Beredningen för integration och mångfald oktober – november 2009

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Är du vår nya kollega i Stockholm?
Advertisements

Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
Devis ”Alla människor har lika värde, därför behandlar vi alla olika!”
Sellmasters affärsidé Vår affärsidé är att öka företagens försäljning och lönsamhet genom att veckovis coacha och träna säljare och säljkårer med tips.
För vem är UmU anpassat idag? Hur kan vi anpassa oss till fler?
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Ett webbaserat rekryteringsverktyg för alla branscher!
Beredningen för integration och mångfald
Ett öppet arbetsliv!- Handisams arbete med arbetsmarknadsinsatser
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Skapa ideala kundprofiler
Sellmasters affärsidé
Rådgivningen, kunden och lagen Möte med branschen fredag den 4 maj 2007 Helena Pettersson Ann-Christine Ihrfelt
”Många tror liksom att livet går som det går, att det nästan är lite förutbestämt. Men man gör ju livet. Man bestämmer själv vad man vill göra.” Sofia,
Intranät – inte för alla?
Centrala innehåll och kunskapskrav
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Försöksverksamhet 2007 Universitetsförvaltningen Uppdragets bakgrund, syfte och mål Avidentifierade ansökningshandlingar.
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Tranebergs Å-Hem, Bromma.
Finansförbundets motionsskola.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Autoliv Leadership Development 1 Välkommen till: “Supporting Diversity at Autoliv” – en utbildningsmodul i Mångfald.
Creare Vivere – att skapa är att leva. Creare Vivere – nytt CV för dig Sunne, Munkfors, Torsby och Årjäng samverkar 1300 anställda omfattas –Sunne 700.
© Synovate Ungas attityder till rökning
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
Lokal Arbetsförmedling
Total Rapport StudentBarometern 2013
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Brukarundersökning individ- och familjeomsorg Resultat från pilotundersökningen hösten 2014 Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Rådet för främjande av.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Anställningsintervjun
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Hur du säljer in dig själv och dina kunskaper!
Skriftlig och grafisk kommunikation – Gör ditt CV
BREDDAD REKRYTERING.
Utvecklingskraft för svensk livsmedelsindustri. Ett av KK-stiftelsens expertkompetensprogram Styrelsen hämtad från näringslivet Mötesplats för kunskapsutveckling.
STs arbetsmiljörapport 2008 ST-veckorna. ST jobbar hårt för en bättre arbetsmiljö! Långsiktigt och medvetet arbete med arbetsmiljön ST- undersökningar.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Personligt brev.
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
Ett sätt att locka unga kompetenser till offentlig verksamhet
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING VÄSTERBOTTENS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING KRONOBERGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING JÄMTLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING DALARNAS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
FASTIGHETS- BRANSCHENS REKRYTERINGSBEHOV RAPPORT
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Patientförening för.
Medborgarpanel om bibliotek I Botkyrka Om bibliotek och läsning Projekt Ny biblioteksplan i Botkyrka Anna-Stina Takala, KoF.
Skövdemodellen Tillsammans skapar vi vägar till arbete
Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Medarbetarundersökning 2016
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
. Förbättrad hälsa genom ökad förståelse hos arbetsledare Att hitta en samverkansmodell Sammanfattning Att arbetsledarna som deltagit i.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
En workshopmall från Länsstyrelsen Jämtlands län
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Om översynen av stadens råd för funktionshindersfrågor
Presentationens avskrift:

Beredningen för integration och mångfald oktober – november 2009 Integrations- och mångfaldsarbete i det skånska näringslivet Attitydundersökning genom enkät Beredningen för integration och mångfald oktober – november 2009 UTKAST

Sammanfattning (I) 64 företag/organisationer har besvarat enkäten. 56 procent av de svarande uppger att de arbetar med mångfaldsfrågor. Såväl de företag som arbetar med mångfald som de som inte gör det anser att mångfald generellt är en viktig fråga på arbetsmarknaden. 86 procent av de företag och organisationer som arbetar med dessa frågor att det privata näringslivet har ett ansvar att öka mångfalden på arbetsmarknaden. Bland de som inte arbetar med mångfald är motsvarande siffra 56 procent.

Sammanfattning (II) 89 procent av de svarande anser att mångfaldsarbetet går bra eller ganska bra. Respondenterna ser mångfalden främst som en strategisk insats för att öka sin konkurrenskraft. Insatserna fokuserar huvudsakligen på rekrytering med målsättningen att spegla samhället och omvärlden. Den största utmaningen uppges vara att hitta rätt personer med relevant kompetens. Den trögrörliga arbetsmarknaden nämns även som en stor utmaning.

Innehåll 1. Bakgrund 2. Resultat 3. Slutsatser 2.1 Resultat – Frågor till samtliga respondenter 2.2 Resultat – Frågor till de som ej arbetar med mångfaldsfrågor 2.3.1 Resultat – Frågor till de som arbetar med mångfaldsfrågor. Givna svarsalternativ 2.3.2 Resultat – Frågor till de som arbetat med mångfaldsfrågor. Öppna svar 3. Slutsatser

1. Bakgrund

Syfte Syftet med undersökningen har varit att göra en nollmätning för att erhålla information om målgruppens attityder kring integrations- och mångfaldsarbete. Därtill har syftet varit att – för de respondenter som jobbar aktivt med dessa frågor – undersöka vilka verktyg de använder sig av i sitt integrations- och mångfaldsarbete. Resultatet från undersökningen kan användas som grund för planeringen av beredningens fortsatta arbete i form av exempelvis workshops och seminarier. Därtill kan resultatet förmedlas till media för att skapa diskussion och opinion i dessa frågor.

Metod och urval Frågorna har fokuserat på vilka attityder som finns kring integrations- och mångfaldsfrågor i det skånska näringslivet och hur det aktiva arbetet kring frågorna går till. Frågorna har i huvudsak varit möjliga att besvara genom givna svarsalternativ. Undersökningen har genomförts med hjälp av ett webbverktyg. Svarstiden för enkäten har varit tre veckor. Påminnelser har skickats ut löpande till de mottagare som inte besvarat enkäten. Undersökningen har skickats ut till företag och organisationer i ett brett urval av branscher. Urvalet har skett i samarbete med MINE.

Svarsfrekvens Svarsfrekvensen är 22 %. Normal svarsfrekvens för denna typ av undersökning ligger på 12-15 %, enligt XX, varför svarsfrekvensen bör anses vara god. Totalt 64 företag och organisationer besvarade enkäten. Följande branscher är representerade: Verkstad och industri / Bygg och anläggning / Ekonomi och finans / Hotell och restaurang / Livsmedel / Vård och omsorg / Transport och logistik / IT / Detaljhandel / Konsult, rekrytering, marknadsföring / Utbildning / Fastigheter / Textilservice / Översättning / Försäljning / Media / Lobbying / Stadsdelsförvaltning / Bemanning / Telecom

Frågor till samtliga respondenter Frågor med givna svarsalternativ: Vilken bransch verkar ditt företag huvudsakligen inom? Hur länge har ditt företag funnits? Vilken är ditt företags huvudsakliga geografiska marknad? Hur många anställda har ditt företag? Arbetar ditt företag med mångfaldsfrågor? Frågor med öppna svar: Hur många anställda med utländsk bakgrund har ditt företag? (Med utländsk bakgrund menas här person som ej är född i Sverige eller person med två föräldrar som ej är födda i Sverige)

Frågor till de som ej arbetar med mångfaldsfrågor Frågor med givna svarsalternativ: Anser du att mångfald på arbetsmarknaden generellt är en viktig fråga? Anser du att det privata näringslivet har ett ansvar att öka mångfalden på arbetsmarknaden? Frågor med öppna svar: Varför har ditt företag valt att inte arbeta med mångfaldsfrågor?

Frågor till de som arbetar med mångfaldsfrågor (I) Frågor med givna svarsalternativ: Finns det en person med särskilt ansvar för mångfaldsfrågor på ditt företag? Hur skulle du beskriva situationen i ditt företag vad gäller policy och handlingsplan för mångfaldsfrågor? Beaktas mångfalden vid rekrytering? Genomförs särskilda interna utbildningsinsatser rörande mångfalden? Hur väl motsvarar verkligheten ditt företags konkreta målsättning beträffande mångfald inom företaget?

Frågor till de som arbetar med mångfaldsfrågor (II) Frågor med givna svarsalternativ Varför arbetar ditt företag med mångfaldsfrågor? Anser du att mångfald på arbetsmarknaden generellt är en viktig fråga? Anser du att det privata näringslivet har ett ansvar att öka mångfalden på arbetsmarknaden? Vilken är den största informationskällan för ditt företags mångfaldsarbete?

Frågor till de som arbetar med mångfaldsfrågor (III) Frågor med öppna svar: Hur arbetar ditt företag konkret med mångfaldsfrågor? Vad är den konkreta målsättningen med ditt företags mångfaldsarbete? Vilka är de största utmaningarna förknippade med mångfaldsarbete?

2. Resultat

2.1 Resultat - Frågor till samtliga respondenter -

Frågor till samtliga respondenter Hur länge har ditt företag funnits? Vilken är ditt företags huvudsakliga geografiska marknad?

Frågor till samtliga respondenter Hur många anställda har ditt företag? Arbetar ditt företag med mångfaldsfrågor?

2.2 Resultat - Frågor till de som ej arbetar med mångfald -

Frågor till de som ej arbetar med mångfald Anser du att mångfald på arbetsmarknaden generellt är en viktig fråga? Anser du att det privata näringslivet har ett ansvar att öka mångfalden på arbetsmarknaden?

Varför har ditt företag valt att inte arbeta med mångfaldsfrågor (Urval)? Litet företag Organisationen är för liten för att frågan ska vara aktuell. Anser sig redan tillämpa mångfald Ingen stor fråga, utan personer med utländsk bakgrund rekryteras sedan länge. Prioritering och kompetens Ingen prioriterad fråga. Kompetens är avgörande vid rekrytering.

Sagt om varför företagen valt att inte arbeta med mångfaldsfrågor ”Vi är för få och det har inte varit aktuellt.” ”För oss har anställda med utländsk bakgrund varit en del av verksamheten väldigt länge, vilket gör att det idag är en naturlig del av vardagen och inget vi behöver lyfta.” ”Det har inte varit en prioriterad fråga då vi genomgått mycket stora omorganisationer de senaste åren.” ”Prioritering. Kompetens som styr och är avgörande.”

2.3 Resultat - Frågor till de som arbetar med mångfald –

Hur skulle du beskriva situationen i ditt företag vad gäller policy och handlingsplan för mångfaldsfrågor?

Finns en person med särskilt ansvar för mångfaldsfrågor på ditt kontor?

Beaktas mångfalden vid rekrytering?

Genomförs särskilda interna utbildningsinsatser rörande mångfalden?

Hur väl motsvarar verkligheten ditt företags konkreta målsättning beträffande mångfald inom företaget?

Varför arbetar ditt företag med mångfaldsfrågor?

Anser du att mångfald på arbetsmarknaden generellt är en viktig fråga?

Anser du att det privata näringslivet har ett ansvar att öka mångfalden på arbetsmarknaden?

Vilken är den största informationskällan för ditt företags mångfaldsarbete?

Hur arbetar ditt företag konkret med mångfaldsfrågor? Rekrytering För att anpassa sig till sin kundmålgrupp och få en så bred ansökningsbas som möjligt, annonserar på flera språk, söker aktivt personer med utländsk bakgrund. Utbildning För chefer och medarbetare i frågorna. Men också i form av traineeprogram för personer med utländsk bakgrund. Policy Framtagande av policyplaner för HR-arbetet. Uppföljning av implementeringen av företagens värdegrunder.

Sagt om hur företagen arbetar konkret med mångfaldsfrågor ”Vi annonserar på olika språk i jobbannonser” ”Satsning på fler kunder och medarbetare med annan kulturell bakgrund. Traineeprogram för nyanställda med annan kulturell och etnisk bakgrund.” ”I vissa yrkesgrupper har vi bättre mångfald än andra, t.ex. ekonomi och tillverkning. I rekryteringssammanhang skall man framförallt se till att ha ett brett utbud av kandidater med olika bakgrund och detta följs upp i en årlig rapport.” ”Vi investerar i bolag med entreprenörer som är födda utanför Sverige.”

Vad är den konkreta målsättningen med ditt företags mångfaldsarbete? Spegla samhället/omvärlden Få fler kunder med utländsk bakgrund. Kreativitet och innovation Ju bredare mångfald i företaget desto mer dynamik och nytänkande. Öppet samhälle Hjälpa till med integrationen i samhället

Sagt om vad som är den konkreta målsättningen med företagens mångfaldsarbete ”Arbetsstyrkan skall spegla sammansättningen i samhället, vi önskar rekrytera de bästa talangerna, tillföra organisationen internationell kompetens för att möta våra gästers behov och vara en del av det öppna samhället.” ”Öka kreativitet och innovation. Vi tror att inga nya idéer uppkommer om vi tänker lika.” ”Skapa en bred mångfald bland våra anställda som reflekterar mångfalden bland våra globala kunder.” ”En mångfald bland våra medarbetare ger oss en mångfald av idéer och nya infallsvinklar och hjälper oss att förstå våra kunders behov.”

Vilka är de största utmaningarna förknippade med mångfaldsarbetet? Att hitta rätt personer Finna personer med rätt kompetensmix för jobbet. Svårt att nå målgruppen. Trögrörlig arbetsmarknad Lagar och regler gör att arbetsgivare inte vågar anställa när de inte själva kan värdera utbildning och erfarenheter. Förutfattade meningar Att få medarbetarna, eller cheferna att inse fördelarna med mångfald. Människors tendens att tänka i grupp istället för som individer.

Sagt om vad som är de största utmaningarna förknippade med mångfaldsarbete. ”Att hitta medarbetare som har mix av rätt utbildning, arbetslivserfarenheter och mångfald.” ”LAS som gör arbetsmarknaden trögrörlig och stänger ute dem som inte redan är inne på arbetsmarknaden. Det gör att arbetsgivarna inte vågar pröva nya personer som de inte känner till – speciellt inte om tidigare arbetslivserfarenheter är från ett annat land. Då kan det vara svårt att värdera kompetensen, vilket gör att arbetsgivarna tar det säkra före det osäkra och väljer någon med ett mer bekant CV.” ”Goda färdigheter i det svenska språket (både tal och skrift) ett måste då vi ger service via e-post, chat och telefon.” ”Få företag att se en direkt koppling mellan ökad mångfald och företagets resultat och utveckling. Få företag att prioritera frågan, även i tuffare tider.”

3. Slutsatser

Slutsatser (I) Mångfald på arbetsplatsen anses vara mycket viktigt, både hos de företag som arbetar aktivt med mångfaldsarbete och de som inte gör det. Fokus i företags mångfaldsarbete ligger i rekryteringsprocessen. Det är där som man ser en konkret användning av de policydokument och de värdegrunder som företaget har. Flertalet företag som inte arbetar med mångfaldsfrågor menar att kompetens går före etnicitet. Därför ses inte mångfalden som en viktig fråga vid rekrytering eller annat.

Slutsatser (II) Många av de som inte arbetar aktivt med mångfaldsfrågor menar att de inte behöver det eftersom de alltid rekryterar utifrån kompetens och därmed oavsett etnisk bakgrund. Utmaningarna som finns består dels utav låg flexibilitet på arbetsmarknaden och matchningssvårigheter; var finner man rätt person och hur vet man vad personen kan? De som har kommit längst i sitt mångfaldsarbete ser det som ett självklart konkurrensmedel att medvetet rekrytera personer med olika bakgrund, för att kunna spegla omvärlden.