Den livslånga baksmällan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Vad kan jag göra som förälder - om alkohol, unga och föräldraskap Ett föräldrastödsprogram utvecklat av Örebro Universitet Copyright © Nikolaus Koutakis.
Ett filter i huvet …är bättre än ett i datorn!
- en positiv och realistisk självbild
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
1.Tar ansvar för skolans inredning och material så vi får en trivsam skola utan klotter, skadegörelse och nedskräpning. 2.Använder inte snus, tobak eller.
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Idrottslärare om astma
Ungas frågor om alkohol och droger
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
En utbildningssatsning i samproduktion mellan
Aldijana Puskar Brinellgymnasiet
Alkoholism.
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
God Kharma! Detta är en kort men trevlig läsning. Njut! Det här är vad Dalai Lama har att säga inför Allt tar bara några få sekunder att läsa och.
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
ERGONOMI Vad är det?.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Kriser.
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Lokal Pedagogisk Planering
Bruk, missbruk Alkohol och droger.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Ta ställning och handla!
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att övertyga ! Disposition och mall.
BUDDHISMEN STILLHETENS TRO.
Fråga 1 Tror du att upplevelsedagar med efterföljande arbete i skolan kan bidra till att färre ungdomar blir inblandade i trafikolyckor där alkohol/droger.
© Synovate Ungas attityder till rökning
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Om droger Sant.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Så bygger du ett argumenterande tal
Att besöka skolor Camilla Bergvall, ordförande Djurens Rätt Helsingborg & Hanna Eriksson, vice ordförande Djurens Rätt Helsingborg
Värderingsövning/ fyra hörn
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
Samhällsvetenskapliga metoder
En guide för arbeten i SO
Diskussionstillfälle 4
Debattartikel.
Musslan … för dig som har en närstående som dricker för mycket alkohol, tar droger eller mår psykiskt dåligt.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Hur du tar hand om din kunskap
Liv & Hälsa ung Alkohol Narkotika Dopning Tobak Källa: ”Alkohol Narkotika Dopning Tobak resultat ”
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Copyright © Nikolaus Koutakis. Du är viktig! Du kan påverka ditt barns drickande mer än du tror.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Folkhälsoenheten Elevundersökning om tobak, alkohol och narkotika Åk 9 och Gy 2 Genomförd vårterminen 2010.
Kör aldrig med alkohol i kroppen Kör inte när du är sjuk trött påverkad av alkohol påverkad av droger påverkad av läkemedel Illustrationerna är bl.a. hämtade.
- En metod från Landstinget i Kalmar län
Välkommen!.
Prata om alkohol Diskussionsmaterial för föräldramöte cirka åk 8 och uppåt. Föreslagen tidpunkt utifrån att Tonårsparlören med liknande tema skickas ut.
- En metod från Landstinget i Kalmar län
Alkohol.
Sveriges Trafikskolors Riksförbund
Tips för bättre kommunikation
Tonåren är en väldigt speciell 
Presentationens avskrift:

Den livslånga baksmällan Studiematerial för gymnasielärare i Jönköpings län Lasse Holm, på uppdrag av NTF Riks ansvarig för yrkestrafikfrågor för organisationen sedan i mars-02 Huvudsaklig arbetsgivare NTF Stockholm En av elva konsulter inom NTF Konsult Har jobbat 11-12 år inom NTF Från diskussion till handling

Återblick 2009-2010 - Jönköpings kommun och NTF inleder samarbete kring Don´t drink and drive på gymnasium i Jönköpings kommun våren 2009 - Per Brahe, Erik Dahlberg, Sanda och Bäckadal ansluter till arbetet - Arbetssättet består av: 1. Utbildning och information lärare, mentorer, kuratorer, skolsköterskor 2. Filmvisning på skolan – klassrum eller aula 3. Uppföljning av personal med elever 4. Erbjuden föreläsare – Therese Eklund 5. Utvärdering - Fokusgrupper - 125 lärare, mentorer, kuratorer och skolsköterskor tog del av utbildningen under året - Ca 1 200 elever i årskurs 2 såg filmen Länge Leve Livet - Ca 400 elever i årskurs 2 lyssnade på Therese Eklunds föreläsning

Reflektion 2009-2010 - Majoriteten anser att budskapet/informationen behövs och är mycket bra. - Filmerna som finns att visa är starka och går hem hos eleverna. Bra med offer och förövarperspektiv - Kritik mot att filmerna även finns att tillgå på körskolor - Föreläsningen med Therese Eklund fick mycket högt betyg. Positivt med en tjej - Uppföljning har genomförts på samtliga skolor. Tre av fyra uppföljningar ha genomförts i enskilda klassrum. Den fjärde har genomförts i aula. - Bra diskussion och engagerade elever - Önskemål om att tips och förslag på argument lyfts upp tydligare - Kuratorer och skolsköterskor har funnits tillgängliga under filmvisningsdagen - Årskurs 2 bedöms vara rätt målgrupp - Grundupplägget är bra, men fler aktiviteter bör inte tillkomma anser eleverna

Vad finns det för material? Pedagogiskt material: Till dig som är pedagog, Pedagogiskt upplägg, Koppling till Kursplaner, Tema filmer  – om ansvar och konsekvenser. Nytt gymnasiematerial. Tema Etik & moral – vår attityd i förhållande till beteendet Tema Att informera och lära andra Tema Debattartiklar och insändare – alkohol och trafik Tema Trafik och alkohol Tema Läs- och skrivövning – Bok: ”Leva med döden” Faktaunderlag om alkohol och droger i trafiken Övningar Filmer Frågeställningar www.vv.se/ddd  

Steg 1 - Diskussion Vilka känslor väckte filmen Steg 1 - Diskussion Vilka känslor väckte filmen? - Diskutera filmens innehåll - Lämna utrymme för diskussioner - Finns det egna erfarenheter i klassummet? - Skulle du själv kunna köra efter att druckit alkohol? - Kan det hända dig? Någon annan du känner? Förslag på diskussionsfrågor: - Moral och Aspekt – Val – Handling - Konsekvens - Om alkohol, droger och trafik – Se dialogunderlag - Om konsekvenser – Se dialogunderlag - Vad kan du som individ göra? – Se dialogunderlag

Steg 1 – Konkreta frågor → Tänk dig att du precis som Petra eller någon annan i filmerna ”Länge Leve Livet” eller ”Farväl Lillebror”, drabbas av rattfylleri! - Hur skulle du reagera? - Hur skulle dina framtidsplaner påverkas? - Hur tror du att din omgivning skulle reagera? → Tänk dig att du hamnar i samma situation som Jakob i filmen Länge Leve Livet dvs att du kör ihjäl din bästa kompis på en midsommarfest. - Hur skulle det kännas efteråt tror du? - Hur många i din närhet skulle påverkas av det du gjort? - På vilket sätt skulle de påverkas? → Mer frågor och övningar hittar du i dialogunderlaget för viktiga samtal om alkohol, droger och trafik.

Steg 2: Fakta trafik Vad är rattfylleri/drograttfylleri? Enligt lagen innebär det att en person som kör ett motordrivet fordon har druckit så mycket alkohol att alkoholkoncentrationen i blodet är minst 0,2 promille i kroppen. Grovt rattfylleri innebär att en person har en alkoholkoncentration på minst 1,0 promille i kroppen. Drograttfylleri innebär att en person använt narkotika så att det under färden eller efter färden finns narkotiska ämnen kvar i blodet. Vilka kör rattfulla? Man kan säga att det rör sig om två kategorier av grupper i samhället. De som är alkoholberoende och lider av ett missbruk och dom som kör onyktra någon enstaka gång, det vill säga tillfällighetsrattfylleristen. Hit hör begreppet eftersupning. Majoriteten av dom som kör fulla är yngre män och medelålders män. Hur vanligt är det? Enligt NTF görs det mer än 12 500 resor med alkoholpåverkade eller drogpåverkade förare i Sverige, varje dag. I Jönköpings län är motsvarande siffra 550 resor per dag. Varje år dödas cirka 125 personer i alkohol och drogrelaterade olyckor. År 2009 blev cirka 800 personer av med körkortet i Jönköpings län på grund av rattfylleri. Var tredje tjej i gymnasiet i Jönköpings län har vid något tillfälle åkt med en berusad förare.

Kroppen och alkohol Hur påverkas kroppen Kroppen och alkohol Hur påverkas kroppen? Omdömet försämras Reaktionen försämras Synen försämras Koncentrationen försämras Koordinationen försämras Fotnot: Man tog inte körkort påverkad. Man blir inte pigg av alkohol, snarare slö och trött. Därför kan man många gånger känna en trötthetskänsla dagen efter. Vila ut ordentligt. Hur mycket är 0,2 promille? Det går inte att ge något generellt svar på den frågan. Variationerna är stora mellan individer och t om mellan olika tillfällen hos en och samma individ. Varför är det så?

Varför får man olika promillehalter Varför får man olika promillehalter? Hur mycket man väger Man eller kvinna Kroppsbyggnad Utvilad eller trött Kondition Infektion i kroppen Mängden man dricker Hur fort man dricker Hur mycket man ätit under dagen Var försvinner alkoholen? Alkoholen transporteras med blodet genom kroppen och renas genom levern. Hur lång tid det tar för levern att behandla alkoholen, som är ett cellgift, tar olika lång tid. Att bli helt nykter tar alltså olika lång tid. Chansa inte med tiden, utan ställ ditt fordon dagen efter.

Myter om alkohol och nykterhet… Du kan inte… Svettas bort alkoholen Kräkas bort alkoholen Äta fet mat och få bort alkoholen Kissa bort alkoholen (vätskedrivande innehåll) Du kan dock…. Känna dig bättre och piggare. Men. Alkoholen finns i blodet och nykterhetsprocessen tar tid. Så chansa ALDRIG. Alkoholen gör dig dessutom slöare och risken att du somnar vid ratten dagen efter är stor.

Steg 3: Vad kan du göra? - Planera din resa till festen – även hem – INNAN FESTEN - Ta avstånd från att köra full – Diskutera möjligt scenario innan du går på fest - Ta avstånd från att åka med onykter förare – ÄVEN OM DU KÄNNER FÖRAREN - Våga tipsa polisen – Du kan vara anonym 114 14 - Chansa inte dagen efter - Prata med varandra - Drick med förnuft Mer fakta: www.vv.se/ddd www.ntf.se/jonkoping www.lj.se/ung Kontakt NTF i Jönköpings län: daniel.qvarnstrom@ntf.se eller 036-16 25 51