Biblioteken i Norrbotten.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
De eviga frågorna behöver ett svar
Advertisements

Vad är reklam? Ordet reklam härrör från två latinska ord: "re", som betyder 'på nytt' och "clamare", som betyder ''ropa högt'. Ordet reklam betyder alltså.
Samtala om böcker.
Allt kommunicerar om konsten att nå rätt målgrupp med rätt budskap.
Att identifiera och utveckla ledare
Barn och bibliotek Britta Olsson Samordnare/bibliotekarie
Att leva med multipel skleros
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del A) November Peter Blid Helena Björck Ida af Robson 2064.
Den Glada Internationella Vänskaps Veckan.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Aktör / Struktur.
Bilden av oss – ett enat ansikte utåt Dialogforum våren 2010.
Välkommen till Kreation Reklambyrå.
Välkommen till frukostmöte med Connect Väst Morgonens föreläsare Erik Bick och Ulf Ledmyr.
Swedish mekteb Skärholmen.
Serverkampanj för mellanmarknaden – genom partnerpresentation: Bild endast för presentatör: visa inte Talare: Partner Presentationens titel: Kraften att.
Nationella strokekampanjen Ett initativ från Sveriges landsting och regioner Norrbottens Läns Landsting.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler
Varumärket FlyMe 12 januari 2007.
Vision 2025 Bilder: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är.
Näringslivets Ungdomsprogram: Morgondagens förmågor behövs nu.
Intervju inför ViV-projektet.
SET Social Emotionell Träning
Konsten att leda sig själv
Branding Strategimöte den 3 maj , 2010.
Reklambudskap Varför går vi på allt?.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Lars Wallrup, Attraktiv region Eivor Bryngelson Lars Wallrup,
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Alla erbjuds en likvärdig service genom att dela policy och regelverk
Barnens Polarbibliotek ”Här får barnen göra sin röst hörd!”
Varför finns ondskan? Text: Olov Fahlander
Grafisk profil.
Affärsidé - företagets vägvisare
Vad är ett varumärke? Mer än bara en logotype!
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Etik- Modet att välja!.
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
V AD ÄR DET FÖR SAKER SOM VÅRA POLITIKER BEHÖVER BRY SIG OM …
Vad är du för typ av person?
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Den Glada Internationella Vänskapsveckan!
Den Glada Internationella Vänskapsveckan!
Har du någon gång funderat över hur världen skulle se ut om alla kvinnor kunde läsa och fick möjlighet att utbilda sig om alla kvinnor fick tillgång till.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Varmt välkommen!. Jag heter... och mina förväntningar...
Värderingar En värdering är egentligen ingenting annat än en personlig uppfattning om hur bra eller dåligt någonting är eller om vad som är rätt eller.
Profilering: Identifiering av föreningens verksamhet och profil 1. Verksamhetsbeskrivning - Syfte - Målsättning, målgrupp - Tjänster, metoder, modeller.
Biblioteken i Norrbotten.
Dokumentation av PRAO med hjälp av digitalt berättande
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Värdegrund och yrkesetiska aspekter
Marknadsföring av Projekt X
Identitet Vad formar oss till oss?.
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
Propaganda Vad är propaganda?.
Varumärke Värderingar Plattform Identitet Relationer Service
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Vad är en grafisk profil?  Logotype  Symbol (Mjuklogga)  Profilfärger  Typsnitt  Mallar och regler för användandet av den grafiska profilen på brevpapper,
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Grafisk profil.
Skövde! välkommen till.
Måndag den 22 januari 2018.
Grafisk profil.
Neuro varumärke Neuro visuella identitet Neurorapport E-hälsa
Presentationens avskrift:

Biblioteken i Norrbotten

Varumärken

Varumärkets två aspekter Trademark registrerade varumärket, varumärket som logotyp, ett namn eller en grafisk symbol. Ska på ytan särskilja produkterna, tjänsten eller företaget framför andra konkurrenter. Brand Den emotionella aspekten - finns enbart i människors medvetande och återspeglar konsumentens värdering av företaget och dess produkter. Brand: skapa ett värde för kunden

Definition varumärke Ett varumärke existerar bara i betraktarens huvud, allt någon känner, tycker, säger eller tänker om dig är innehållet i varumärket, sant eller falskt, bra eller dåligt. Ett värdefullt varumärke har rätt kännedom och lojalitet hos sin målgrupp.

Hur skapas ett varumärke? IDENTITET Vem vi är S J Ä L V B I L D PROFIL Hur vi vill uppfattas F Ö R M E D L A D B I L D IMAGE Hur vi uppfattas B E T R A K T A R E N S B I L D Erbjudande om att köpa hela konceptet – man kan inte köpa ett varumärke Ett varumärke skapas inifrån

Min egen mentala bild av IKEA Bygga varumärken Tydlig gemensam plattform (manus) Intern realisering: konsekvenser/ beslut (regi) Min egen mentala bild av IKEA Utförande av aktiviteter (föreställning) Varumärket byggs genom att organisationen levererar och kommunicerar i enlighet med varumärkesplattformen – i alla kontaktytor

I åratal trodde vi att vi var ett företag som sålde sportskor, nu förstår vi att det är en livsstil vi saluför

Jag trodde det var böcker vi lånade ut, men det är ju upplevelser vi tillhandahåller.

Bibliotekets tre största utmaningar. Vision och värdegrund Vi Att berätta historien om biblioteket Bibliotekets tre största utmaningar Låt mig säga det:         Biblioteken har alla förutsättningar att lyckas         alla trender med sig och egentligen inget emot sig. Kotter & Heskett på Harvard Business School har forskat i vad som skiljer världens framgångsrikaste företag från andra och kommit fram till att kultur och värderingsstyrda företag har inkomster som växer fyra gånger snabbare än branschgenomsnittet, och aktievärden som växer tolv gånger snabbare. Två brittiska forskare Petterson och West har gjort omfattande studier som visar att mänsklig tillväxt betyder mer för lönsamheten än storslagna saker som ”kvalitet” och ”teknologi”. Om du ser till att medarbetarna trivs och drar lasset tillsammans i en gemensam kultur, så sköter resten sig i det närmaste självt.” Vision Indianstam (Vi-känsla) Kommunikation

Visionen. En vision ska vägleda oss, den ska inte vara mätbar, den ska inte nås – den ska ge oss kraft att alltid vilja nå längre. En Vision är svaret på varför vi går till jobbet – en kort, energigivande mening som berättar för oss varför vi finns till, och vart vi ska färdas tillsammans. BHG - Big Hairy Goals .

Vår vision. Biblioteken i Norrbotten ska vara en självklar och naturlig del av alla människors liv och vardag och på så sätt bidra till att göra Norrbotten till en mer upplevelserik plats att leva på.

Andras visioner Jag har en dröm om att mina fyra små barn en dag skall leva i en nation, där de inte bedöms efter färgen på sin hud utan efter måttet på sin karaktär Connecting people We shall make people happy Skapa en bättre vardag åt de många människorna

Det handlar inte om att ha en vision utan att drivas av den! Drivkraften Det handlar inte om att ha en vision utan att drivas av den! .

Värdegrund/ledord De skall driva oss fram till visionen De skall göra oss tydliga De skall hjälpa oss att fatta beslut i vardagen

Våra värdegrunder Inspirerande. Berikande. Möten. Paus. Exempel Boden Kaffeautomat

Utmaningen är inte att välja ledord vi kan leva med, utan ledord vi inte kan leva utan.

Vi Skapa Indianstammen Skapa glädje Skapa mänsklig kraft och gemensamma värderingar/ledord Skapa mänsklig tillväxt

Den goda historien Det är inte produkter vi köper. Det är historier. Berätta den goda historien om biblioteket i alla sammahang. Gnäll inte!

Logotyp Handritad, fri form, kraftfulla färger

Den här veckan bubblar bibblan av hjärtlig romantik. Historien från Västerbotten

Världsbokveckan 12 artiklar

Bibblo.se e-material

1. Vi får ett tillfälle att berätta om den fina besöksstatistiken, hur populära vi är, att utlåningen och besöken till våra bibliotek ökar. Vi höjer vår egen status. Vi bekräftar oss själva och våra kunder. 2. Vi förstärker upplevelsen av vår kompletterande icke kommersiella position på marknaden.

Ökad synlighet. Våra webbresurser med bibblo.se - ca 200 000 besök 150 positiva artiklar i dagstidningar, 10 TV-framträdanden, flera radiointervjuer. Världsbokveckan – 12 artiklar, 2 x TV, 1 x radio. Över 150 arrangemang under 8 veckor Utlåning + 3%. Besök +13%. .

Mervärden för norrbottningarna Ökad tillgänglighet – öppet 24 timmar Ljudböcker, E-böcker Stimulera till skrivande Stimulera till läsning Tillgång till granskad information

Biblioteken själva säger... Förstärkt självbild. Högre status. Ny energi. Marknadsföringspris 2008. Ökning av besök och utlån. Nationell och internationell uppmärksamhet. Mer för pengarna.

Tillsammans har vi tagit fram… Gemensam varumärkesplattform, vision, värderingar, kommunikationsstrategi, aktivitetsplanering, logotype och grafisk profil och 10 gemensamma, länstäckande kampanjer.

Hur går vi vidare? Ett bibliotek 2013 Gemensamt mediebestånd Ett bibliotekskort En katalog En webblösning En server

Läslust - gemensamma aktiviteter Chefsforum Maracasgruppen-kampanjer spetskompetens Ett bibliotek 2013 Mediesamarbete 1. Bibblo.se 2. Paketdatabaser 3. Serversamarbete 4. Mediepolicy 5. Medieplanering Läslust - gemensamma aktiviteter Ca 1/3 av 170 anställda involverade i arbetsgrupper Från sektor till aspekt

Varumärkets styrka och värde kommer inifrån. 1. Beslut. 2. Mod. 3. Handling. 4. Kommunikation. 5. Stolthet.