Hälsopedagogik- Vad är det ? Kapitel 3 Hälsopedagogik- Vad är det ?
Läs igenom läxan S 83 Man vill göra människor medvetna om hälsa och ohälsa så man kan välja riskfaktorer eller friskfaktorer. Förmedla kunskaper, utbilda, informera och genomföra kampanjer. WHO: Den process som ger människor möjlighet att öka kontrollen vers in hälsa och förbättra den
Tvärvetenskapligt ämne S 84 Stämmer beskrivningen om den inaktiva tillbakadragna tjejen? S 85 Diskutera kring de områden du anser hör till ett hälsopedagogiskt arbete. s 86 olika förutsättningar: Skylla ifrån sig, kunskap, tid, pengar, kost. S 87 Uppväxtmiljö, föräldrar, skola, arbete utbildningsnivå och livsstil. .
Ett holistiskt synsätt S 88 Holistiskt synsätt = tankar om sund helhet, där kroppen är i balans.
Det genomsyrade redan den tidiga grekiska och kinesiska läkekonsten. Hur kan en fysisk reaktion man bli en psykisk åkomma? Vilka frågor ska du ställa dig när för att skatta din hälsonivå?
S 88 Kartlägg din hälsa i hjulet. När du får pyspunka och då uppstår ohälsa.
Hälsopedagogik på tre nivåer Individuellt Gruppperspektiv Globalt perspektiv Diskutera vad som är individuell hälsa för dig! Diskutera hur din hälsa påverkas av samhället!
En modell för beteendeförändring S 90 Behaviorism = En vetenskaplig psykologisk metod som studerar människors beteende. Man kombinerar kunskaper vad vi vet om vårt beteende - jobbar man med terapi som kallas kognitivt beteende. KBT
KBT S 90 Schematiskt: 1. Måluppsättning 2. Aktivitet och metod 3. Värderingar 4. Beteendeförändring
Hälsopedagogiken är en process Att påverka någon annans eller ditt eget hälsoläge fungerar som en process 0 steg för steg. Steg 1 Info Steg 2 Motivation Steg 3: Utbildning nivå 1: beteende och attityd Steg 4: Utbildning, nivå 2: förståelse Steg 5 Miljö Steg 6 Utveckling - utvärdering
Upplevelsebaserad verksamhet Diskutera Hitta alternativ! S 99 Diskutera: berätta om en sinnesstämning eller en estetisk upplevelse
Hälsopedagogik och fritid Diskutera kring vilken typ av fritidsaktivitet du skulle rekommendera personerna! Gör uppgifterna på sid 102 + öva s 102-103
Mål: Tips till ditt livsstilsprojekt: 1. Gör en sammanställning från det du läst, diskuterat, uppgifterna och övningsuppgiften. 2. Du ska berätta om två områden. Välj av följande: s. 84 Ett tvärvetenskapligt ämne s, 87 Ett holistiskt synsätt s, 90 En modell för beteendeförändring s, 91 Hälsopedagogiken är en process s, 95 Upplevelsebaserad verksamhet S, 99 Hälsopedagogik och fritid Börja med ditt livsstils projekt för det är en lång process! Lycka till
Luta dig tillbaks och låt dig inspireras! http://www.youtube.com/watch?v=1OW9Nzuce_Q&feature=related