Länsstyrelsens uppgifter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tillsynsutbildning för nyanställda 5 – 6 februari 2014
Advertisements

Säkerställd intern styrning och kontroll
Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Tryckfrihetsförordning (1949:105) 2 kap
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
LSO på skadeplatsen.
Tillsyn över målstyrd verksamhet Tillsyn över resultat Likvärdigt och tillfredställande skydd.
Tillsynsutbildning 5-6 februari 2014
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kommunens förmåga att genomföra rtj-insats
Medarbetare Tillsynsvägledning LSO
Årsuppföljning LSO.
Förändring och kunskapsunderlag Krister Olsson Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Systematiskt säkerhetsarbete i Åtvidabergs kommun
Riskhanteringsplaner - tidplan, struktur och innehåll
Kulturmiljöfrågor i PBL
Lag om skydd mot olyckor
LSO som verktyg i det kommunala säkerhetsarbetet
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
Klimatanpassning i den fysiska planeringen
Magnus Edström Vattenhandläggare Miljöenheten/Länsstyrelsen
Program Samling - KAFFE Inledning 10.00
Europaparlamentets och rådets direktiv 2012/18/EU av den 4 juli 2012 om åtgärder för att förebygga och begränsa faran för allvarliga olyckshändelser där.
§ 41 Räddningstjänstlagen
Tillsynsvägledning enligt Miljöbalken
Anpassning till ett förändrat klimat Uppdrag för länsstyrelserna Regeringens proposition En sammanhållen klimat- och energipolitik – Klimat 2008/09:162.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Strandskydd och miljöpolitik
Hot och risker Hur ser då hoten och riskerna ut?
Handlingsprogram enligt LSO
Behov av habilitering och rehabilitering
Bygg- och miljökontoret Ånge Kommun
”Patientdatalagen, journaler på nätet, sociala medier – lagar och regler” Jens Larsson, Jens Larsson, Chefsjurist.
Tillsynsplaner Länsstyrelsens tillsyns- och stödverksamhet enligt Lag (2003:778) om skydd mot olyckor.
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Processen och metodstödet
Krishantering regionalt RSK LEH
Piteå kommuns beredskapsplaner.
Hur har lagstiftningens förändring av kompetenskraven på räddningschef och ställföreträdare fallit ut? LSO 3 kap 14§: Den personal som för kommunens räkning.
På säker grund för hållbar utveckling Vem gör vad, hur och varför? Informations- och diskussionsdag om förorenade områden.
Skyltar, tillstånd och tillsyn
Lag (2006:412) om allmänna vattentjänster (LAV). Länsstyrelsens uppgift Länsstyrelsen utövar tillsyn över att kommunerna fullgör sina skyldigheter enligt.
Aktiviteter och upplevelser
Uppföljning av reformen skydd mot olyckor. Reformens intentioner Ökat skydd mot olyckor och skador Stärkt förebyggande arbete Tydligare ansvarsförhållanden.
Patientsäkerhetsutredningens betänkande (SOU 2008:117)
Offentlighet och sekretess
Länsstyrelsens tillsynsansvar
Miljösamverkan Skåne Verksamhetsplan
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Delegering Vem får delegera?
Inger Krekula Strategisk översiktsplan Ett nytt begrepp? PBL 1987:10 PBL 2010:900 -bestämmelser om ÖP:s innehåll -ett led i kommunens utvecklings-
1 Vindkraft och PBL Svårigheterna i de nya reglerna avseende detaljplan och bygglov.
Organisationsförändring -hur påverkas arbetet med intern kontroll
Träff Miljökonsulter Rune Brandt. Miljöskydd Länsstyrelsen Miljöinspektörer kommun Branschspecifik TVL Länsmiljöträff Miljöchefer 2 ggr/år.
Länsstyrelsensinformation vid Länsträffen i Skinnskatteberg Länsstyrelsens information vid Länsträffen i Skinnskatteberg  Personalförändringar på Miljöenheten.
Krishanteringssystemet Regeringsformen - Offentligrättsliga principer
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Länsstyrelsen roll och uppdrag
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Handlingsprogram – enligt Lag (2003:778) om skydd mot olyckor.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
Länsstyrelsens uppdrag och ansvar
Risk- och sårbarhetsanalyser
Miljöbalken SFS 1998:808.
Räddningstjänstens roll i kommunalt säkerhets- och räddningsarbete
Presentationens avskrift:

Länsstyrelsens uppgifter Skydd mot olyckor… …förutom tillsyn och de operativa ansvaren Hans Petterson Tillsynsenheten 010-240 52 66 5 februari 2014

Innehåll 1. Ansvar i LSO Råd och stöd Farlig verksamhet …och Sevesolagen/Fo. om utvinningsavfall ”Osorterade uppgifter” 2. Intern samverkan och nationella mål

1a. Råd och information - aktiviteter Råd & info: LSO 1 kap 5 § Länsstyrelserna ska genom rådgivning och information stödja kommunerna i deras verksamhet enligt denna lag.  Planera verksamheten: fråga kommunerna och bedöm behov! Tolka lagstiftningen – söka praxis Info/utbildning om handlingsprogram, samrådsyttranden Tillsynsvägledning (t.ex. LSO 2:2, 2:4) Regionala räddningstjänstråd, arbetsgrupper, utvärderingar) Information (seminarier och inbjudna föreläsare) Förmedla kommunal erfarenhet ”Goda exempel” Nyheter, förändringar på nationell nivå …deltagarnas egna exempel?

1b. Råd och information - HP Handlingsprogrammen – möjlighet att påverka 4 år! (Riskanalys, lämpliga mål, definiera verksamheten, styrning) Kommunens kommunicering med berörda: FSO 3 kap 3 § En kommuns handlingsprogram ska tillställas länsstyrelsen, /…/ och andra med vilka samverkan inom förebyggande arbete eller räddningstjänst kan bli aktuell. Samråd: LSO 3 kap 3 & 8 § /…/ Innan programmet antas skall samråd ha skett med de myndigheter som kan ha ett väsentligt intresse i saken. /…/  Samrådet: Avgörande vid överprövning (Lst)MSBRegeringen

1c. ”Skyldigheter mot medborgaren” LSO 1 kap 6 § Kommunerna och statliga myndigheter som ansvarar för verksamhet enligt denna lag ska samordna verksamheten samt samarbeta med varandra och med andra som berörs. (Operativt) LSO 1 kap 7 § (Charlottes presentation) Kommunerna och de statliga myndigheter som ansvarar för räddningstjänst skall se till att allmänheten informeras om vilken förmåga att göra räddningsinsatser som finns. Dessutom skall de lämna upplysning om hur varning och information till allmänheten sker vid allvarliga olyckor. (Resurs-)effektivitet ”Kunskapskrav”

2a. Farlig verksamhet LSO 2:4 FSO 2 kap 3 § Länsstyrelsen skall, efter samråd med kommunen, besluta vilka anläggningar som omfattas av ägarens eller verksamhets-utövarens skyldigheter enligt 2 kap. 4 § LSO.  Allmänt råd finns (…och följ förvaltningslagen!)  Beslutet är grunden för kommunens arbete! LSO 2 kap 5 § Vid utsläpp av giftiga eller skadliga ämnen från en anläggning som avses i 4 § skall den som utövar verksamheten underrätta länsstyrelsen, polismyndigheten och kommunen om utsläppet påkallar särskilda åtgärder till skydd för allmänheten. Underrättelse skall också lämnas om det föreligger överhängande fara för ett sådant utsläpp.  Rimligt att fundera på: Vad ska ni göra? Scenarier?

2b. Incidenter - LSO och Sevesolagen Underrättelseskyldigheten (olyckor och incidenter) i sevesodirektivet har implementerats i FSO 2:4. Sevesodirektivet uppfylls endast om sevesoanläggningen även beslutas som farlig verksamhet! OBS! Måste till en självständig prövning - Seveso prövas mot absoluta nivåer - Farlig verksamhet prövas mot inneboende fara

2c. Seveso och Fo om utvinningsavfall FSO 3 kap 6 § Kommunen ska upprätta en plan för räddningsinsatser för verksamheter som omfattas av kravet på säkerhetsrapport enligt 10 § lagen (1999:381) /…/ riskanläggningar enligt förordningen (2008:722) om utvinningsavfall som inte omfattas av (sevesolagen) Planen ska ha den omfattning som säkerheten för omgivningen kräver. Planen ska förnyas vart tredje år eller när det annars till följd av ändrade förhållanden finns anledning till det. Planen ska lämnas in till länsstyrelsen. I samband med att kommunen upprättar eller förnyar planen ska kommunen på lämpligt sätt ge allmänheten möjlighet att lämna synpunkter på planen.  Följ upp att de finns (och kvaliteten!)  Stäm av vid tillsyn av LSO 1:3! Samordna med sevesotillsynen (Bistå vid bedömning av scenarier, intern plan etc)

2d. Insatsplaner (Seveso HK: 204 st, Fo om Utv.avfall: 16) Verksamhetsutövare Kommun Säkerhetsrapport - Scenario 1 - Scenario 2 - Scenario 3 - Osv. Intern plan för räddningsinsatser Kommunens plan för räddningsinsatser (Summan diffar och Fo om utv.avfall ej inräknat) 

3a. Räddningstjänstansvar mm (4 kap). (Charlottes presentation) - Räddningstjänst vid kärnteknisk olycka - Sanering vid kärnteknisk olycka - Övertagande av kommunal räddningstjänst 3b. Tillsyn (5 kap) (”Övriga presentationer”) LSO 5 kap 1 § Tillsyn över efterlevnaden av denna lag: /…/av länsstyrelsen inom länet (MSB nationellt) Kontroll av att kommunen bedriver sin verksamhet mot nationella och egna lokala mål. Tillsyn av resultat

4. Underrättelse vid miljöskada LSO 6 kap 1 § När en räddningsinsats är avslutad efter en olycka som inneburit att miljön har blivit skadad, skall räddningsledaren underrätta den eller de kommunala nämnder som fullgör uppgifter inom miljö- och hälsoskyddsområdet och länsstyrelsen. Hur ska informationen hanteras och förmedlas internt?

5. Ledning LSO 3 kap 16 § /…/ Berör en räddningsinsats mer än en kommuns område, skall länsstyrelsen eller länsstyrelserna bestämma vem som skall leda insatsen, om inte räddningsledarna från de berörda kommunerna själva har bestämt det.  ”Övertagande” – är istället ”Ledning av omfattande räddningsinsatser” LSO 4:10.

6. Eldningsförbud FSO 2 kap 7 § En länsstyrelse eller en kommun får meddela föreskrifter om förbud helt eller delvis mot eldning utomhus samt om liknande förebyggande åtgärder mot brand.  Samordna lämpligen med kommunerna.

7. Höjd beredskap (”krigsräddningstjänst”) Länsstyrelseförordningen Krisberedskap och höjd beredskap 52 § Länsstyrelsen är geografiskt områdesansvarig myndighet enligt förordningen (2006:942) om krisberedskap och höjd beredskap och den högsta civila totalförsvarsmyndigheten inom länet. LSO 8 kap, FSO 8 kap Uppgifter i samband med höjd beredskap behandlas inte här.  Kommer att bli viktigare genom arbetet med civilt försvar

8a. Hänsyn till andra politikområden (Förordning (2007:825) med länsstyrelseinstruktion) 2 § Länsstyrelsen ska verka för att nationella mål får genomslag i länet samtidigt som hänsyn ska tas till regionala förhållanden och förutsättningar. Länsstyrelsen ska utifrån ett statligt helhetsperspektiv arbeta sektorsövergripande och inom myndighetens ansvarsområde samordna olika samhällsintressen och statliga myndigheters insatser. 5§ Länsstyrelsen ska: Jämställdhet & statistik / Barnperspektiv / Tillgänglighet / Diskriminering / Folkhälsa / Företagande/ Miljökvalitetsmål / Anpassning till förändrat klimat  Tänk!

8b. Notera: Samverkan internt Länsstyrelsen Miljöskydd (Miljöbalken samt Sevesolagen) Potentiella riskobjekt, även dammar: farlig verksamhet (tillståndsprövning, anmälan, incidenter) Skyddsvärden: MB 7 kap Skydd av områden (NR, vatten mm) Bedömning av faror Miljöbalkens krav – en ”räddningstjänstlagstiftning” Samhällsplanering Bevaka hälsa och säkerhet i planer Riskhänsyn (olämplig exploatering etc)