Andreas Ryve & Cecilia Vestman

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
2-årigt samverkansprojekt
Advertisements

Samhällskontraktet – struktur för samverkan i Mälardalen
Dorota Lembrér Licentiand
Dolda kunskaper avslutande möte
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Varför fokus på nyanlända just nu
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Från idé till lönsamt företag. 2. Från idé till lönsamt företag 3. Definitionen av Mentorskap för ALMI •Mentorskap är en ömsesidig relation där båda.
Närvaro!!.
MKL, Mälardalens Kompetenscentrum för Lärande
Välkommen till Forskarhjälpen 2013! Medicinjakten Guldjakten Soljakten.
PRYO, PRAO, Miljöpraktik, APU, APL, LPA, LIA
Lorraine Monroe, lärare skolledare och utbildare
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
En sammanhållen etableringskedja
Mälardalens högskola Det här är.
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
The big 5 1.
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Hej och välkomna!.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
1. Hur ökar vi det interna engagemanget och delaktigheten? Utvecklingsområde: öka engagemanget och delaktigheten hos medarbetarna.
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Mälardalens kompetenscentrum för Hälsa och Välfärd MKHV
Föräldraråd
MDH – den samverkande högskolan
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
VARFÖR UTVÄRDERINGSVERKSTAD? GENOMFÖRANDE AV UTVÄRDERINGSVERKSTAD TEORI (SYN PÅ MÄNNISKAN) NATIONELLT INTERNATIONELLT LAILA NIKLASSON MDH Utvärderingsverkstäder.
Läslyftet det senaste nuläget.
Underleverantör väljer framtid Mälardalen Industrial Technology Center
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Läroplansträff Välkomna!.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
ÅRJÄNGS KOMMUN Sunne kommun Creare Vivere Finansierat av Europeiska socialfonden.
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Ewa Wäckelgård (progr.dir.) Mathias Cehlin (bitr. progr.dir.)
Agenda myndighetsmötet 21 mars
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Kommunerna + högskolan = sant Samhällskontraktet Avtal om fördjupad samverkan Avtalstid 4 år: Tre parter: Eskilstuna, Västerås, MDH Gemensam.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Att vara professionell
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
From Great To Excellent
Verksamhetsplan FSV 2016.
Skolutveckling tillsammans, Topp
Presentationens avskrift:

Andreas Ryve & Cecilia Vestman Skolutveckling bortom de små projekten – utmaningar för en ny forskarskola i matematikdidaktik Växjökonferensen 26 januari 2012 Andreas Ryve, professor matematikdidaktik Cecilia Vestman, processledare Samhällskontraktet Andreas Ryve & Cecilia Vestman

Andreas Ryve & Cecilia Vestman Dagens seminarium MDH – den samproducerande högskolan Klassrummet – Varje lektion är viktig! Vad finns kvar när projektet är slut? Andreas Ryve & Cecilia Vestman

Andreas Ryve & Cecilia Vestman Högskolan i siffror 1977 grundas Mälardalens högskola (MDH) 30 utbildningsprogram 20 påbyggnadsutbildningar 12 internationella magisterutbildningar 10 forskningsutbildningsämnen 1 000 anställda 60 professorer 150 aktiva forskarstuderande vid MDH 13 000 studenter 3 milj. invånare i den expansiva Mälardalsregionen Västerås Eskilstuna Andreas Ryve & Cecilia Vestman

Vision: Ett starkt MDH – den samproducerande högskolan Andreas Ryve & Cecilia Vestman

Samverkan driver kvalitet Högskolans forskare får tillgång till skarpa projekt direkt i verksamheten hos kommuner, landsting eller företag Lärarutbildningen stärks genom stabil forskningsbas och bra VFU Utbildning som leder till jobb – dvs. matchning mellan utbildning och arbetsmarknad Bättre vetenskapliga publikationer Industridoktorander/ kommundoktorander/gränsgångare Ex-jobb, mentorer, praktikplatser för våra studenter Andreas Ryve & Cecilia Vestman

Skola, omsorg och framtidens arbetskraft – för regionens bästa! Ett exempel: Samhällskontraktet Skola, omsorg och framtidens arbetskraft – för regionens bästa! Avtal om fördjupad samverkan offentlig sektor Tre parter: Eskilstuna, Västerås och MDH Avtalstid 4 år: 2009-2012 Gemensam plattform Professionalisera och effektivisera samverkan Tillsammans mot gemensamma mål Medel från kommunerna 40 Mkr Offentliga sektor och MDH: Samhällskontraktets vision är att Eskilstuna och Västerås är en stark region som skapar värde för individer, organisationer och företag genom ett aktivt lärande i ett innovativt, förtroendefullt samspel. Samhällskontraktets roller MOTOR – att initiera och driva egna projekt och aktiviteter MÄKLARE – att vara en länk mellan högskolan och omvärlden MÖTESPLATS – att skapa arenor för möten mellan forskning och praktik (ordna seminarier, konferenser och events) MODELLER – att utveckla former och modeller för samverkan, för att öka kunskapen om hur vi kan arbeta tillsammans. Fyra sektorsgrupper hittills Utbildning Äldreomsorg och socialt arbete Morgondagens studenter och arbetskraft Hållbar stadsutveckling Andreas Ryve & Cecilia Vestman

Pär Eriksson Kommundirektör, Eskilstuna kommun ”Samhällskontraktet öppnar dörrar och vi ges möjlighet att ta del av; vad är det nya, vad säger vetenskapen? Som jag ser det är det en bred kompetensutveckling, där många hundra personer kommer höja sin kunskapsnivå och vidga sitt synsätt. Något som kommer hela kommunen till nytta.” Andreas Ryve & Cecilia Vestman

Mälardalens Kompetenscentrum för Lärande - MKL Målet är att ge alla barn och unga förutsättningar att nå skolans mål och sin egen fulla potential! Särskild satsning på matematik genom Räkna med Västerås. Fyra verksamhetsdelar: Skolutveckling Forskning och forskarutbildning Kompetensutveckling Kompetensförsörjning Andreas Ryve & Cecilia Vestman

Med MKL vill vi bidra till… Stärkt lärarutbildning med examensrättigheter för hela skolområdet Tydlig verksamhetsinriktning på lärarutbildning Starka forskningsmiljöer, vetenskapliga publikationer inom pedagogisk och didaktisk forskning Professionellt samverkansarbete, genom användning av modeller och metoder med vetenskaplig grund Stärkt rektorsutbildning MDH Fler behöriga lärare undervisar Attraktiva arbetsgivare med karriärutveckling kopplad till forskning, t.ex. lektorstjänster Mätbara resultatförbättringar för elever Utveckling av den pedagogiska praktiken på vetenskaplig grund Höjd kompetens bland rektorer och andra personer i ledningsposition Kommunerna MDH stärker sin position regionalt bland de som söker lärarutbildning MDH försörjer regionen med lärare Hög avkastning på ansökningar om externa medel Flera kommuner klättrar i rankinglistor Insatser för breddad rekrytering ger mångfald bland lärarstuderande Regionen MÅL: Att alla barn ges förut-sättning att nå skolans mål och sin fulla potential! Andreas Ryve & Cecilia Vestman

Samproduktion med kommuner – ”Varje lektion är viktig” Andreas Ryve & Cecilia Vestman

Upplägg på fortsättning av presentationen Andreas Ryve Bottom-Up: Från kunskapsmål och klassrum till styrgrupp och forskarskola Inbyggd iteration i projekten Från gedigen vetenskaplig grund till ok vetenskaplig grund Andreas Ryve & Cecilia Vestman

Kunskap och klassrummet Elever skall ges möjligheter att utveckla många olika typer av matematiska förmågor (jmf. Styrdokument) Undervisning skall anpassas till enskilda elever med olika behov och förutsättningar (jmf. IUP) All forskning visar att det för de flesta elever är omöjligt att själv utveckla de matematiska förmågorna. Andreas Ryve & Cecilia Vestman

”Nivåer” på klassrumsundervisning Etablera rutiner så att elever och lärare utnyttjar varje lektion: kommer i tid, har med sig rätt saker… Fokus på matematik Läraren presenterar matematik. Diskutera algoritmer och begrepp i helklass Diskussion av problem och matematiska resonemang. Jämföra och diskutera rika problem utifrån många matematiska aspekter. Andreas Ryve & Cecilia Vestman

Rik matematikundervisning Lisa ska köpa lösglass i kulor och kan välja på fyra olika smaker. Hon vill ha två glasskulor. På hur många olika sätt kan hon välja sin glass? Hitta på ett eget liknande problem. Lös det. Andreas Ryve & Cecilia Vestman

Strategier, representationsformer och matematiska områden Strategier: (o)systematiskt letande; enklare fall Representationsformer: Konkret material; grafiskt; aritmetiskt; algebraiskt Andreas Ryve & Cecilia Vestman

Strategier, representationsformer och matematiska områden Upptäcka mönster: (1+2+3…) som ger en aritmetisk talföljd och sätt att räkna ut dess summa Rekursionsformel: 𝑆 𝑛+1 = 𝑆 𝑛 +n Generella fallet: 𝑛 𝑘 Andreas Ryve & Cecilia Vestman

Effektiv kompetensutveckling Återkommande träffar under längre tid Kollegialt lärande Fokus på vardagsfrågor och problem hos aktören Fokus kring praktiknära verktyg (matematiska problem, routines of practice,..) Inspel av kunnig person som kan fördjupa och ge nya perspektiv på praktiken Andreas Ryve & Cecilia Vestman

Tänkbara teman för kompetensutveckling Konstruktion av ,och perspektiv på, utförliga årsplaneringar för undervisning. Välja och använda läroböcker för planering och undervisning Formativ bedömning för undervisning Lektionsplaneringar Rika matematiska problem Andreas Ryve & Cecilia Vestman

Andreas Ryve & Cecilia Vestman Rektorer Återkommande träffar med dem två gånger per termin. Planera kompetensutvecklingsdagar Kontrakt att lärare får tid att delta Organisation av kollegialt lärande – fasta nätverk Garantera att elever får undervisning Rutiner för elevers frånvaro Andreas Ryve & Cecilia Vestman

Hur når vi ända ut till klassrummet? Fokusskolor Jobba med och genom matematikutv., mentorer och ämnesansvariga Seniora forskare och doktorander får ansvar för 3 skolor var i ”Räkna med Västerås”. Andreas Ryve & Cecilia Vestman

Taxonomi för policyimplementering New positions Learning events (ongoing intentional learning events, discrete intentional learning events, and incidental learning events) New organizational routines New tools Andreas Ryve & Cecilia Vestman

Vad är viktigt gällande styrgrupper? ”Räkna med Västerås”: Verksamhetschef, MDH, Staben, Näringslivet, MKL. Referensgrupp Hur styr styrgruppen? Andreas Ryve & Cecilia Vestman

Andreas Ryve & Cecilia Vestman Vad finns kvar när projekten är slut? Vad består en lösning till problemet av? Kompetens Tools – Verktyg (Guide för konstruktion av årsplanering, …) Rutiner (årsplanering i aug., begreppsliga helklassdiskussioner varje vecka, resultatdiskussion med rektor) Positioner (Ämnesansvarig, mentor,…) Organisatoriska lösningar (Styrgrupp, ansvarig för fortsatt kompetensutv., …) Andreas Ryve & Cecilia Vestman

Samproduktionsmodeller Seniora forskare i skolor Seniora forskare i styrgrupper (+ observationsstudier) Kommunlicentiander i utvecklings- och forskningsprojekt (cf. Forskarskolan) Magisterstudier Kompetensutvecklingskurser inom t ex lärarlyft Andreas Ryve & Cecilia Vestman

Utgångspunkter för forskarskolan Doktorand jobbar inom större projekt Avhandling baserad på ett kombinerat forsknings- och utvecklingsprojekt Doktorand jobbar tillsammans med hela kommunen. Vad kommer licentianden tillbaks till? Andreas Ryve & Cecilia Vestman

Andreas Ryve & Cecilia Vestman Avslutning ”Varje lektion är viktig” Utveckla kompetenser, verktyg, rutiner, positioner, och organisation för att det ska bli mer och bättre undervisning. Arbeta på olika sätt med olika kommuner. Doktorander engagerade i större forsknings- och utvecklingsprojekt. Andreas Ryve & Cecilia Vestman

Välkommen att kontakta oss! Andreas Ryve, 021-101508, andreas.ryve@mdh.se Cecilia Vestman, 016-155108, cecilia.vestman@mdh.se www.mdh.se www.samhallskontraktet.se Andreas Ryve & Cecilia Vestman