NTA i Karlshamns kommun. www.nta.kva.se Mer än 100 kommuner Introducerades 1997 i Linköpings kommun Syftar till att stimulera nyfikenhet och öka intresse.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Atomer och kemiska reaktioner
Ett utvecklingsarbete på Fårdala enhets förskolor Gunghästen, Pusslet
Kemi.
HOKUS POKUS I det här avsnittet ska vi lära oss mer om bl a vatten, temperatur, blandningar och lösningar Ord att lära sig: permanent, konservera, Celsius,
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Vad är naturvetenskap i förskolan?
Föräldramöte 12 september 2011
Matematik med föräldrar
Vetenskaplig Metod.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Biologi Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har.
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Revidering av indikatorn Bakgrund  Indikator  Självvärdering  Uppskattat – behov av förtydligande och förändring  Möjlighet och ansvar.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
VATTEN, VATTEN, BARA VANLIGT VATTEN
Ett program för undervisning i teknik och fysik
Förmågor & Centralt innehåll
Mattelektion då vi spelar spel och övar huvudräkning.
Naturvetenskapligt förhållningssätt
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Välkomna.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Syfte ”FramtidsFrön inspirerar pedagoger och annan
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
observation förutsägelser experiment förenklingar.
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
NO och Teknik- grupp. Uppdrag och visioner Inventera och samordna utvecklingsåtgärder i ett helhetsperspektiv Finna former för att väcka nyfikenhet för.
Dagens upplägg Kemiförsök
Vi upptäcker matematik på vägen...! Det vi gör med kroppen sätter sig i knoppen! Vi cyklar över bron, undrar vad som finns under bron.
Rosen hösten 2014 Vår vision:
Från vardagskunskap till vetenskap
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Tema Kär och galen.
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Läroplansnätverk förskola
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Skolutveckling på riktigt - ett formativt förhållningssätt i alla led.
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
KEMI VAD ÄR KEMI? NO år 7 Källängens skola KEMINS GRUNDER 1.
Inspirationsmaterial om... Material och förberedelser (ev säkerhet) Aktivitet - vad handlar det om Bild Begrepp, ord Vad behöver eleverna ha för erfarenheter.
Naturvetenskaplig undersökning
Rörelse och konstruktion
Urval presentation av Christel Persson avhandling ”Sfärernas symfoni i förändring?...”
Kemins karaktär och arbetssätt Hur skaffar vi oss kunskaper om verkligheten? Att baka bröd Hur beskrivs ett brödbak?
Mål, kunskapskrav och LGR-11
KEMINS HISTORIA OCH ARBETSSÄTT
Skolutveckling genom aktionsforskning
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Marie Norelius Kemiförsök Marie Norelius
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
KEMI Blandningar, lösningar och aggregationsformer
1 Lärande för hållbar utveckling inom NTA Gerd Bergman, utvecklingschef
Kemins karaktär och arbetssätt
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Syns inte men finns ändå
Kemins grunder från det lilla till det rena- klimatet!
DET-Uppgifter.
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Viggen veckobrev v. 4 Pedagoger: Mia, Jossan och Linda
Verksamhetsbeskrivning
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Presentationens avskrift:

NTA i Karlshamns kommun

Mer än 100 kommuner Introducerades 1997 i Linköpings kommun Syftar till att stimulera nyfikenhet och öka intresse för naturvetenskap och teknik film

kompetensutveckling handledningar kompletta materielsatser SKOLUTVECKLING

NTA-teman FörskolaÅk F-9 NO och teknikMatematik LuftJämföra och mäta (F-1)Kemiförsök (4-5) Banbrytande teknik (6-8) Mönster och algebra (4-6) VattenFast eller flytande (F-2)Rörelse och konstruktion (4-6) Ämnens egenskaper (7-9) Förändringar (F-2)Mäta tid (5-6) Balansera och väga (1- 2) Matens kemi (5-7) Jord (1-3)Flyta eller sjunka (5-7) Fjärilars liv (2-3)Papper (5-7) Från frö till frö (3-5)Magneter och motorer (6-7) Kretsar kring el (3-5)

Luft Vatten Fast eller flytande Förändringar Balansera och väga Jämföra och mäta Jord Fjärilars liv Från frö till frö Kretsar kring el Kemiförsök Matens kemi Rörelse och konstruktion Mönster och algebra Mäta tid Flyta eller sjunka Papper Magneter och motorer Banbrytande teknik Ämnens egenskaper

Ett elevaktivt, undersökande arbetssätt som startar i elevernas tankar, erfarenheter och kunskaper. Vad eftersträvar NTA? Argumentera Nyfikenhet Lösa problem Upptäckarglädje Se mönster och strukturer Se samband Från praktik till teoretiska modeller Ta ställning Pröva hypoteser Observera

• Koppling till tidigare kunskaper och erfarenheter • Uppdrag • Förutsägelse • Planering • Undersökningar • Utbyte av erfarenheter, slutsatser Dokumentation Samtal - Diskussion Arbetssätt i ett tema