Om vår personal cirka tillsvidareanställda och visstidsanställda

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Goda relationer skapar utrymme för ledaren
Advertisements

Processkarta över en övergripande löneöversynsprocess
Mål med samverksanssystemet
Protokoll föräldraråd Plats: Bjälbotullsförskola Tid: 17,30 •Tankar efter mötet med våra politiker. Finns det politiska frågor som vill lyfta.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
– Anette Blomqvist – Ulrica Larsson – Erik Westerlund – Ledarskapsutveckling över gränserna Case Högsby kommun.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
22 augusti 2014 Slide N° 1 8 april 2009 Bild nr 1 Urbact-sekretariatet URBACT II 2007–2013 EU-program för territoriellt samarbete om integrerad och hållbar.
Serviceprogram (RSP) Välkomna Jämtlands län - att längta till och växa i.
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
Budgetarbete - enhetschef
Välkommen till ESF:s seminarium
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Värdegrund, Vision och Verklighet.
FAS 05 FÖRNYELSE- ARBETSMILJÖ- SAMVERKAN.
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
KOMMUNIKATIONSPLAN – Psynk – skarpt läge 2014
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
Medarbetarundersökning Informationsmaterial-
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Kvalitetssäkring ISO 9000.
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Medarbetarundersökning 2007
© Copyright APeL 2005 Hanne Randle Seminarium 6, Intern och Extern spridning, torsdagen den 8 december 2005 Intern och Extern spridning Kiruna.
E-introduktion Karin Ingvarsson. Bakgrund - E-lärande i Jönköpings kommun  En handlingsplan för e-lärande togs fram för Jönköpings kommun under 2006.
Teknisk nämnden Nämndutveckling Underlag och utkast till uppläggning.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Hälsa Sjukvård Tandvård 1 BRUKAINFLYTANDE Psykiatrin i Halland.
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Kvinnofridsmedel Emmaboda kommun I Emmaboda kommun har vi satsat på att ge råd och stöd till -Våldsutsatta kvinnor och - Våldsutsatta kvinnor med missbruksproblematik.
Kan man organisera för hållbar utveckling?
Medarbetarundersökning
Målsättningen – En tillfredsställande arbetsmiljö!
Rutiner för systematiskt arbetsmiljöarbete- och hälsoarbete på arbetsplatsen i AFH Vi är Nordens största lärarorganisation och Sveriges fjärde största.
DEN GODA ARBETSMILJÖN Hur vår arbetsmiljö ska vara är tydligt reglerat i arbetsmiljölagen och arbetsmiljöförordningen I lagen lyfter man upp de grundläggande.
Arbetsmiljölagen och det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Kko Kommunledningsförvaltningen - Personal Samverkan.
Bilaga 2 Äldreomsorgens värdegrund Trygghet Engagemang Hushållning.
Systematiskt arbetsmiljöarbete, likabehandling och samverkan Barn- och utbildning 2015 SAM är arbetsgivarens arbete med att undersöka, riskbedöma, åtgärda.
Hälsa- och arbetsmiljö PU 17 februari Agenda Aktuellt om sjukfrånvaro Guide Hälsa och Arbetsmiljö Information om AFS 2015: 4 om organisatorisk och.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
MEDARBETARUNDERSÖKNINGEN Enkäten Ny forskningsbaserad medarbetarundersökning – relevanta forskningsbaserade frågeställningar färdiga “Medföljande” metod.
Att beakta barnets rättigheter och perspektiv i styrning och ledning är det möjligt?
Case för Vimmerby kommun Lönekartläggning
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Attraktiv hemtjänst LAGA uppdragsbeskrivning
Heby kommuns kvalitetspolicy
Min psykosociala Arbetsmiljö
Rapport psykosocial skyddsrond
Närvarande ledarskap för en hållbar välfärd
Kommunikationsprocesser
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Introduktion till processen för balanserad styrning
Nationellt likvärdiga YH-utbildningar
Att starta ett aktivt barnrättsarbete
Medarbetar- och chefsenkäten 2018
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Maria Nordin Institutionen för psykologi
Nästa steg mot en attraktiv och hälsofrämjande arbetsplats
Att starta ett aktivt barnrättsarbete
Presentationens avskrift:

Om vår personal cirka 9 000 tillsvidareanställda och visstidsanställda störst: 2 307 tillsvidareanställda i vård- och omsorgsnämnden minst: 21 tillsvidareanställda i miljönämnden sjukfrånvaro 2003 8,7 % 2004 8,3 % nov. 2005 7,8 %

Sjukfrånvaro i procent av den totala sjukfrånvaron per yrkesgrupp Yrkesgrupp Antal tv-anställda Sjukfrånvaro Barnskötare 445 14,2 % Vårdbiträden 369 13,7 % Sjuksköterskor 108 13,0 % Undersköterskor 873 9,7 % Förskollärare 616 9,4 % Grundskollärare 1-7 442 7,5 % Grundskollärare 4-7 245 5,4 %

Diagnoser Diagnoser för samtliga långtidssjuka i Lunds kommun år 2002 (AFA) kvinnor män Psykisk och psykosocial ohälsa 131 9 Skelettets och rörelseorganens sjukdomar 125 22 Övriga 67 7

Personalpolitiskt arbete Styrande dokument Redovisande dokument Dialogen

Roller i det personalpolitiska arbetet - tjänstemannanivå Kommunkontor - Personalavdelning Personalpolitiskt strategiskt arbete - Stab Personalpolitisk uppföljning + ledningsinformation + Dialogen tillsvidare - Företagshälsovård Resurs Förvaltningar Eget internt arbete, stor självständighet Fack Diskussionspartners i samband med Det personalpolitiska programmet, handlingsplanerna och Dialogen Chefer o medarbetare Ansvar utifrån sin egen nivå på den egna arbetsplatsen

Utgångspunkt för Dialogen Det är medarbetarna som ser, upplever och är arbetsmiljön Medarbetarna har ett eget ansvar Vi får inte mer pengar Är en del i den personalpolitiska processen Ska leda till åtgärder Ska vara hållbart

Utmärkande för Dialogen Den utgår från medarbetarna Den utgår från tidigare arbete – man känner igen frågeställningarna Den är öppen - skapar engagemang Den är flexibel Den skapar en kontinuerlig process i förbättringsarbetet Den kompletterar övrigt kvalitetsarbete Den är återkommande Den är en del av det systematiska arbetsmiljöarbetet

Dialogen och övriga dokument Välbefinnande och hälsa Inflytande och delaktighet Lust att lära Att vara ledare Etik i arbetet Personalförsörjning Att påverka de egna arbetsvillkoren

Dialogens delar Monologen – en liten enkät, 25 frågor, för att underlätta diskussioner Dialogen – ett diskussionsmaterial Handlingsplan Mycket enkelt excelprogram för att visa resultatet – omedelbart resultat Handledningsmaterial för förvaltningschef respektive samtalsledare/chef

Excel-mall

Excel-mall

Spridning av Dialogen Förankring innan Dialogen var klar diskussioner med PFU diskussioner med personalare diskussioner med förvaltningschefer och chefer diskussioner inom företagshälsovården diskussioner med fackliga organisationer

Spridning av Dialogen Under utarbetandet av Dialogen testning av materialet inom ett antal arbetsplatser som - hemvården - särskilt boende - rektorsområde - teknisk verksamhet ytterligare diskussioner med chefer och personalare diskussioner med fackliga representanter diskussioner med PFU

Spridning av Dialogen Det färdiga materialet Dialogen Besök hos samtliga förvaltningschefer, ledningsgrupper och övriga chefsgrupper Föreläsning ”Den politiska utmaningen för hälsoarbetet” med professor Töres Theorell för politiker februari 2004 Föreläsning ”Inflytande och delaktighet på arbetsplatsen” med professor Töres Theorell för medarbetare - Möjligheter att beställa materialet gratis Erbjudande om stöd för arbetsledare och grupp Uppmaning i den personalpolitiska handlingsplanen

Spridning av Dialogen - Rapportering till PFU Redovisning i årsredovisning och i personalpolitisk uppföljning Redovisning av goda exempel inför förvaltningscheferna Information och uppmaningar inom partierna till nämndsledamöter

Obligatorium - frivillighet Huvudprincip Frivilligt för förvaltningen dock tydlig uppmaning Viktigt att kunna välja tidpunkt själv, bör inte krocka med andra aktiviteter Är materialet bra sprider det sig självt Det är förvaltningarna som själva bestämmer hur de vill använda sig av materialet Lokala beslut Obligatoriskt för arbetsplatser – brist på uppföljning

Spridning av resultatet av Dialogen Två huvudinriktningar Arbetsplatsens eget material – resultatet ska inte spridas utanför arbetsgruppen Förvaltningsledningen vill ha kontroll och göra övergripande handlingsplaner Ingen organiserad spridning mellan förvaltningarna Avsnitt i den personalpolitiska uppföljningen Ytterligare aktiviteter diskuteras

Spridning av Dialogen Vad har underlättat spridningen? Att materialet fungerar bra! Att materialet är flexibelt – inte några måsten Uppmaningar från politiker Uppmaningar i de personalpolitiska handlingsplanerna Verksamheternas stöd i framtagandet av materialet Besök i verksamheterna Fackliga organisationer intresserade Vi har tiden framför oss

Spridning av Dialogen Vad har hindrat spridningen? Stor självständighet inom förvaltningarna Automatisk negativ inställning till ”centrala pålagor” Brist på kontinuitet i ledningen av det personalpolitiska arbetet Många andra parallella projekt ute på arbetsplatserna