Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Sveriges Trafikskolors Riksförbund

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Sveriges Trafikskolors Riksförbund"— Presentationens avskrift:

1 Sveriges Trafikskolors Riksförbund
Riskutbildning del 1 för behörighet B ServCheck® Februari 2010

2 Block 1. Bakgrundsfrågor
En kartläggning av de som deltagit i undersökningen Demografiskt noterar vi att lika många män som kvinnor har deltagit i undersökningen. Övervägande andel av de som medverkat är under 20 år. De allra flesta av de tillfrågade uppger att de har gått på trafikskola under sin körkortsutbildningen (77% uppger att de har gjort det under hela utbildningen och 18% att de delvis gjort det). Vidare noterar vi att de allra flesta även gått riskutbildningen på trafikskola. När det gäller själva riskutbildningen så kan det konstateras att övervägande andel, cirka fyra av fem tillfrågade, gått i en grupp med fler än 10 deltagare. De som säger att de gått riskutbildningen i mindre grupp har oftast gått den på annat ställe än på en trafikskola (exempelvis riskövningsplats eller företagscenter). Drygt tre av fyra gick riskutbildningen under dagtid medan var femte gick den under kvällstid.

3 Motsvarade riskutbildningen de tillfrågades förväntningar?
Block 2. Inställning Motsvarade riskutbildningen de tillfrågades förväntningar?

4 Faktiskt utfall! (sammanfattande betyg)
Block 2. Inställning Vilken var din inställning till riskutbildningen innan den startade, hur kände du inför utbildningen? Hur skulle du betygsätta riskutbildningen om du skulle ge ett sammanfattande betyg? Inställning! Faktiskt utfall! (sammanfattande betyg)

5 Block 2. Sammanfattning (Inställning)
Motsvarade riskutbildningen de tillfrågades förväntningar? – Ja (i stort sätt)! Tre av tio, i något större utsträckning kvinnorna och de äldre tillfrågade, uppger att de var positivt inställda till utbildningen innan den startade medan två av tio säger att de var negativt inställda. Bland de som var negativt inställda var det främst föreställningen om att det skulle bli en massa upprepningar från teoriboken som påverkade deras inställning (”Den kändes onödig eftersom allt finns i teoriboken”, ”Kändes onödigt, repetition”, ” Kändes onödigt när allt står i körkortsboken ”). Vidare nämnde en relativt stor andel av de som var negativt inställda att de tyckte det kändes dyrt att betala extra för en kurs som man redan ”visste allt om” (”Tyckte jag skulle lägga ut pengar på ingenting”, ”För hög kostnad, särskilt om man är ung, utan jobb och rika föräldrar”).

6 Trots att endast en tredjedel av de tillfrågade sade sig vara positivt inställda till kursen så är det intressant att notera är att en övervägande andel, efter avslutad utbildning, ger Riskettan ett bra betyg. Även om många ansåg att kursen tog upp sådant man redan visste upplevde majoriteten att kursen ändå berörde deltagarna enligt de öppna kommentarerna. Lärarnas engagemang och bra diskussioner är två saker som nämnts på plussidan och som bidragit till det höga betyget för utbildningen (”Han som utbildade gjorde det intressant, bra filmer och övningar”, ”Läraren var kanon och jag blev påverkad av innehållet”). Lärarens engagemang är något vi kommer tillbaka till under block 4 (Engagemang & Påverkan). Inställning! Sammanfattande betyg!

7 Block 2. Sammanfattning (Inställning)
I diagrammet nedan visas hur många som ger ett ”högre” respektive ”lägre” slutbetyg i jämförelse med vilken inställning/förväntning man hade på utbildningen innan den startade. Vi kan konstatera att större delen av de tillfrågade (94%) uppger att den inställning man hade innan utbildningen kvarstod eller överträffades. Endast 5% uppger att riskutbildningen var sämre än vad man förväntat sig.

8 Block 3. Ämnesområde Hur upplevdes balansen mellan de olika ämnesområdena? Var det något ämne som tog för mycket eller för lite plats under utbildningen?

9 Forts. Block 3. Ämnesområde
Var det något område som du tycker tog för stor plats i riskutbildningen? På samma sätt, var det något område som du tycker saknades eller fick för litet utrymme i riskutbildningen? Något område som tog för stor plats? Något område som tog för liten plats?

10 Block 3. Sammanfattning (Ämnesområde)
De ämnen som flest kommer ihåg och som anses varit särskilt intressanta är alkohol och droger följt av trötthet och rattfylleri. Alkohol och droger är ämnen som berör. Förutom att alkohol är ett ämne som anses särskilt intressant bland vissa är det även ett ämne som en del anser tog lite för stor plats i utbildningen. Bland de som anser att det fanns ämnen som istället behandlades i för liten utsträckning (7%) återfinns ämnet droger bland flera svar.

11 Block 4. Engagemang & Påverkan

12 Block 4. Engagemang & Påverkan
Hade ni aktiva och engagerade diskussioner i din grupp under kursen? Om ja; enligt din mening, vem var det som bidrog till detta? Aktiva och engagerade diskussioner? Om ja: vem bidrog till detta?

13 Forts. Block 4. Engagemang & Påverkan
Upplevde du att du blev känslomässigt berörd under riskutbildningen?

14 Forts. Block 4. Engagemang & Påverkan
Hur skulle du betygsätta läraren under riskutbildningen om du skulle ge ett sammanfattande betyg?

15 Forts. Block 4. Engagemang & Påverkan
Har din inställning till ämnen och områden som togs upp i riskutbildningen förändrats tack vare utbildningen?

16 Forts. Block 4. Engagemang & Påverkan
Känner du att du har haft någon nytta av riskutbildningen så här långt?

17 Forts. Block 4. Engagemang & Påverkan
Har du diskuterat något av innehållet i kursen med kompisar, familj eller bekanta efter utbildningen?

18 Forts. Block 4. Engagemang & Påverkan
Skulle du rekommendera någon som fått sitt körkort och inte gått riskutbildningen att gå den i efterhand?

19 Block 4. Sammanfattning (Engagemang & Påverkan)an)
Majoriteten av de tillfrågade (84%) anser att de hade aktiva och engagerande diskussioner under utbildningen, vilket enligt många uppskattats i hög grad. Bland de som givit riskutbildningen ett något sämre betyg noterar vi att graden aktiva och engagerade diskussioner är lägre vilket skulle kunna vara en tänkbar förklaring till det lägre betyget. Av de som haft aktiva och engagerande diskussioner uppgav en fjärdedel att det var läraren som bidrog till detta. Sju av tio ansåg att det var läraren tillsammans med eleverna som bidrog till de aktiva och engagerande diskussionerna. Lärarna får överlag mycket bra betyg av de tillfrågade och lärarnas insatser påverkar i hög grad omdömet av utbildningen. Deras engagemang och förmåga att lära ut/förklara är faktorer som många nämner som positivt enligt de öppna svaren.

20 Block 4. Sammanfattning (Engagemang & Påverkan)kan)
”Förklarade så man förstod, ville att alla skulle medverka i diskussionerna”, ”Han gjorde oss alla engagerade, bra pedagog”, ”De fick oss att engagera oss och diskutera och att koncentrera oss på de olika ämnena”. Cirka tre av fem uppger att de blev känslomässigt berörda av utbildningen. Bland kvinnorna är andelen ännu högre (70%). Cirka hälften av de tillfrågade uppger att deras inställning till de olika ämnena som tagits upp under riskutbildningen förändrats. Respondenternas inställning har förändrats i störst utsträckning bland de yngre tillfrågade. Hela Vidare anger fler än hälften att de haft nytta av utbildningen (”Är mer vaksam i trafiken och mer uppmärksam”, ” Jag tänker mig för mer och åker inte med fulla kompisar”, ”Det blev så pass tydligt att man inte ska köra när man druckit, även om det är en kort stäcka”). Cirka två av tre har diskuterat innehållet i kursen med vänner och/eller familj vilket är ett tydligt tecken på att kursen berör. De tillfrågade kvinnorna uppger i något större utsträckning att de efter utbildningen diskuterat innehållet. Drygt tre av fem (63%) skulle rekommendera andra som redan har körkort att gå utbildningen!


Ladda ner ppt "Sveriges Trafikskolors Riksförbund"

Liknande presentationer


Google-annonser