Arboga/Kungsörs Taxi AB

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Snabbguide och tips.
Advertisements

Nulägesanalys genom frågor
FTFs motionsskola.
Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
Vi karlar får alltid höra om “reglerna” som gäller från våra kvinnor
Talföljder formler och summor
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Etik Hur ska vi vara mot varandra?
Patientenkät sommaren -13
Kanske Gud vill att vi ska träffa några människor som är fel för oss innan vi träffar den som är rätt, så att vi är medvetna om hur tacksamma vi ska vara.
Allmänna och privata möten
Förhandling MBL Och Samverkan.
Solanderskolan presenterar
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Affärsidé Affärsidé Personal PersonalRådgivare.
Demokrati.
Känner du att du har rätt att älska vem du vill utan att någon lägger sig i?
Wilma-anvisningar för lärarna
Högtidstal Retorik.
Tio handfasta argument
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Eksjö Särskilt boende.
kommunikation kommer av latinets communicatio
Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Klok filosofi … ?.
På andra sidan Skrivuppgift hösten 2012.
Bombhot Klicka på knappen i högra hörnet för att starta övningen
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Trafiksäkerhet är en arbetsmiljöfråga! (en avgörande utgångspunkt)
Passion, Samhörighet och Kärlek
Polymorfism.
Klok filosofi.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
En PowerPoint om PowerPoint
Demokrati och hur Sverige styrs
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Frånvarorutin i förskolan
Workshop inför Projektet
Vi karlar får alltid höra om “reglerna” som gäller från våra kvinnor. Här följer nu några regler från oss karlar.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Case – ABB, FG Wilson och CAT
omniensen i monoteismen
Linnéa. Gode Gud Jag skriver för att säga förlåt för att jag var arg igår när du ignorera mina böner och ingenting blev som jag ville.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Hur gör man en debattartikel?
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Skriva noveller.
Så tycker småföretagarna om Kassaregisterlagen …eller historien om riktigt kassa register Undersökning FöretagarFörbundets webbpanel oktober 2009.
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Debattartikel.
Cyberbullying/ Nätmobbning
Identitet Vad formar oss till oss?.
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
MAKTLEKAR.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
Synpunkter, klagomål och beröm
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att boka bil i Zenit kalender. (enklare variant av kalender)
Presentationens avskrift:

Arboga/Kungsörs Taxi AB Vad som förväntas av dej som åkare eller anställd att känna till när du arbetar hos oss!

Kommande information/bildspel är framtagen för att alla inom Arboga/Kungsörs Taxi AB skall får samma information och framför allt bli bättre på vårt sätt att bemöta våra kunder. Efter varje rubrik kan bildspelet stoppas och det står Er fritt att diskutera och ha åsikter. Anser Ni efter avslutat bildspel att vi missat väsentlig information, eller den nuvarande innehåller felaktigheter,,, vänlig meddela detta så kommer detta att åtgärdas.

Nu skall inte denna information på något sätt uppfattas som facit på vad som är rätt eller fel, detta är som sagt ett levande dokument som är meningen att kunna ändras kontinuerligt om en majoritet av oss så önskar, vissa saker kanske är så självklara att de inte borde vara med, och andra saker kanske bör tilläggas. Det är Vi tillsammans som skall forma vad som bör vara med

Saker som är viktiga för oss Hur vi bemöter våra kunder! Hur vi bemöter varandra, andra åkare, extra chaufförer samt personal. Hur man uppträder med sitt fordon i trafik, med eller utan kund. Vad innebär tystnadsplikt för oss? Vad innebär klädkod hos oss.

Hur vi bemöter våra kunder! Vara så hjälpsamma uppdraget kräver,, Såsom parkera fordonet för smidigast i och urlastning, dvs kunder skall inte behöva gå runt fordonet för på och avstigning. Om möjligt ALLTID öppna och stänga fordonsdörr åt kunden. Vara behjälplig med fastspänning av kunders bilbältebälte om detta krävs.

Lyfta in och ur kundens varukassar och hjälpmedel såsom rullatorer, kryckor, rullstolar etc etc i fordonet. Hjälpa till att förflytta dessa till kundens ytterdörr/trappdörr om kunden kan tänkas behöva hjälp med detta. ALDRIG diskutera politik, religion eller utrycka åsikter om kollegor med kunden. Ibland kör vi särskolebarn, vid dessa tillfällen krävs en betydligt högre toleransnivå än mot sk normala kunder. Silkesvantar istället för kraftiga tillrättavisanden. Och att ALLTID bemöta alla våra kunder som vi själva vill bli bemötta

Saker som är viktiga för oss Hur man bemöter våra kunder! Hur man bemöter varandra, andra åkare, extra chaufförer samt personal.

Hur vi bemöter varandra, åkare, extra chaufförer samt övrig personal . På vår arbetsplats kan det många gånger vara stressigt för både chaufförer och telefonister. Vid sådana tillfällen sker ibland saker som många kan uppfatta som direkta fel och orättvisor. Försök att inte ”gå i taket” när du uppfattar något sådant, i synnerhet inte när utomstående, kunder och övriga kan höra. I nio fall av tio finns det en logisk förklaring. Och vänligen ta inte upp detta under sk högtyckstrafik. Återkom om möjligt under lugna omständigheter. Kommer Ni inte i samförstånd skall ärendet hänskjutas till styrelsen. Alla har rätt att ha en egen åsikt utan för den sakens skull bli kallad IDIOT. Vilket tyvärr är vanligt på vår station. Kom ihåg att det är tillåtet att ge beröm också.

Saker som är viktiga för oss Hur man bemöter våra kunder! Hur man bemöter varandra, andra åkare, extra chaufförer samt personal. Hur man uppträder med sitt fordon i trafik, med eller utan kund.

Hur man uppträder med sitt taxifordon, med och utan kund, i tjänst eller ej. Fordon anslutna till Arboga/Kungsörs taxi AB skall förhålla sig till allmänna trafikregler. Dvs inte busköras, chaufförer skall alltid använda bilbälte etc etc. Dessa fordon kopplas till AKTAB även då de inte är i tjänst. Om någon kör ett av våra fordon på ett oaktsamt sätt kommer klagomålen som ett brev på posten. Vilket ALLTID är dålig reklam för oss alla.

Saker som är viktiga för oss Hur man bemöter våra kunder! Hur man bemöter varandra, andra åkare, extra chaufförer samt personal. Hur man uppträder med sitt fordon i trafik, med eller utan kund. Vad innebär tystnadsplikt hos oss?

Vad innebär tystnadsplikt för oss?? ALLT våra kunder berättar och talar om under taxifärden är att klassas som sagt i förtroende, detta innebär att vi som chaufförer ALDRIG får föra detta vidare till tredje part. Undantaget är när information om kriminella handlingar eller fara för oss själva eller tredje part hörsammats. Detta skall då endast föras vidare till vår styrelse så de kan avgöra om myndighet eller annan berörd part bör informeras.

Saker som är viktiga för oss Hur man bemöter våra kunder! Hur man bemöter varandra, andra åkare, extra chaufförer samt personal. Hur man uppträder med sitt fordon i trafik, med eller utan kund. Vad innebär tystnadsplikt för oss? Vad innebär klädkod/fordonsvård hos oss.

Vad innebär klädkod/fordonsvård hos oss. Att INTE se ut som denne övergödde, lätt transpirerande valross…. Klädkod på Arboga Kungsörs taxi innebär att man har hela och rena kläder. De skall dessutom INTE ha trycksaker som kan vara så missvisande att man kan antagas representera annan bransch eller företag än taxi. Det är heller inte tillåtet att representant för AKTAB har störande kropps smycken eller groteska frisyrer. Om sunt förnuft inte fungerar så är det styrelsen som avgör vad som kan tillåtas. Efter avslutade körpass åligger det åkaren alt dennes eventuelle chaufför att fordonet är i sådant skick till nästkommande körpass att åkaren och AKTAB inte skall behöva skämmas. Vid fel på utrustning tillhörande AKTAB, t ex alkometer, skall detta oavkortat rapporteras till styrelsen eller av styrelsen utsedd person, om fel inte kan åtgärdas omedelbart. Beställning av fordonsservice/reparationer skall göras i samförstånd med taxi (telefonister ev styrelse) för att om möjligt störa övriga köruppdrag minimalt.

Hur ska vi sköta våra fordon. Vad gäller på taxistationen. Kan man neka personer från att åka? Vad gäller om fordonet t ex blir ned spytt? När kan man neka körning beordrad av telefonist? Kan kunden välja vilken bil eller chaufför hon vill ha? Vad får man säga över komradion? Vad gäller för mobiltelefoni i våra fordon? Är det ok att bedriva egen växel för vissa körningar? Behålla dem hela och rena efter bästa förmåga, se till att korrekta dekaler samt rätt prisinformation sitter där den ska. Veta var brandsläckaren är placerad i fordonet du skall köra. Din morsa jobbar inte här, städa efter dej, diska ur koppen, töm papperskorgar om du jobbar helg dagar eller har nattpass. När telefonist arbetar har du inget inne hos dem att göra, om de inte ber om hjälp, ALLTSÅ vänstersvängsförbud gäller då. Ifrågasätt inte, eller ta diskussion och stör inte telefonister i onödan, vad du fått för typ av körning står i taxifordonet. Generellt ska vi inte neka kunder att åka i våra fordon, men undantag finns, t ex om det är oklart om de är bemedlade så de kan betala eller ej, eller om de är skadade och borde ha ambulans. Om de är inte kan uppföra sej, här måste sunt förnuft få gälla.. Av privatpersoner som skitar den i fordonet med t ex spya, avföring eller dylikt skall detta ersättas med motsvarande grads sanering av fordonet, 500 kr/tim. Då detta sker av samhällsbetalda avtalskunder kan detta utmynna i t ex förlängd ersättning av landstinget eft ÖK med dem. Om man kan ge synnerligen goda skäl till telefonist om varför detta inte är lämpligt, dessutom hamnar man sist i kön. Ger man bort skjutsen till näste på tur skall man också hamn sist i turordnings kön. NEJ, om kund ställer sådana krav och absolut inte vill åka med speciell chaufför skall denne meddelas att detta har skett, chauffören kan därefter ge sitt medtycke. Är denne först i tur skall denne tilldelas nästkommande körning. Undantag är om anhöriga vill åka med de sina Telefonist skall INTE meddela kunder om vilka som arbetar just då. Svara på anrop kort och koncist, inte dravla om en massa annat, ALDRIG diskutera eller argumentera over radion, samt ropa sig ledig om detta är aktuellt Användandet av mobiltelefon under arbetspass får endast ske via handsfree, privata telefonsamtal får mottagas under så kort tid som möjligt, be att få ringa opp när du inte har kunder i bilen. Rent privata samtal får inte förekomma när kund är i fordonet. Absolut inte, skall man köra familjemedlemmar meddelar man telefonist när detta sker samt att man hamnar sist i turordning. Bedrivande av sk egen växel då taxi har telefonist arbetande innebär detta direkt avstängning, lämna ALDRIG ut fordonets eller privata telefon nummer till kunder.

Hur fungerar turordningen på skjutsar som läggs ut av telefonist? Vad gäller när man tar raster? Vad gäller vid jourpass? Hur läser man körschemat för bilar och bussar? Saker som är viktiga när man kör buss. Parkering vid taxistationen. Vad betyder anrop från eller till taxibil 13? Datorn bestämmer vem som är först ledig i zon Chaufför har rätt att acceptera körning om körningen har hämt tid innan schemalagd arbetspass tar slut, dock inte om lämn tiden påverkar följande dags pass schema.