitténs workshopspass den 15 mars 2011
Upplägg En nätverksdriven samverkanslösning för smartare etablering på arbetsmarknaden Skellefteå, 31 oktober
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Förbättra klubbkvalitet
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Presentationens avskrift:

• Projektperiod mobiliseringsfas genomförande • Budget kr varav; (43%) EU (57%) Luleå kommun • Organisation - 5,5 tjänster - styrgrupp - referensgrupp - VIP grupp (unga) - extern utvärderare - transnationellt stöd • Målgrupp unga arbetssökande år

CO-Creation • Mötesplatser 100 kvalitativa företagskontakter mellan unga och företag i Luleå CO-Creation •Arbetsmarknad och Utbildning Minst 100 deltagare i samtal om arbetsliv och arbetsmarknad och av dessa ska 75 % uppleva en förbättring CO-Creation •Förstärkt samverkan Detta ska uppnås genom närvaro på möten, deltagande på mötesplatser samt en väl fungerande samverkan. Parterna ska uppleva en förbättrad samverkan CO-Creation •Aktiviteter och projekt Målet är att 90 % av deltagarna ska uppleva att de utvecklat sitt engagemang och kreativa sinne CO-Creation •Medborgardialog Medborgarkontakten ska uppleva dialogen positiv och meningsfull CO-Creation •Marknadsföring och Branding •Målet är att anordna/delta vid fyra strategiska och välbesökta workshops CO-Creation •Transnationalitet Genomföra transnationella aktiviteter, projekt och erfarenhetsutbyte kring mångfald avseende arbetsliv som skapar ett mångkulturellt samhälle Delmål och indikatorer

Ingångar till VÅGA

Deltagarstatistik 205 SCB 361 FB-följare 511 unga registrerade killar tjejer 511 unga registrerade killar tjejer 60 medskapande  sysselsättning Mer än 6000 möten med unga 80 i vägledning 50 aktiviteter

Processer

DIALOG MED UNGA

VÄGLEDNING DIALOG / MÖTE/ IDÉ AKTIVITET SAMVERKAN MARKNADS- FÖRING UTVÄRDERING • Gruppvägledning • Individuell vägledning - NU - VILL - HUR - BESLUT • Individuell coachning • Metodutveckling - Vägledningskortlek - PDP samtal (inventering av kompetenser)

VÄGLEDNING DIALOG / MÖTE/ IDÉ AKTIVITET SAMVERKAN MARKNADS- FÖRING UTVÄRDERING 100 samverkanspartners • Informell samverkan • Formell samverkan - mål och syfte - tydlig struktur - överenskommelse • Samarbete - aktiviteter/projekt • Utvärdering

VÄGLEDNING DIALOG / MÖTE/ IDÉ AKTIVITET SAMVERKAN MARKNADS- FÖRING UTVÄRDERING Syfte: Syfte: nå ut till unga och aktörer i näringslivet Mål: Mål: få många unga och aktörer i näringslivet att engagera sig • Unga deltar i framtagandet av marknadsföringsmaterial • Uppsökande verksamhet • Spridning - via nätverk - digitalt - sociala medier • VÅGA Nytt • Pressmeddelande

VÄGLEDNING DIALOG / MÖTE/ IDÉ AKTIVITET SAMVERKAN MARKNADS- FÖRING UTVÄRDERING

VÄGLEDNING DIALOG / MÖTE/ IDÉ AKTIVITET SAMVERKAN MARKNADS- FÖRING UTVÄRDERING

Transnationalitet • Simonas story • Studiebesök - Jakobstad - Helsingfors - Oulu - Riga - Antwerpen - Bryssel

Utvärdering av ungas delaktighet Intervjuer av ungdomar, informella intervjuer och enkät • Känner sig delaktiga • Får ta stort ansvar • Prova olika saker • Kommer med idéer och förslag • Stärkt självförtroende • Bättre självkännedom • Fått kontakter och nätverk • Personalen lyssnar Önskemål: Lämna mer till de unga

Absorbering • Programområde A och E • Projekt - Fryshuset (förstudie) - POP UP – av unga för unga • Unga mentorer • Unga referensgrupper • Vägledningskortlek • Handbok för medborgardialogen • Idécaféer NordanSmak • Luleå i Nytt Ljus • Luleå kommun som attraktiv arbetsgivare • Förhållningssätt • Innovationsspiral

politik/projekt-och- samverkan/vaga.html

Lotta Zetterström, projektledare VÅGA e-post: telefon:

Projektbeskrivning UtlysningMötesplatser för ungas idéutveckling ProjektägareLuleå kommun Arbetsmarknadsförvaltningen SamverkanBoden kommun Period Budget kr Personal4 personer

Målgrupp • Unga mellan år i Luleå och Boden • Nyfikenhet kring att utveckling av idéer och innovationer

Målsättning • Utveckla befintliga mötesplatser kring innovation och entreprenörskap • Synliggöra ungas handling och drivkrafter • Utveckla kunskapsutbytet mellan unga och näringslivet • Stärkas ungas personliga varumärke • Skapa plattformer för att utveckla nätverk

Arbetssätt • Uppsökande verksamhet av unga • Aktiviteter initieras och genomförs av unga för unga i en medskapande miljö • POP-UP med syfte att skapa kvalitativa möten mellan unga och näringslivet • Goda förebilder som inspirerar och motiverar unga till eget företagande • Marknadsföring via sociala medier

POP-UP

Kontaktuppgifter Lotta Zetterström Projektledare Sofia Larsson Projektmedarbetare Gustav Nilsson Projektmedarbetare