LinCS – The Linnaeus Centre for Research on Learning, Interaction and Mediated Communication in Contemporary Society Att studera lärande, tänkande och.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Multikulturella aspekter på apoteksverksamhet Är detta något vi bör forska om och i så fall hur? SIG Samhällsfarmaci Tobias Renberg Sofia Kälvemark.
Advertisements

KANDIDATUPPSATS.
UNECE-strategin UNECE – United Nations Economic Commission for Europé UNECE-strategin för utbildning för hållbar utveckling - Environmental.
Den vetenskapliga(?) psykologin
Lärande och utveckling i ett sociokulturellt perspektiv Roger Säljö
ENTREPRENÖRSKAP I ETABLERADE FÖRETAG EN NÖDVÄNDIGHET FÖR ÖVERLEVNAD
Varför Verksamhetsteori i MDI?
Organisering Daniel Nylén. IT & organisationsförändring Hur ser sambandet mellan IT och organisationsförändring ut? Olika svar beroende vem vi frågar.
Lösningsfokuserat arbetssätt
Språkteknologisk forskning och utveckling (HT 2007)
Epikuréerna, hedonism och döden
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Metod i teori & praktik Daniel Nylén. Historik Stradis (1979) SSADM (1981) SSM (1966)RUP (1998) Ethics (1985) Agile (2001)
Stoicism: En filosofi för svåra tider
Ledning och förståelse
Uppsatsförslag Åsa-Karin Engstrand, docent Företagsekonomi
 SLIM-forskarskolan – språk och lärande i mångfaldsperspektiv  Ingår i lärarlyftet, en satsning på fortbildning och forskarutbildning för lärare.  Licenciatexamen.
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap initierar och finansierar grundläggande och behovsstyrd forskning för.
Språk och interkulturell kommunikation
Helena Lindgren 1 De 5 principerna om igen... Verksamhet riktar sig mot ett objekt som ska förändras Verktyg som medierar aktivitet Dynamisk.
Lärande och utveckling i ett sociokulturellt perspektiv Roger Säljö
Kommunikation och samspel
Mobila tjänster för kroppslig och känslomässig reflektion 1 Tove Jaensson.
Lärande, kommunikation och IT
Klassiker, plattformen för dagens OT Välkommen till kursens första föreläsning med Gunilla.
Prevention i befolkning Diagnos Recidiv/generalisering Avlida i cancer Försämring Frisk Leva med cancer Symtom hos individ Frisk.
Mötesplats inför framtiden, 2007 Aktuell forskning vid Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan, Högskolan.
Ulf P Andersson Miljösamordnare, Göteborgs universitet Seminarium med japanska gäster
Carolyn Marvin, When old technologies were new: Thinking about electric communication in the late nineteenth century (1988) nya teknologier, nya medier.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Praxis och professionell utveckling Göteborgs universitet 4-5 oktober 2007 Petri Salo, Tammerfors universitet, Finland Pedagogisk praxis.
Systemdesign som process
Masterprogram i intersektionalitet ÅR 1 ÅR 2 UPPSATS (INLEDANDE FAS) GENUS VALBARA KURSER/ SPECIALLITTERATUR SJÄLVBILDS- KONSTRUKTIONER TEORETISKA PERSPEKTIV.
Hållbart Nyföretagande/ CSR som värdegrund 14:15-16:50.
Innehållsanalys Kvantitativ Kvalitativ.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Helena Lindgren 1 Projektspecifikation LÄS DEN NOGA FLER ÄN EN GÅNG.
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Verksamhetsteorin Källor:
Skriv en kort uppsats med rubriken
Genus, vetenskap och Peer Review. Begrepp ● Nepotism ● Metaforer ● Värderingar och observationer.
© Gunnar Wettergren1 IV1021 Project models Gunnar Wettergren
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Professionsutveckling - förändring genom iterativa cykler av planering, undervisning, analys, ny planering …. ” Lärare och forskare som kunskapsbyggare.
Distribuerad Kognition DCOG. Bakgrund  Mitten-slutet av 80-talet  UC San Diego  Edwin Hutchins, (James Hollan, David Kirsh)  !Lokaliserad individuell.
1-1 Copyright © 2009 Pearson Education, Inc. Publishing as Pearson Addison-Wesley 1-1 Programmering 7.5 hp Programmering är... creativ, fascinerande, roligt,
Hur agerar man för att delta i SiS programmet? Exemplet Universitets TV Vetenskap i samhället VR Vinnova 6 okt 2009.
Demokrati Representativ demokrati – rösträtt, val som höjdpunkt. Deliberativ demokrati – kommunikativa processer, kollektiv beslutfattning.
Funktionshinderforskning Föreläsning 10 februari 2011, SQ1135, Fysiskt funktionshinder och långtidssjukdom – livsvillkor och sociala sammanhang.
BARNPERSPEKTIV OCH BARNS PERSPEKTIV - Några barnkulturella tankar och nyckelbegrepp.
Vad är problemet? Ämnet idrott och hälsa är ett aktivitetsämne som befinner sig i en tävlings- och rangordningslogik (Larsson & Redelius, 2008). Fokus.
Social innovation kräver en ny typ av ledarskap (?!)
Tennis as they see it Research on attitudes to tennis of junior tennis players through gender perspective.
Utmaningar i interkulturell distansutbildning
Situerat aktivitetssystem 2
En kort introduktion Göran Brante
Artefakter och scenarios
Teorier och Principer bakom ”good practice” vid livsstilsförändring
Etnografi som ansats:   För att studera inkluderande utbildning eller inklusiveutbildning som studie objekt.
Strategic Sustainable Development
Situated action ”Plans and Situated Actions – The Problem of Human -Machine Communication” - Lucy A. Suchman etnometodolog ”Varje utförande av aktivitet.
Kommunikation och social förändring Ht 2010
Funktionshinder och rehabilitering
The director of education and Research-Based Education
ATEE 2018 – Att stödja innovation i lärarutbildningen
The Swedish MSP process “The future we want” Better together
Språkutvecklande undervisningsstrategier i SVA-undervisningen
Presentationens avskrift:

LinCS – The Linnaeus Centre for Research on Learning, Interaction and Mediated Communication in Contemporary Society Att studera lärande, tänkande och interaktion i ett sociokulturellt perspektiv: metodiska överväganden och att konstituera sitt forskningsobjekt Roger Säljö

Viktiga utgångspunkter Facts are theory laden Det finns inget neutralt observationsspråk Analysobjekt (object of inquiry/unit of analysis) och beskrivningsnivå som forskarens (och traditionens) val och konstruktion Den mest centrala komponenten i forskningsprocessen i empirisk forskning Att åstadkomma korrespondens mellan teori, unit of analysis och genomförd analys

Forskningstraditioner vid studiet av lärande Empiricism Rationalism (nativism)

… an alternative to …. Empiricist traditions Rationalist traditions (nativism) Associationism Reflexology ’behaviourism’ Cognitivism Information processing Piagetian constructivism

Socio-cultural perspectives Empiricism Rationalism Socio-cultural perspectives Wittgensteinian perspectives on language/communication Pragmatism/Dialogism Ecological psychology Fenomenologiska perspektiv

Val av forskningsobjekt Forskningsobjektet (the object of inquiry/level of description) är alltid forskarens (och teorins) konstruktion Det sociokulturella som ett perspektiv snarare än en strikt teori Metoden följer inte direkt av perspektivet, men ….

Språk (och kommunikation) som aktivitet, som handlling och arbete Semiotisk mediering Språk (och kommunikation) som aktivitet, som handlling och arbete Språkanvändning och tänkande som en enhet, två sidor av samma mynt When I think in language, there aren’t ’meanings’ going through my mind in addition to the verbal expressions; the language is itself the vehicle of thought (Wittgenstein, 1953, § 329) L. as sign-vehicle, naming-named (Dewey) Språk som konstitutivt för mänskliga handlingar Sociogenes

Syn på Tänkande/språk Språk/kommunikation/interaktion Individ/kollektiv Sociala handlingars som situerade i sociala praktiker (social handling) Materiella artefakter/materiell kultur

Utgångspunkt för analysobjekt Språk som representation (bildteori) Föreställningar, kognitiva processer ”Things ontology” Språk som praxis (dvs kommunikation) Interaktion som baseline Språk som konstitutivt

’Turns’ in the social sciences The linguistic turn When I think in language, there aren’t ’meanings’ going through my mind in addition to the verbal expressions: the language is itself the vehicle of thought. Wittgenstein, 1953, § 329. The discursive turn The dialogical turn

Val av forskningsobjekt Forskningsobjektet (the object of inquiry/level of description/unit of analysis) är alltid forskarens (och teorins) konstruktion Det sociokulturella som ett perspektiv snarare än en strikt teori Metoden följer inte direkt av perspektivet, men ….

Forskningsobjekt i en sociokulturell tradition Tool mediated action Semiotisk mediering Kommunikation som ’primär’ ’Objektifiering’/’externalisering’ av mänskliga erfarenheter i materiella objekt Kunskapers sociogenes

Lärande … blir i denna tradition en fråga om hur man approprierar medierande redskap och lär sig använda dem i olika praktiker Lärande som ”emergent”

Materialitet

Research approach/method Object of inquiry When studying humans, you always study development/transformations Level of description

Activities (Activity systems) Social Action Operations

Konsekvenser av perspektivet Situerad handling Definition av en social praktik Större krav på deskription Deltagarperspektiv

Den sociokulturella traditionen Beskrivningsnivå/analysobjekt Social praktik: a) individer (med agency) b) redskap (fysiska och diskursiva) c) ”kontextualiseringar” (situatedness)