Kontaktmannaskap inom hemtjänsten

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetssätt som stöder äldres funktionsförmåga
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
KPR. Kommunala Pensionärsrådet. Sammanträde 8 april Anteckningar - Sammanställning av sammanträdet vid Motala KPR av Hans Lobell.
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Att identifiera och utveckla ledare
Myndighets-presentation
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Geriatrisk vårdfilosofi om geriatrik, värdegrund och vårdfilosofi
Demensvård utifrån palliativ vårdfilosofi
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Samordningsprojekt att utveckla en strukturerad samverkan mellan socialförvaltningen och utbildningsförvaltningen. Mål: Utveckla en effektivare och mer.
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Solgårdens verksamhetsmål MILJÖ  Solgårdens anställda ska prioritera ett miljömål för året; Solgårdens miljöplan 2013  Samtliga anställda kan och ska.
En reviderad läroplan för förskolan
BILD 1-20 Idag Varför ska barn komma till tals? Kaffe Vad behövs? (Vilka förutsättningar?) Hur kan det gå till? Barnperspektiv och barnets eget.
Konsten att leda sig själv
Ny målstyrningsmodell för Värnamo kommun!
Samordnad individuell plan
Vård.
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
Att få rätt saker att hända
i kommuner, landsting/regioner
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Mål- och resultatstyrning
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
Behov av habilitering och rehabilitering
Vad innebär LSS-lagen ? Rättighetslag
Hemrehabilitering vad, hur och för vem.
VÄLKOMMEN TILL KASTANJENS FRITIDSHEM
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Om värdigt liv inom äldreomsorgen
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Integrerad Missbruks Mottagning Ludvika Smedjebacken
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Gemensamma mål för samverkan Strategigrupp äldrevård Samverkansrutiner - primärvård, sjukhus och kommun Habo kommunMullsjö kommun.
Herman & Brita Uppföljningsmöte Utskrivningsprocessen
Personalpolitisk inriktning
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Införa rambeslut HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Nämndplan 2015.
Resultat: Antalet personcentrerade genomförandeplaner i verksamheten har ökat från 62% till 100%.. Våra kollegor har, med hjälp av ”verktygen”, fått ökad.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Samarbete i teamet och ett rehabiliterande synsätt i myndighetsutövningen IngaLill Karlström, Östersunds kommun. E-post:
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare. Vad ska vi göra? 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Införa ÄBIC (Äldres behov i centrum). ÄBIC är en nationell.
Vestlin Vår värdegrund Vi utgår ifrån följande tankar och begrepp Alla människors lika värde Värdigt åldrande Respekt, självbestämmande, integritet,
Molndal.se. Dagordning 8.30 – IBIC - Reflektionsövning - Fika – Genomgång av metodstöd, genomförandeplan & verksamhetssystem
Välkomna !.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
på personer i behov av hjälp
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Så bemöter vi varandra - och alla andra
Regionalt utvecklingsarbete evidensbaserad praktik inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning. Sammanställning av intervjuer med.
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Arbetsrehabilitering - ökad utslussning
Gnosjö kommuns styrmodell
Presentationens avskrift:

Kontaktmannaskap inom hemtjänsten Socialförvaltningen

Vad gör kvalitet - det här tycker vi Vi har en värdegrund känd av alla, den ska stå för vårt synsätt Våra mål (styrkortet) följs upp av våra åtgärdsplaner Insatsen är tydligt beskriven, gärna med checklistor Tydlig funktionsbeskrivning Genomförandeplaner

Att ha en Värdegrund Gemensamt för alla verksamheter i socialförvaltningen är att vårt arbete skall bygga på respekt för individen och individens behov av hjälp till självhjälp Syftet med vårt arbete är att ge en god service och i vår myndighetsutövning ska vi inte vara omhändertagande utan ha som målsättning att stödja individen till ett självständigt värdigt liv

Värdegrund För att nå dit måste varje verksamhet ha tydliga mål. Är de anställda väl förtrogna med målen och ser helheten i vår organisation kan de utföra sina arbetsuppgifter på bästa sätt. Utfört arbete ska kunna mätas och utvärderas.

Värdegrund Vi lever i en föränderlig värld, vilket påverkar kraven på oss och våra verksamheter. Vi måste ständigt vara beredda att ifrågasätta, förändra och utveckla vår organisation.

4 nyckelord Öppenhet - samarbeta, vara ärlig, visa förtroende Resultat - skapa, leverera, vara tydlig Ansvar - ge, ta, utkräva Professionalitet

Målstyrning Ett styrkort inleds med en vision gemensam för hela kommunen Målarbetet delas upp i 5 perspektiv: medborgare/kund, verksamhet/utveckling, personal, ekonomi samt miljö där varje perspektiv får sitt inriktningsmål Varje perspektiv har också sina framgångsfaktorer d vs vad måste till för att lyckas Effektmål anger vad vi ska uppnå, de ska vara tidsatta och mätbara Till sist följer verksamheternas arbete i att upprätta åtgärdsplaner för samtliga effektmål

Styrkort för hemtjänstens målarbete Den åtgärdsplan vi gjort inom hemtjänsten handlar mycket om kontaktmannaskapet och hur vi gör detta tydligt och begripligt personalens delaktighet vårt bemötande och hur det påverkar arbetssättet kvalitetssäkring och värdegrund är viktiga begrepp

Syfte med kontaktmannaskap Att den enskilde och dennes anhöriga skall veta vem de ska vända sig till. För att möjliggöra kontinuitet i omvårdnadsinsatserna. För att klarlägga personalens ansvar. För kvalitetsförbättringar. För att vara informationsbärare. För att utröna och förvekliga de behov som individen har.

Hur skall man vara som kontaktperson ? Ge ett gott bemötande – bemöta andra som man själv vill bli bemött. Vara lyhörd för vårdtagarens önskningar, intressen och behov (helhetssyn). Följa upprättad genomförandeplan. Vara ansvarsfull och engagerad. Visa empati och respekt. Ha en öppen och rak kommunikation. Utveckla sitt eget förhållningssätt utifrån vårdtagarens behov.

Vem ska ha kontaktperson ? De vårdtagare som har hemtjänst insatser beviljade ska erbjudas en kontaktperson.

Dokumentation Hur en beslutad insats praktiskt ska genomföras bör dokumenteras i en genomförandeplan, såvida det inte framgår av någon annan plan eller är uppenbart obehövligt. SOFS 2008:10

Levnadsberättelse och genomförandeplan Här skrivs sådant som vi kan ha nytta av när vi utför omvårdnads- och serviceinsatser. Intressen, vanor, viktiga personer mm Genomförandeplan Här skrivs datum för upprättandet av planen, vilka som har deltagit i planeringen, vilka delar som ingår i den beviljade insatsen (se uppdrag), ev. tidsbegränsning, på vilket sätt den enskilde har utövat inflytande över planeringen, när planen har fastställts och när planen ska följas upp.

Mål Mål med insatsen (den enskildes) Här skrivs vad den enskilde vill uppnå med insatsen, t ex - bibehålla/träna upp sina funktioner för att kunna leva så självständigt som möjligt. Mål: vad vill vi åstadkomma? vad behöver vi uppnå för att enskild ska kunna göra egna förflyttning med rullstol inomhus? vad behöver vi uppnå för att enskild ska kunna förflytta sig, utan hjälp, från säng till rullstol? vad behöver vi uppnå för att enskild ska kunna kommunicera/meddela sig med andra?

Metoder och förhållningssätt Här skrivs hur vi tänkt oss att lösa uppgiften, t ex hur skapa förtrolighet/tillit? hur motivera/engagera/väcka intresse? hur habilitera/rehabilitera i vardagssituationer? Förhållningssätt Här skrivs hur vi ska bete oss, t ex vara passiv/invänta/iakttaga? guida (visa vägen)? vara aktiv/instruera? ge alternativ? ej ge alternativ?

Åtgärder och avvikelser i genomförandeplanen Här skrivs de praktiska hjälp-, stöd- och service insatser som är av betydelse för den enskilde. Avvikelser Här skrivs vad som hänt och vad i genomförandeplanen som påverkats och om händelsen innebär en revidering av delar i planen eller hela planen.

Måluppfyllelse samt kontakter under pågående insats Här skrivs i vilken grad de uppsatta målen uppnåtts, t ex inte alls – till fullo. Kontakter Här skrivs inkommande- och utgående samtal om enskilds behov/situation, t ex kontakter med anhöriga, god man/förvaltare, arbetsterapeut, sjukgymnast, distriktssköterskor, handläggare m fl.

Klagomål och riskanalys Här skrivs synpunkter och/eller klagomål som framförts till oss och avser omvårdnads- och serviceinsatser. Riskanalys Under denna rubrik skrivs om händelser när den enskilde har tex. fallit, glömt spisplattor,förirrat sig ute etc.

Checklista Information om viktiga telefonnummer Broschyren Hemtjänsten Omvårdnadsgarantin för kommuninnevånare Lapp för synpunkter eller klagomål Information om vårdtagare (gul lapp) Munhälsovård (erbjuds de som har omvårdnadsinsatser minst 3 ggr per dag). Broschyrerna Anhörigstöd, Dagverksamhet, Korttids (där det är aktuellt) Riskbedömning

Maj Eklund Enhetschef Hemtjänsten Edsbyn Socialförvaltningen Ovanåkers kommun 2009-05-08