Enklare faktura Seminarium 25 mars 2014. Dagordning • 09.30 – 10.00 Kaffe • 10.00 – 10.45 Ei presenterar uppdraget och förslag • 10.45 – 11.45 Diskussion.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna.
Advertisements

Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Strategier för hur mätvärdes-rapporteringen kan bli bättre
Tankar om mitt uppdrag Anne Vadasz-Nilsson Energimarknadsinspektionen.
Vad vet vi om aktiva kunder och kundnöjdhet? Dialogforum 10 december 2012 Samordningsrådet för smarta elnät Yvonne Fredriksson, GD.
Kontrollstation för elcertifikatsystemet 2015
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
Informationsutbytet på elmarknaden
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
NUAK Förnyad förvaltning
Genomförande av nordisk slutkundsmarknad
Framtida modell för informationsutbyte och behov av centraliserad mätvärdeshantering Referensgruppsmöte no 3.
Nordisk slutkundsmarknad
Hearing fjärrvärme Stockholm
EnergiMarknadens InformationsväXel ”Elbranschen tar sig i kragen” Svenska Kraftnäts Ediel- och avräkningskonferens 2008.
Solen Skolskjuts Användarmöte / /23.
Referensgruppsmöte prisförändringsprövning 30 Oktober 2012.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
Nordisk balansavräkning 29 april
VÄLKOMNA till inledande diskussion kring Föreningsbidrag i Bjuv
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Landskrona kommun Peter Bengtsson Elnätschef EL-IT
Ursprungsmärkning av el Stf GD Tony Rosten, Energimarknadsinspektionen EDIEL-konferensen 5 oktober i Stockholm.
FRONESIS-projektet, univ. ledningens prefektmöte den 16 november 2010 LUNDS UNIVERSITE T.
Sidan 1 Samfakturering privatkunder Telge Energis erfarenheter EI:s referensgruppsmöte 14 januari 2013.
Saminvesteringsforum
Dagordning föräldraråd 2/6
Serviceprogram (RSP) Välkomna Jämtlands län - att längta till och växa i.
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling Uppdrag från Landstingsstyrelsen Slutrapport e-hälsa projektet Grönbok om innovations- och utvecklingsarbete.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Enklare för kunden – förslag som ger förutsättningar för en nordisk slutkundsmarknad.
Möte med kundrepresentanterna i fjärrvärmeuppdraget Stockholm 29 november.
Enklare faktura Seminarium 25 mars Uppdraget Centralt för en fungerande elmarknad är att kunderna får den information de behöver för att kunna göra.
Folktandvården Norrland
En kod för alla börsnoterade bolag Presentation av Kollegiets förslag till reviderad Svensk kod för bolagsstyrning Hans Dalborg.
Seminarium inför revidering av mobil LRIC  Agenda  Bakgrund och syfte - varför revidera mobil LRIC?  Hur revidera mobil LRIC?  Parallella.
Länsgemensam ledning i samverkan
Ny kravrutin Skövde kommun
1 01/11/2011Fera 01/11/2011 /FeraOH- 1
Framtidens roll som förskrivare
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Läroplansträff fritidshem
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Utredningar om mätning Förbrukning Småskalig produktion EDIEL & avräkningskonferens 24 – 25 november 2010 Lars Munter Marknad.
Gemensam plan landstingsgemensamt Respektive avdelnings uppdrag Fördelar de särskilda uppdragen från landstingsstyrelsen till landstingsdirektören.
Hantering av nätbegränsningar på den nordiska elmarknaden – NordREG:s synpunkter på rapport från EA Energy, Hagman Energy och COWI Nordiska ministerrådets.
GYMNASIAL LÄRLINGSUTBILDNING - nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv Teknikcollege Östergötland
Spelregler för det öppna marknadstillträdet Lars Bull Vd Värmlandstrafik AB
Marknadsundersökning If/Sverige Maj Hur väl förberedd anser du att verksamheten är inför en potentiell kris? 1-8 där 1 är oförberedd och 8 mycket.
Förbifarten.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Springlife Prioövning
Upplägg Tidplan och förhandlingsläget övergripande Viktiga skillnader mellan oss och arbetsgivaren Fortsatt process lokalt.
HVB Barn och Unga 2013.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Nätverket för Elektroniska Affärer: NEA Forum
Välkomna JTF referensgrupp 26 maj Dagordning Inledning Transportstyrelsens föreskrifter om bedrivande av tågtrafik Framtiden efter JTF Workshop.
Kort information från årliga revisionen - inför årsredovisningen Anna Lagerkvist, Riksrevisionen
Sid 1 Pia Heyman Nya regler.
Information på Uppföljningsmöte
Linköping Samverkan i Söderhamn.
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Funktionskrav på elmätare – ett steg på väg mot ett smartare elnät
Ei:s arbete inom aggregatorrollen Utvecklingen av EU-regelverket Elin Broström, Energimarknadsinspektionen.
Information på Uppföljningsmöte
Presentationens avskrift:

Enklare faktura Seminarium 25 mars 2014

Dagordning • – Kaffe • – Ei presenterar uppdraget och förslag • – Diskussion • – Sammanfattning och avslutning

Uppdraget • Centralt för en fungerande elmarknad är att kunderna får den information de behöver för att kunna göra aktiva val • Ei ska därför ge förslag på vad en faktura kan innehålla samt hur informationen ska presenteras • Förslagen ska möjliggöra för kunder att i större utsträckning göra aktiva val • Tillvarata kunskaper och erfarenhet hos Konsumentverket och andra relevanta aktörer

Tidplan • Seminarium den 25 mars • Förslagen klara senast 10 april, intern process • Rapportering 30 maj

Avstämningar med aktörer • Bilaterala möten med KoV, Energimarknadsbyrån, Svensk Energi och Oberoende Elhandlare • Uppmaning om att lämna synpunkter på webben • Dagens seminarium – Uppmaning att inkomma med synpunkter

Bilaterala möten – synpunkter – Viktigt att inte skapa mer oklarheter – förvirra kunden – För lite information idag – Snarare rätt information än mer information – Den viktigaste informationen bör finnas på fakturan – Jämförpris med på fakturan – Avtalets namn, avtalets längd, uppsägningstid, brytkostnader – Reglera gemensamma definitioner – Fakturan ett konkurrensmedel, helst ingen reglering alls Genomgående – anvisade kunder särskilt skyddsvärda

Webbnotis – övergripande synpunkter – Fakturan konkurrensmedel – Fakturan ska spegla kundens avtal – Konsumenternas rättigheter och ursprungsmärkning bör ej finnas med på fakturan • Om den ska vara med så endast avseende kundens eget val (ursprung) – Gemensam terminologi – regleras – Totalpris per kWh – Spotpris - definiera – Högre krav för anvisningsfakturor – Utökat krav på förbrukningsstatistik – CO2 påverkan per kWh eller för perioden

Förslag

Förslag, ny 8 kap 17 § En faktura från en elleverantör eller en nätkoncessionshavare ska innehålla avtalets namn och väsentlig information om elanvändarens avtal Regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, nätmyndigheten får meddela föreskrifter om vad som avses med väsentlig information samt hur de ska presenteras.

Alternativ 8 kap 17 §, med jämförpris En faktura från en elleverantör eller en nätkoncessionshavare ska innehålla avtalets namn och väsentlig information om elanvändarens avtal samt jämförpris. Regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, nätmyndigheten får meddela föreskrifter om vad som avses med väsentlig information samt hur de ska presenteras.

Anvisat avtal, förslag ny 8 kap 17 a § En anvisad elleverantörs faktura ska även innehålla uppgift om innebörden av ett anvisat elavtal samt uppgift om hur elanvändaren kan välja elavtal. Regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, nätmyndigheten får meddela föreskrifter om vad uppgifterna enligt första stycket ska innehålla samt hur de ska presenteras.

Anvisat avtal, alternativ 8 kap 17 a §, med jämförpris En anvisad elleverantörs faktura ska även innehålla uppgift om innebörden av ett anvisat elavtal, hur elanvändaren kan välja elavtal samt jämförpris. Regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, nätmyndigheten får meddela föreskrifter om vad uppgifterna enligt första stycket ska innehålla samt hur de ska presenteras.

Innehåll i föreskrift; väsentlig information – Bindningstid – Uppsägningstid och villkor – Brytkostnader – Anläggnings-id och områdes-id även på elhandlarfakturan – Hänvisning till prisjämförelsesite – Förbrukningsuppgifter – Reglerad gemensam terminologi – Totalkostnad per kWh – elnät – Jämförpris / totalkostnad per kWh – elhandel – Annat?

Innehåll i föreskrift; presentation av information • Ruta med den viktigaste informationen • Format • Annat?

Frågor/Diskussion • Elhandel respektive elnät • Kunder/Konsumenter • Alla avtal • Aktivitet • Jämförpris / totalkostnad per kWh • Format, presentation

Konsekvenser Uppmaning - fundera över vilka konsekvenserna skulle vara för kunder, elhandlare och nätägare avseende: • Vilka förändringar skulle förslagen medföra? – Kundservice (ökad eller minskad belastning) – Organisation – IT-system • Hur många arbetstimmar skulle förslagen medföra? – Dels att införa – Dels löpande • Vilka engångskostnader skulle förslagen medföra?

Tack för uppmärksamheten!

Webbnotis – synpunkter – Fakturan konkurrensmedel – Fakturan ska spegla kundens avtal – Konsumenternas rättigheter och ursprungsmärkning bör ej finnas med på fakturan • Om den ska vara med så endast avseende kundens eget val – Gemensam terminologi – regleras – Totalpris per kWh – Spotpris - definiera – Högre krav för anvisningsfakturor – Utökat krav på förbrukningsstatistik – CO2 påverkan per kilowatt eller för perioden