Om vår personal cirka 9 000 tillsvidareanställda och visstidsanställda störst: 2 307 tillsvidareanställda i vård- och omsorgsnämnden minst: 21 tillsvidareanställda i miljönämnden sjukfrånvaro 2003 8,7 % 2004 8,3 % nov. 2005 7,8 %
Sjukfrånvaro i procent av den totala sjukfrånvaron per yrkesgrupp Yrkesgrupp Antal tv-anställda Sjukfrånvaro Barnskötare 445 14,2 % Vårdbiträden 369 13,7 % Sjuksköterskor 108 13,0 % Undersköterskor 873 9,7 % Förskollärare 616 9,4 % Grundskollärare 1-7 442 7,5 % Grundskollärare 4-7 245 5,4 %
Diagnoser Diagnoser för samtliga långtidssjuka i Lunds kommun år 2002 (AFA) kvinnor män Psykisk och psykosocial ohälsa 131 9 Skelettets och rörelseorganens sjukdomar 125 22 Övriga 67 7
Personalpolitiskt arbete Styrande dokument Redovisande dokument Dialogen
Roller i det personalpolitiska arbetet - tjänstemannanivå Kommunkontor - Personalavdelning Personalpolitiskt strategiskt arbete - Stab Personalpolitisk uppföljning + ledningsinformation + Dialogen tillsvidare - Företagshälsovård Resurs Förvaltningar Eget internt arbete, stor självständighet Fack Diskussionspartners i samband med Det personalpolitiska programmet, handlingsplanerna och Dialogen Chefer o medarbetare Ansvar utifrån sin egen nivå på den egna arbetsplatsen
Utgångspunkt för Dialogen Det är medarbetarna som ser, upplever och är arbetsmiljön Medarbetarna har ett eget ansvar Vi får inte mer pengar Är en del i den personalpolitiska processen Ska leda till åtgärder Ska vara hållbart
Utmärkande för Dialogen Den utgår från medarbetarna Den utgår från tidigare arbete – man känner igen frågeställningarna Den är öppen - skapar engagemang Den är flexibel Den skapar en kontinuerlig process i förbättringsarbetet Den kompletterar övrigt kvalitetsarbete Den är återkommande Den är en del av det systematiska arbetsmiljöarbetet
Dialogen och övriga dokument Välbefinnande och hälsa Inflytande och delaktighet Lust att lära Att vara ledare Etik i arbetet Personalförsörjning Att påverka de egna arbetsvillkoren
Dialogens delar Monologen – en liten enkät, 25 frågor, för att underlätta diskussioner Dialogen – ett diskussionsmaterial Handlingsplan Mycket enkelt excelprogram för att visa resultatet – omedelbart resultat Handledningsmaterial för förvaltningschef respektive samtalsledare/chef
Excel-mall
Excel-mall
Spridning av Dialogen Förankring innan Dialogen var klar diskussioner med PFU diskussioner med personalare diskussioner med förvaltningschefer och chefer diskussioner inom företagshälsovården diskussioner med fackliga organisationer
Spridning av Dialogen Under utarbetandet av Dialogen testning av materialet inom ett antal arbetsplatser som - hemvården - särskilt boende - rektorsområde - teknisk verksamhet ytterligare diskussioner med chefer och personalare diskussioner med fackliga representanter diskussioner med PFU
Spridning av Dialogen Det färdiga materialet Dialogen Besök hos samtliga förvaltningschefer, ledningsgrupper och övriga chefsgrupper Föreläsning ”Den politiska utmaningen för hälsoarbetet” med professor Töres Theorell för politiker februari 2004 Föreläsning ”Inflytande och delaktighet på arbetsplatsen” med professor Töres Theorell för medarbetare - Möjligheter att beställa materialet gratis Erbjudande om stöd för arbetsledare och grupp Uppmaning i den personalpolitiska handlingsplanen
Spridning av Dialogen - Rapportering till PFU Redovisning i årsredovisning och i personalpolitisk uppföljning Redovisning av goda exempel inför förvaltningscheferna Information och uppmaningar inom partierna till nämndsledamöter
Obligatorium - frivillighet Huvudprincip Frivilligt för förvaltningen dock tydlig uppmaning Viktigt att kunna välja tidpunkt själv, bör inte krocka med andra aktiviteter Är materialet bra sprider det sig självt Det är förvaltningarna som själva bestämmer hur de vill använda sig av materialet Lokala beslut Obligatoriskt för arbetsplatser – brist på uppföljning
Spridning av resultatet av Dialogen Två huvudinriktningar Arbetsplatsens eget material – resultatet ska inte spridas utanför arbetsgruppen Förvaltningsledningen vill ha kontroll och göra övergripande handlingsplaner Ingen organiserad spridning mellan förvaltningarna Avsnitt i den personalpolitiska uppföljningen Ytterligare aktiviteter diskuteras
Spridning av Dialogen Vad har underlättat spridningen? Att materialet fungerar bra! Att materialet är flexibelt – inte några måsten Uppmaningar från politiker Uppmaningar i de personalpolitiska handlingsplanerna Verksamheternas stöd i framtagandet av materialet Besök i verksamheterna Fackliga organisationer intresserade Vi har tiden framför oss
Spridning av Dialogen Vad har hindrat spridningen? Stor självständighet inom förvaltningarna Automatisk negativ inställning till ”centrala pålagor” Brist på kontinuitet i ledningen av det personalpolitiska arbetet Många andra parallella projekt ute på arbetsplatserna