En presentation av projektet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Så här har vi haft det under våren En presentation av vad klass 3 på Krika Bygdeskola har gjort under vårterminen 2001.
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Handlingsplan för matematikutveckling
Vårdprevention- ett långsiktigt förbättringsarbete
Plan mot kränkande behandling
Bedömning för lärande Workshop för nyckelpersoner i Sundsvalls kommun
CINERGY – kreativ samverkan och verktyg för regional tillväxt Regionala nämnden 14 september 2011.
Region Östergötland ITiS Kommunala kontaktpersoner i Vadstena 30/ •ITIS ÅR 2002, Platser 2001/2002 •Behov av skolledarutbildning ht 2001? •Extra.
Videokonsultation med medborgare
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Får inte flickor klä sig i rosa nu
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Läroplansträff Välkomna!.
Avtal om lokal lönebildning 2011
Lärarnas Samverkansråd 1. Avtalsperiod: 25 månader (1/ – 30/4 2012) 2. Löneöversyn med garanterat utfall om 3,5 % 2010 utgörs det garanterade utfallet.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
URVALSKRITERIER - UmeMatte.nu
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Kvarnholmsförbindelsen
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Några godsaker á lá Nacka. Forsknings- och utvecklingssatsning Didaktisk forskarskola i samverkan med universitet och högskolor, för förskollärare och.
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Mälardalens kompetenscentrum för Hälsa och Välfärd MKHV
- Parterna ser det som naturligt att en ändrad arbetsorganisation som leder till förbättrade resultat och ökad måluppfyllelse, oavsett skolform, ska ge.
Flexibelt studerande. Bakgrund  Myndigheten för Skolutveckling i den av Kairos Future drivna studien Skola 2021: Kairos Future Skola 2021Kairos Future.
Föräldramöte 4/9.
SKOLRÅD VÄLKOMNA!. SKOLRÅD Dagordningen – Aktuellt från enheten, kommunen – Aktuella skolfrågor t ex skolinspektionsbesöket, inför.
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
År 2: Återkoppling. Lärfråga: Hur kan vi ge återkoppling på ett sätt som främjar elevernas lärande och motivation? Hur kan vi ge återkoppling på ett sätt.
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
En partsgemensam överenskommelse i Uppsala utifrån avsikterna i HÖK 05
Vad händer med resursfördelningsmodellen och administrativa stödet?
Gnesta – stadens lugn och landets puls Ett språkutvecklande projekt med syfte att utveckla elevernas SO-texter Anna, Desiré, Hanna, Jannike, Mats, Micaela.
Verksamhetsstöd Fristående gymnasieskolor 24 april SIDAN 1.
Tidigt ingripande och förebyggande stöd för elever inom allmän undervisningen.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
ZLägesrapporter kommunvis zVad händer med ITiS i kommunerna? Besök under våren/hösten 2000 zKommunala ITiS-hemsidor zÅrets ITiS-arbetslag år 2000 i Östergötland.
GYMNASIAL LÄRLINGSUTBILDNING - nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv Teknikcollege Östergötland
Genomlysning av vår organisation
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
Teknisk nämnden Nämndutveckling Underlag och utkast till uppläggning.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Ett konkret kursupplägg presenteras Erfarenheter från systemvetenskap Hela programmet kan läsas på distans eller på campus Nytt – start hösten 2004 Två.
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
Distansundervisning för elever bosatta i Sverige.
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
HVB Barn och Unga 2013.
1 Bli medlem i ett Saco-S-förbund Nytt pensionsavtal PA16
Min skola Bedrivs år Riktar sig till elever med NPF på högstadiet och gymnasiet Anhöriga och skolpersonal är också målgrupper i projektet.
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Bakgrund: En första kontakt med Malmö FF tas i februari 2015 Projektplan lämnas till BUF i oktober 2015 Fyra mål med fotbollsakademi på Fjälkinge skola.
Suhf:s arbetsgivardag – om lönesamtal Bakgrund Lönesättande samtal huvudregeln – uh- sektorn har ett undantag.
Om arbetssituationen i den svenska skolan Johan Haeffner
Kvalitet i särskilt boende
Kommunstyrelsen har beslutat
Tidigare granskningar
Samprojekt mellan Skola, BUP och IFO
Mer LHU-information + dokumentation från träffarna hittar du här:
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

En presentation av projektet

Skolutveckling – en investering! bakgrund ÖLA 2000 genomfördes stora förändringar i regelverket Motivet att undanröja hindren för ett mer flexibelt arbetssätt för att förbättra för eleverna Reglerad arbetstid = 1 360 timmar / 194 dagar 1 januari – 00 försvann usk:en definitivt ur avtalstexten Intensivt utvecklingsarbete under avtalsperioden

Vad hände? Stor del av utvecklingsarbetet kom att handla om ”läreriet” mindre om elevernas behov Vi sitter kvar i ”usk-debatten” Frågan om vad reglerad arbetstid skall innehålla pågår fortfarande Oavsett nya ÖLA 00 så finns ”det gamla” kvar mentalt trots att vi inte har något kvar i texterna En motpart som ”glider” på vad ÖK innebär

Förhandlingen kom att präglas av en diskussion kring Ökad måluppfyllelse Arbetstid och arbetsorganisation Lärarnas arbetssituation

Skolutveckling – en investering! syfte Implementera tankarna och syftet med ÖLA 00 med Lärarnas Samverkansråd Ge kommunerna stöd i deras fortsatta skolutvecklingsarbete – för att därmed öka möjligheterna till förbättrad måluppfyllelse Förbättra förtroendet mellan lärare och skolans ansvariga i syfta att underlätta en bättre måluppfyllelse Lägga en god grund för nästkommande avtalsrörelse

Hur? Vilka är möjligheter? – vilka är hindren? Vad innebar avregleringen? Nyckelpersoner – visionsbärarna Genom länsförbunden och eget utvecklingsarbete

Skolutveckling – en investering! mål Att under 2002 träffa alla förvaltningschefer/ skolchefer Om möjligt träffa, för skolan, ansvariga förtroendevalda Därefter kontinuerligt under avtalsperioden träffa förvaltningschefer m.fl. Genomföra Temadagar vår och höst varje år Tillsammans med Samverkansrådet följa frågan ”lärares arbetsbelastning”

Skolutveckling – en investering! mål (forts) Bedriva ett utvecklingsarbete tillsammans med företrädare för verksamheten inom: Lärares arbetssituation, särskilt uppmärksamma gymnasieskolans problematik Alternativa arbetstidsmodeller för lärare, måste det alltid se likadant ut? För att ytterligare implementera Bilagan M ska bl.a: Idé/debatt-skrift om lärares arbetstider Olika exempel läggs ut på vår hemsida Ta fram ett stöd för förvaltningscheferna vad gäller utbildning av skolledaren i denna fråga

Skolutveckling – en investering! information En presentationsbroschyr av projektet är upptryckt En särskild logga finns framtagen Använda hemsidan för information Alla delprojekt ska dokumenteras och spridas