Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och tillgänglig information av central betydelse. • Båda ska främja brukarmedverkan och delaktighet
”…rätt information, till rätt person, vid rätt tillfälle….” ska Öka invånarnas insyn, delaktighet och tillgänglighet till socialtjänsten Ge medarbetarna tillgång till säker och relevant information i det dagliga arbetet Ge beslutsfattare ett heltäckande, aktuellt och pålitligt underlag för styrning, uppföljning och löpande förbättringsarbete Effektivisera verksamheten Skapa bättre förutsättningar för forskning och utveckling av nya metoder och rutiner
Målet 2013 är att öka Antalet e-tjänster inom socialtjänsten Andelen personal med tillgång till säker roll- och behörighetshantering Andelen personal som kan dokumentera och komma åt information mobilt Andelen personal som kan komma åt relevant information i den Nationella patientöversikten (NPÖ). För 2014 är målet att kommunerna även ska agera producenter i NPÖ Andelen digitala trygghetslarm
Ansökan om stimulansbidrag till SKL ska innefatta aktiviteter inom samtliga mål/aktivitetsområden
Verktyg Stimulansbidrag till kommunerna Finansiering regional samordnare Nationella aktiviteter
Stimulansbidrag till kommunerna 70 milj. (hälften fördelas jämnt på alla kommuner, hälften efter folkmängd) Ansökan från regionförbund (eller motsvarande) till SKL. Medfinansiering med samma belopp som mottagits i stöd (31/3) Genomförandeplan (31/3) som ska innefatta aktiviteter inom samtliga aktivitetsområden, e-tjänster, roll- och behörighetshantering, mobil informationshantering, tillgång till NPÖ, digitala trygghetslarm. Beskrivning av den regionala organisationen Max stödbelopp tillgängligt för Gävleborg ca. 2,2 milj. (prel.)
Tänkbara aktiviteter Fler E-tjänster Utökad användning av videokonferens vid tex. vårdplanering tillsammans med brukare/patient Ökad tillgång till säker roll- och behörighetshantering Inventering, kunskapsstöd, samordning. Kanske upphandling Mobil tillgång till information och för dokumentation Inventering, kunskapsstöd, samordning. Kanske testverksamhet i någon/några kommuner Ökad tillgång till information via NPÖ Fortsatt arbete i enlighet med tidigare plan. Alla kommuner tekniskt anslutna (som konsumenter) under Fortsatt samverkan med LG om tillgängliga informationsmängder Ökad tillgång till digitala trygghetslarm Inventering, kunskapsstöd, samordning.
Prel. tids-/aktivitetsplanering 1. Identifiering av behov/aktiviteter. Stegvis formulering av handlingsplan för perioden Samråd med kommunerna genom/via social-/omsorgscheferna (i huvudsak digitalt). Ansvarig, den regionale samordnaren 2. Genomgång och förankring av handlingsplan i styrgruppen för e-hälsa. Någon gång i början av mars. Kallelse kommer. Ansvarig, den regionale samordnaren 3. Beslut i regionstyrelsen (ansökan och handlingsplan) den 15 mars. Ansvarig, Regiondirektören 4. Inskickad till SKL senast den 31 mars
Regional samordnare Bidrar till genomförandet av de avtalade insatserna Finansiering 20 milj. under 2013 (för Gävleborg drygt 700 tkr) Från 2014 sker en reducering av det statliga stödet för att därefter upphöra Avsikten att länen därefter själva ska stå för finansieringen
Nationella aktiviteter Några exempel Vägledning e-tjänster Upphandling säkerhetslösningar för roll- och behörighetskontroll. HSA ska ersättas Support för frågor om trygghetslarm Vägledning för nya sätt att arbeta med trygghetslarm Samordna och analysera försök med mobila lösningar inom hemtjänst och hemsjukvård Ansvara för ny upphandling av NPÖ Vägledning till kommunerna om NPÖ Förstudie om utvecklingen av socialtjänsten på 1177.se