Underlag för att utveckla ett nytt ”Vinna” Case Underlag för att utveckla ett nytt ”Vinna” Av: Liza Furuskog Magnus Olsén Josephine Svensson Anki Wennström
Genom telefonintervju ta reda på hur slumpvis utvalda medarbetare i Vetlanda kommun upplever intranätet Vinna idag. Förutsättningar
Vi fick underlag för frågor och en lista med 85 slumpvisutvalda personer i Vetlanda kommun av Alexander Gustafsson. Förutsättningar
Resultat Svarsfrekvens: 67% Vi fick tag på 57 av 85 anställda. Anledningar till att vi inte fick tag i fler var att: frånvaro/sjukdom ej svar/ej tid att besvara frågor Resultat
Fråga 1. Hur ofta använder du Vinna idag Fråga 1. Hur ofta använder du Vinna idag? Aldrig Ibland Varje dag 18 (32%) 39 (68%) Resultat
Resultat 2. Till vilka arbetsuppgifter använder du Vinna idag? Läser nyheter/info Letar blanketter Webmail Anmälan till utbildning/kurser Snabblänkar- Dexter, Agresso, Timecare mm Hitta protokoll Söker kontaktuppgifter Personalaktiviteter Resultat
Resultat 3. Nämn något som är bra med Vinna idag. Lättöverskådligt Allt på ett ställe Bra att man kommer till sin förvaltnings sida Lätt att komma åt och hitta info. Trygg layout. Resultat
Resultat 4. Nämn något som inte är bra med Vinna idag. Svårt att söka info via ”söka” funktionen, man måste skriva exakt rätt sökord. Projektrum, gruppfunktionen saknas. Tidsinloggning, man blir utkastad efter viss tid. Resultat
Resultat 5. Nämn något som du saknar med Vinna idag. Bokningsfunktionen Projektrum Att viktig info får ligga kvar längre, ges högre prioritet Utveckla app med vissa funktioner som finns i Vinna, mer mobilt. Skapa ”egna” underflikar med tex blanketter till olika delar av verksamheten ex gymnasiet. Forum för att skriva in positiv feedback. Resultat
6. Vad tycker du om att ha sociala funktioner likt Twitter, Facebook kopplat till Vinna för att tex ge tips och ideer, ställa frågor mm? En knapp majoritet av respondenterna är övervägande positiva till att utveckla sociala funktioner i Vinna. Utav de som är positiva nämns kommentarer som ”Bra med allmän anslagstavla”, ”Bra att kunna tipsa varandra” Bland de negativa kommentarerna nämns ” Ingen nytta”, ”Har ej tid i vårt jobb” Resultat
Slutsatser/Summering I slutet av varje telefonintervju summerade vi vad respondenterna sagt och deras allmänna intryck att hur Vinna är utformat och fungerar idag. I stort sett alla respondenter var mer positiva än negativa till Vinna idag. Slutsatser/Summering
Slutsatser/kommentarer Viktigt att tänka på att det är mycket stor spridning i medarbetarnas kunskaper och hur de använder Vinna. För många är det viktigt med en liknande layout och kunna hitta funktioner på liknande sätt i ett nytt Vinna. Alla anställda har inte tillgång till internetuppkoppling och datorer. Vad tänker man kring detta? Slutsatser/kommentarer
Slutsatser/kommentarer Möjlighet att forma sin egen startsida med de funktioner och snabblänkar man vill ha. Viktigt att fortsätta länkas direkt till sin förvaltning Singel-sign login, en inlogg till allt. Slutsatser/kommentarer
Slutsatser/kommentarer Viktigt med någon form av utbildning, så att alla får möjligheten att lära sig nya Vinna. Hustomtar? Viktigt att det finns funktion för medarbetarna att kunna lägga ut info själva. Slutsatser/kommentarer