Datorn och kvalitativ information

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kort presentation katalogisering specialpedagogers examensarbeten
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
KANDIDATUPPSATS.
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Anneli och Christians Datorskola
Swot - analys.
Kvalitativ analys - Analysprocess
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
Hantering av forskningsdata Birgitta Bergvall-Kåreborn Professor i Informatik.
Skapa ideala kundprofiler
1 Sociala medier inom juridiken Mark Klamberg, doktorand.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
G I S Strate Kan GIS löna sig? 3.
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Mjukvara och nätverk Vad är det?.
Grävningstillstånd –webbtjänst för samverkan i Stockholm
Informationshantering
Att bygga en fungerande webbplats
© X-on Data EdWord. © X-on Data EdWord – tillägg till Word EdWord är en anpassning för att göra Microsoft Word enklare.
Nolans modell MÅL Vad är det vi vill uppnå?
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
Det svenska politiska systemet: Introduktion
Kurstillfälle 5 och 6 i MFM310
Källkritik på Internet
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
LOPAC - ett samarbetsprojekt Göteborgs UB, Växjö, Lund, Uppsala LIBRIS.
Grundkurs i Internetsökning
Ett arbetsområde om poesi
En vetenskaplig rapport
En övning i att analysera ett tal
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
 SLIM-forskarskolan – språk och lärande i mångfaldsperspektiv  Ingår i lärarlyftet, en satsning på fortbildning och forskarutbildning för lärare.  Licenciatexamen.
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Välkommen till ESF:s seminarium
1. Uppgiften presenteras
Stefan Andersson, Uppsala universitet 1 TestSök Presentation av ett BIBSAM-projekt.
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Kvantitativ strategi viktiga begrepp 1
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Webbfrukost 15 mars Webbpolicy ●Viktigaste kommunikationskanal ●Innehåll och struktur efter besökaren ●Tydlig avsändare – på varje webbsida ●Ett.
FL3: Techniques Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Nya föreskrifter och allmänna råd
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Kompletterande återkoppling till reflektionsuppgift 2 Sammanfattning av kvalitetsgranskningen.
Källkritik på Internet
Att strukturera en text
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
T i p s - o c h r å d a k u t e n Kristina Berg Gabriella Alexandersson Institutionen för informationsteknologi och medier Praktisk informatik våren 2005.
Varför inte bara Google?
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Utforska och hitta information Problemet Historik Inspirationen Riktlinjer Att läsa: Kapitel 7 i kursboken.
Med världen i handen Mia Smith
Välkomna till musiken! Solsången Hur långt har ni kommit med er rap? Hur kan vi arbeta med texterna? Kan man sätta ihop texterna med varandra? Träna på.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
TFYY51 Informationssökning
Analys av kvalitativa data
Material för socialtjänsten
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Presentationens avskrift:

Datorn och kvalitativ information Andreas Werr (andreas.werr@hhs.se)

Agenda Datorhjälpmedel i kvalitativ forskning - intro Er översikt över program NVivo – struktur och grundfunktioner Ett tillämpningsexempel Grundläggande funktioner – att komma igång

Användningsområden för datorn Inhämta och lagra empiriska observationer Datafångst på digitala media (ljud/bild/elektroniska enkäter...) gör grunddata lättillgängligt Internet som en källa till empiriskt material Analysera kvalitativa data Datorhjälpmedel stödjer strukturering och datareduktion av kvalitativt material (huvudsakligen text – men även ljud och bild) Organisera och strukturera läsandet Referenshanteringprogram stödjer struktur och systematik i läs- och skrivprocesserna

Datorhjälpmedel för analys av kval. data Källa: Duriau, Reger & Ndofor (2000)

Några exempel på programvaror Analys av rik kvalitativ data (code and retrieve) Atlas, Decision Explorer, Ethnograph, NVivo… Innehållsanalys Visual text, WinATA, VB Pro, WordStat, TextPack, Hamlet… Textmanagement askSam, Concordance… Audio/Videoanalys The Observer…

Era reflektioner Möjligheter Risker Hålla reda på forskningsprojektet Mobilitet Ökad noggrannhet och närhet till data Hjälper att snabbt hitta textsegment Risker Att tekniken/programmet styr Kvantifiering av det kvalitativa Analysen övertas av datorn

Vad är NVivo? Ett verktyg för att: hålla reda på och utforska kvalitativ data ta fram och hålla reda på idéer om dessa data länka idéer och skapa teorier om data testa teorier 2

NVivos grundstruktur Dokumentsystem Nodsystem 3

Grundläggande funktioner Dokumentsystemet möjliggör lagring och framtagning av text i dokument med t.ex. kodningsinformation skrivande och kodning av kommentarer att spara tankar om dokument som memos att söka text och automatiskt indexera denna Nodsystemet möjliggör att skapa en kategoristruktur av de viktiga koncepten i projektet att enkelt förändra denna under projektets gång att spara tankar och definitioner om kategorierna att länka data till dessa koncept att testa idéer och teorier om data 4

NVivo 7

Dokumentsystemet

Nodsystemet

Kodning

Sökning

Rapportering från NVivo

Analys: att ställa frågor.... Genom att söka text Avancerade textsökningsmöjligheter och automatisk kodning underlättar analys av texten Via indexsystemet Utforska enskilda noder eller kombinationer av dessa för att generera mönster, testa hypoteser, etc. “System closure” möjliggör flerstegsanalyser Varje “svar” kan användas som utgångspunkt för att ställa ytterligare frågor 5

Analys: generera teorier/testa hypoteser Anpassa indexträdet Dela upp/slå ihop noder Förändra trädstrukturen Utforska indexsystemet Granska indexering vid ett dokument Betrakta information vid en nod Utnyttja avancerade sökmöjligheter Sök text Ställ frågor till indexsystemet 9

Exempel: Fusionsdiskursen i massmedia Problemområdet: Varför har fusioner blivit en standardlösning på dagens strategiska utmaningar? Frågor: Hur ser den offentliga diskursen kring fusioner ut? (fallet AZ) Vilka argument förs fram för resp. emot fusioner Vilka röster hörs i den? Vilka underliggande antaganden bygger argumenten på? Hur förhåller sig den offentliga diskursen till den vetenskapliga? Undersökningsobjekt: Artiklar om Astra-Zeneca fusionen i tidskrifterna DN, SvD, DI och Finanstidningen under de senaste 5 åren. (Sökbegrepp: Astra och Fusion i artikelns inledning. Källa: Affärsdata).

Exempel: Fusionsdiskursen (forts) Kodningsregler: Identifiera textavsnitt som tar upp frågan ”varför bör Astra fusionera/inte fusionera” Vem är avsändare till argumentet? Är argumentet för eller emot fusionen? Analys: Tematisk gruppering av argument gick från 200 argument till 10 argumenttyper Argumenten analyseras med avseende på tidsfördelning, avsändare och värdeladdning Slutsatser: Diskursen är till övervägande delen en rationell diskurs utgående från effektivitetsteori Aktörerna skiljer sig inte nämnvärt i detta avseende Den vetenskapliga diskursen har ingen inverkan på den publika

Exempel: Argument i fusionsdiskursen

Reflektioner om NVivo Styrkor Svagheter Gör stora mängder data överblickbara Bibehåller länken mellan abstrakta begrepp och deras empiriska innehåll Underlättar skrivprocessen Flexibelt Svagheter Trögjobbat interface (har dock blivit bättre) Risk att kategoristrukturen blir begränsande Pressar in data i kategorier Avstår från att förändra kategorisystemet pga lathet Risk att missa kontext? Komplext - många möjligheter att göra samma sak 14

Några bra resurser http://caqdas.soc.surrey.ac.uk/index.htm http://www.car.ua.edu/