Enkelt på utsidan och smart på insidan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Stadsledningskontoret Medborgarundersökning 2013 Norrmalm.
Advertisements

Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Att förstå anonymiteten (översättning från
Kompetenslyftet eHälsa i primärvården Välkommen!
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
Nationellt forum Digital agenda för Örebro län
Enhetschef Fastighetsutveckling
1.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Projektföljeforskning
Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
1 Bankeryd-Habo Indien-projektet Tirupur Rotarys hjälpby: Veerapandi.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
1.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
1 Version Version Dialogseminarium - grundläggande eHälsa Välkommen!
1.
INFÖR NATIONELLA PROVET
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Välkomna till en dag om eArkiv
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Utvärdering + uppföljning = resultat
Ekonomirapporten. April 2014
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2013
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Varumärket Luleå kommun
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Anslutning till Mina meddelanden
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
1 Anneli Juhlin FP
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
En säker e-tjänst till vården
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
1No. 1 e-förvaltning – se verksamheten ur kundens perspektiv.
Presentationens avskrift:

Enkelt på utsidan och smart på insidan 2017-04-03 Enkelt på utsidan och smart på insidan 6 maj 2011

Agenda idag 09.00 Morgonfika 09.30 Om e-tjänstprogrammet – vad har vi gjort och varför 10.15 Bensträckare 10.20 Fortsättning om e-tjänstprogrammet 11.00 Plattformen 11.55 Promenad mot lunchen 13.00 Söka förskoleklass – om det interna förändringsarbetet 13.40 Förskoleportalen – så fick föräldrarna vara med 14.10 Bensträckare 14.15 Komet – en föräldrautbildning på nätet 14.30 Ansöka om tillstånd att borra för värmepump 14.45 Hämta eftermiddagsfika 15.00 Rundabordssamtal – knäckfrågor kring e-förvaltning 16.00 Slut 2017-04-03

Barnomsorg i Stockholms stad Film! 2017-04-03

Med invånarna i fokus Invånarnas fokus 650 miljoner 2007-2010 kronor för ett samlat utvecklingsarbete med IT som redskap för verksamhetsutveckling och service till invånare och företagare. Satsningen förväntas leda till effektiviseringar med minskade kostnader i verksamheten samtidigt som mervärdet ska öka för invånarna. E-tjänstprogrammet är förlängt till 31 december 2012.

För så många som möjligt Från behov till lösning – Servicewebben Marknadsföring, social media, stortavlor, möte etc. Vi visar upp vårt erbjudande på stockholm.se på ett enkelt sätt Hela utbudet finns att hitta och Jämföra – aldrig svårt att fråga Det är lätt att bestämma sig och boka/anmäla sig – e-tjänster VETA OM HITTA FÖRSTÅ UTFÖRA MÅL! Kontaktcenter Besök Maximal nytta Minimal tid För så många som möjligt

2017-04-03

STADSLEDNINGSKONTORET 2017-04-03

STADSLEDNINGSKONTORET 2017-04-03

E-tjänstprogrammet Beslut Projekt från15 mnkr ekonomiutskottet Projekt upp till 15 mnkr Irene Svenonius Projekt upp till 5 mnkr Staffan Ingvarsson Stadsledningskontorets ledning och lilla utvecklingsrådet Föreslår prioriteringar Följer upp att programmet går mot rätt mål Fördelar resurser Hanterar risker Arbetsgrupp Förbereder beslutsunderlag och driver arbetet. E-tjänstprogrammet – Förnyelseavdelningen (koordinering och kommunikation – förankring och underlag – uppföljning och rapportering) Projekt 1 Projekt 2 Projekt 3 Projekt 4 Projekt 5 Så här ser själva organisationen ut för e-tjänstprogrammet. Arbetsgruppen Anneli Hilmersson, projektledare kontaktcenter Martin Dolk, kommunikationsstaben Stefan Svensson, IT-avd. Björn Jordell, stadsarkivet Thomas Lundberg, budgetchef SLK Och ytterligare platser 1-2 personer från sociala/äldre som kan bjudas in för diskussion i samband med e-tjänster från dessa områden ska diskuteras. Tillsammans med IT-avdelningen, kommunikationsstaben och alla verksamheter. STADSLEDNINGSKONTORET 2017-04-03

E-tjänstprogrammet Steg 1 – Projektskiss Steg 2 – Projektansökan/förstudie inkl. nyttokalkyl Steg 3 – Bedömning och beslut om pengar till e-projekt Steg 4 – E-projektets genomförande Steg 5 – Färdig e-tjänst/IT-stöd Steg 6 – Uppföljning av nyttan Mnkr E-tjänstprogrammet 242 Beslut i andra ärenden 245 Återstår 163 STADSLEDNINGSKONTORET 2017-04-03

Mer om modellen för utveckling Modell – arbetsgrupp, lilla utvecklingsrådet, SLK:s budgetledning. Anvisningar och checklista på hur e-tjänsterna ska utvecklas. Uppföljning av projekten under projekttiden (tid, budget och leverans). Rapportering till lilla utvecklingsrådet. E-samordningsgruppen – organisationsöverskridande samverkan. Ekonomisk uppföljning av förbrukade medel görs av programmet. STADSLEDNINGSKONTORET 2017-04-03

Checklistan – projektens ansvar att säkra Projektplan Processanalys Kravspecifikation Kommunikationsplan Informationssäkerhetsklassning Utveckling av tjänsten Fastställa nyttokalkyl Verksamhetsrutiner Teknisk support och verksamhetsfrågor Interaktion och Design Tester Ändringsrådet (CAB) Driftsättning Lansering av e-tjänsten Förvaltningsetablering Slutrapport 2017-04-03

Nyttoanalyser vid e-tjänstutveckling 2017-04-03

E-tjänster med verksamhetsnytta Hur lång tid tar ”ärendet” idag? Hur stor är målgruppen? Hur många i målgruppen kommer att använda e-tjänsten, idag och på sikt? Kommer e-tjänsten att användas frekvent? Vad hindrar att använda e-tjänsten? Hur kan vi stödja e-tjänsten? Hur kan fler använda e-tjänsten? Hur höga är utvecklingskostnaderna? Drift- och förvaltningskostnader? Vidareutveckling?

Exempel: Budget- och skuldrådgivning BEHOV LÖSNINGSFÖRSLAG Strukturerad process Effektiva möten Ökad kunskapsdelning Bättre information om rådgivningen Bättre på att ”hjälpa rådsökande att hjälpa sig själva” Webbokning Skype (alternativa mötestyper) Visualiserad köhantering Bättre information Guiderum Egna verktyg Från nuläge till börläge

Budget- och skuldrådgivning 2000-3000 ärenden per år och av dem kommer 1000 personer att beräknas använda e-tjänsten 2012 och 1500 personer 2014. Handläggningstid i genomsnitt per ärende är 480 minuter och med e-tjänst 400 minuter. Kostnader för kopiering, porto, telefon ledsagning och tolkning minskar med 1 kronor/ärende. Kostnad för utveckling 1,7 mnkr.

Nyttokalkyl 2017-04-03

Tidsbesparing med e-tjänsten 2012 2013 2014 512 750 kronor 763 000 kronor 1 013 250 kronor ”Rådgivarna sparar tid i hanteringen av mötena och mötestyper som kan anpassas till invånarens behov. Vi tror att rådgivarna kan effektivisera sina aktiviteter och korta ner rådgivningsprocessen med i snitt 90 min.” 2017-04-03

E-faktura Värmepumpar Nyttoanalys – mål att 2013 15 000 användare Följer regelbundet anslutning Idag 16 700 användare Värmepumpar Nyttoanalys – mål att 2012 ska 80 % ansöka via e-tjänsten Följer regelbundet anslutning 2010 i genomsnitt 67 % 2017-04-03

Total nyttohemtagning 25 mnkr 2009 55 mnkr 2010 64 mnkr 2011 ?? mnkr 2012 144 mnkr Investerade 231 mnkr i e-tjänstutveckling via e-tjänstprogrammet. Av dem har vi hittills hämtat hem 29 %. 2017-04-03

Framgångsfaktorer för att realisera nytta Samordnad utveckling, gemensamma metoder och arbetsätt Utveckling ägs av verksamheterna Behovsstyrd utveckling Servicetänk Dubbel nytta Uppföljning – nyttokalkyler Ständigt utvärderar statistik om e-tjänsterna 2017-04-03

Jobbet på insidan Våga välja områden med stora volymer, var finns många frågor från invånarna? Tydliggör målet, men dela upp utvecklingen Våga fatta beslut – ändra rutiner Ha tålamod – förändring tar tid Visualisera 2017-04-03

Vad tycker stockholmarna? 2017-04-03

Stockholmarna använder internet (USK) 60 procent (53 %) tycker att e-tjänsterna är mycket eller ganska enkla 65 procent (48 %) känner sig trygga eller ganska trygga Kontaktvägar: 74 procent (75%) telefon, 58 procent (27 %) e-post, 33 procent (17 %) e-tjänst E-leg: 52 procent (31 %) (65 år eller äldre) STADSLEDNINGSKONTORET 2017-04-03

Hur många timmar per vecka använder du internet hemma (%)? 65 år eller äldre, 10 timmer eller mer 23 procent 2017-04-03

2017-04-03

2017-04-03

Fler exempel på e-tjänster Program med cirka 60 projekt och drygt 487 miljoner kronor. Fler exempel på e-tjänster Jämföra vård- och omsorgsboenden, hemtjänst, skola, förskola m.m. Anmäla missförhållanden: fukt & mögel, matförgiftning, ventilationsproblem, störande lukter, temperatur & drag Boka vigsel Se radonhalt i bostadshus Parkeringstillstånd (boende, handikappade och nyttotrafik) Gör en förfrågan om äldreomsorg Bokningsfunktion för idrottsanläggningar Reseplaneringstjänst för cyklister Ansökan till vuxenutbildning Digital översiktsplan Söka kolloplats Ansöka om barnomsorg och följa sitt ärende Se kö i förskolan Handböcker för byggande Söka bostad Sök i stadsarkivet Omsorgsdagboken E-faktura Boka och betala träningspass Ansökan om tillstånd att borra för värmepump Söka sommarjobb Se trafikbullernivå Söka till grundskola Söka gymnasieskola 2017-04-03

E-tjänster på gång Besök och använd Stockholms digitala stadsmuseum E-tjänst för restaurangföretagare Söka bygglov Navigeringsstöd för synskadade Dispensplaneraren E-tjänster för Jobbtorg Klagomål- och synpunktshantering Komet – föräldrastöd på webben Ansökan om stöd och service för äldre och personer med funktionsnedsättning Beställningswebb för samlingskartan Redovisningstjänst för gode män Anmälan till kulturskolan Föreningsbidragsportal för staden Förbättrad trafikinformation från Stockholm stad Mobila trygghetslarm/nyckelfri hemtjänst Förskoleportal Handböcker för stora byggprojekt Direkt tillgång till information om vaccinationer, personligt smittskydd och tillväxtkurva från elevhälsojournal, beställning av journaler och tidsbokning med skolläkare/skolpsykiatriker Ungdomsmottagning på webben E-lots – samla information och e-tjänster för företagare Budget- och skuldrådgivning Mina fakturor E-handel 2017-04-03

För så många som möjligt Utmaning – från myndighetsutövning till service Intern marknadsföring Nya arbetssätt Erbjuda stockholmarna Förbättra utifrån behoven FÖRSTÅ ANPASSA ERBJUDA UTVECKLA MÅL! Maximal nytta Minimal tid För så många som möjligt

Knäckfrågor nu och i framtiden! Hur ska e-tjänster bli en angelägenhet för verksamheten och inte för IT-avdelningen? Vilka egenskaper präglar en e-organisation? Hur ska vi följa upp e-tjänster och hur länge? 2017-04-03

Katarina Johansson Tutturen, katarina.johansson@stockholm.se Karin Öhlander, karin.ohlander@stockholm.se 2017-04-03