Folkmusik som samtidskultur

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pragmatik Funktionellt perspektiv - studiet av språket i kontexten
Advertisements

Det goda samtalet Lena Fritzén 21 maj 2013
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Sätt kryss vid ett av följande alternativ:
Ackord på piano.
Men det här är väl ingenting nytt?
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Perspektiv på IT-system!
Det behavioristiska perspektivet
Kort genomgång och repetitionsövningar Vad ska du kunna vid avsnittsavslutet?
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Slang, svordomar och ungdomsspråk
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Att läsa och studera.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Musik & kommunikation 50p.
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Att berätta sin berättelse
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Kända berättande verk samt ord och begrepp som används i analys.
Historiebruk.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Presentation av gipsmask-gör en snygg presentation av din mask
En reviderad läroplan för förskolan
Vägledning och studentrekrytering Via sociala medier Martin Holmberg Uppsala universitet.
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Perspektiv på arkitektur
Samma fast olika eller olika fast samma?
Verksamhetsnyttig information och kommunikation
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Människan – x:et i skapelsens ekvation Människan är genetiskt relativt oprogrammerad i jämförelse med andra arter. Människan är genetiskt relativt oprogrammerad.
Lund Studentlitteratur
Ledning och förståelse
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
Torka alltid tårar med handen. - om ett gott bemötande.
Personlig assistans ur ett sociologiskt perspektiv Forskningsledare Antti Teittinen Förbundet Utvecklingsstörning.
Sociologi.
”Om vi bara hade fler svenskar” - Om skolpolitik, etnicitet och segregation bland ungdomar med migrationsbakgrund i svenska storstäder Sociologiska institutionen.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Klassicismen
Hur vill du att vi arbetar med dessa uppgifter?
ARBETSRO I SKOLAN S:t Pers skola, december 2010
Musikhistoria åk 8 Betygskriterier.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
KUNSKAPSKRAV I 6:AN Musikämnet.
Centrala begrepp i musiken
Mattias ”Stafen” Englin 2014
UPPGIFT: ATT TÄNKA PÅ: Ni ska med hjälp av Musikvideo1, 2 eller ljudinstallation skapa en trailer utifrån valda tekniker under året. Arbeta i grupp två.
Stumfilm åk 7.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Vem är Benny. Vem är Benny Uppgift: Läs texten Vem är ”Benny”? Hur ska ni förstå Benny? Försök förklara hans handlingar utifrån berättelsen? Hur reagerar.
Idrottspsykologi.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Arvet från Afrika.
Matematisk statistik och signal-behandling - ESS011 Föreläsning 3 Igor Rychlik 2015 (baserat på föreläsningar av Jesper Rydén)
Folkmusik som populärkultur Introduktion av centrala begrepp och perspektiv.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
KULTUR Som struktur. VAD ÄR KULTUR? Kultur: en sammansättning av normer, värderingar, traditioner, föreställningar som håller samman en viss grupp. Två.
Livsåskådning Wilhelm Kardemark doktorand. Livsåskådningsvetenskap Vad studerar man inom den vetenskapen? Vad folk tror på Samtida religiösa uttryck Hur.
Coaching.
Politiskt deltagande Sammanfattning.
Vad betyder Social Kompetens
Presentationens avskrift:

Folkmusik som samtidskultur Folkmusik som populärkultur Revival som stilskapande process

Revival Revitalisering Pånyttfödande Återupptäckande Aktualiserande Återskapande Rekonstruktion

Revival som stilskapande process Stil som konstruktion och rekonstruktion

Folkmusik som populärkultur Kommersiell genomslagskraft Relevans och tillknytning till en grupp Musik och identitetskonstruktion – avgränsning, resocialisering och fiendebilder Revival Förebilder och popularisering Symbolisk transformation – exotisering och omtolkning av stilistiska släktskap

Folkmusik som samtidskultur Folkmusik som folkets musik vs. folkmusik som en intresse- och idégemenskap bland specialintresserade. Ingen musikform existerar isolerad från omgivningen och stilförhandlingar i samtiden sker dialogiskt. Förhållandet mellan olika genrer, stilar och substilar utgör därför ett sociologiskt givet grundlag för dessa förhandlingar. Alltså, olika genrer, stilar och substilar definieras i förhållande till varandra. Detta kan lika gärna leda till att gränser mellan stilar förstärks som att de blir otydligare. Musikalisk förtolkning, upplevelse och utövning sker med utgångspunkt i en förståelsehorisont som är förankrad i samtiden. Potentialen av uttryck och mening i en musikform är betingad av det historiska ögonblicket. Systemet av musikaliska och utommusikaliska referenser och tolkningsförutsättningar skapas och upprätthålls genom mellanmänsklig kommunikation här och nu. Hur vi tolkar ett musikuttryck påverkas av våra samlade erfarenheter. Vi kan alltså inte räkna med att höra det samma som våra föregångare. Det ”exotiska” i en historisk musikform är därför en konstruktion som bygger på kategorier som hör hemma i vår egen historiska situation. När vi lyssnar på, analyserar och försöker rekonstruera musik från en annan tid, så gör vi det med förutsättningar som gör den till samtidsmusik.

Stil som konstruktion och rekonstruktion Urvalsmekanismer Konsolidering, auktorisering och esteticering “Highlighting” Renodling av vissa stilparametrar - urskiljning av stilmarkörer Ideologisk, politisk, musikalisk-stilmässig positionering och polarisering. Revival – förebilder och modeller – konsolidering

Differentiering av stilparametrar Rytmik (asymmetri, synkoperingar, accentueringsmönster, variabilitet i timingmönster, frirytmisk vs. metrisk struktur) Tonalitet (tempererad vs. otempererad skala, variabilitet och improvisation vs. regelstyrd intonation) Ornamentik (rytmisk/perkussiv vs. melodisk ornamentik, instrumentidiomatisk anpassning, standardisering) Melodi-/tonmaterial och harmonik (modalitet vs. (funktions-)harmonisk uppbyggning, öppna (utan dur-/mollters) vs. harmoniska ackord) Instrument-/röstbehandling (klang, nasalitet, register, volym/dynamik, vibrato osv.)

Stilmarkörer Skapas genom en process där det sätts fokus på vissa uttrycksparametrar som kan associeras med en bestämd musikstil. Fungerar som identifikationsmärken som skiljer besläktade stiluttryck från varandra. Kan fungera som viktiga orienteringspunkter för den enskilde musikern i bemärkelsen vilka musikaliska ”språkdrag” som tillägnas, utnyttjas och kommuniceras som markörer för stiltillhörighet. Som fenomen kan stilmarkörer bidra till att förstärka gränser mellan olika stiluttryck genom att fungera relationellt/kontrastivt. Är förbundna med en negativ stildefinition. Bidrar till och förutsätter differentiering av uttrycksparametrar (melodi, rytm, tonbildning, ornamentering etc.). Processen är historiskt bestämd genom att den bara kan förekomma i en musikkulturell kontext där stildistinktioner är viktiga.

Perspektiv på stilutveckling Stiländring som en kontinuerligt fortgående förhandling i spänningsfältet mellan det vedertagna och det gränssprängande. D.v.s. mellan det som är nedfällt i en slags commonsense-förståelse och det som är i färd med att etablera sig (eller förkastas) som en del av stilens uttrycksrepertoar.

Musikexempel 3:e och 4:e föreläsning Hedningarna – ”Viktorin”, polska (från Kaksi) Hedningarna – ”Polska efter Omas Ludvig” (från Kaksi) Hedningarna – ”Kaivonkansi” (från Kaksi) Olav Moe – ”Halling efter Jørn Hilme” (från Hardingfelespel frå Vestre Slidre) Spak Olof Svensson – polska/springlekpotpurri (inspelat på vaxrulle 1923) Kalle Almlöf & Anders Rosén – ”Springlek efter Troskari Mats” (från Troskarilekar) Zara Helje & Mattias Helje – ”Andra halvan”, springlek (live från Bingsjöstämman) Ola Bäckström, Stefan Ekedahl & Björn Tollin – ”Balkanpolskan” (från Ola Bäckström) Groupa – ”Springlek” (från Lavalek) Unni Boksasp & Henning Sommero – ”Kom hit mine venner som lyster at høre” (från Songar frå Havdal) Dervish – reels (från http://youtube.com/watch?v=tNhso4Ir8Lw&feature=related) Dervish (Cathy jordan vocal) – “The Banks of Sweet Vildee” (från Midsummer's Night) Ola Bäckström och Hans Röjås – ”Peacock’s Feather”, reinlender/schottis (från Ola Bäckström) Frankie Gavin och Alec Finn – ”Peacock’s Feather”, hornpipe (från Frankie Gavin och Alec Finn) Hedningarna – ”Polska efter Kings Selma” (från Kaksi)