Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Välkomna till Förskolan Lodet
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Nulägesanalys genom frågor

Ett filter i huvet …är bättre än ett i datorn!
Ett filter i huvet Här följer ett stolpmanus för föreläsningen. Du kan även ladda hem manuset på om du vill ha manuset separat. Om du.
Puberteten.
BILD
Pronomen.
Föräldramöte 12 september 2011
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Några följder av heteronormativitet:
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Bedömning av föräldraförmåga med fokus på barnets behov
VAD ÄR SEX? OCH ANDRA FRÅGOR OM DET DÄR…
En reviderad läroplan för förskolan
Positiva tecken - de som funderar över olika existentiella frågor har ökat från 20% till 30%. - de som ägnar sig åt korta stunder av kontemplation och.
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Sexuellt utsatta pojkar
Vad är identitet?.
Livskunskap för de allra yngsta
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Utvärdering av BBIC på Södertörn
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
ÅLDERSGRUPPEN 12 ÅR HÖSTEN. Föräldraträffar i fortsättningen Ett syfte med dessa möten är att skapa bra förutsättningar för våra ungdomar både på planen.
Välkomna!.
Ta ställning och handla!
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
SEX och relationer Del 2. SEX och relationer Del 2.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Ett Brott Är Ett Brott Av Lovisa
Sexologi för KY Kvalificerad vård och omsorg inriktning geriatrik alternativt funktionshinder Margit Leist Hagström
Etik Moral Filosofi.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Skriva noveller.
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Dina rättigheter Du har rättigheter som ung i Sverige!
FRIVILLIG SEXUELL EXPONERING PÅ INTERNET BLAND UNGA Pernilla Nigård Doktorand vid Malmö högskola Föreläsning för Ungdomsstyrelsen September 2010.
Vad är identitet?.
Identitet Vad formar oss till oss?.
UMO.se jobbar aktivt med att göra unga delaktiga i utvecklingen av innehåll och funktioner på sajten. Kom och ta del av UMO:s erfarenhet av att jobba nära.
Socialpsykologi.
4 årtal Från lydnadskultur till ansvarskultur
Definitioner Kränkning paraplybegrepp där mobbning, trakasserier, diskriminering och övrig kränkande behandling ingår. Kränkning är när man blir illa behandlad.
Kärlek, sexualitet och unga med intellektuell funktionsnedsättning Lotta Löfgren-Mårtenson, Professor, sexolog.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Integritet läroplansanalys.
Barnkonventionen.
Storken – och andra sätt att tala om sexualitet med barn
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Presentationens avskrift:

Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU Barns sexualitet Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU

Vad vet vi om barns sexualitet? Lite forskning om barns sexuella uttryck Etiska dilemman Fokus ofta på sexuella övergrepp Vilken forskning kan vi använda oss av?

”Naturligt o hälsosamt sexuellt beteende” – vad är det? Vad gör barn? ”Naturligt o hälsosamt sexuellt beteende” – vad är det?

Utforskande och nyfikenhet genom uppväxten Lekar med andra på samma nivå Frivillighet och inte inslag av tvång eller aggressivitet Balanserad mot andra intressen och lekar Socialiserad ex ”naturlig genans”

0-5 år tittar och tar på sin kropp och kön rör vid/gnider sitt kön mot blöja tittar och tar på andra barns könsorgan

6-9 år en ökad nyfikenhet kring vuxensexualitet och frågor om bebisar ökad nyfikenhet inför andra barns kön, vill leka sexuella lekar för att utforska andras kön utforskar skillnader mellan killar och tjejer

10-12 år Undersöker sin kropp och funderar över kroppsliga förändringar Blir ihop Ökat sexuellt intresse för andra Provar kyssar och hångel

På vilket sätt möter ni barns sexualitet? BIKUPA

Vuxnas frågor Vad är ”normalt”? Kan det här skada mitt/andra barn? Har mitt barn blivit utsatt för ett sexuellt övergrepp? Vad tänker andra vuxna? Hur kan jag vara en god förälder?

Varför är det viktigt att uppmärksamma frågan om barns sexualitet?

A. Barn är sexuella Barn är sexuella subjekt Barn har frågor Barn måste få vara sexuella på sin nivå och på sina villkor

B. Vuxna är normativa Genus, sexuell läggning, könsidentitet Hbt-barn osynliggörs liksom barn i regnbågsfamiljer Föräldrar påverkar sina barns sexualitet - både positivt och negativt

C. Barn behöver ett språk För att kunna tala om sina tankar och känslor Minskar utsattheten Behöver ha ett vedertaget ord för sitt kön

D. Barn behöver bekräftas i sina upplevelser Barn har sällan någon att tala med Mindre acceptans för barns sexuella uttryck med stigande ålder

E. Vuxna saknar och efterfrågar kunskap Okunskapen är stor om barns sexuella utveckling och sexuella uttryck Förhållningssätt påverkar barnens sexuella hälsa

F. Sexuell hälsa/ohälsa Sexualiteten som hemlig och icke talbar - ökad utsatthet En öppen attityd har man med sig genom livet Leken - ett sätt att lära egna och andras gränser

Gruppdiskussion

Vad vill vi veta? Hur ska vi svara? Fråga att diskutera Jag är en orolig mamma som undrar om våra barns sexuella vanor. Vi har upptäckt att de leker sexlekar – att de ska ta på varandra. Är detta normalt beteende av en 5- och en 7-åring? Hur ska vi hantera detta som föräldrar? Diskutera: Vad vill vi veta? Hur ska vi svara?

Vad vill vi veta? Hur ska vi svara? Fråga att diskutera Jag har upptäckt att min 2 ½ -åriga son onanerar. Det brukar vanligtvis ske i samband med att han ska sova, men även andra gånger. Är detta normalt? Hur ska vi hantera detta som föräldrar? Diskutera: Vad vill vi veta? Hur ska vi svara?

Vad vill vi veta? Hur ska vi svara? Uppföljning av gruppdiskussionen

När något ”sticker ut” Vilken känsla är kopplad till handlingen? Hur verkar barnet må i övrigt? Hur ser barnets relationer ut?

Hur kan man agera? Tänk bort ”sexet” – hur agera då? Barn socialiseras Ev söka hjälp för stöd eller bedömning

Vad kan det bero på? Intryck utifrån ex nätet, kompisar Lever i hem med emotionella problem Lever i sexualiserade miljöer Stress, ensamhet osv

När ska man börja prata med barn om sex?

Förhållningssätt Utgå från barnens frågor och svara enkelt och rakt Signalera att det är ett okej ämne - ex litteratur, kondomer osv Utnyttja tillfällen och ta ansvaret Låt det finnas med i vardagssamtal

Förhållningssätt forts. Var inkluderande Bekräfta barnets rätt att sätta egna gränser Sexualiteten en del av en fostran