Håkan Sörman VD Sveriges Kommuner och Landsting

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Advertisements

Vägen till det goda livet Kommunvis förberedelse inför skapandet av delregional genomförandeplan.
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
REGIONAL DIGITAL AGENDA Bredband – och IT-strategi för Norrbotten Tony Blomqvist, VD IT Norrbotten Kommunchefsmöte NOV, 2011.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Övergripande mål 2014: Ö 1: Utveckla och bredda det politiska företrädarskapet genom utökad dialog inom styrelsen, mellan styrelsen och beredningar, med.
Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Vårdval ur ett patient/brukar- perspektiv Ola Johansson Hälso- och sjukvårdsfrågor, PRO.
Socialdepartementet Regeringens satsning på de mest sjuka äldre.
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Förbundsfullmäktige Jokkmokk den 24 april
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Samordning för Psykisk (o)hälsa
Tillväxtfrågor på SKL Entreprenörsregionen 1 december 2011
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
1 Landstinget Blekinge - en behovsstyrd hälso- och sjukvård - Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen och tandvårdslagen Målet för.
Västra Götaland.
Landstinget Kronoberg
Oktoberrapport Oktoberrapport
Öppna Jämförelser Håkan Sörman VD Sveriges Kommuner och Landsting
Hur ska landstingen klara de framtida utmaningarna? Forum Vårdbyggnad Av Björn Sundström Sveriges Kommuner och Landsting.
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Vägar till en jämlik hälsa
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
Budgetdagen februari 2014 Annika Wallenskog.
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
Socialdepartementet Regeringens satsning på de mest sjuka äldre.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Information om pågående överenskommelser 2013 mellan staten och SKL.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
STs Arbetsmiljörapport 2010
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Medarbetarundersökning 2012
Välkomna till Kompetens för Tillväxt!. Vad påverkar oss i länet?  Övergripande trender  Fortsatt globalisering, ökad integrering inom EU  Stark befolkningstillväxt.
19 april april 2006 Hållbarhetsrådet 1/ bildades Hållbarhetsrådet Tillhör Boverket, med eget Råd som beslutar om.
Ungas uppfattning om välfärdssektorn Meningsfulla jobb med möjlighet att göra skillnad. Roliga och spännande jobb med goda framtidsutsikter och.
Rädda Barnen Kommittén för Mänskliga Rättigheter
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Krav på privata aktörer i välfärden SOU 2015:7
V.
Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan 1 Den nationella kulturpolitiken - samspel mellan stat, regioner och kommuner Calle Nathanson.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Europeiska socialfondens nationella strukturfondsprogram för Sverige
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Välfärdens finansiering 1. Hur ska det gå för Christina? 2.
Tre nya län 2019 Studieförbunden 10 oktober 2016.
Beslut i kommunfullmäktige
Jämställd och jämlik hälsa för ett hållbart Gävleborg
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Omställningen av hälso- och sjukvården
Ekonomirapporten, oktober 2017 Alla tabeller
Vad innebär regionbildningen?
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Ny Nära Vård Södra Dalarna
Ekonomirapporten maj 2019 Anders Knape, ordförande Annika Wallenskog, chefsekonom Välkomna Anders. Hej och välkomna till presentation av vårens Ekonomirapport.
Presentationens avskrift:

Håkan Sörman VD Sveriges Kommuner och Landsting Kommunförbundet Norrbotten 25 april 2013

Lite om… SKL Några aktuella frågor Kundnöjdhet Öppna Jämförelser Den kommunala ekonomin Välfärdens långsiktiga finansiering Prioriterade frågor Sveriges Viktigaste Jobb

SKL och dess medlemmar Arbetsgivar-organisation Intressebevak-ning, service-rådgivning, verksamhets-utveckling Samtliga 290 kommuner Samtliga 20 landsting Inkl. regionerna Gotland, Halland, Skåne, Västra Götaland Medlemskapet är frivilligt!

Några övriga nyckeltal Cirka 250 förtroendevalda samt 451 kongressombud Cirka 370 personer i kansliet samt cirka 80 externfinansierade

Några aktuella frågor

Upphandlingsutredningens förslag Höjda direktupphandlingsgränser: 600 000 för varor och tjänster och 1 200 000 kronor för byggentreprenader Koncentration av överprövningsmålen till tre förvaltningsrätter och en kammarrätt Möjlighet att ha ramavtal där avropen får ske utifrån fysiska personers behov i stället för rangordning Upphandlingens strategiska betydelse betonas och det föreslås ökade resurser till utbildning och forskning. Nationell handlingsplan för upphandling bör antas. Miljö, sociala krav och innovationsupphandling ska underlättas genom vägledningar, goda exempel m.m. Vi är förstås positivt inställda till dessa förslag. Vad som är intressant är att även Konkurrensverket är för dessa förslag. Det är bara näringslivsorganisationerna som är emot höjda direktupphandlingsgränser.   Det enda vi går emot är att Miljöstyrningsrådet föreslås gå upp i det statliga upphandlingsstödet. Jag har skrivit ett särskilt yttrande om det, Intressant är dock att upphandlingscheferna i kommuner och landsting gärna vill att MSR ska gå samman med upphandlingsstödet, de tycker att det vore praktiskt att ha allt på ett ställe.

Vad tycker medborgarna om kommunala servicen?

Kundnöjdhet: Kommunal samhällsservice 2012 (Källa: SKI)

Kundnöjdhet: Hur klarar sig staten? (Källa: SKI) Kundnöjdhet: Hur klarar sig staten? Landstings-snitt sjv. Kommun- snitt

Öppna Jämförelser

Öppna Jämförelser, steg 1 - fakta

Sammanvägt resultat i grundskolan (ÖJ 2013) Kommun Rank 1-290 Avikel-se std-kostn % Arjeplog 18 13 Arvidsjaur 71 12 Boden 95 1 Gällivare 44 11 Haparanda 163 9 Jokkmokk 172 6 Kalix 203 Kiruna 105 10 Luleå 70 4 Pajala 27 14 Piteå 21 5 Älvsbyn 33 Överkalix 7 Övertorneå 238 Sammanvägt resultat i grundskolan (ÖJ 2013)

Äldres bedöm-ning omsorgen i sin helhet, nöjd-het (ÖJ 2012) Kommun Hem-tjänst, andel % Särskilt boende, andel % Avvikel-se std-kostn. % Arjeplog 97 - 5,5 Arvidsjaur 93 57 11,6 Boden 91 71 9,7 Gällivare 78 76 33,4 Haparanda 11,5 Jokkmokk 90 3,1 Kalix 89 81 5,0 Kiruna 92 70 65,5 Luleå 85 20,3 Pajala 83 8,3 Piteå 72 10,4 Älvsbyn 94 82 16,0 Överkalix 86 12,0 Övertorneå 61 9,6 Riket 88 80 Äldres bedöm-ning omsorgen i sin helhet, nöjd-het (ÖJ 2012)

Trygghet – sammanvägt värde (ÖJ 2012) Kommun Trygghet Rank 1-290 Arjeplog 207 Arvidsjaur 182 Boden 271 Gällivare 254 Haparanda 202 Jokkmokk 147 Kalix 201 Kiruna 80 Luleå 220 Pajala 28 Piteå 114 Älvsbyn 184 Överkalix 223 Övertorneå 73 Trygghet – sammanvägt värde (ÖJ 2012)

Den kommunala ekonomin

Rekordhögt resultat i kommunerna Främst p. g. a Rekordhögt resultat i kommunerna Främst p.g.a. AFA återbetalning 8 mdkr Miljarder kronor och procent av skatter och bidrag

19 kommuner med underskott år 2012 Antal

Höga resultat i landstingen Främst p.g.a. återbetalning AFA 3 mdkr

Tre landsting med underskott år 2012

Skatteunderlag och arbetade timmar Procentuell förändring Källa: SCB och Sveriges kommuner och Landsting.

Senaste prognosen på resultat för kommunsektorn 2013 Kommunerna Dec 12: +4,8 mdr kr Feb 13: +8,2 mdr kr Dec 12: +3,1 mdr kr Feb 13: +3,0 mdr kr Landstingen Jämfört med vår prognos från december förbättras förutsättningarna något i och med den nya skatteunderlagsprognosen . Både kommuner och landsting förväntas nu få större skatteintäkter. Därtill bidrar lägre prisökningar (ger lägre nettokostnader) och större fastighetsavgifter till att kommunernas sammanlagda resultat beräknas hamna på drygt 8 miljarder kronor i år. Landstingens budgetar för 2013 indikerar å andra sidan en något snabbare ökning av nettokostnaderna än vad vi tidigare räknat med, vilket motverkar de högre skatteintäkterna. Sammantaget är vår nya bedömning av landstingens resultat i år 3 miljarder kronor. För 2014 gör vi ingen egentlig prognos. I stället gör vi en kalkyl där vi utgår från skatteunderlagsprognosen, att verksamhetsvolymen följer demografin och historisk trend och att statsbidragen ökar med 2 procent realt (också förankrat i historiken). Med dessa förutsättningar blir kommunernas resultat 4,1 miljarder kronor (0,9 procent av skatter och generella statsbidrag) och landstingens 1,6 miljarder kronor (0,6 procent). Särskilt stor osäkerhet råder om storleken på statsbidragen ett valår. Vårt beräkningsantagande ska snarast ses som en långsiktigt trovärdig nivå. Utan uppräkning av statsbidrag (och utan höjning av landstingsskatten) försämras både kommunernas och landstingens respektive resultat med drygt 2 miljarder kronor.

Välfärdens långsiktiga finansiering

Om 25 år? SKL:s programberedning om välfärds-finansieringen. Demografi. Tusental inv. 20–64 år samt försörjarkvoten (%) Antalet 20-64-åringar ökar med 100 000 Antalet 65+ ökar med 700 000 Antalet 85+ ökar med 200 000 Antalet 85+

Om 25 år? SKL:s programberedning om välfärds-finansieringen. Kalkyler. Demografialternativet: Kostnadsökning 20 % (+1,40 kr, 22 mdr kr) Plus 1-alternativet: Kostnadsökning 50 % (+13 kr, 200 mdr kr) (Fasta priser)

SKL:s prioriterade frågor 2013

SKL – Årets prioriteringar 2013 Framgångsrik skola (femte året) Bättre stöd till utsatta barn och unga (fjärde året) Unga till arbete (andra året) Bättre liv för sjuka äldre (fjärde året) Jämlik och hälsofrämjande vård (fjärde året) Kultur och fritid tillgänglig för alla (ny) Brukare och patienter som aktiva medskapare (ny) Digitala välfärdstjänster för alla (fjärde året) Kvalitetssäkrad välfärd (tredje året) Sveriges Viktigaste Jobb (andra året) Infrastruktur för hållbar tillväxt och konkurrenskraft (femte året) Klimatsmart planering (femte året) Stärkt lokal och regional tillväxt (ny)

Framgångsrik skola Verka för att alla elever ska uppnå skolans kunskapsmål Verka för ökad möjlighet till kompe- tensutveckling hos lärare Stödja utveckling av villkor och för- utsättningar för ett gott ledarskap

Bättre stöd till utsatta barn och unga Stödja fortsatt utveckling av ett evidens- baserat arbetssätt Stödja utvecklingen mot arbete med hel- hetsperspektiv på barns behov enligt Barnkonventionen Stödja utvecklingen av villkor och förut- sättningar för ett gott ledarskap Utbildningar ska stämma överens med framtida kompetenskrav

Unga till arbete Verka för en bättre organisation av myndighetssamverkan Ökad samordning av resurser för unga arbetslösa Verka för att alla elever ska uppnå skolans kunskapsmål

Bättre liv för sjuka äldre Verka för en mer effektiv vård och omsorg Fortsatt förändringsarbete mot ett före- byggande arbetssätt

Jämlik och hälsofrämjande vård Främja arbetet med lika rättig-heter och möjligheter i kommu-ner och landsting Motverka diskriminering i sam-hällslivet Utjämna hälsoskillnader genom aktivt hälsofrämjande och förebyggande arbete

Kultur och fritid tillgänglig för alla Stödja utvecklingen mot att arbete bedrivs utifrån barns behov enligt Barnkonventionen Stödja jämställdhetsintegrering av verksamheter och beslutsprocesser Fler ska få tillgång till enkla och säkra e-tjänster Utveckla Kultursamverkans-modellen så att den passar regio-nala variationer och prioriteringar

Brukare och patienter som aktiva medskapare Utveckla resultatstyrning ur brukar- och medborgarperspektiv Stärka brukarnas roll i produktionen av välfärdstjänster

Digitala välfärdstjänster för alla Verka för fler och säkrare e-tjänster till medborgarna Stärka brukarnas roll som medskapare i produktionen av välfärdstjänster Verka för en sammanhållen, säker och tillgäng-lig hälso- och sjukvård, bland annat genom eHälsa Driva på regelförenklingsarbetet för kommunal myndighetsutövning

Kvalitetssäkrad välfärd Stödja anpassning och metodutveckling när uppdrag och driftformer förändras Verka för att utveckla politikens möjlighet att styra och kontrollera välfärdstjänster oavsett om de be-drivs offentligt eller privat

Sveriges Viktigaste Jobb Verka för att kommuner, landsting och regioner är, och uppfattas som, attraktiva arbetsgivare

Infrastruktur för hållbar tillväxt och konkurrenskraft Verka för hållbara och effektiva transport-system Verka för långsiktig finansiering av infra-strukturen och bättre förutsättningar för en utbyggd kollektivtrafik Verka för att fler får tillgång till bra och säkra e-tjänster

Klimatsmart planering Verka för att kommuner och regioner bättre ska kunna planera och bygga hållbara, attraktiva städer Driva på för ett införande av statlig ersättning vid katastrofer och kriser till våra medlemmar Verka för att staten tar större ansvar för att an-passa samhällsarbetet till klimatförändringarna

Stärkt lokal och regional tillväxt Driva på regelförenklingsarbetet för kommunal myndighetsutövning Genomföra jämförande mätningar av lokalt företagsklimat Verka för att regionala kompetens-plattformar överensstämmer med närings-livets behov av kompetensförsörjning

Välfärdssektorn - en framtidsbransch 420 000 nya medarbetare fram till 2020 Stora pensionsavgångar (330 000) … ….och ökad efterfrågan på välfärdstjänster (90 000)

Vi har jobb som engagerar

Vilka är utmaningarna? Premiera goda arbetsinsatser Stärka ledarskapet Fler ska få jobba mer Lyfta jobben och resultaten

Vad tycker unga? Välfärdsjobben förknippas med: Möjligheter att få ”göra skillnad” och hjälpa andra Möjlighet att få träffa mycket människor i sitt arbete Trevliga kollegor och bra stämning på arbetsplatsen Trygg och säker anställning Jämställdhet och mångfald Schyssta arbetsvillkor och andra förmåner Balans mellan arbete och fritid/familj

Vad tycker unga? Välfärdsjobben förknippas inte med: Arbetsgivare som har hög status Flexibla arbetstider/möjlighet att jobba  hemifrån Möjlighet att känna sig stolt över sin arbetsgivare Goda karriär- och utvecklingsmöjligheter Bra chefer och ledarskap Möjligheter till internutbildning/kompetensutveckling Hög lön

Vad tycker unga? Vad styr ungas yrkesval? Hög lön Trevliga kollegor/bra stämning på arbetsplatsen Bra arbetsmiljö Goda karriär- och utvecklingsmöjligheter Trygga anställningsvillkor Att jag får tydlig uppskattning för mitt arbete Att jag får ”göra skillnad” och hjälpa andra

Utmaningar Svagheter Arbetsmiljön Karriär- och utvecklingsmöjligheter Lön Styrkor Möjlighet att göra skillnad Schyssta arbetsvillkor Roliga och spännande jobb med goda framtidsutsikter