Hälsopedagogik- Vad är det ?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Plugga bättre och effektivare
Advertisements

Att välja - Hur gör man?.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Skapa ett video-CV på YouTube
Psykisk ohälsa, stigma och arbetsliv
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Psykisk ohälsa, stigma och arbetsliv
Grannsamverkan i flerbostadshus
Musik & kommunikation 50p.
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Börja blogga! Så här skapar du en hemsida för att börja blogga.
Vart är vi och hur går vi (mycket)vidare?
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Logga.
Ta reda på hur ditt liv ser ut just nu
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Repetition och tillbakablick
ersätter substantiv ex: personliga, possessiva, reflexiva, relativa
Kortseminarium Radical Collaboration, 30 min Presentation av Mixed Minds Presentation av värden Presentation av deltagarna (om de inte är.
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Hälsopedagogik. Betrakta hälsa ur ett ekologiskt och globalt perspektiv Kursmål 1.
”En sund själ i en sund kropp” GRANSÄTERSKOLANS PROFIL.
Hälsopedagogiskt arbete kap 4
Hälsa i ett globalt perspektiv.
Mår du bra nu? Fråga 1=Ja 2=Nej 3=Vet ej. Andel i Östergötland som anger sin hälsa som utmärkt eller bra.
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
Ta ställning och handla!
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Aktivt lyssnade.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Hyväksymis- ja omistautumisterapia Acceptance and Commitment Therapy
Hur vill du att vi arbetar med dessa uppgifter?
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Strängnäs GK Damer 14 april Hej! Hej! Mår ni bra?
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Hälsopedagogik Kapitel 4
Att tillsammans påverka!
Vad ska ingå i uppgiften?
Datastrukturer och algoritmer VT © Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Bredden-först exempel ABCD EFGH IJKL MNOP = Obesökt.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
”En livsförvandlande resa” ”En livsförvandlande resa” Tolvstegsinspirerad behandling för personer med Tolvstegsinspirerad behandling för personer med Stressrelaterad.
Kapitel 4 Hälsofrämjande arbete
Hälsopedagogik- Vad är det ?
Strategiska perspektiv på verksamheten
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Musikens funktioner The soundtrack of my life. Musikens funktioner  I detta arbetsområde utvecklar vi kunskaper om musikens funktioner för individen,
Hur du tar hand om din kunskap
Kapitel 2 sid S 75. Det liv man lever och den livsstil man väljer handlar mycket om hur stor motivation man har. Vissa vill motionera och röra på.
Livsstil och den praktiska uppgiften Vad ska ingå i uppgiften?
Kap 1 Hej, Hur mår du sid Målet med kapitel 1 är att du ska göra följande Uppgift 1 a: Berätta om din livsstil med hjälp av ditt test på sid 16.
Vårt behov av att resa Fundera över och lista orsaker till varför vi vill resa/Varför vi reser?
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Socialpsykologi.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Musikens funktioner The soundtrack of my life. Musikens funktioner  I detta arbetsområde utvecklar vi kunskaper om musikens funktioner för individen,
Hälsoarbete på praktikplatsen, Kap 4
Individuell Spelarutveckling. Mål och resultat Långsiktiga mål Att utvärdera sig själv Ta fram vad som är prioriterat i närtid o Kortsiktiga mål = utvecklingsmål.
Hälsa Vad är det? Profession, kunskap och lärande: Hälsoperspektiv.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & - påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande.
Förändringsarbete.
Måndag den 22 januari 2018.
Workshop Arbetsplatslärande.
Presentationens avskrift:

Hälsopedagogik- Vad är det ? Kapitel 3 Hälsopedagogik- Vad är det ?

Läs igenom läxan S 83 Man vill göra människor medvetna om hälsa och ohälsa så man kan välja riskfaktorer eller friskfaktorer. Förmedla kunskaper, utbilda, informera och genomföra kampanjer. WHO: Den process som ger människor möjlighet att öka kontrollen vers in hälsa och förbättra den

Tvärvetenskapligt ämne S 84 Stämmer beskrivningen om den inaktiva tillbakadragna tjejen? S 85 Diskutera kring de områden du anser hör till ett hälsopedagogiskt arbete. s 86 olika förutsättningar: Skylla ifrån sig, kunskap, tid, pengar, kost. S 87 Uppväxtmiljö, föräldrar, skola, arbete utbildningsnivå och livsstil. .

Ett holistiskt synsätt S 88 Holistiskt synsätt = tankar om sund helhet, där kroppen är i balans.

Det genomsyrade redan den tidiga grekiska och kinesiska läkekonsten. Hur kan en fysisk reaktion man bli en psykisk åkomma? Vilka frågor ska du ställa dig när för att skatta din hälsonivå?

S 88 Kartlägg din hälsa i hjulet. När du får pyspunka och då uppstår ohälsa.

Hälsopedagogik på tre nivåer Individuellt Gruppperspektiv Globalt perspektiv Diskutera vad som är individuell hälsa för dig! Diskutera hur din hälsa påverkas av samhället!

En modell för beteendeförändring S 90 Behaviorism = En vetenskaplig psykologisk metod som studerar människors beteende. Man kombinerar kunskaper vad vi vet om vårt beteende - jobbar man med terapi som kallas kognitivt beteende. KBT

KBT S 90 Schematiskt: 1. Måluppsättning 2. Aktivitet och metod 3. Värderingar 4. Beteendeförändring

Hälsopedagogiken är en process Att påverka någon annans eller ditt eget hälsoläge fungerar som en process 0 steg för steg. Steg 1 Info Steg 2 Motivation Steg 3: Utbildning nivå 1: beteende och attityd Steg 4: Utbildning, nivå 2: förståelse Steg 5 Miljö Steg 6 Utveckling - utvärdering

Upplevelsebaserad verksamhet Diskutera Hitta alternativ! S 99 Diskutera: berätta om en sinnesstämning eller en estetisk upplevelse

Hälsopedagogik och fritid Diskutera kring vilken typ av fritidsaktivitet du skulle rekommendera personerna! Gör uppgifterna på sid 102 + öva s 102-103

Mål: Tips till ditt livsstilsprojekt: 1. Gör en sammanställning från det du läst, diskuterat, uppgifterna och övningsuppgiften. 2. Du ska berätta om två områden. Välj av följande: s. 84 Ett tvärvetenskapligt ämne s, 87 Ett holistiskt synsätt s, 90 En modell för beteendeförändring s, 91 Hälsopedagogiken är en process s, 95 Upplevelsebaserad verksamhet S, 99 Hälsopedagogik och fritid Börja med ditt livsstils projekt för det är en lång process! Lycka till

Luta dig tillbaks och låt dig inspireras! http://www.youtube.com/watch?v=1OW9Nzuce_Q&feature=related