Dept. of Design Sciences, Lund University http://www.certec.lth.se/autism http://www.english.certec.lth.se/autism
From Medication to Education Doktorsavhandling Problemområde: Misstänkt autism hos långtidsvårdade patienter Patienterna kan inte förstås eller behandlas utifrån existerande diagnoser Åtgärd: Skräddarsydd utbildning för 8 enheter Resultat: Nya utredningar, ny behandling, 3 utskrivningar till LSS (varav 2 LRV)
Presentationen utgår från Vuxna individer med autism/Asperger syndrom som inte fått diagnos i barndomen Vuxna individer som är klienter eller patienter i behov av stöd eller behandling Har inlärningssvårigheter och/eller annorlunda beteende som skapar problem för individen själv eller för omgivningen
Presentationens teoretiska och praktiska förutsättningar Autismens utvecklingspsykologi är annorlunda Gängse psykologiska kunskaper otillräckliga för förståelse Nytt sätt att se på psykologin med parallella psykologiska utvecklingar Personalens utbildning måste sättas i fokus
Tidig inlärning Är normalt social Sker i samspel med andra genom rytm, intoning, turtagning, förväntningar på andras handlande Befäster och utvecklar icke-verbal kommunikation Införlivar inre bild av Den Andre som samspelspartner
Perceptionen är social Kategorisering av fenomen i världen sker genom socialt samspel Gemensam mening utvecklas Gemensamma symboler utvecklas
Tingens värld Införlivas genom socialt samspel Barnet söker Den Andres reaktion Känsla + ting = nytt begrepp
Begreppsbildning Är social och kulturell – inte enbart mognadsfråga Sker först genom imitation och införlivande i socialt samspel Integreras senare och blir till egen kunskap genom förmedling av språket Utvecklas genom variation
Tidig symbolisering och generalisering Förebild (klossar på sluttande plan) Imitation (provar, får ny erfarenhet) Abstraktion (principen sluttande plan) Generalisering (sluttande plan = rutschbana)
Pedagogikens roll Att skapa optimala inlärningssituationer Att ge optimalt kognitivt stöd Att ge tillräcklig variation
Det inre talet Åtföljer egna handlingar och hjälper tänkandet Bromsar impulsivitet och stimulusstyrning Planerings- och organisationshjälp Provar möjligheter i tankarna Bearbetar yttre världens händelser, analyserar situationer, sätter ihop delarna på ett nytt sätt Orienterar mot framtiden
Högre tankeprocesser Det inre talet styr perception och handlingar Talet organiserar handlingar Jämförelser mellan nutid-dåtid-framtid kan göras i det inre talet Erfarenheter kan utnyttjas och generaliseras Självreflexion blir möjlig
Tänkande i komplex Innebär att tänkandet är situationsbundet och konkret Delar kan inte isoleras och sättas ihop till nya helheter Svårt att skapa egen, ny kunskap genom nya konstruktioner
Personlighetsutveckling - kärnjaget Det agerande jaget: Jag kan välja handlingar och påverka andra; mina handlingar får konsekvenser för mig själv och andra Det sammanhållna jaget: Jag finns i min kropp och min kropp hänger ihop med mig Det kännande jaget: Jag känner och upplever Det berättande jaget: Jag är och har en levnadsberättelse
Den inre monologen Är den ständigt pågående levnadsberättelsen Uppdaterar självbilden i dialog med omvärlden Är alltid närvarande
Lära och lära om Lärandeprocess och faktaöverföring är inte liktydiga Lärande förändrar något i tänkandet och handlandet Lärande skapar nya förbindelser i hjärnan Lärandeprocessen är individuell Lärande kan inte forceras Lärande kräver tid för reflexion
Nybörjaren Kräver regler i konkreta situationer: Hur gör man? Vilken metod? Är kontextberoende. Avancerad nybörjare: Får egna erfarenheter – om jag gör si, brukar det bli så. Kontextberoende.
Mot större kompetens Kompetent utövare: Känner igen mönster, ser helheter. Planerar långsiktigt utifrån mål och möjligheter. Reflekterar över egna värderingar och handlingar. Kunnig utövare: Fingertoppskänsla och intuition. Engagemang, ansvar för resultatet. Experten: är sällsynt i de flesta yrken. Har simultankapacitet i observation, beslut, handling.Kan metareflektera.
Förtrogenhetsfällan Automatiserad kunskap Oreflekterad kunskap Brist på perspektiv Svårt att lära om