© 2014 HUI RESEARCH Maj 2014 Servicehandelsindex - Servicehandelns utveckling första kvartalet 2014 HUI Research På uppdrag av Svensk Servicehandel & Fast.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Analys av årsredovisningen Antal helårsstudenter Antalet helårsstudenter (exkl. uppdragsutbildning och beställd utbildning) fortsatte enligt plan.
Advertisements

Om undersökningen Läsanvisningar för resultatdiagrammen
E-handelsidentiteter ökar konverteringsgraden – En studie utförd av HUI Research på uppdrag av.SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) © 2011 HUI RESEARCH.
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
Julshopping 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
• VD kommentar • Finansiell information • Verksamhet och marknad • Framtiden • Frågor- och svar 2 Agenda.
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Q4 Rapport 2013 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
En bransch med många ansikten….
Inspira/Silverbäckens förskola
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Nordeas boendebarometer- förväntningar och attityder Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län
Skogsbarometern är en årlig rapport om det ekonomiska läget i familjeskogsbruket 750 skogsägare har av Sifo intervjuats under september månad och undersökningen.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Tillväxtanalys uppdrag Bl.a. analysera förutsättningar för utveckling och hållbar tillväxt i olika delar av landet, inklusive tillgänglighet till kommersiell.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hemtjänst Centrum (minst 7 svarande) Hemtjänst.
TEMO AB Gun Pettersson Peter Blid T Hushållens bild av Dalarna Telefonundersökning till allmänheten.
Tillväxt i Lidköping Tillväxtrapport för Lidköping Utveckling åren och benchmarking med Grupp24 och Hela landet
Fakta om undersökningen
De fem viktigaste fackliga frågeområdena var Anställningstrygghet 2.Löner 3.Skydd mot inkomstförlust 4.Arbetsmiljö 5.Jämställdhet.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
PROGNOS hösten 2013 Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län.
Key Findings - rekryteringstrender
Fakta om undersökningen
Ekonomirapporten. April 2014
Kartläggning av Valberedningar tillsatta under Maj 2009.
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
© 2014 HUI RESEARCH December 2014 Film&TV-Producenternas Branschindex 2014 HUI Research.
E-FAKTURA PRIVAT STATISTIKSAMMANSTÄLLNING - SVENSKA MARKNADEN 2013.
Björkdungens förskola Föräldrar Förskola - Våren svar, 69%
Entreprenörsbarometern Februari 2006 Entreprenörsbarometern genomförs kvartalsvis sedan maj 2002 och mäter konjunkturutvecklingen för kunskapsintensiva.
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Sveriges Annonsörer – Att mäta effekter av PR. Sveriges Annonsörer – Annonsörpanelen – Effekter av PR 2 17 mars © 2006 QuickWise AB Uppdragsgivare Sveriges.
CEO Insight av Regi En studie med svenska börs VD om hur de ser på marknaden 2015.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Kalmar län Arbetsmarknadsutsikterna våren 2014 Prognos för arbetsmarknaden
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
PROGNOS hösten 2014 Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län.
Arbetsmarknadsutsikter Blekinge län 2012 Prognos hösten 2011.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
KONJUNKTURBAROMETERN 26 januari 2012 ROGER KNUDSEN.
Konjunkturen i Stockholmsregionen Stockholm Business Alliance Konjunkturläget kv Mars 2016 Stockholm.
Konjunkturen i Stockholmsregionen Stockholm Business Alliance Konjunkturläget kv Juni 2016.
Förväntningar på Stockholmsregionens ekonomiska tillväxt April 2004 Fastighetsägarna.
CITYKLIMATET 2015 OKTOBER 2015 FASTIGHETSÄGARNA SYD.
Servicehandelsindex HUI Research
Jan Bengtsson VD, Uniflex
Konjunkturen i Stockholms län kv Mars 2017
Tyresö kommun Speldosan - Föräldrar Förskola
Tyresö kommun Teddybjörnen - Föräldrar Förskola
Tyresö kommun Slottsvillan - Föräldrar Förskola
Handelsbarometern Svensk Handels indikator över framtidsförväntningarna bland handelns företag December 2017.
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Antibiotikaförbrukning i Stockholms län
Kostnader för inhyrd personal i hälso- och sjukvården
Handelsbarometern April 2019.
Handelsbarometern Maj 2019.
Presentationens avskrift:

© 2014 HUI RESEARCH Maj 2014 Servicehandelsindex - Servicehandelns utveckling första kvartalet 2014 HUI Research På uppdrag av Svensk Servicehandel & Fast Food

Omsättningsutveckling inom servicehandeln 2 © 2014 HUI RESEARCH Utvecklingen kommenteras på nästa sida Diagrammet illustrerar omsättningsutvecklingen jämfört med motsvarande kvartal föregående år.

•Servicehandeln inledde året med en svag försäljningstillväxt. Under det första kvartalet 2014 ökade försäljningen med 0,1 procent. Detta trots svaga jämförelsetal. Delbranschen Café bidrog i mycket hög grad till att servicehandeln för fjärde kvartalet i rad uppvisade positiva tillväxttal, om än svaga. Under det första kvartalet ökade försäljningen i delbranschen Café med 4,7 procent. Delbranschen Spel & Tobak ökade sin försäljning med 0,8 procent under första kvartalet. I delbranscherna Fast Food, Minilivs och Trafikbutiker minskade försäljningen under det första kvartalet med 0,2 procent, 4,3 procent respektive 0,3 procent. 3 © 2014 HUI RESEARCH Omsättningsutveckling inom servicehandeln

4 © 2014 HUI RESEARCH Servicehandlarnas framtidstro för det kommande halvåret – historisk tillbakablick Diagrammet illustrerar andelen optimistiska servicehandlare i förhållande till andelen pessimistiska servicehandlare. Diagrammet kommenteras på nästa sida

•Servicehandlarnas framtidsindex minskade något under det första kvartalet Framtidsindex – räknat som summan av dem som tror på en ökning minus summan av dem som tror på en minskning – ligger nu på 30. Framtidsindex ligger dock fortsatt över det historiska medelvärdet på 25 procent, vilket talar för starkare försäljning under kommande halvår. Detta då framtidsindex historiskt visat relativt god prediktionsförmåga. •Kedjeaktörerna är fortsatt mer optimistiska än de enskilda handlarna. 44 procent av kedjeaktörerna tror att försäljningen kommer att öka under det närmaste halvåret. Hos de enskilda handlarna uppgick optimisterna till 39 procent. Framtidsindex för kedjeaktörerna uppgick till 44 procent (då ingen trodde på minskad försäljning) medan framtidsindex för de enskilda handlarna uppgick till endast 17 procent. Detta är andra kvartalet i rad som kedjeaktörerna har ett högre framtidsindex än de enskilda handlarna. 5 © 2014 HUI RESEARCH Servicehandlarnas framtidstro för det kommande halvåret – historisk tillbakablick

6 © 2014 HUI RESEARCH Omsättningsutveckling per delbransch – 2014 kvartal 1 – Inledningen på 2014 blev trög för servicehandeln. Caféerna agerar fortsatt draglok med fina tillväxttal. Tyvärr lyckades inte Fast Food fullfölja den positiva utvecklingen från förra året, säger Bengt Hedlund, vd för Svensk Servicehandel & Fast Food.

7 © 2014 HUI RESEARCH Definitioner – Delbranscher •Fast Food – Branschen kännetecknas av företag som är specialiserade på mat som kan tillagas och serveras snabbt. ”Take away” är vanligt förekommande. Har oftast inget serveringstillstånd för alkohol. •Café – Branschen kännetecknas av företag som är specialiserade på caféverksamhet. Enklare mat i form av sallader, pajer och bakverk serveras. Företagen är ofta specialister på kaffe och te. ”Take away” är vanligt förekommande. Har oftast inget serveringstillstånd för alkohol. •Spel & Tobak – Tobaksbutiker med försäljning av kiosktillbehör såsom tidningar, frukt samt spelombud. •Trafikbutiker – Servicebutiker med ett begränsat sortiment av dagligvaror. Ofta belägen i eller i direkt anslutning till en bensinstation. Liknande utbud som Minilivs. •Minilivs – Småskalig dagligvaruhandel med bra öppettider och något högre priser. Butiker med ett urval av dagligvaror, färdigrätter och övrig service.

8 © 2014 HUI RESEARCH Om undersökningen HUI Research mäter kvartalsvis omsättningsutvecklingen i jämförbara enheter inom Servicehandeln i samarbete med Svensk Servicehandel & Fast Food. Undersökningen har pågått sedan 2008 och totalt 25 rapporter har publicerats. Insamling av uppgifter sker genom telefonintervjuer och webbenkät. Kedjor och enskilda handlare svarar på undersökningen. Informationen som samlats in under första kvartalet 2014 bygger på uppgifter från 16 servicehandelskedjor samt ett urval om enskilda servicehandlare. För vidare analys kontakta: Bengt Hedlund, VD, Svensk Servicehandel & Fast Food Tele.nr: E-post: Frågor om undersökningen kontakta: Andreas Svensson, analytiker, HUI Research Tele.nr: E-post:

9 HUI Research Postadress HUI Research AB Stockholm Besöksadresser Regeringsgatan 60, Stockholm Drottninggatan 56, Göteborg Tel: Fax: E-post: © 2014 HUI RESEARCH