Synen på autism 50-talet De kyliga mödrarna En förklaring för autism.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Men det här är väl ingenting nytt?
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Nulägesanalys genom frågor
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Det sociokulturella funktionshindret och Tydliggörande pedagogik
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Barnanpassad utredning
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Att leva med multipel skleros
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Kompetensombudsträff
Introduktion till NPF Jag tänkte ge en kort introduktion till NPF
Diagnos- ADHD, Asperger och Borderline
JOHANNA BJÖRK Konsulent
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Dept. of Design Sciences, Lund University
Vuxna barn som vårdar och hjälper sjuka föräldrar
Bedömning av föräldraförmåga med fokus på barnets behov
Heléne Stern leg psykolog
SET Social Emotionell Träning
JOHANNA BJÖRK
Inlärningsmiljö för att öka motivation
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Klok filosofi … ?.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Bedömningsinstrument
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
Vad är du för typ av person?
HaschAvvänjningsProgram
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Hyväksymis- ja omistautumisterapia Acceptance and Commitment Therapy
Stöd i vardagen till psykiskt funktionshindrade - utgångspunkter
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
Autism och autismliknande tillstånd Autismspektrum
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Idrottspsykologi.
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Handikapp & Habilitering
Autism och Asbergers Syndrom
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Om oss: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar Vi driver på utvecklingen.
Socialpsykologi.
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Vestlin Vår värdegrund Vi utgår ifrån följande tankar och begrepp Alla människors lika värde Värdigt åldrande Respekt, självbestämmande, integritet,
Hälsofrämjande bemötande En logopeds arbete med personer som har utvecklingsstörning och autism Helene Ahnlund, AKO 2015.
Ett anpassat pedagogiskt arbetssätt för personer med autism Elin Löberg, Gryningens korttidsboende Elin Löberg, Gryningens korttidsboende Helene Lohman,
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Välkomna till styrd helpdesk
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Psykiskt funktionsnedsättning
hur ska vi bemöta varandra?
Föreningen kognitivt stöd
Funktionsvariationer
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

Synen på autism 50-talet De kyliga mödrarna En förklaring för autism

Autismbehandlingen under 60-talet • Bruno Bettelheims The Empty fortress •Viginia Axlines Dibs söker sig själv •Enligt teorin var det de kyliga mödrar som orsakade barnets tillstånd

Behandling •Metoden: Mödrar kopplades bort från sina barn under ”behandlingen” •Allt förädlrar sa förvreds till relationstermer och vändes mot dem

Vår syn på autism 70-talet Autism som sjukdom

Autism som barnpsykos •” Den form av autistisk psykos som av Kanner beskrevs som tidig infantil autism skiljer inte kliniskt från andra typiskt autistiska psykoser. Det utmärkande för den är bara att den börjar särskilt tidigt utan att det vid någon tidpunkt före psykosen har förekommit normal bindning till andra människor. Det är nu en öppen fråga om en så tidig autism har särskilda orsaker, med andra ord om Kanners psykos är en specifik sjukdom eller bara en ospecifik psykos som börjar på ett särskilt sätt ” •Barnpsykiatri av Margrete Lomholt, 1974,

Psykoterapi som Behandling •Den viktigaste behandlingsformen är psykoterapi i ordets vidaste bemärkelse. (…) Psykoterapin går i första hand ut på att hjälpa barnet till kontrollmekanismer mot ångesten och fantasierna och bygga upp dess realitetsvärdering och kontakt med omgivningen.

Autism som psykos •”Jag har svårt att tro att autism alltid skulle ha samma orsak. För mig är autismen ett försvar, vilket ger en gemensam symtombild, men där orsakerna till psykosen är vitt skilda. Gemensamt för barnen är en tidig och djup kontaktstörning som bara möjliggjort en bristfällig utveckling av det egna jaget. Birgitta Zenker skrev,1977 Autisktiska Barn.

Dynamisk terapi som Behandling •”I den dynamiska terapin lär sig barnet naturligtvis att fungera i en ny relation: barnet lever om symbiosen och korrigerar den: det är fråga om inlärning det också. Men behandlingen sker inte i samma sorts relation som inlärningen och den riktar sig till djupare delar av personligheten.”

Medicin och Terapi •Två Parallella synsätt bland vårdhemmets ledning under 70-talet • Den medicinska som företräddes av läkaren och den övriga medicinska personalen. •Den andra, som utgick från barnens psykologiska behov, företräddes av psykologerna och lärarna. •Mitt emellan dessa båda positioner stod vårdpersonalen.

Kampen mellan pedagogik och terapin •”Vi har inte ens kommit därhän att alla professioner talar om samma sak när de talar om autism. En stor del av vuxenpsykiatrerna och de psykoanalytiskt orienterade psykoterapeuterna talar om autism och tänker då på det autistiska delsymtomet i schizofreni, det vill säga en avskärmning eller självförsjunkenhet. Vi pedagoger talar om autism och tänker på syndromet autism, ett biologiskt orsakat funktionshinder som diagnostiseras enligt fastställda kriterier. På det sättet talar vi alltför ofta förbi varandra.” Eva Mandre

Antroposofer •Antroposofiska filosofi •Synsätt, bemötande •Känslor och ”jagfunktion”

Uatnför Normer •Avledningsmetoder •Affektiva och konkreta avledningar •Personal använder sig själva för att hantera stresss och oro •Metoden marginaleras och förblir okänd

Vår syn på autism idag •Ett funktionshinder som beror på en medfödd hjärnskada. •Påverkar hjärnans sätt att hantera information.

Autismtillhörighet ADHD / DAMP Asperger syndrom Autism Genomgripande störning i utvecklingen –UNS (utan närmare specifikation) Tourettes syndrom – motoriska eller vocala tics

Ett pedagogiskt arbetssätt •Teacch-divisionens modell •Anpassning till det svenska förhållandet •Riskföreningen Autism och utbildningscenter •Struktur och hjälpmedel

Hur många har autism? •6 per tusen inom hela autismtillhörighet •1 till 2 barn per tusen har autism.

. KOMMUNIKATION SOCIALT SAMSPEL BETEENDE & INTRESSE SYMTOMTRIADEN

Beteende och intresse •Intresserad för detaljer •God visuell förmåga •Stereotypa rörelser •Svårigheter att sluta •Rutiner & ritualer •Skilja på fantasi & verklighet •Specialintresse

Socialt samspel: Vänner Kroppsspråk Socialt samspel Dela intressen

Kommunikation: •Utebliven eller försenat tal •Begränsningar i sin förmåga att imitera •Ekotal och upprepningar av fraser •Konkret ord förståelse •Stereotypt språk

Annorlunda tänkande = Annorlunda Kognition UttryckIntryck Bearbetning

Beteendeproblem i vardagsspråk: Vil inte Hon kan om hon vill Hon är lat Han vill ha uppmärksamhet Hur hanteras individens stress och oro: Anpassningar i bemötande, akitvitet, miljön Distrahering och ignorering Lugnande medicin Nedläggningar

Ingen Behandling Tydliggörandet: •Tydliggörandet är ett visuellt hjälpmedel för personer med autism •Det bygger på att kompensera för personernas specifika svårigheter •Ska hjälpa personen att förstå

Tydliggörandet: •Självständighet •Personligt/individuellt •Konkret information •Engagemang, delaktighet och kontroll •Tillgänglighet •Utvecklas utefter personen •Ska svara på frågorna Var? När? Vad? Hur mycket? Hur länge? Hur? Och vad händer sedan?

Tydliggörande i tid och rum Daglig planering Vecko/månadsplanering Arbetsordning Visuella instruktioner Anpassning av miljön

Poäng

Beteende som syns: Personen: Äter ensidig mat, säger bara ”nej”, Frågar / Kastar saker, skriker, slår sig själv. Orsaker: T.ex. Annorlunda sätt att tänka. Annorlunda sätt att bearbeta information. Annorlunda kommunikation Annorlunda sätt att bearbeta och samordna sina sinnesintryck. Svårigheter att generalisera Svårigheter att förstå och leva sig in i andra människors tankar, känslor och behov.

•Kunskap om funktionshindret och arbetssättet hänger ihop •Tydliggörande pedagogik kompenserar svårigheter genom att anpassa/strukturera miljön och möjligöra en ömsesidig kommunikation

Personen kastar tallriken med mat i väggen. Annorlunda sätt att bearbeta sinnesintryck – Svampen gav kvällningskänslor Svårigheter med kommunikationen – Har inte förmågan att förmedla detta.

Personen säger nej till att åka till badhuset. Vägrar följa med och eller biter sig. Annorlunda sätt att bearbeta och förstå information – Vilket badhus? Hur länge? Vad ska jag göra sedan? Kommer jag tillbaka hem? Dålig ordförståelse- Kanske inte förstår att man ska bada Svårigheter med kommunikationen – Har inte förmågan att förmedla detta.

Metoder som är anpassningar, och kompensringar för svårigheter Materiella förutsättningar, boende, daglig verksamhet och personalgrupper med utbildningar Mål : strukturera deras vardag: begriplighet, hanterbarhet och meningsfulhet (KASAM) Lag och rättigheter (LSS) Hur förhåller vi oss till personer med autism idag.

Hur upplevs verklighetn i samhället och arbetsplatser? I vilken mån har vi kunnat skapa en meningsfull liv för Kalle Var blir resultatet, om man kunde mäta livskvaliteten för kallae i gruppboende Delaktighet, trygghet, bmötande och kontinuerlighet Hur blir resultatet om vi kunde kartlägga förhållningssätt, bemötande och acceptancen för aannorlunda beteende? Utan att försöka spekulera och att besvara dessa frågor, tar vi ett konkret exempel: Hur hanterar vi det utmanande beteende som är ett symtom på oro och obegriplighet ?..

Verksamhetskulturer •Den dominanta kroppsspråket och nedläggningar •Hemtjänstkulturen, arbeta åt individen •Anpassningar, backa inte •Det gamla medicinska botmedlet •Det gamla psykodynamiska terapin •Beteendeterapi, belöning och bestraffning, uppfostran tänkande

Verksamhetskulturer •Bemömtande och respekt från ledningen •Personalens delaktighet och trygghet •Chefskap och ledarskap •Verksamhetens värdegrund/synsätt •Verksamhetens pedagogiska insatser •Kartlägningar, arbetskvalite, livskvalite •Den pedagogiska strukturen vilar på organisatoriska förutsättningarna

Att ha autism är inte det samma som att vara omänsklig Men det innebär att man är annorlunda i grunden. Det innebär att det som är normalt för andra inte är normalt för mig Och det som är normalt för mig är inte normalt för andra. Jag är på sätt och vis oerhört illa utrustad för att överleva i den här världen, likt en utomjording som strandat utan karta. Men min personlighet är intakt. Mitt själv är oskadat. Livet har både mening och värde för mig och jag önskar att inte bli botad från mig själv… Inse att vi är lika främmande för varandra och att mitt sätt att vara inte endast är en skadad variant av ditt. Visa mig respekt att möta mig på mina egna villkor. Arbeta med mig för att bygga broar mellan oss. Jim Sinclair 1992

Sammanfattning •Maktstrukturer och kultur •Synsätt och värdegrund, bemötande •Kunskap om autism •Kunskap om individen •Verktyg/metod •Livskvalitet

Alla människors lika värde Hög livskvalitet för alla personer med funktionsnedsättningar

Länkar •Föreningen autism: • • • • •

Lite lästips! Det är bra att fråga… En riktig människaAutismspektrum Gunilla Gerland Gunilla GerlandLorna Wing Att förklara autism, Vägval och växande, Lennart Danielsson, Ingrid Liljeroth Fokus på autism, Shirley Cohen Autism-från teoretisk förståelse till praktisk pedagogik, Theo Peeters Vägledning, Birgitta Andersson, Sociala berättelser, Birgitta Andersson