Dept. of Design Sciences, Lund University

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Men det här är väl ingenting nytt?
Individuellt lärande tillsammans
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
Ledarskap och arbetsliv
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Hur kan man förstå och definiera psykosocial arbetsmiljö?
Heléne Stern leg psykolog
SET Social Emotionell Träning
JOHANNA BJÖRK
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Det pedagogiska perspektivet
Genomgripande störning i utvecklingen eller utvecklingsstörning?
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Ledning och förståelse
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Ta ställning och handla!
Systemförståelse, systemiskt tänkande och grupprocesser
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Ramverk för patientmedverkan
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Kommunikation och samspel
Detta är God Vård.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Kognitivt perspektiv.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Livsstil och återhämtning
PLIKTBARN LUSTBARN.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
MÅLGRUPP Ensamkommande asyksökande ungdomar – väntar på beslut Ensamkommande ungdomar som fått uppehållstillstånd Står utanför arbetsmarknaden Vill ha.
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Passion för livet utvecklas och stödjs av Region Jönköpings län
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Skolutveckling genom aktionsforskning
KONFLIKTER.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Egen styrka-projektet
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Barns delaktighet Helene Elvstrand, fil dr i pedagogik, Linköpings universitet.
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Psykologi Introduktion.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Coaching.
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Psykiskt funktionsnedsättning
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Helhet och allsidighet
Förhållningssätten.
ÅTGÄRDSPROGRAM.
Gnosjö kommuns styrmodell
Kognitivt perspektiv.
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Presentationens avskrift:

Dept. of Design Sciences, Lund University http://www.certec.lth.se/autism http://www.english.certec.lth.se/autism

From Medication to Education Doktorsavhandling Problemområde: Misstänkt autism hos långtidsvårdade patienter Patienterna kan inte förstås eller behandlas utifrån existerande diagnoser Åtgärd: Skräddarsydd utbildning för 8 enheter Resultat: Nya utredningar, ny behandling, 3 utskrivningar till LSS (varav 2 LRV)

Presentationen utgår från Vuxna individer med autism/Asperger syndrom som inte fått diagnos i barndomen Vuxna individer som är klienter eller patienter i behov av stöd eller behandling Har inlärningssvårigheter och/eller annorlunda beteende som skapar problem för individen själv eller för omgivningen

Presentationens teoretiska och praktiska förutsättningar Autismens utvecklingspsykologi är annorlunda Gängse psykologiska kunskaper otillräckliga för förståelse Nytt sätt att se på psykologin med parallella psykologiska utvecklingar Personalens utbildning måste sättas i fokus

Tidig inlärning Är normalt social Sker i samspel med andra genom rytm, intoning, turtagning, förväntningar på andras handlande Befäster och utvecklar icke-verbal kommunikation Införlivar inre bild av Den Andre som samspelspartner

Perceptionen är social Kategorisering av fenomen i världen sker genom socialt samspel Gemensam mening utvecklas Gemensamma symboler utvecklas

Tingens värld Införlivas genom socialt samspel Barnet söker Den Andres reaktion Känsla + ting = nytt begrepp

Begreppsbildning Är social och kulturell – inte enbart mognadsfråga Sker först genom imitation och införlivande i socialt samspel Integreras senare och blir till egen kunskap genom förmedling av språket Utvecklas genom variation

Tidig symbolisering och generalisering Förebild (klossar på sluttande plan) Imitation (provar, får ny erfarenhet) Abstraktion (principen sluttande plan) Generalisering (sluttande plan = rutschbana)

Pedagogikens roll Att skapa optimala inlärningssituationer Att ge optimalt kognitivt stöd Att ge tillräcklig variation

Det inre talet Åtföljer egna handlingar och hjälper tänkandet Bromsar impulsivitet och stimulusstyrning Planerings- och organisationshjälp Provar möjligheter i tankarna Bearbetar yttre världens händelser, analyserar situationer, sätter ihop delarna på ett nytt sätt Orienterar mot framtiden

Högre tankeprocesser Det inre talet styr perception och handlingar Talet organiserar handlingar Jämförelser mellan nutid-dåtid-framtid kan göras i det inre talet Erfarenheter kan utnyttjas och generaliseras Självreflexion blir möjlig

Tänkande i komplex Innebär att tänkandet är situationsbundet och konkret Delar kan inte isoleras och sättas ihop till nya helheter Svårt att skapa egen, ny kunskap genom nya konstruktioner

Personlighetsutveckling - kärnjaget Det agerande jaget: Jag kan välja handlingar och påverka andra; mina handlingar får konsekvenser för mig själv och andra Det sammanhållna jaget: Jag finns i min kropp och min kropp hänger ihop med mig Det kännande jaget: Jag känner och upplever Det berättande jaget: Jag är och har en levnadsberättelse

Den inre monologen Är den ständigt pågående levnadsberättelsen Uppdaterar självbilden i dialog med omvärlden Är alltid närvarande

Lära och lära om Lärandeprocess och faktaöverföring är inte liktydiga Lärande förändrar något i tänkandet och handlandet Lärande skapar nya förbindelser i hjärnan Lärandeprocessen är individuell Lärande kan inte forceras Lärande kräver tid för reflexion

Nybörjaren Kräver regler i konkreta situationer: Hur gör man? Vilken metod? Är kontextberoende. Avancerad nybörjare: Får egna erfarenheter – om jag gör si, brukar det bli så. Kontextberoende.

Mot större kompetens Kompetent utövare: Känner igen mönster, ser helheter. Planerar långsiktigt utifrån mål och möjligheter. Reflekterar över egna värderingar och handlingar. Kunnig utövare: Fingertoppskänsla och intuition. Engagemang, ansvar för resultatet. Experten: är sällsynt i de flesta yrken. Har simultankapacitet i observation, beslut, handling.Kan metareflektera.

Förtrogenhetsfällan Automatiserad kunskap Oreflekterad kunskap Brist på perspektiv Svårt att lära om