Informationsmöte Framtidens SLU November och december 2013.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Förändringsarbete för att stärka SLU
Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Landskapsutbildningar Trädgårdsutbildningar
Göteborgs universitet förnyas
Regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting har kommit överens om samordnade och långsiktiga insatser som ska stödja en evidensbaserad praktik i socialtjänsten.
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
FRONESIS-projektet, univ. ledningens prefektmöte den 16 november 2010 LUNDS UNIVERSITE T.
Gemensam HR (PA)- funktion i Hälsingland. Syfte med mötet Komma överens om hur arbetet ska bedrivas i projektet Tydliggöra uppdrag, syfte, mål, roller.
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Samverkanslektorer ska öka SLU-forskningens samhällsnytta!
Sveriges lantbruksuniversitet GUR ska föreslå förändringar av anslagsfördelning och dimensionering av utbildningen på grundläggande och avancerad.
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2015.
Leadermetoden… Bygger på - Nära samverkan mellan sektorerna …underifrånperspektiv …fokus på lokal landsbygdsutveckling Bygger på - Nära samverkan mellan.
Gemensam examen - så gör vi i praktiken
Universitetsgemensamma organ Britt Marie Apelgren Morgonsamling UFN presentation Britt-Marie Apelgren.
 Stockholm 1 oktober  Folkbildningsrådets uppdrag  Etik och gränsdragning  Översyn av statsbidragssystemet  Samtal och diskussion.
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Sammanhållen Hemvård i Gävleborg – arbetsläge och tidplan för beslutsprocess och genomförande December 2011.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Verksamhetsplan och budget 2015
Hur blir man klok på universitetet?
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Vad händer med resursfördelningsmodellen och administrativa stödet?
1 Pension & omställning 10 februari Informationsmöte scenkonstpensionerna  Inledning  Avvecklingen av Pisa (SPV)  Förhandlingar om nytt system.
Arbetsordning Umeå universitet. Förv.UB Styrelse T/NMedHumSamUSE Inst. Centra Inst. Centra Inst. Centra Inst. Centra Internrevision Universitetsledning.
Arbetsordning, LTH.
Hur styrs SLU och särskilt utbildningen?
LTH – Forskningsnämnder och forskningsberedning Anders Axelsson, Rektor LTH Utbildningsdag 11 april 2012.
Göteborgs universitet förnyas – implementering av organisationsarbetet
Den största Högskolereformen sedan 1977
Vision och övergripande mål - vad vill vi uppnå med autonomiarbetet? Högre kvalitet i verksamheterna (”världsklass”) Ökad harmonisering av och transparens.
Siffror och fakta 2013 Sveriges lantbruksuniversitet.
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
LiTHs organisation Styrelse Dekanat DM Nämnd kansli * DM Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * IL Nämnd kansli* IL Nämnd kansli* KB Nämnd.
LTH 2013 – intäkter Anslag från staten ca 845 msek varav Forskning 360 msek Utbildning 485 msek Bidrag och uppdrag från stiftelser, fonder, ftg Forskning700.
Institutionen för hälsa, vård och samhälle MEDICINSKA FAKULTETEN L U N D S U N I V E R S I T E T
Kvalitetsarbetet vid BTH
Organisation Styrelse Dekanat DM Nämnd kansli * DM Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * IL Nämnd kansli* IL Nämnd kansli* KB Nämnd kansli*
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2016.
Nytt kvalitetssäkringssystem höjer ribban – studenternas bästa i sikte Universitetskansler Harriet Wallberg.
© Controllerfunktionen Planeringsavdelningen. © Controllerfunktionen Verksamhetsidé SLU utvecklar kunskapen om de biologiska naturresurserna och människans.
På väg mot Linnéuniversitetet
HUR KVALITETSSÄKRAS LÄRARUTBILDNINGARNA I EN NY ORGANISATION OCH HUR LÄNKAS DE IN I UNIVERSITETETS NYA KVALITETSSÄKRINGSSYSTEM? HEARING 18/5 OCH 19/5 BRITT-MARIE.
Presentation av SLU Siffror och fakta baserade på årsredovisningen 2015.
Planering- och budgetprocess – Ny organisation för lärarutbildningen
Ledningsutredningen –
HANDLINGSPLAN och Verksamhetsplan gemensamma förvaltningen
NY ORGANISATION FÖR LÄRARUTBILDNINGEN
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Innehåll Min bakgrund som chef och ledare
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
Linnéuniversitetets verksamhetsplanering
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
Organisation och beslutsfattande på fakulteten för konst och humaniora
Program för attraktiv arbetsgivare HRC-möte
Organisation och beslutsfattande på fakulteten för konst och humaniora
Forskningsrådet Formas
Organisation och beslutsfattande på fakulteten för konst och humaniora
Gnosjö kommuns styrmodell
Ny arbetsordning för universitetet
Presentationens avskrift:

Informationsmöte Framtidens SLU November och december 2013

Fakultetsgemensamma institutioner •Fördelning av medarbetare •Stimulansmedel för att stärka och utveckla ny forskningsverksamhet •Tre fakultetsgemensamma ämnesområden för forskningsinriktningar som inte går att hänföra till enbart ett verksamhetsområde •Fakultetskanslierna har påbörjat arbetet med att utföra ändringar till administration och ekonomistyrning •Omföring av anslag pågår

Kvar att göra fakultetsgemensamma institutioner •Möten för att definiera samarbetsformer prefekt och dekaner •Definiera uppföljningen av de fakultetsgemensamma institutionerna

Fakultetsbenämningar och uppdrag

Fakulteten för landskapsarkitektur trädgårds- och växtproduktionsvetenskap, LTV-fak Faculty of Landscape Architecture, Horticulture and Crop Production Science Fakulteten ansvarar för forskning, utbildning och miljöanalys inom verksamhetsområdena landskap och trädgård. Detta sker i nära samverkan med det omgivande samhället och utförs både nationellt och globalt. Fakulteten ansvarar också för odlingssystem, växtförädling och växtskydd tillsammans med NJ-fak och S-fak. Hela universitetet ansvarar för frågor om miljö, hälsa, livskvalitet, livsmedel, vatten och produktion.

Fakulteten för naturresurser och jordbruksvetenskap, NJ-fak Faculty of Natural Resources and Agricultural Sciences Fakulteten ansvarar för forskning, utbildning och miljöanalys inom verksamhetsområdena jordbruk och landsbygdsutveckling. Detta sker i nära samverkan med det omgivande samhället och utförs både nationellt och globalt. Fakulteten ansvarar också för odlingssystem, växtförädling och växtskydd tillsammans med LTV-fak och S-fak. Hela universitetet ansvarar för frågor om miljö, hälsa, livskvalitet, livsmedel, vatten och produktion.

Fakulteten för skogsvetenskap, S-fak Faculty of Forest Sciences Fakulteten ansvarar för forskning, utbildning och miljöanalys inom verksamhetsområdet skog, inklusive skogsekosystem och dessas hållbara brukande. Detta sker i nära samverkan med det omgivande samhället och utförs både nationellt och globalt. Fakulteten ansvarar också för odlingssystem, växtförädling och växtskydd tillsammans med LTV-fak och NJ-fak. Hela universitetet ansvarar för frågor om miljö, hälsa, livskvalitet, livsmedel, vatten och produktion.

Fakulteten för veterinärmedicin och husdjursvetenskap, VH-fak Faculty of Veterinary Medicine and Animal Science Fakulteten ansvarar för forskning, utbildning och miljöanalys inom verksamhetsområdena veterinärmedicin, inklusive djuromvårdnad, och husdjursvetenskap. Detta sker i nära samverkan med det omgivande samhället och utförs både nationellt och globalt. Hela universitetet ansvarar för frågor om miljö, hälsa, livskvalitet, livsmedel, vatten och produktion.

Kvar att göra fakultetsutveckling •Skriva överenskommelser rektor-dekan och dekan- prefekt •Ledningsgrupputveckling på fakultets- och institutionsnivå

Chefsuppdrag och överenskommelse •Chefsuppdraget tydliggör förväntningarna på chefer och ledare inom SLU, men även vilka förutsättningar och vilket stöd som ges •Överenskommelse rektor-dekan och dekan-prefekt, beskriver bl.a.: •Uppdrag, ansvar och befogenheter •Särskilda åtaganden •Omfattning, tidsperiod •Uppföljning För att stödja det kollegiala ledarskapet och ge tydlighet i linjeansvar

Ledningsgruppsutveckling För alla ledningsgrupper på nivåerna fakultet och institution •hur ledningsgruppen ska arbeta och fungera för att leda, samordna och utveckla verksamheten •vilka frågor ledningsgruppen konkret ska arbeta med för att skapa värde för verksamheten och •hur dessa frågor ska ledas för att nå framgång.

Utbildningsstyrning Styrelsens delegationsordning; UN – PN – FN Rektors delegationsordning; PSR Läsanvisning beslut och beredning Resursfördelningsmodell

UN PN PSR FN Styrelse Institution Utbildningsuppdrag och anslag Initiativ Strategisk prioritering

Rektors läsanvisningar •Ansvar och befogenheter följs åt i få nivåer •Professionalitet i beredning och stringens i mötesförberedelser •Principer lika över hela universitetet, transparenta och enkla •Samarbeten mellan fakulteter och institutioner uppmuntras för att bryta introvert kultur

UNPNPSR FN Styrelse Institution Utbildningsnämnd UN -utbildningsstrategi för prioritering av utbildningsutbud hela universitetet (styrelse beslutar) -principer för utformning av styrande dokument -principer för utbildningsstöd (rektor beslutar) Fastställa utbildningsplaner och kostnadsramar Uppföljning kvalitet och ekonomi Initiera utveckling och avveckling UN

PNPSR FN Styrelse Institution UN sammansättning Rektor utser -Ordförande -Två ledamöter lärare forskare -En ledamot från annat lärosäte SLUSS utser - Två ledamöter Vicedekaner har närvaro- och yttranderätt Handläggande tjänstemän föredrar sakfrågor UN

Programnämnd PN Utbildningsplaner o ramscheman till UN Fastställande av kursplaner och kostnadsramar Uppföljning av kvalitet och ekonomi Initiera rekrytering av högre läraranställningar Initiera utveckling och avveckling PN UNPNPSR FN Styrelse Institution

Programnämnder PN Styrelsen beslutar vilka PN som ska finnas Sammansättning Varje PN har ledamöter från fler än en fakultet FN utser ordförande och ledamöter, 7-9 st Programansvar En fakultet har huvudansvar för program, även om kurser ges av flera fakulteter. PN UNPNPSR FN Styrelse Institution

Programstudierektor PSR -Programmets progression och kvalitet Uppföljning och initiativ till utveckling genom dialog och förankring med institutioners ledare, lärare och studenter Förslag till utbildningsplan, kursplaner och kostnadsramar till UN via PN PSR UNPNPSR FN Styrelse Institution

Programstudierektor PSR Utses av PN -Programmets företrädare -Utser referensgrupper och arbetsgrupper i dialog med prefekter -Anordnar lärarmöten varje termin Handläggare gör beslutsunderlag PSR UNPNPSR FN Styrelse Institution

Beslutar om -strategi -utbud och dimensionering Uppdrag och anslag till fakulteter Strategi; utveckling resp. avveckling av ämnesområden Utlyser högre anställningar efter dialog med PN och rektors LR Uppdrag och anslag till institutioner Pedagogisk, didaktisk utveckling Genomförande -scheman, bemanning, resursfördelning Uppföljning kvalitet Styrelse, fakultetsnämnd, institution UNPNPSR FN Styrelse Institution

UN PN PSR FN Styrelse Institution Utbildningsuppdrag och anslag Initiativ Strategisk prioritering

Tidplan •Styrelsemöte 6 nov, delegationsordning •Arbete med resursfördelningsmodell start november, klart februari 2014, skarpt 2015 •Arbete med administrativt stöd pågår •Resurser för genomförande av kurser 2014 enligt tidigare års resurser •UN startar i januari 2014 •Programnämnder och PSR interimistiskt under våren

Riktlinjer; beslutade Innebär för all utbildning, t.ex. •Översyn av tillträdeskrav för program och kurser •Enklare kursplaner och fler gemensamma kursplaner •Översyn av extern samverkan/praktik; omfattning ≥ 15 hp •Minst en valfri termin i alla program, både på grund- och avancerad nivå •Mer utbildning på engelska på grundnivå •Ramschemastruktur med 15 hp kurser/kursblock •SLU-gemensamma moment i introduktionskurser •SLU-gemensamma resurser för generella kompetenser

Programutbudet - arbetsläge •Fortsatt uppdrag till vicedekanerna att utveckla programutbudet enligt riktlinjerna •Förslag till UN våren 2014; beslut styrelsen juni 2014

Gemensamma resurser; beslut •Uppdrag för fakultetsövergripande planering o Generella kompetenser; moment och resurser o Ämnesbredd i kandidatexamen o Kandidatprogram i biologi o Masterprogram inom fem områden o Naturresursernas hållbara bruk; introduktion & moment o Ämnesbredd i yrkesexamina; produktionssystem •Förslag till UN våren 2014 för prioriteringar och genomförandebeslut

Harmonisering •Anslagsfördelningen från fakultet till institution, forskning och utbildning på forskarnivå: beslut i styrelsen 6 november •OH-kostnader på institutionsnivå: klart •Rekrytering av lärare: kartläggning av anställningsprocessen klar, projekt för stödverktyg pågår, klart 1/7 2014