Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Handelsbarometern April 2019.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Handelsbarometern April 2019."— Presentationens avskrift:

1 Handelsbarometern April 2019

2 Större optimism bland butikerna
Framtidsindikatorn Större optimism bland butikerna April 2019 ”Butikshyllorna står fyllda med vår- och sommarsortimentet” Karin Johansson Framtidstron bland butikerna ökar i april. Framförallt stiger optimismen i sällanköpshandeln. Sjunkande förväntningar på den framtida lönsamheten gör att e- handlarnas samlade framtidstro minskar något. – Det är glädjande att optimismen bland landets handlare ljusnar. Många konsumenter har fått in skatteåterbäringen på kontot och ser fram emot påsken. Butikerna står redo och hyllorna är fyllda med vår- och sommarsortimentet, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel. – E-handlarnas tro på den framtida försäljningen är fortsatt stark, utmaningen är att få lönsamheten att hänga med i samma takt. E- handeln är global och många svenska kunder handlar lika gärna från utländska aktörer, det gör att konkurrensen på nätet är intensiv, säger Karin Johansson. Månadens indikatorvärde (index) E-handel: Butik: 99,9 108,8 Butik: Utveckling från föregående månad E-handel: +5,9 -0,1

3 Framtidsindikatorn April Försäljning Antal anställda Lönsamhet
Index Index Index Butikernas förväntningar om försäljning ökade med 7,3 enheter till index 103,3 i april. E-handlarnas försäljnings-förväntningar ökade med 7,5 enheter till index 126,0 under samma period. Butikernas förväntningar om antalet anställda ökade med 5,9 enheter till index 97,7 i april. E-handlarnas förväntningar ökade med 3,9 enheter till index 110,9 under samma period. Butikernas förväntningar om lönsamhet ökade med 4,3 enheter till index 98,8 i april. E-handlarnas lönsamhetsförväntningar minskade med -11,6 enheter till index 89,5 under samma period.

4 Tidsserier Framtidsindikatorernas Fysisk butik E-handel
Index Index 2017 Neutral nivå 2018 2018 Neutral nivå 2019 2019 De fysiska butikernas förväntningar om försäljning ökade med 5,9 enheter till index 99,9 i april. Detta är högre än motsvarande nivå under E-handlarnas förväntningar om försäljning minskade med -0,1 enheter till index 108,8 i april. Detta är lägre än under motsvarande period 2018.

5 Ökade framtidsförväntningar för butikerna jämfört med mars
Delbranschernas tidsserier Ökade framtidsförväntningar för butikerna jämfört med mars +2,9 Dagligvaruhandel Index +8,5 Sällanköpshandel Dagligvaror Sällanköpsvaror E-handel -0,1 E-handel Dagligvaruhandeln ökade med 2,9 enheter i april. Sällanköpsvaruhandeln ökade starkt under perioden med 8,5 enheter. E-handeln minskade svagt med -0,1 enheter. E-handelns minskning berodde på minskade förväntningar om lönsamhet. Neutral nivå

6 Delbranschernas utveckling per delkomponent i framtidsindikatorn
Försäljning Anställda Lönsamhet Index Index Index Dagligvaror Dagligvaror Dagligvaror Delbranschernas tidsserier Sällanköpsvaror Sällanköpsvaror Sällanköpsvaror E-handel E-handel E-handel (Neutralt) (Neutralt) (Neutralt)

7 Utveckling för egen verksamhet och handeln i stort per delbransch
Dagligvaruhandel Sällanköpsvaruhandel E-handel Index Index Index Delbranschernas tidsserier Egen verksamhet Egen verksamhet Egen verksamhet Detaljhandeln i stort Detaljhandeln i stort E-handeln i stort (Neutralt) (Neutralt) (Neutralt)

8 Så läser du Handelsbarometern Metodbeskrivning
Handelsbarometern beskriver framtidsförväntningar inom handeln. På sidan 1 presenteras framtidsindikatorn och dess utveckling. Framtidsindikatorn utgörs av tre delindikatorer: vad handlarna tror om försäljningsutveckling, utveckling för antal anställda och lönsamhetsutveckling de kommande tre månaderna för branschen som helhet. Sida 2 presenterar försäljning, anställda och lönsamhet för den aktuella månaden. Jämförelser görs mot föregående månad. På sida 3 visas tidsserier för framtidsindikatorn butik och framtidsindikatorn e-handel. Sida 4,5 och 6 visar tidsserier för framtidsindikatorns delbranscher och delkomponenter. Avslutningsvis presenteras en tabell med den aktuella Handelsbarometerns samtliga resultat för den som snabbt vill få tillgång till alla siffror. Handelsbarometern är Svensk Handels månatligen återkommande indikator över detaljhandelns utveckling. Handelsbarometern tas fram i samarbete med HUI Research och ger en inblick i hur branschens företag tror att omsättning, lönsamhet och sysselsättning kommer att utvecklas de kommande tre månaderna. Rapporten baseras på en telefonundersökning som varje månad distribueras till 300 slumpvis utvalda butikschefer, butiksägare och e-handlare där 100 är dagligvaruhandlare, 100 är sällanköpsvaruhandlare och 100 är e-handlare. Den här undersökningen genomfördes mellan den 1:a april och den 10:e april Handelsbarometerns Framtidsindikator beräknas från och med augusti 2016 som det genomsnittliga nettotalet för tre frågor som rör butikschefernas förväntningar på försäljning, antalet medarbetare och lönsamhetsutveckling de kommande tre månaderna. Framtidsindikatorn för e-handel beräknas utifrån motsvarande frågor ställda till e-handlare. Frågorna ställs dels för den egna verksamheten och dels för detaljhandeln i stort. Framtidsindikatorn för butik avser detaljhandeln i stort. Svaren sker på en skala från 1-7 där fyra tolkas som neutralt utan preferens åt endera hållet. Utifrån detta beräknas ett index med ett neutralt värde 100 där indextal över 100 innebär positiva framtidsförväntningar och under 100 innebär negativa framtidsförväntningar. Svaren i Handelsbarometern viktas inte med avseende på omsättning eller antal anställda. Mindre aktörer sorteras inte heller bort med en urvalsbegränsning. Anledningen är att urvalet är menat att representera det genomsnittliga företaget inom detaljhandeln. Metodbeskrivning

9 Frågorna i Handelsbarometerns enkätundersökning
Resultatet i Handelsbarometern baseras på följande frågor som ställs till ett slumpmässigt urval av 100 dagligvaruhandlare, 100 sällanköpsvaruhandlare och 100 e-handlare. E-handelsföretagen svarar för sin egen e-handelsverksamhet och för e-handeln i stort. Fråga 1. Hur tror du att försäljningen i butiken du arbetar i kommer att utvecklas de närmaste 3 månaderna? Jämför med samma period föregående år. Fråga 2. Hur tror du att antalet medarbetare (personer anställda på hel- eller deltid, ej extrapersonal) i butiken du arbetar i kommer att förändras de närmaste 3 månaderna? Jämför med samma period föregående år. Fråga 3. Hur tror du att din butiks vinstmarginal kommer att utvecklas de närmaste 3 månaderna? Jämför med samma period föregående år. Fråga 4*. Hur tror du att försäljningen i detaljhandeln (hela branschen) kommer att utvecklas de närmaste 3 månaderna? Jämför med samma period föregående år. Fråga 5*. Hur tror du att antalet anställda (personer på hel- eller deltid, ej extrapersonal) i detaljhandeln (hela branschen) kommer att förändras de närmaste 3 månaderna? Jämför med samma period föregående år. Fråga 6*. Hur tror du att vinstmarginalen i detaljhandeln (hela branschen) kommer att utvecklas de närmaste 3 månaderna. Jämför med samma period föregående år. Enkätfrågor * På fråga 4-6 svarar e-handelsföretagen istället för e-handelns utveckling i stort.

10 Tabell för Handelsbarometern april 2019
Hela detaljhandeln Egna butiken Förändring - Föregående Förändring- April 2019 månad Föregående år Framtidsindikatorn butikshandel 99,9 5,9 4,8 111,2 8,9 6,6 Försäljning 103,3 7,3 4,0 115,5 6,2 Antal anställda 97,7 2,8 107,3 9,9 4,9 Lönsamhet 98,8 4,3 7,6 110,8 11,1 8,6 Därav: Dagligvaruhandel 101,2 2,9 1,6 113,2 9,3 5,4 105,6 -0,3 118,8 7,5 100,8 5,8 2,6 109,3 11,0 6,3 97,3 -1,8 2,5 111,7 9,4 6,1 Sällanköpsvaruhandel 98,6 8,5 8,1 109,1 7,8 101,0 9,5 8,8 112,3 94,6 6,0 105,3 3,5 100,3 10,1 12,6 109,9 12,8 11,3 Framtidsindikatorn e-handel 108,8 -0,1 -9,5 -2,5 3,9 126,0 -5,9 125,5 110,9 -9,4 99,8 -6,2 -0,5 89,5 -11,6 -13,1 104,3 -5,4 5,5

11 För mer information ring gärna: Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50


Ladda ner ppt "Handelsbarometern April 2019."

Liknande presentationer


Google-annonser