Diagnos- ADHD, Asperger och Borderline

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

- en positiv och realistisk självbild
Barnanpassad utredning
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
Else Waaler Leg.psykolog, Neuropsykiatriska enheten för vuxna,
Introduktion till NPF Jag tänkte ge en kort introduktion till NPF
Alkoholism.
NEUROPSYKIATRISK COACH
Psykisk ohälsa och diagnoser
Heléne Stern leg psykolog
Hanterbar Meningsfull SENSE OF COHERENCE – KÄNSLA AV SAMMANHANG
Neuropsykiatrisk funktionshinder
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Grundkriterium för psykisk sjukdom/störning Tillståndet leder till funktionsnedsättning och/eller lidande.
När balansen mellan kropp och själ är ur fas hos barn och ungdomar
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
BIPOLÄR SJUKDOM Del I – Om sjukdomen
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
HaschAvvänjningsProgram
Ta ställning och handla!
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Hantera en kronisk sjukdom
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Stöd i vardagen till psykiskt funktionshindrade - utgångspunkter
Kommunikation och samspel
Vad är mentalisering? Joakim Löf Mikael Cleryd.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Läkaren beskriver de medicinska förutsättningarna
Dolda funktionsnedsättningar
Vad är en depression? Nedstämdhet eller minskat intresse eller glädje måste föreligga. Dessutom har man minst fem av följande symtom under samma tvåveckorsperiod:
Kriser Vad är en kris? Följande kännetecken brukar användas att definiera en ”normalkris”   Individen upplever att något viktigt behov är starkt hotat.
Kognitivt perspektiv.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Missbruk/beroendet Neuropsykiatriska störningar
Idrottspsykologi.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Musslan … för dig som har en närstående som dricker för mycket alkohol, tar droger eller mår psykiskt dåligt.
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Autism och Asbergers Syndrom
Mental hälsa.
Barn och stress.
Bemötande och förhållningsätt
Aktiviteter i det dagliga livet/ Äldre med Depression
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Psykisk ohälsa. Exempel på olika psykiska sjukdomstillstånd Psykos Vanföreställningar Dålig Verklighets- uppfattning Personlighetsstörning Affektiv störning.
Autism spektrum Autism Aspergers syndrom. Ett spektrum!! IQ 70 asperger ”högfungerande autism” 80% av barn med autism autism.
Kommunikationsprocesser
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
Måste man vara ledsen när man är äldre?
Självkänsla.
Depression hos barn och ungdomar
Psykiskt funktionsnedsättning
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Föreningen kognitivt stöd
Funktionsvariationer
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Kognitivt perspektiv.
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Diagnos- ADHD, Asperger och Borderline

Det som avviker, och därmed är onormalt, måste inte nödvändigtvis vara sämre. (Hans Asperger 1938)

ADHD ADHD är en funktionsnedsättning som innebär att man har problem med uppmärksamheten, är överaktiv och impulsiv.

Uppmärksamhetsstörning Personer med ADHD kan ha svårt att lyssna till vad andra säger, uppfatta instruktioner i flera led och att komma ihåg. De störs även lätt av det som pågår runt omkring dem.

Överaktivitet Den som har ADHD har ofta svårt för att sitta still längre stunder. Överaktiviteten brukar minska med åldern. Som vuxen har man lärt sig sitta still men behöver kanske ändra sittställning ofta, vicka på fötterna eller fingra på något. Många vuxna känner sig rastlösa och otåliga när de inte får tillräckligt med stimulans. Samtidigt kan personer med ADHD ha svårt att klara vardaglig stress och flera arbetsuppgifter på en gång.

Impusitivitet Personer med ADHD kan handla snabbt utan att tänka efter, kan ha svårt att behärska sig och klara motgångar. Känsloläget pendlar snabbt upp och ned

Vanliga problem sammankopplade med ADHD Motoriska problem och svårigheter att ta in och tolka sinnesintryck Inlärningsproblem Svårigheter med samspelet med andramänniskor, vilket lätt leder till att man hamnar i konflikt Låg självkänsla Ångest och depression Sömnsvårigheter Svårt med tidsuppfattning, vilket lätt leder till att man har svårt komma i tid till möten

Tips för att underlätta inlärningen för personer med adhd Var konkret Se till att det finns en klar återkommande struktur i vardagen Avgränsade, tydliga arbetsuppgifter Kortfattade och entydiga instruktioner Ge feedback ofta, främst i form av uppmuntran och beröm av positivt beteende Mycket personligt stöd

Asperger Aspberger är en funktionsnedsättning som innebär att man har problem med det sociala samspelet, och har begränsade intressen och beteendemönster.

Det sociala samspelet Svårigheter att förstå hur andra tänker och att leva sig in i andra människors situation. Svårigheter när det gäller ömsesidig dialog, att förstå det outtalade och att läsa mellan raderna. Konkret tänkande vilket kan göra att de tolkar det som sägs bokstavligt.

Intressen och beteende Ofta en fixering vid ett visst intresse. Detta intresse fördjupar sig personen i och uppnår hög kunskap inom detta specifika område. Fixering vid specifika rutiner eller ritualer Ihärdig fascination inför delar av saker

Tips för att underlätta inlärningen för personer med Aspbergers syndrom använd hjälpmedel, handlingsplaner (telefon,almanack,diktafon mm) Ge handlingsplaner och gör planeringar för personen Ge mentala förberedelser (t.ex. vid uppkörning) Ge tidsramar Ge stöd vid läxläsning Ge rutiner

Borderline I gränslandet mellan svårare och lättare psykiska besvär. Borderline är ingen sjukdom som man antingen har eller inte har. Gränsen mellan sjukt och friskt är flytande. Personlighetsstörningen kan också förändras eller försvinna med tiden. Tillståndet är svårt att förklara och behandla. Vanligare hos kvinnor.

Symtom Det mest påtagliga hos personer med Borderline är de dramatiska svängningarna mellan normalt stämningsläge till nedstämdhet och ångest. En ständigt närvarande tomhetskänsla beskrivs av många, liksom svårigheter att behålla en känsla av en stabil identitet. Relationer till andra präglas också av detta. En pendling mellan stark beundran och nedvärdering av andra människor är vanligt förekommande Oftast kan känslorna döljas och man kan passa in socialt så att studier eller arbete inte blir lidande

Ofta finns en känsla av att inte duga. En negativ självuppfattning Ofta finns en känsla av att inte duga. En negativ självuppfattning. Denna kan ta sig uttryck i missbruk av alkohol, droger, sex, mat, vårdslöshet i trafiken, slösning av pengar samt självskadebeteende. En individ med Borderline känner sig ofta missförstådd, arg, deprimerad, olycklig och lider ofta av ångest I nära relationer finns en stor rädsla att bli övergiven och ett beroende av partnern uppstår lätt.

Orsaker Orsakerna till borderline är ännu inte helt klarlagda. Tror att det beror på en kombination av arv och miljö Har man växt upp i en otrygg miljö kan det göra så att borderline utlöses

Behandling Borderline behandlas oftast med en kombination av antidepressiva läkemedel och terapi, oftast kbt. På senare tid även dbt KBT: inriktas på att förändra de tankemönster och beteenden som skapar problem. DBT: det centrala och övergripande i terapin är att hjälpa patienten att hitta en balans i sitt inre och gentemot den yttre omgivningen. Man lär patienten att acceptera verkligheten och sig själv så som hon är och samtidigt arbeta för nödvändiga förändringar mot målet att kunna leva meningsfullt.