Haparanda, Kalix, Överkalix och Övertorneå

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Överenskommelse om psykisk ohälsa 2013
NORRBUS Gemensamma riktlinjer för barn- och ungdomar
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Samordningsprojekt att utveckla en strukturerad samverkan mellan socialförvaltningen och utbildningsförvaltningen. Mål: Utveckla en effektivare och mer.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
Ledarutveckling över gränserna 2012/2013
PSYNK – Nuläge Östra Norrbotten.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Barnen allas ansvar PSYNKprojektet
Varför ska vi mäta? Spridningsseminarium barn och unga
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Viktiga utgångspunkter
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Boden Bodens kommun Norrbottens läns landsting
VISIT VISIT En mottagning för barn, ungdomar, deras familjer och unga vuxna, 0-25 år med uppgift att förebygga och behandla psykisk ohälsa.
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Nationell spridningskonferens Karlstad Barns rätt på rätt sätt – folkrätt i praktiken Var med och stärk barnets rättigheter!
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Samordning för Psykisk (o)hälsa
Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.
Frånvarorutin i förskolan
Överenskommelse 2013 Psykisk ohälsa
+ stadsplanering Dansande robot!. + Motivering Vilken plats valde du, och varför?
HLT Hälsa Lärande Trygghet.
LÄNSLEDNING VÄLFÄRD Presentationen ger en bild av:
19 november 2014 Varför SIP ? 19 november
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Psykisk hälsa barn och unga
Nordstjernen Film og TV De tysta barnens röst Dialog- och informationsfilmer om och med barn till föräldrar med en psykisk sjukdom.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Vilket stöd kan IPS-modellen erbjuda
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
KOMMUNIKATIONSPLAN – Psynk – skarpt läge 2014
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Att tillsammans påverka!
Delaktighet.
Samordnad Individuell Plan
Överenskommelse om samordning kring barn
COPE – föräldrautbildning Erfarenheter från Linköping 1999 – 2003
BARNET I FOKUS Storforsmodellen.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
Herman & Brita Utskrivningsprocessen Gislaved.
Gävleborg/Hudiksvall
Verksamhetschef Barnsjukvården Östra Norrbotten
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
Överenskommelse mellan Regeringen och SKL Prioriterade grupper Barn och unga år som har, eller riskerar att utveckla, psykisk ohälsa Personer.
För ett bättre samarbete runt barn och ungdomar med psykisk ohälsa
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Åsa Heimer, projektledare, vårdutvecklare BHV-Nord, Stockholm
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Egen styrka-projektet
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Information om VästBus/SIP till nyanställda. Skaraborgs Sjukhus Aktivitetsplan Genomförandeplan Vårdplan Handlingsprogram MVC & BVC HABILITERINGEN BUP.
Välkommen!. Sen sommaren 2012 finns en övergripande överenskommelse BUS Gotland för arbetet med barn och unga i behov av särskilt.
Framtidsmöte Trygg hemma Vi kommer alltid att vara på väg! Kiruna
Barn som anhöriga Ett projekt som Habiliteringscentrum deltar i utifrån ett nationellt projekt.
Samordnare samsjuklighet
Presentationens avskrift:

Haparanda, Kalix, Överkalix och Övertorneå Utvärdering Gröna Kortet Lena Hannu utvecklingsledare Övertorneå kommun Inom Psynkprojektet - Barn i behov av sammansatt stöd Norrbottens Läns Landsting Haparanda, Kalix, Överkalix och Övertorneå

Gröna kortet är: Rutiner och checklista för personal Visar hur vi skapar samverkan kring barn och unga

Hur används Gröna Kortet Vad vet vi - används det? Hur används det - vilken omfattning? Har det en betydelse vid nätverksträff? Har det en betydelse vid SIP? Delutvärderingar lokala styrgrupper Delar av nytt förslag till Norrbusöverenskommelse

Samverkan mellan Kommun - socialtjänst och skola, Landsting - BUM och primärvård, familjen och barnet Kontakt Förtroende Förtrogenhet med rutinen, verktyget

Intervjuade 50 personer Skola: förskollärare, lärare, kurator, skolsköterska, matpersonal, rektor, förskolechef, kostchef Socialtjänst: ifo och lss HVB hem, hem för ensamkommande Primärvård: bvc, mvc, familjens hus BUM: bup och hab

Kännedom 96 % känner till kortet Matpersonal ej MYCKET HÖG KÄNNEDOM

Användning 71% har använt Gröna Kortet Kallar till nätverksmöte, hänvisar till det eller använder det som arbetsplan HÖG ANVÄNDNING

Användning De som inte använder det väljer att göra på ett annat sätt, har inte behövt använda det eller så har kortet blivit en rutin

Rutin implementering Vanligare med en rutin inom kommunen, ex. samordnare ordnar utbildningsdag Ovanligare inom respektive verksamhetsområde, ex. att socialchefen har en årlig utbildning

Fått kortet och fått introduktion 89 % har fått ett eget Grönt Kort 71% har fått en introduktion utbildning, studiedag, samtal med chefen, informationsmöte

Förtrogenhet 69% är säker eller ganska säker på rutinen 71% är ganska säker eller säker på checklistan

Deltagit vid nätverksmöte 79% har medverkat vid ett nätverksmöte Oftast används inte kortet vid mötet - rutinen är med i bakhuvudet

Gröna Kortet ett stöd 78% tycker att Gröna Kortet är ett stöd för genomförande av nätverksmöte bra vid osäkerhet, för ny personal ”positiv vitamininjektion” ”fungerar som dagordning” ”har lett till att verksamheter tänker på samma sätt, det är mindre ifrågasättande och mer seriöst nu”

Avvikelser rutin 77% tycker det finns avvikelser Oftast förekommande avvikelser: -SIP (upprättas inte alltid, alla får inte en plan, osäkert kring vem skriver, när skriver man och hur den förvaras) - Avvikelserapportering görs inte - Aktör tar inte sitt ansvar ( väntar på att annan kallar, vill att annan aktör fixar, kommer inte på möte, ber föräldrar kontakta annan aktör)

Hur rutinen kan bli bättre Kvalitetssäkra kallelse till föräldrar och aktörer (vilka kommer, vem är kontaktperson, kalla per telefon är snabbare) Kvalitetssäkra mötet (vilka bör komma, förbered föräldrar, samordnare, öppning och avslut) Implementera och informera mer (vid förändringar, ett ”levande” kort) Nätverksmötets namn (Norrbusmöte, PSYNKmöte, samordningsmöte, samverkansmöte, SIPmöte, nätverksmöte)

Avvikelser checklistan 56% tycker det finns avvikelser mot checklistan Är alla nöjda, vet alla vad som ska göras, blir det konkret handling? Förtydliga SIP Utse samordnare

Förbättringar checklista Uppföljning, utvärdering och avslut kan förtydligas ”Fråga chefen” behövs inte i alla verksamheter Förtydliga hantering av SIP

Barnets perspektiv Ja! Barnet behöver inte åka till olika aktörer, vi försöker individualisera - barn är olika och vi skriver SIP utifrån barnets perspektiv

Förbättrat barnfokus Prata till barnet Underlätta för barnet Konkret handling inte bara prat Fråga barnet vilka som ska vara med Kontrollera att barnet förstår

Säkrare på att ta tag i problem Hälften tycker det - ”fler aktörer som tar ansvar” ”lättare för ny personal” ”alla måste komma” Beror inte på kortet, verksamheten jobbade redan så, lång vana och erfarenhet

Uppmärksam på att upptäcka behov Hälften tycker det ”Mötet i sig är en lärandeprocess och man får en helhetssyn på barnet” ”kortet lyser VIKTIGT, ger tyngd och har sänkt tröskeln till samverkan” kortet visar på möjligheten att hjälpa” ”ligger i min profession att kunna det”

Gröna kortet har lett till Att barn och unga har fått stöd och att insatser och utredningar har påbörjats Inte lika tydligt om det lett till att det blivit lättare att lösa problem

Gröna kortet har bidragit till samverkan Ja! 75% ”Underlättar kontakten med andra aktörer och får en spridningseffekt ” ”tvingat oss och de olika aktörerna trycker på varandra” ”synliggjort och mjukat upp socialtjänsten”

Samverkansaktörer Landstinget (BUM bup....bvc, mvc) Socialtjänsten (ifo, lss) Skola (grundskola, förskola, gymnasium, elevhälsa) Bästa betyg Familjen Boende för ensamkommande, fosterföräldrar

Snabbare Tidsbesparande ”bara att följa” ”snabb kommunikation”

Vad kan aktörerna förbättra? BUM: vara med fysiskt Socialtjänst: följa upp och återkoppla mer Skolan: förskolan mer delaktig Mer samverkan med: socialtjänsten, vuxenpsykiatrin och barnhälsovården Högt förtroende för alla

Föräldrakontakten Har fungerat MYCKET BRA Behöver inte springa mellan olika aktörer De flesta kommer Bra medgivandeblankett, kallelseblankett på nätet Viktigt med tydlig information före

Vad säger föräldrar? Jag fick bra information före mötet och visste varför vi kallats Fick kallelsen per tele, post, Schoolsoft Rätt aktörer hade kallats Jag tycker det var klart vad som skulle göras och vem som skulle göra vad

Hur upplevde du samverkan? samverkan - jag upplevde att det var lättare - det underlättade och jag tyckte de försökte hjälpa, men mitt barn tyckte inte det och sa att de inte förstod - de försökte hjälpa, bara jag gjorde mitt, tjatade tills han steg upp, oerhört skönt när han gick till skolan - nej, jag signalerade i trean och vi håller fortfarande på med utredningar tre år senare

Resultat Det är fortfarande likadant (tidigare gick resultatet upp och ned, men nu är det likadant alltså varken eller) (problemet pågick i ett år utan att det togs tag i och då är det svårt att vända på det Ex. visste jag inte att mitt barn inte var på skolan) (samma läge) Positivt resultat (mitt barn kom in på gymnasiet) (nu när bup håller i det börjar det vända lite )

Om barnet inte hade fått dessa samordnade insatser Tror att det hade sett likadant ut (2) Tror att detta har påverkat lärarnas attityd gentemot mitt barn, relationerna är bättre Tror det hade varit en mardröm, han hade inte kommit in till gymnasiet, tack vare detta visste mitt barn exakt vad han skulle göra En inte alls nöjd Två är ganska nöjd och en är mycket nöjd

Inga-Lill t.o.m. hit kan du visa Slut

Man vet att Vad vet du om det Gröna Kortet? Säkrare på att ta tag i problem-syfte Mer uppmärksam-syfte Lett till samverkan kring barn och unga - syfte En tydlig och lättillgänglig rutin - mål

Hur? Intervju, intentionen med Gröna Kortet- Hur ville ni att kortet skulle fungera? Intervju, reflektion. Hur gick det? Kommunikation, roller, ramar

Kortet del av verksamhet Subjekt - samverkansaktörer Objekt - barnet Verktyg- Gröna kortet Förhållanden-föräldrar, lagar Gemenskap, profession kollegor Arbetsdelning, olika områden, sammankallade

Frågor Vad är syftet med det Gröna kortet? Kan rutinerna fungera bättre än de gör idag? Förslag på förbättringar Har du använt kortet? Kommer alla som kallas till ett nätverksmöte? Vem har kallat till era nätverksmöten? Vad är syftet med det Gröna Kortet?

Frågor Beskriv hur ni implementerat kortet i er kommun - all personal, ny personal Följs rutinerna? Avvikelser Beskriv organisationen Hur många fall 2011, 2012, 2013 ? Finns en tydlig koppling till Gröna kortet?

Frågor brukaren Gav rutinen och samverkan ett resultat för barnet, familjen Upplevelse (bemötandet, påverkan) Positiv utveckling Negativ utveckling Förändringar som kunde har gjorts

Frågor brukaren Var processen tydlig? (samma kontakt, kontinuitet, uppföljning) Hade ni möjlighet att påverka vid skrivande av SIP? Fanns ett tydligt barnperspektiv?

Tidsplan Tid: sep-feb, 38 arbetsdagar Sep: inläsning Okt-dec: intervjuer Jan: analys Feb: rapport

Fyra kommuner och NLL Verksamheterna: skola, socialtjänst, primärvård BUM Barn och ungdomsmottagningen

Rapport Förbättringar i organisation, rutiner och arbetssätt Förbättringar för ett bättre brukarresultat Resultat och effekter

Gröna Kortet ett verktyg mellan verksamheter, barn och nätverkssammankallande En utvärdering om Gröna Kortets betydelse för samverkan, nätverkssammankallande, skrivande av SIP och barnets välmående

De flesta barn och unga i Sverige mår bra, men för de som inte gör det är det viktigt att få rätt hjälp i rätt tid. 2011-2014 pågår projektet Psynk – psykisk hälsa, barn och unga, ett utvecklat projekt som bygger på tidigare erfarenheter från det s.k. modellområdesprojektet som pågick under perioden 2009-2011. 2011 träffade SKL och regeringen (Socialdepartementet) en överenskommelse om ett treårigt arbete med synkronisering av samhällets alla insatser för barn och unga som har, eller riskerar att drabbas av, psykisk ohälsa. Ett 50-tal kommuner och landsting medverkar i projektet på olika nivåer samt inom olika teman. Då Psynkprojektet vill sprida goda ringar på vattnet är det viktigt att frågorna inom de olika förbättringsområdena är relevanta för många kommuner och landsting Norrbottens läns landsting och länets kommuner har kommit överens om gemensamma riktlinjer för att samordna insatser kring barn och unga och deras familjer när behov av stöd finns från flera aktörer som t ex skola, socialtjänst, BUP, vuxenpsyk, primärvård, andra aktörer. Riktlinjerna kan tillämpas för barn och ungdomar 0 — 20 år.

Fakta Är Gröna kortet en bidragande faktor för samverkan i Östra Norrbotten? Visar det en tydlig rutin? Är du säker på hur du ska använda rutinen som Gröna kortet visar? Finns avvikelser till rutinen? Är det ett stöd för rutinen kring nätverksmötet (före, under och efter)

Verksamhetsteorin Växelverkan mellan människa och omgivande samhälle Människor interagerar med varandra via verktyg Subjekt-objekt-verktyg-förhållanden- gemenskap-arbetsdelning