Benchmarking av pedagogiska utvecklingsenheter Universitetspedagogiskt centrum, Mona Fjellström.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Varför fokus på nyanlända just nu
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Exempel utifrån ett antal målområden
Ett öppet arbetsliv!- Handisams arbete med arbetsmarknadsinsatser
Policy för miljö och hållbar utveckling
Högskoleförberedelse
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
Egna reflektioner efter kvalitetsutvärderingen inom ingenjörs- och teknikvetenskap Anders Haraldsson Ordförande klustret Data-IT-Medieteknik
- Ett kvalitetssäkringsinstrument. Varför då då? Ökad internationalisering Högre krav på transparens Autonomisering – uttalat ansvar Gemensam standard.
Processorienterat förbättringsarbete
Göteborgs universitet förnyas
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
VAD ÄR ETT LYCKAT UTVECKLINGSARBETE?
Tillgänglighets- uppdraget
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Nationellt centrum för flexibelt lärande, CFL CFL är en statlig myndighet med uppgift att främja livslångt lärande för alla, genom att stärka och stimulera.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Att tillsammans påverka!
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Gymnasie & Vuxenutbildning
Verksamhetsplanering 2012 IPKs vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Auditeringsmodellen för Ole Karlsson
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering – vad, vem, varför? Sara Karlsson, kvalitetssamordnare KTH.
Integrerad Missbruks Mottagning Ludvika Smedjebacken
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Göteborgs universitet förnyas – implementering av organisationsarbetet
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
I det nationella materialet kan vi urskilja tre olika nivåer på arbetet att förbättra högskoleutbildningarna.
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Strategiska perspektiv på verksamheten
RED10 Research Evaluation for Development 2010 RED10 | Susanne Holmgren och Gustav Bertilsson Uleberg Institutionernas självvärderingar inom.
Projektet Bättre psykosvård Sammanfattning. Projektet bättre psykosvård Projektstart november 2011 Uppdrag: stötta enheter i landet som jobbar med psykosvård.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Kvalitetsarbetet vid BTH
Implementering Mårten Åhström 30 september 2015
Utvärderingsmatris för en kunskapsbaserad bedömning Två utvärderingsmatriser har tagits fram i samarbete med SIQ, Nationella rådet för strokevård och ett.
Vägledning - 7 steg för en lyckad genomförande av LIKA socialtjänst
Vägledning - 7 steg för ett lyckat genomförande av LIKA socialtjänst
”Projects are about People”
Välkommen till studentdagen 2016
HANDLINGSPLAN och Verksamhetsplan gemensamma förvaltningen
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Kvalitet i stödverksamheten Lunds universitet
UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
ArtDatabanken Till styrmodell .
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Bakgrund Lagen 2006: ”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling…” Regeringsuppdrag i början av 2016 Valde att göra den till en tematisk.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Benchmarking av pedagogiska utvecklingsenheter Universitetspedagogiskt centrum, Mona Fjellström

Bakgrund • Arbetsgrupper • ICED juni 2010 i Barcelona • Denise Chalmers, CADAD och University of Western Australia, presenterade modell • Enheterna vid Stockholms, Umeå och Uppsala universitet genomfört benchmarking

Varför benchmarking? • Bidra till lärosätets strategiska utveckling • Genomlysning av den egna verksamheten • Synliggöra goda exempel • Dialog för lärande internt/externt • Ledningsdialog • Grund för kvalitetsutveckling

• Modellguide • PDF-dokument • Processbeskrivning • Mallar •

Benchmarkmodellen • 8 verksamhetsområden (Domains) • Målsättningar (Good practice descriptors) • Granskning på tre nivåer (Levels of practice) • Beskrivning av nuvarande verksamhet (1-2 år) • Stödjas av underlag (Evidence) • Bedömning i femgradig skala • Utvecklings- mer än granskningsperspektiv

Verksamhetsområden 1.Strategi, policy och ledning 2.Kvalitetsutveckling av utbildning (utvärdering) 3.Scholarship i högskolepedagogik 4.Högskolepedagogisk kompetensutveckling 5.Poänggivande utbildning 6.Program-/kursutveckling 7.Konsultativt stöd/nätverk 8.Enhetens effektivitet

Verksamhetsområden & delområden valda av UPC Umeå Område 1: Strategi, policy och ledning • 1:1 Strategisk rådgivning samt utformning och implementering av högskole- pedagogiska styrdokument • 1:2 Högskolepedagogiska satsningar Område 3: Scholarship rörande högskole- pedagogik Område 4: Högskolepedagogisk kompetens- utveckling • 4:1 Planering • 4:2 Genomförande • 4:3 Uppföljning Område 7: Konsultativt stöd och nätverk • 7:1 Konsultativt stöd • 7:2 Nätverk Område 8: UPC:s effektivitet • 8:1 Uppdrag och verksamhetsplan • 8:2 Organisation och ledarskap • 8:3 Kvalitetssystem och utveckling

Exempel på Målsättningar • Område 1 Strategi, policy och ledning Målsättning: UPC bidrar aktivt till att leda högskolepedagogisk utveckling, till exempel genom strategisk rådgivning, medverkan i lokal policyutformning och högskolepedagogiska satsningar • Område 4 Högskolepedagogisk utbildning Målsättning: UPC bidrar aktivt till utbildning med hög kvalitet genom planering, genomförande och uppföljning av högskolepedagogisk utbildning (för undervisande personal). • Område 7 Konsultativt arbete & nätverkande Målsättning: UPC arbetar konsultativt med universitetets personal och enheter samt initierar, utvecklar och är en aktiv part i nätverk inom högre utbildning. UPC verkar på lokal, nationell och internationell nivå i syfte att främja högskolepedagogisk utveckling.

Delområden & framgångsfaktorer Område 1 Strategi, policy & ledning Delområde 1:1 Strategisk rådgivning samt utformning och implementering av högskolepedagogiska styrdokument Universitetsnivå Framgångsfaktorer: UPC stödjer lärosätet att tolka nationella direktiv, bidrar till förståelsen av dess konsekvenser på lokal nivå samt ger råd i frågor rörande högskolepedagogik och IKT. UPC stödjer lärosätet att anpassa nationella direktiv till lokala mål och strategier, samt medverkar i utformning och implementering av styrdokument. Delområde 1:2 Högskolepedagogiska satsningar Universitetsnivå Framgångsfaktorer : UPC initierar, leder och/eller medverkar i strategiska högskolepedagogiska satsningar, genom samverkan med olika intressenter lokalt och nationellt.

• Verksamhetsnivåer  Universitet  Fakultet/motsv  Institution  Arbetsgrupp/individ • Bedömning av utförande och prestation Inledande fas/utvecklas 2. 3.Delvis måluppfyllelse/ fungerande 4. 5.Full måluppfyllelse/ exemplarisk 1 Beginning - Developing The unit is beginning to engage in this activity at this level for the first time. Strategies, systems, and capabilities to enable and facilitate this type of engagement at this level are in development and/or only partially implemented. 3 Functional - Proficient The unit has well developed strategies, systems and capabilities to enable and facilitate this type of engagement at this level and utilizes same to effectively fulfil such responsibilities. 5 Accomplished - Exemplary The unit engages in this activity at this level in a highly accomplished way. Systems, strategies and capabilities to enable and facilitate this type of activity are exemplary and reflect an advanced state of development and implementation

Exempel på inhämtade material • Umu fo-/utb.strategi • UPC uppdrag, statistik, VP + VB • Kursdokument • Projektrapporter • Synpunkter från UPC styrelse (enkät) • Synpunkter från Umu ledning (intervju) • Synpunkter från utbildningsledare, fak (intervju)

Steg i en benchmarking • Samarbete med benchmarkingpartner/s • Granskning av verksamhet • Självvärdering • Utvecklingsarbete • Ny granskning?

Benchmarkingpartner/s • Identifiera – likheter, olikheter, förebild, verksamhetsområden? • Gemensam överenskommelse – varför, vad, hur, när • Mötas f2f för att diskutera igenom överenskommelse, förväntningar, arbetsgång • Bedömning av självvärdering baserat på data • Utbyta bedömningar –dialog • Gemensam eller var sin rapport

Arbetsprocess • Välj relevanta verksamhetsområden och verksamhetsnivåer – var strategisk! • Förankra hos ledningen - sanktionerat uppdrag • Samla in data och ”bevis” • Granska och bedöm resultaten • Skriv självvärdering • Diskutera internt med alla på enheten • Diskutera med ledningen

Efter benchmarkingen • Granska resultaten • Identifiera utvecklingsområden • Prioritera och formulera insatser • Diskutera och förankra hos ledningen • Presentera resultaten för intressenter och de som bidragit i processen • Insatserna en del av verksamhetsplaneringen

Vår resa • Ht 2010 invänta CADAD:s rapport • Vt 2011 översättning till svenska kontexten • Ht 2011 insamling av underlag/”bevis” • Vt 2012 skriva självvärdering • + extern granskning Björn Stensaker, Oslo • Ht 2012 värdering benchmarkingpartner

Utveckling i högre utbildning • En dynamisk process snarare än ett resultat • Sammanhang och förförståelser/kulturer • Utveckling ej bara kontroll • Communities of practice • Ägarskap och språk Se t ex Becher and Trowler 2001; Fullan, 2007; Gibbs 2010; Lave & Wenger 1991

Erfarenheter UPC Umeå • Viktigt med mångas engagemang – Ägarskap – Stöder förändring i högskolan • Fyllig bild av granskade områden – Klokt med få områden  • Ger redskap för bra dialog med ledningen • Bra stöd för utveckling på flera nivåer • Lärorikt, gruppstödjande & kul!

Tack för mig Lycka till Universitetspedagogiskt centrum, Mona Fjellström