Chefs och politiker utbildning för ansvarig inom missbruks och beroendevården i Värmlands län 11/9 2009 Kunskap till praktik.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
FREDA – bedömningsmetoder i arbetet mot våld i nära relationer
Advertisements

Att identifiera och utveckla ledare
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Idrottslärare om astma
Evidensbaserad praktik – vad handlar det om?
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
DOK-systemet 1 • Utvärderings- och dokumentationsinstrument • Bygger på intervjuer med klienter vid inskrivning, utskrivning och uppföljning. • Möjlighet.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Att beskriva och utvärdera sin egen verksamhet
Kontakt: Steve Wicks
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Etableringsreformen – att utreda och bedöma prestationsförmåga
Hur blev det så här? Anders Thorstensson, Hälso- och sjukvårdskansliet Borås ( )
Kapitel 3 November 2008/Leif Carlsson Kontakter med vården Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
IMPLEMENTERING EN AKTIV HANDLING - EN AKTIVITET I SIG!
1 Vilket stöd kan lärosätena få i införandet av Ladok3? »NUAK »Lars Cronfalk »Ladok3 / Införandestöd.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
EBP Barn o unga Kunskap till praktik Psykiatri Funktions hinder Bättre liv E-hälsa Regional stödstruktur Våld i nära relationer Koh I Noor Barn och unga.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Droger och spel 2006Gymn åk2 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Droger och spel Elever som röker (dagligen eller ibland)
Grundskolan år 9 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Kartläggning av hjälpbehov
Välkommen till ESF:s seminarium
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Länsgemensam ledning i samverkan
UngDOK Strukturerad intervju för kartläggning och bedömning inom ungdomsbehandling Ingegerd Nilsson, Mini-Maria Göteborg Liliana Pellegrino och Annica.
Evidensbaserade metoder och Evidensbaserad praktik
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Implementering och förändring
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Grundskolan år 9 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Systematisk uppföljning UIV
1 Elevenkäten Elevenkäten Föräldraträff 2010 Järna 30/
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Att tillsammans påverka!
Fakta om undersökningen
Göteborg 29/ Ledarskap för hållbart utvecklingsarbete Engagemang på alla nivåer Brukare Medarbetare Chefer Ledning.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
UIV Uppföljning av Insatser för Vuxna missbrukare Ulf Kassfeldt
78 svar 73 st för barn boende i Hudiksvalls kommun 5 för barn boende i Nordanstigs kommun Datum för mötet okt nov jan (2) 28.
Integrerad Missbruks Mottagning Ludvika Smedjebacken
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Uppföljning och utvärdering
Systematisk uppföljning UIV Uppföljning av Insatser Vuxna Missbrukare.
Barn i Riskmiljö Nätverk Närvård CFL Söderhamn 22 februari 2013 Karin Gisselman Processledare Kunskap till praktik.
Om evidensbaserad praktik i socialt arbete Riskbruk, missbruk och beroende Eva Rönnbäck 12 april 2011 KA
Värmland Missbruks- och beroendevård för Värmlänningen!
Fem punkter RÄTTSSÄKERHET EU-MEDBORGARE MISSBRUKARE STUDERANDE
Gymnasieskolan år 2 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Vinster med förebyggande företagshälsovård
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Musslan … för dig som har en närstående som dricker för mycket alkohol, tar droger eller mår psykiskt dåligt.
ASI (Addiction Severity Index) Beslut på bättre grunder En systematisk intervjumetod för vuxna personer med missbruks- och beroendeproblematik.
ASI och Ubåt - ett ramverk för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
Helhetstänkande kring hälsa
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
Presentationens avskrift:

Chefs och politiker utbildning för ansvarig inom missbruks och beroendevården i Värmlands län 11/9 2009 Kunskap till praktik

Kartläggning av hjälpbehov och förutsättningar för att standardiserade bedömningsinstrument ska börja användas systematiskt Kristina Öberg Östergren Kristina.oberg.ostergren@skl.se Telefon 08 452 76 85 2

En central del i missbrukarvårdens arbete! är bedömningar av de sökandes situation, problem och behov av hjälp och dessa bedömningarnas kvalitet kan få stora konsekvenser för enskilda brukare.

Bra bedömningar….. Alla personer bör få sina problem bedömda på basis av ett relevant underlag och på ett så öppet och enhetligt sätt som möjligt. Bedömningarna bör vara oberoende på var i landet man bor eller vilken socialarbetare man träffar. 4 4

Att öka bedömningarnas kvalité… Standardiserade bedömningsinstrument bidrar med följande faktorer: Samma uppgifter och instruktioner Poängsättning som är bestämd i förväg Bedömning relaterad till normvärden Relevant information Möjlighet att identifiera personer med ett visst problem Likvärdig och enhetlig information Testad reliabilitet Testad validitet 5 5

bedömningsinstrument? Hur kan vi använda bedömningsinstrument? PLANERING AV VÅRD FÖR DEN ENSKILDE ● kartläggning ● bedömning ● uppföljning PLANERING OCH UTVECKLING VERKSAMHETEN ● beskrivning av klientgrupper ● följa klientgruppers utveckling ● studera förändring över tid 6 6

ASI på individnivå ” En förutsättning för att kunna använda tillgängliga resurser på det i varje enskilt fall optimala sättet, är en noggrann och allsidig bedömning, i dialog mellan hjälpsökare och hjälpare, av den förres problem och svårigheter, personliga och sociala resurser och egen målsättning” (Jan Blomkvist 1999). 7 7

Underlag för att planera och utveckla verksamheter Hur ser målgrupperna ut? Vilka behov har de? Hur förändras behoven i grupperna över tid? Problemtyngd i grupperna? Vilka problem är mest akuta i grupperna? Vilka problem är mest angelägna? 10 10

En ”medelklient” på stödteam för män 2005: En 47 årig svensk man med någon form av kronisk sjukdom utan läkarkontakt Har avslutat grundskolan, haft enklare arbeten Huvudsakliga missbruk något narkotiskt preparat eller detta kombinerat med alkohol Han är kriminellt belastad och har tillbringat 10 månader i fängelse Han lever ensam nu men har tidigare varit gift eller sambo Han har inte fått någon behandling för psykiska problem 11 11

Förändringar för ”medelklienten” efter ett år: Inga större förändringar med den fysiska hälsan. Vid grundintervjun uppgav 4% att man arbetat senaste månaden - vid uppföljningen har andelen stigit till 14%. Alkohol- och narkotikaanvändningen senaste 30 dagar har i stort sett halverats. Kriminaliteten hade minskat - ingen fälld för nya brott och bara ett fåtal åtalade för nya brott. Fritiden tillbringas i högre grad tillsammans med familj/vänner utan missbruksproblem. Färre som upplevt allvarlig depression senaste 30 dagarna men fler som upplevt allvarlig ångest. 12 12

Problemdagar vid grund- respektive uppföljningsintervjun. 13 13

Inom vilka områden är de största behoven av ytterligare hjälp? 14 14

Akuta problem? Vilka områden och omfattning. 15 15

Rangordning av problemområden för kvinnor Klienter: psykisk hälsa arbete och försörjning fysisk hälsa familj och umgänge narkotika alkohol rättsliga problem Intervjuare: psykisk hälsa arbete och försörjning fysisk hälsa familje- och umgänge alkohol narkotika rättsliga problem 16 16

Rangordning av problemområden för män Intervjuare alkohol psykisk hälsa fysisk hälsa arbete och försörjning narkotika rättsliga problem familje- och umgänge Klienter fysisk hälsa arbete och försörjning alkohol psykisk hälsa narkotika familj och umgänge rättsliga problem 17 17

Involverar klienten i beslutsprocessen – en av ”cirklarna” i EBP ASI banar vägen för EBP Förbestämda frågor, skalor och transparenta kriterier för behandlingsplaneringen underlättar för evidensbaserade (manualbaserade) metoder Involverar klienten i beslutsprocessen – en av ”cirklarna” i EBP Underlag för verksamhetsuppföljning = viktigt för att bedöma om behov av förändringsarbete Utvecklar professionen 18 18

Skäl till fokus på implementering… Skäl till fokus på implementering…. Vi vill lyckas oftare och påskynda processen till praktisk användning av nya metoder! 19 19

Definition implementering De procedurer som används för att införa nya metoder i en ordinarie verksamhet och att säkerställa att de metoderna används som avsett och med varaktighet. 20 20

Bra metoder sprider sig själva genom sin överlägsenhet. Tidigare synsätt Bra metoder sprider sig själva genom sin överlägsenhet. Människor behöver bara upplysas för att idéer och metoder ska börja användas. 21 21

Dåliga metoder sprids på samma sätt som bra Upplysning ingen garanti Men i själva verket... Dåliga metoder sprids på samma sätt som bra Upplysning ingen garanti Utbildning leder bara ibland till förändring Nya metoder förändras ofta under implementeringen (så att de inte fungerar) 22 22

Kunskap om det som implementeras - rimliga resultatförväntningar Chefen i fokus Chefens ledarskap Chefens egna motiv Kunskap om det som implementeras - rimliga resultatförväntningar Ett lokalt uttalat behov är grundläggande Välj metod omsorgsfullt Skilj på implementering och metod Planera och genomför förankringsarbetet Följ upp förankringsarbetet och återkoppla Planera och genomför metodanvändningen Följ upp, återkoppla och revidera metodanvändningen. 23 23

Underlättar implementering Motivera förändring genom utvärdering Börja där förutsättningarna är bäst – ”bit där det är mjukast” Processperspektiv – lång tid och kontinuerligt stöd Lokalt ägande av förändringsarbetet Aktivt ledarskap Ekonomiskt och personellt stöd Utbildning är inte bara undervisning 24 24

Underlättar implementering Forskning måste översättas – lättförståeligt, tydlig nytta, passa in i verksamheten generellt Demonstrationsexempel – underlättar förståelse Ta hänsyn till informella sociala nätverk – individer på andra arbetsplatser kan spela roll Utvärdera verksamheten lokalt Tillåt anpassning – men först efter implementering är klar och verksamheten utvärderad 25 25

STEG VID IMPLEMENTERING (Fixsen m fl, 2005) Planering Utbildning Den nya metoden börjar användas Fullständig användning Utvärdering Ev. utveckling av metoden Vidmakthållande 2 - 4 år 26 26

Att tänka på vid implementering Droppen urholkar stenen, Inte genom sin kraft .. Genom upprepning 27

Läs tips: Beslut på bättre grunder – en handbok för ASI-användare. Utgiven av IMS. Kan laddas ner från www.socialstyrelsen.se Från nyhet till vardagsnytta. Rapport från Folkhälsoinstitutet 2007:20. Kan laddas ner från www.fhi.se Maria Roselius, Knut Sundell –red (2008) Att förändra socialt arbete. Forskare och praktiker om implementering. GOTHIA förlag. Ulla Jergeby – red (2008) Evidensbaserad praktik i socialt arbete. GOTHIA förlag. 28 28